Решение по дело №2956/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 27
Дата: 13 януари 2020 г. (в сила от 1 февруари 2020 г.)
Съдия: Милена Савова Рибчева Дочева
Дело: 20195530202956
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

                  Р Е Ш Е Н И Е

 

   …..             13.01.2020 година       град Стара Загора

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

СТАРОЗАГОРСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД       VІІІ НАКАЗАТЕЛЕН състав

На  13  декември                     2019 година

В публично заседание в следния състав:

 

                            Председател: МИЛЕНА РИБЧЕВА                                                     

 

Секретар: МАРИАНА ПЕНЕВА

Прокурор: 

като разгледа докладваното от СЪДИЯ МИЛЕНА РИБЧЕВА

аНд № 2956 по описа за 2019 година и за да се произнесе, съобрази:

 

     Обжалвано е наказателно постановление (НП) № 6448 от 17.10.2019 год., издадено от началник на отдел “Контрол по РПМ“ в Дирекция  “Анализ на риска и оперативен контрол” към Агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ) град София.

     Жалбоподателят Х.Н.Г. твърди, че НП е незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено. В съдебно заседание чрез упълномощения си представител поддържа направеното с жалбата искане.

     Въззиваемата страна АПИ град София счита жалбата за неоснователна и моли НП като законосъобразно, да бъде потвърдено.

     Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на НП, намери за установено следното:

     С обжалваното НП, издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 0007307 от 09.09.2019 год., жалбоподателят е санкциониран     на основание чл.53, ал.1 от ЗП - Закон за пътищата (Наказват се с глоба от 1000 до 5000 лв., ако деянието не представлява престъпление, физическите лица, нарушили разпоредбите на чл.25, чл.26, ал.1, т.1, букви в и г, т.2, ал.2 и ал.5 и чл.41 или които извършат или наредят да бъдат извършени следните дейности: 1. нанасяне на повреди или унищожаване на пътищата, пътните съоръжения и принадлежностите на пътя; 2. движение на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства и товари без разрешение на собственика или администрацията, управляваща пътя; 3. разпиляване на вредни вещества, опасни за хората и околната среда; 4. извършване в обхвата на пътя на: а) дейности, застрашаващи безопасността на движението, или използване на пътищата извън тяхното предназначение; б) дейности, предизвикващи прекъсване, отклоняване или спиране на движението; 5. извършване в обхвата на пътя и обслужващите зони без разрешение на администрацията, управляваща пътя, на: а) строителни и ремонтни работи по пътищата; б) прокарване на нови и ремонт на съществуващи телеграфни, телефонни, електропроводни, въжени и други линии, кабели, продуктопроводи, водопроводи, напоителни и други канали; в) (отм.); г) (отм.); 6. разкриване на кариери на разстояние, по-малко от 300 м от оста на пътя и на по-малко от 1000 м от мостовете, без разрешение на администрацията, която управлява пътя”)  за нарушение на чл.26, ал.2, т.1, б.“а” от ЗП (“За дейности от специалното ползване на пътищата [вж. пар.1, т.8 от ДР на ЗП] без разрешение се забраняват: 1. в обхвата на пътя [вж. пар.1, т.1 от ДР на ЗП] и ограничителната строителна линия [вж. пар.1, т.5 от ДР на ЗП]: а) движението на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства”).

Като описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено, в НП е посочено, че    на 09.09.2019 год. в 15,55 часа на АМ А1 “Тракия“, км.180 посока София-Бургас жалбоподателят е управлявал (осъществявал движение) на съчлинено ППС (пътно превозно средство) с пет оси, състоящо от МПС (моторно превозно средство) с две оси, марка “МАН”, модел 18.460 ФТ, с рег.№ СТ 0203 ВК и полуремарке с три оси, рег.№ СТ 7755 ЕХ. В процеса на проверката било направено измерване с техническо средство ел.везна модел PW-10 № К 0200007 и ролетка 1306/18 /5м./, при което било констатирано, че измерено натоварване на задвижващата /2-ра/ единична ос на ППС е 12.550т. при максимално допустимо натоварване на оста 11.500т., съгласно чл.7, ал.1, т.4, б.“а“ от Наредбата и при измерено разстояние между осите 1,32м. сумата от натоварването на ос на тройната ос на полуремаркето е 31.800т. при максимално допустимо натоварване на тройната ос 24т., съгласно чл.7, ал.1, т.3, б.“б“ от Наредба № 11 от 03.07.2011 год. на МРРБ (министъра на регионалното развитие и благоустройството) за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, наричана за краткост по-долу „Наредбата“, поради което се явява извънгабаритно съгласно чл.3, т.2 от Наредбата (“Тежки ППС или състав от ППС са тези, които имат натоварване на ос, по-голямо от стойностите по чл.7”)

В процеса на проверката водачът (жалбоподателят) не представил валидно разрешение (разрешително или квитанция за платени пътни такси) за движение на извънгабаритно ППС по смисъла на пар.1, т.1 от ДР на Наредбата (“По смисъла на тази наредба "извънгабаритни ППС" се наричат извънгабаритните ППС по чл.2 и/или тежките ППС по чл.3“).

     Фактическите констатации, отразени в АУАН и възпроизведени в НП се потвърждават от показанията на актосъставителя Е. Людмилов С. и свидетеля по акта Г.П.Г., кореспондиращи помежду си и с приетите писмени доказателства.

     При тези данни съдът намира нарушението, описано в НП, и извършваното му от жалбоподателя за доказано по несъмнен и безспорен начин. В случая е без правно значение от чие име и за чия сметка жалбоподателят е извършвал процесния превоз, тъй като същият е бил водач на извънгабаритното ППС е като такъв е бил длъжен да се убеди преди започване на превоза, че ППС, ведно с товара му, отговарят на допустимите изисквания за движение по републиканската пътна мрежа без разрешително за това.

     В изпълнение на служебната си проверка за законосъобразност съдът не констатира съществени нарушения на процесуалните правила, допусната при съставянето на АУАН и/или издаването на НП, обуславящи отмяна на последното като незаконосъобразно, включително и твърдените такива в жалбата.

Налице е безспорната доказаност на административното нарушение, както и на неговият извършител, неговата вина и правилното приложение на материалния закон. Що се отнася да размера на наложената санкция - глоба от 2500 лева, настоящият съдебен състав намира, че същата необосновано е наложена над предвиденият в закона минимален размер. Касае са за нарушение, което е извършено за първи път, липсват доказателства за отегчаващи отговорността на извършителя обстоятелства, с оглед предвидените в чл.27, ал.1-3 от ЗАНН критерии, поради което определянето на размера на глобата към предвидения в закона минимален размер е оправдано с оглед личността на нарушителя и съответно за постигане на целите на закона, визирани в чл. 12 от ЗАНН – да бъде предупреден и превъзпитан за спазване на установения правовов ред. 

Ето защо съдът намира, че в частта му за наказанието НП е необосновано и явно несправедливо, поради което следва да бъде изменено в тази му част, като размера на наложеното с него наказание – “глоба“ от 2 500 лева, бъде намален до минималния размер, предвиден в закона – 1 000 лева.     

     Водим от горните мотиви, съдът

         

                        Р  Е  Ш  И :

 

     ИЗМЕНЯВА наказателно постановление (НП) № 6448 от 17.10.2019 год., издадено от началник на отдел “Контрол по РПМ“ в Дирекция  “Анализ на риска и оперативен контрол” към Агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ) град София, с което на основание чл.53, ал.1 от Закона за пътищата на Х.Н.Г., с ЕГН ********** се налага административно наказание “глоба“ в размер на 2500 (две хиляди и петстотин) лева за извършено нарушение на чл.26, ал.2, т.1, б.“а“ от Закона за пътищата, като НАМАЛЯВА размера на наложеното административно наказание “глоба“ от 2 500 (две хиляди и петстотин) лева на 1000 (хиляда) лева.

 

     Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.

 

 

 

                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: