Решение по дело №78/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 април 2020 г.
Съдия: Елица Симеонова Димитрова
Дело: 20207200700078
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

гр. Русе, 09.04.2020 год.

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

  

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - РУСЕ, в публично заседание на 11 март през две хиляди и двадесета година в състав:

 

       Председател: ЙЪЛДЪЗ АГУШ

 

     Членове: ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА

            ЕЛИЦА ДИМИТРОВА

                                                                    

 при секретаря МАРИЯ СТАНЧЕВА и с участието на прокурора                 БОРИСЛАВ ВЕЛКОВ като разгледа докладваното от съдия ДИМИТРОВА к.а.н.д. № 78 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид:

 Производството е касационно по чл. 63, ал. 1, предл. 2 ЗАНН(Закон за административните нарушения и наказания), във вр. чл. 208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по касационна жалба на Р.Д., турски гражданин, чрез процесуалния му представител, против решение № 982/20.12.2019 г., постановено по АНД № 1880/2019 г. по описа на РРС, с което е потвърдено наказателно постановление № 38-0001210/10.09.2019 г. на началника на ОО "Автомобилна администрация" – Русе. С наказателното постановление, на основание  чл. 93б, ал. 7, т. 1  и т.2 от ЗАвПр, за нарушения по чл. 8, § 2, изр. 2 от Европейската спогодба за работата на екипажите на превозните средства, извършващи международни автомобилни превози (AETR) във вр. с чл. 78, ал. 1, т. 1 от ЗАвПр и чл. 2, § 3 от Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета, са наложени административни наказания "глоба" съответно от 200лв. и от 500лв. Като касационни основания се сочат допуснати съществени нарушения на процесуалните правила във връзка със събирането и оценката на доказателствата и нарушение на материалния закон. Поддържа, че неправилно районният съд е приел, че не е налице неяснота при описание на нарушението, както и несъответствие между сочената като нарушена законова разпоредба, от една страна, и приложената санкционна норма, от друга. Заявява, че по този начин било ограничено правото му на защита, доколкото не бил наясно извършването на какво точно нарушение му било вменено. Сочи, че в извънсъдебната фаза на производството били допуснати съществени нарушения по чл. 42, т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, изразяващи се в липсата на точно описание на нарушението в акта за установеното административно нарушение (АУАН) и в наказателното постановление (НП). Сочи, че в НП не е посочено периода на намалената дневна почивка, а са описани периодите на дневно време на управление, нарушаването на изискванията за която би било обвързано с приложението на различен санкционен състав. Иска се отмяната на обжалваното решение и решаване на делото по същество чрез отмяната на наказателното постановление.

Ответникът по касационната жалба – ОО "Автомобилна администрация" – Русе не е депозирал писмен отговор. В съдебно заседание не изпраща представител.

Представителят на Окръжна прокуратура – Русе дава заключение за неоснователност на жалбата и оставяне в сила решението на РРС.

Съдът, като взе предвид изложените в жалбата оплаквания, становищата на страните и събраните по делото доказателства, след касационна проверка на обжалваното решение по чл. 218, ал. 2 от АПК, приема за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима – подадена е в срок, от надлежна страна, срещу невлязъл в сила съдебен акт, поради което подлежи на разглеждане.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Касационната инстанция споделя изложените от районния съд съображения, че касаторът, като водач на товарен автомобил, е извършвал международен превоз на товари от Турция за Румъния през територията на Република България с превозно средство, регистрирано в първата страна, която макар да не е страна – членка на ЕС, е такава по Европейската спогодба (AETR).  Текстът на чл. 2, § 3, б. "а" от Регламент (ЕО) № 561/2006 изрично предвижда, че за международни транспортни операции, извършвани отчасти извън Общността, Швейцария и страните, които са договарящи се страни по Споразумението за Европейското икономическо пространство, вместо посочения регламент се прилага AETR за превозните средства, регистрирани в Общността или в страни, които са договарящи се страни по AETR, за цялото пътуване.

Противно на поддържаното от касатора, посочването на тази норма (чл. 2, § 3 от Регламент (ЕО) № 561/2006) в АУАН и НП не ограничава, а напротив, създава гаранции за реализиране правото на защита на последния като това е било необходимо именно с цел дефиниране на приложното поле на Европейската спогодба според регистрацията на превозното средство (в договаряща страна по AETR) и териториалния обхват на осъществявания международен превоз на стоки (частично извън територията на ЕС). По този начин е удовлетворено и императивното изискване по чл. 42, т. 5 и чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН, които текстове изискват в АУАН и НП да бъдат посочени нарушените законни разпоредби, в конкретния случай в тяхната връзка с националното законодателство – чл. 78, ал. 1, т. 1 от ЗАвПр. Обстоятелството, че абревиатурата AETR (от френски: Accord Europйen sur les Transports Routiers), която всъщност обозначава Европейската спогодба, е посочена в наказателното постановление след нормите на чл. 78, ал. 1, т. 1 от ЗАвПр и чл. 2, § 3 от Регламент (ЕО) № 561/2006, които предшестват посочения като нарушен текст на чл. 8, § 2, изр. 2 от същата спогодба, не води до извод, че задължението за посочване на нарушените законни разпоредби не е изпълнено или че е изпълнено по начин наказаното лице да не може да разбере по кой законов текст е квалифицирано вмененото му нарушение.

Въззивният съд е възприел дословно описанието на нарушението в НП, а именно че:  1. Касаторът не е спазил  изискванията за намалена дневна почивка, като намалението на времето е до 1 час – 19 минути, а периода на работната смяна е бил от 24.08.2019 г. от 03 часа и 21 минути до 24.08.2019 г. до 13 часа и 35 минути – продължителност от 10 часа и 14 минути.  и  2. Касаторът не е спазил изискванията за намалена дневна почивка, като намалението на времето е от 1 до 2 часа – 2 часа, а периода на работната смяна на водача е бил от 26.08.2019 г. от 00 часа и 38 минути до 26.08.2019 г. до 17 часа и 38 минути – период от 17 часа. При тези фактически данни РРС е приел че са осъществени съставите на чл.93б ал.7 т.1 и чл.93 ал.7 т.2 от ЗАвтП.

Касационната инстанция намира атакуваното съдебно решение за постановено в несъответствие с материалния закон. Районният съд не е преценил, че както съставеният акт, така и издаденото наказателно постановление не съдържат констатации относно всички факти, които са от значение за реализиране на административнонаказателната отговорност на водача. В АУАН и НП нарушението не е описано с период на приложимата според наказващия орган почивка, период на фактически ползваната такава от касатора, като разликата следва да съставлява именно почивката, неползвана в нарушение на закона с оглед на обвинението, че са нарушени изискванията на чл.93 б ал.7 т.1 и т.2 ЗАвтПр.

Описанието на нарушението съдържа само период на управление за датите 24.08.19г. и 26.08.19г. без да се сочи период на фактически ползваната почивка от касатора, като разликата именно следва да е относима към състава на вмененото му нарушение. В тази връзка е основателно възражението ,че  описание на всяко едно от двете нарушения, изрично  посочени от страна на административнонаказващия орган и възприети от съда на конкретните дати, не касае неспазване на изискванията за намалена дневна почивка,  а какво е било работното време на водача във всеки един от двата периода. Което по същността си е нарушение на чл.93б ал.1 ЗАвтПр. В тази връзка относно описанието на нарушението следва да се отбележи, че намалението на дневната почивка ще е налице, ако е ползвана такава, но в размер, различен и по- малък от регламентирания. В случая фактическото обвинение се различава от посочената санкционна норма за недопустимо намаление на дневната почивка, а се отнася за управление над законово определените стойности за продължителност съгласно чл.6 от Регламент (ЕО) № 561/2006. С това поведение се осъществява състава на чл. 93б, ал. 1 от ЗАвтП, каквото обвинение няма. Лицето е наказано за намаление на дневната почивка, без въобще да бъде даден нейния период и съответно недопустимото време на намаление, което съществено нарушава правото на защита. Представен е един незаконосъобразно дълъг период на управление на дата 26.08.2019г., през който не е посочен период на дневна почивка, за намалението на която лицето да отговоря. В обвинението административнонаказващ орган визира единствено превишение на законовоопределени стойности на време на работа, а изпълнителното деяние на процесното нарушение се осъществява чрез намаление на предвиденото в закона за почивка. Административнонаказващият орган и въззивният съд се е задоволил единствено с посочване на времето на работа и с размер на намаление на дневната почивка съответно 19 минути на 24.08.2019г. и 2 часа на 26.08.2019г.  без да упомене кога е взета тя. Това се явява нарушение на чл. 42, т. 3 и чл. 57, ал. 1, т. 3 от ЗАНН, което винаги е съществено и прегражда правото на защита.

Като не е преценил тези факти и обстоятелства, а е приел, че в рамките на административнонаказателното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, районният съд е постановил решението си в противоречие с материалния закон. Това налага отмяната на атакуваното решение. По изложените по-горе съображения за допуснати съществени нарушения следва да бъде отменено като незаконосъобразно и наказателното постановление. В допълнение само следва да се посочи, че в случая е неприложима нормата на чл.334 т.3 вр.чл.337 НПК тъй като констатираните от настоящата инстанция нарушения при изложената от АНО фактическа обстановка са свързани с приложението на по-тежко наказуеми нарушения на чл.93 б ал.1 т.2 и т.3 ЗАвтП , които е следвало да наложи адм.орган, а въззивния съд не е могъл да преквалифицира, за да не утежни положението на жалбоподателя

Мотивиран така, съдът

       Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ решение № 982/20.12.2019 г., постановено по АНД № 1880/2019 г. по описа на Русенски районен съд и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ НП № 38-0001210/10.09.2019 г. на началника на ОО "Автомобилна администрация" – Русе.,с което  на основание  чл. 93б, ал. 7, т. 1  и т.2 от ЗАвПр, за нарушения по чл. 8, § 2, изр. 2 от Европейската спогодба за работата на екипажите на превозните средства, извършващи международни автомобилни превози (AETR) във вр. с чл. 78, ал. 1, т. 1 от ЗАвПр и чл. 2, § 3 от Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета,  на Р.Д. са наложени административни наказания "глоба" съответно от 200лв. и от 500лв

Решението е окончателно

 

                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ:                              

 

ЧЛЕНОВЕ: