РЕШЕНИЕ
№ 152
гр. гр. Хасково, 02.07.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ХАСКОВО, V НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и шести юни през две хиляди двадесет и пета
година в следния състав:
Председател:Мартин Д. Кючуков
при участието на секретаря Персиана Люб. Михова
като разгледа докладваното от Мартин Д. Кючуков Административно
наказателно дело № 20255640200307 по описа за 2025 година
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление №НП01-0001/02.04.2025г. на
Изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане -гр.София, с което за
нарушение на чл.36 ал.2 от ЗЛП вр.чл.12 ал.3 т.1,2,3 от Наредба №РД-07-7 от 28.06.2019г. за
включване в механизма на личната помощ и на осн.чл.39 ал.1 от ЗЛП на Община – Хасково
ЕИК ********* е наложена имуществена санкция в размер на 2 000 лв.
Недоволен от така наложеното наказание е останал жалбоподателят Община -
Хасково, поради което го обжалва в срок. Счита НП за неправилно и незаконосъобразно.
Била извършвана проверка в периода от 05.02.2025г. – до 07.02.2025г. АУАН бил съставен в
отсъствие на Кмета на Община-Хасково, в разрез с чл.40 от ЗАНН. Кметът не бил уведомен
за съставяне на АУАН. В констатациите в АУАН не ставало ясно кога и къде било извършено
нарушението. Нямало посочена точна дата. Липсвало и точно посочено място на
извършване на нарушението. Обстоятелствата, при които било извършено нарушението
били описани в АУАН и НП противоречиво и така нарушителят не можел ясно да разбере, за
какво е наказан. Административната отговорност не съответствала на чл.36 ал.2 от ЗЛП.
Прави се анализ на разпоредбата. Наложеното наказание било несправедливо, защото не
съответствало на тежестта на нарушението и не били обсъдени всички обстоятелства при
определянето му.
Моли съда да отмени изцяло НП.
1
Ответникът по жалбата - Изпълнителният директор на Агенцията за социално
подпомагане -гр.София вземат становище за неоснователност на жалбата. Правилно била
ангажирана отговорността на Община - Хасково. Административното нарушение било
установено от проверяващите и правилно АНО наложил съответната санкция с НП.
Доводите в жалбата били неоснователни.
Молят съда да потвърди атакуваното НП.
Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в
съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:
Бил получен сигнал в Агенцията за социално подпомагане.
В резултат на същия била издадена Заповед №РД01-0220/30.01.2025г. за
извършване на проверка в Община-Хасково, в качеството й на доставчик на лична помощ по
чл.18 ал.1 от Закона за личната помощ / ЗЛП/.
Проверката била извършена на място в Община – Хасково от св.Н. Г. –
гл.инспектор в АСП и св.Е. Т. – инспектор в АСП.
Проверяващите установили, че на 29.11.2021г. между Кмета на Община-
Хасково и лицето А.А.А. бил сключен Трудов договор №*** за изпълнение на длъжността
„*********“.
НОИ обаче установила с Констативен протокол №КП-5-26-
**********/17.12.2024г. невъзможност А.А. да осъществява трудова дейност по този
договор, защото в периода от 01.12.2021г. – до 31.10.2024г. лицето се е намирало трайно
извън територията на Република България – в Република Турция.
Също така проверяващите установили, че дори на датата на сключване на
трудовия договор №*** А.А. пак не е била на територията на страната.
Всъщност за периода от 01.12.2021г. – до 31.10.2024г. това лице имало само
едно влизане в Република България от 23.08.2021г. – до 28.08.2021г.
За периода от 01.12.2021г. – до 05.02.2025г. на ******** ******** А.А.А. били
извършени само две посещения на адрес – на 21.11.2023г. и на 28.11.2025г.
Лицето не било намерено на адреса.
При тези данни проверяващите достигнали до извод за административно
нарушение – а именно неизвършване на необходимите проверки от Община-Хасково на
личен асистент на място – най-малко веднъж на 6 месеца.
Бил е издаден АУАН №000030/07.02.2025г.
Въз основа на АУАН е било издадено и атакуваното НП.
При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна
следното:
Съгл.чл.36 ал.2 от ЗЛП Кметовете на общини упражняват контрол за
предоставянето на личната помощ и извършват наблюдение за нейното качество по ред,
2
определен в наредбата по чл. 17.
Тази Наредба е №РД-07-7 от 28.06.2019г. за включване в механизма на личната
помощ.
Съгл.чл.12 ал.1 от Наредбата Кметът на съответната Община със заповед
определя служители, които да извършват контрол на асистентите по предоставяне на
личната помощ и наблюдение за нейното качество.
Съгл.чл.12 ал.3 т.1,2,3 от Наредбата Контролът по ал.1 се осъществява най-
малко веднъж на шест месеца или при постъпил сигнал чрез проверка на място и
събеседване с ползвателя (или с неговия законен представител) на лична помощ, като
информация може да се събира и от неговите близки. При посещението следва да се
провери: 1. как се извършва водене на месечен отчет за положения труд от асистента; 2.
съответствието на съдържанието на месечния отчет с реално извършените от асистента
дейности; 3. удовлетвореността на ползвателя от ползването на механизма лична помощ.
По делото се установява, че такъв контрол на всеки 6 месеца не е извършван
от Община-Хасково спрямо личния асистент А.А.А..
Той е бил и невъзможен защото в период от почти 3 години – от 01.12.2021г. –
до 31.10.2024г. лицето се е намирало трайно извън територията на Република България – в
Република Турция.
Това също значи, че лицето изобщо не е изпълнявало никакви дейности и
действия като ******* ******.
Така Община-Хасково е нарушила задължението си, в качеството й на
доставчик на лична помощ по чл.18 ал.1 от Закона за личната помощ, да осъществява
контрол по отношение на личния асистент А.А.А. поне веднъж на 6 месеца.
Така е нарушен чл.36 ал.2 от ЗЛП вр.чл.12 ал.3 т.1,2,3 от Наредба №РД-07-7 от
28.06.2019г. за включване в механизма на личната помощ.
Съдът прие за установено извършването на описаното в АУАН и НП
административно нарушение.
Съгл.чл.39 ал.1 от ЗЛП На доставчик на лична помощ, който наруши
разпоредбите на закона, се налага имуществена санкция в размер от 2000 до 5000 лв.
На жалбоподателя е наложено наказание в размер на 2000 лв., т.е минималния
размер, т.е АНО е обсъдил отговорността при пълен превес на смекчаващите отговорността
обстоятелства и е определил глобата на минимален размер. Това е най-благоприятния за
Община-Хасково вариант. Няма как съда да определи по-малко по размер или вид наказание.
Не се касае за маловажен случай по чл.28 ал.1 от ЗАНН.
НП е правилно и законосъобразно и като такова ще следва да бъде
потвърдено.
Водим от горното съдът
3
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №НП01-0001/02.04.2025г. на
Изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане -гр.София, с което за
нарушение на чл.36 ал.2 от ЗЛП вр.чл.12 ал.3 т.1,2,3 от Наредба №РД-07-7 от 28.06.2019г. за
включване в механизма на личната помощ и на осн.чл.39 ал.1 от ЗЛП на Община – Хасково
ЕИК ********* е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лв.
Решението подлежи на касационно обжалване пред АС-гр.Хасково, в 14-
дневен срок от съобщаването му.
Съдия при Районен съд – Хасково: /п/ не се чете
Вярно с оригинала!
Секретар: М.Б.
4