Решение по дело №468/2019 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 октомври 2019 г.
Съдия: Мария Николаевна Ницова
Дело: 20197140700468
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 септември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

     525/28.10.2019 г., гр.Монтана

 

В името на народа

Административен съд  - Монтана, в съдебно заседание на двадесет и пети октомври две и деветнадесета година, в състав

                                               Председател: Огнян Евгениев

                                                      Членове: Соня Камарашка

                                                                       Мария Ницова

при секретар Видова  и с участието на прокурора Александрова     

разгледа докладваното от съдия Ницова КАНД № 468/2019 г. по описа на Административен съд Монтана, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл.208 АПК във връзка с чл.63 ЗАНН.

            Обжалва се решение № 336 от 12.08.2019 г., постановено  по АНД № 1048/2019 г. по описа на РС Монтана, с което е изменено наказателно постановление № К-0026473/13.06.2019 г. на директор на регионална дирекция за областите Видин, Монтана и Враца, към Главна дирекция „Контрол на пазара“ на Комисия за защита на потребителите /КЗП/. С решението са изменени наложените имуществени санкции на “А1 България“ ЕАД,  със седалище и адрес на управление ***, представлявано от А*** В*** Д*** и М*** М*** , по т.1  в размер на 700 лева на основание чл.222а за нарушение на чл.13, ал.2 от Закона за защита потребителите /ЗЗП/; т.21  в размер на 3000 лева на основание чл.230а за нарушение на чл.230а във връзка с чл.192, т.2 от Закона за защита потребителите /ЗЗП/, като е намалил по т.1 в размер на 500 лева  и по т.2 в размер на 1000 лева.

            Касаторът обжалва решението на съда и моли същото да бъде отменено изцяло, както и потвърденото с него наказателно постановление, като навеждат доводи за незаконосъобразност и неправилност на решението на първата съдебна инстанция, с искане същото да бъде отменено. Преповтаря изложените пред РС доводи, излага в касационната жалба твърдения за „ липса на задълбочена преценка на събраните в преписката доказателства и явна несправедливост на наложеното наказание..“, алтернативно прави и искане за прилагане на чл.28 ЗАНН.

            Ответникът по касационната жалба, чрез юрк.Петрова  изразява становище за неоснователност на жалбата.

            Представителят на Окръжна прокуратура Монтана, изразява становище за неоснователност на жалбата и предлага да се остави в сила обжалваното решение, тъй като липсват релевираните основания за отмяна. Поддържа, че административното нарушение е правилно констатирано, липсват съществени нарушения на процесуалните правила при реализиране на административнонаказателната отговорност и налагане на санкцията на дружеството.

            Касационната жалба е подадена в срока по чл.211, ал.1 АПК, при което същата е допустима. Разгледана по същество е неоснователна. Обжалваното решение е валидно, допустимо и правилно.

            Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, намери за установено следното:

            За да постанови обжалваното решение, съставът на Районен съд Монтана е приел, че фактите за извършено от касатора нарушение на разпоредбата на чл.113, ал.2 от ЗЗП „Привеждането на потребителската стока в съответствие с договора за продажба трябва да се извърши в рамките на един месец, считано от предявяването на рекламацията от потребителя.“, са безспорно установени от събраните в производството доказателства.  Второто безспорно установено в производството нарушение е свързано с непредставяне на контролните органи на изрично изискани документи, което е нарушение по чл.230а във връзка с чл.192, т.2 от ЗЗП,  съгласно чл.230 а “ ..За възпрепятстване на длъжностни лица при осъществяване на правомощията им по чл. 192 и 192а и за неизпълнение на разпореждане по чл. 192а, ал. 1, т. 2 и ал. 2 на виновните лица се налага глоба, а на едноличните търговци и юридическите лица - имуществена санкция, в размер от 1000 до 3000 лв.“, а съгласно чл.192, т.2 „Длъжностните лица на контролните органи по чл. 191 имат право: да изискват необходимите документи във връзка с осъществявания от тях контрол“. Посочените нарушения са били правилно установени от актосъставителя; в проведеното административнонаказателно производство, не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила; не са били налице основания за прилагане на разпоредбата на чл.28 от ЗАНН, доколкото с всяко нарушение са били засегнати обществени отношения и защитени от закона интереси на потребителите. Въззивният съд е приел, че са завишени  индивидуализираните размери на наложените административни санкции на дружеството и е намалил същите на минимума съгласно специалните санкционни норми на чл.222 а и на чл.230 а от ЗЗП.

            Настоящият съдебен състав намира, че при постановяване на обжалваното решение не е допуснато нарушение на закона или съществени нарушения на процесуални правила – наведените с жалбата касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК във връзка с чл.63, ал.1 от ЗАНН.

            Касационният състав изцяло възприема развитите от въззивния съд мотивите, като не ги преповтаря. Съставът на районния съд е обсъдил основните възражения в жалбата и е дал отговор на същите, като е пояснил наличието на елементите от състава на  всяко административно нарушение. 

            Налице са елементите от състава на посочените нарушени разпоредби от ЗЗП във връзка със санкционните норми на разпоредбите на чл.222а и чл.230 а от ЗЗП, при което административнонаказващият орган законосъобразно е взел предвид констативния административен акт и протоколи за установяване на нарушенията, индивидуализирал е и е наложил наказания на нарушителя, които съобразно с липсата на други такива нарушения, е  следвало да е  към минимума на предвиденото в закона, поради което съдът е изменил  размера на санкциите на минимум. Не са налице съществени нарушения в процедурата по установяване на нарушенията и налагане на административното наказание, което правилно е преценено от състава на районния съд, който като е преценил, че не е налице основание за прилагане на разпоредбата на чл.28 ЗАНН, поради естеството на нарушенията, не е допуснал релевираните с жалбата съществено нарушение на процесуалните правила. Както вече се отбеляза по-горе, засегнатите с нарушенията обществени отношения и права са съществен елемент както от вътрешния правен ред, така и в контекста на Правото на ЕС, като особен правопорядък, приложим от българските съдилища. Правата на потребителите са и остават особено важен елемент от този ред на държавно управление, поради което правилно и законосъобразно въззивният съд е обосновал разбирането си за неприложимост на чл.28 от ЗАНН в настоящия случай.

            Пред настоящия състав е депозирана касационна жалба, в която се твърди неправилно приложение на разпоредбите на закона, съществени нарушения на процесуалните правила  и маловажност на случая, но тези твърдения не се подкрепя от събраните в производството доказателства, предвид което настоящият състав не следва да разглежда повторно изложените в решението на въззивния съд  съображения относно издаденото НП, т.к. същите вече са обсъдени от въззивния съд. Настоящата касационна инстанция не споделя поддържаното от касатора неправилност и незаконосъобразност на  решението. 

            С оглед на изложеното, настоящият съдебен състав счита, че обжалваното съдебно решение следва да бъде оставено в сила, поради което

 

                                                          Р   Е   Ш   И :

 

             ОСТАВЯ В СИЛА решение № 336 от 12.08.2019 г., постановено  по АНД № 1048/2019 г. по описа на РС Монтана.

             Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:                            

 

                                                                 ЧЛЕНОВЕ: