Решение по дело №315/2020 на Районен съд - Омуртаг

Номер на акта: 47
Дата: 12 юли 2022 г.
Съдия: Невяна Пейчева Захариева
Дело: 20203510200315
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 декември 2020 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 47
гр. Омуртаг, 12.07.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ОМУРТАГ, IV СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и втори април през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Невяна П. Захариева
при участието на секретаря Стела Викторова
като разгледа докладваното от Невяна П. Захариева Административно
наказателно дело № 20203510200315 по описа за 2020 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл.от ЗАНН.
Постъпила е жалба от „СИ-ВИ-ЕС-ОМУРТАГ“ЕООД със седалище в
град Велико Търново, представлявано от управителя К.К.против Наказателно
постановление №813 от 02.04.2020г. на председателя на Държавна агенция
“Държавен резерв и военновременни запаси“, като се иска пълната отмяна на
същото. Изтъква се незаконосъобразност на НП поради това, че
жалбоподателят нямал качеството на съхранител на ВВЗ по смисъла на
закона, тъй като сключеният договор с такъв предмет бил прекратен с
предизвестие. Оспорва констатациите за липсващи количества сирене като
неверни. Изтъква допуснато процесуално нарушение, изразяващо се в липса
на обсъждане на подаденото възражение срещу АУАН. В съдебно заседание
жалбоподателят се представлява от адв. Д.П. от АК – Г.която поддържа
жалбата срещу НП и моли същото да бъде отменено изцяло.
Ответникът – Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни
запаси“ – София, не изпраща представител. По делото е постъпило писмено
становище от пълномощника на председателя на ДА „ДРВВЗ“ - ст.
юрисконсулт М.Х.в което се прави искане обжалваното НП да бъде
потвърдено..
Районна прокуратура – Търговище, ТО – Омуртаг, редовно призована
не изпраща представител и не изразява становище по делото.
Съдът, като прецени, че жалбата е подадена в срок и е процесуално
1
допустима, и след запознаване с представените доказателства, приема за
установено следното:
От приложените по делото писмени доказателства - материалите на
административно-наказателната преписка /АНП/ и представените от
жалбоподателя е видно, че между административнонаказващия орган /АНО/,
в качеството на възложител и жалбоподателя, в качеството на съхранител бил
сключен Договор за съхранение на ВВЗ № 5028/19.12.2011 г. Съгласно
клаузите на цитирания договор възложителят предава на съхранителя за
съхранение и пазене в складовите му бази и складове, материали, собственост
на ДА „ДРВВЗ“, придобити чрез правоприемство от „Си-Ви-Ес“ ООД по
Договор за съхранение №3922/14.11.2008г. и описани по групови позиции в
Приложение 1, изготвено съгласно Ведомост за движение на наличностите за
2010г., калкулация на разходи за съхранение и обосновка на извършените
разходи, по количества, разфасофки, и качество, съгласно БДС и анализни
свидетелства, представляващи неразделна част от договор, срещу
възнаграждение. Видно е от приложеното Приложение № 1-2011г. към
договор № 5028/19.12.2011 г., че предмет на същия е съхранението на 162.261
т. краве сирене, като са посочени цена за съхранение на единица за един
месец и цената за цялото количество за една година. Приложен е анекс към
същия договор от 28.06.2017г., съдържащ следните клаузи: „§1. Досегашното
Приложение №1, влязло в сила през 2016 г. се отменя. §2. Създава се
Приложение №1 за 2017 год., неразделна част от настоящия анекс.
Плащането на разходите за съхранението на материалите се извършва на
базата на цени, посочени в това приложение. §3. Всички останали клаузи в
договора и предходните анекси остават непроменени“. Видно е от
приложеното Приложение № 1-2017г., че са променени количеството на
кравето сирене, предмет на договора – от 162.261 тона на 146.577 тона, и
цените за съхранение. В клаузите на договора се съдържа регламентация
относно: мястото на съхранение, като е посочено „гр. Търговище, хладилно
стопанство гр.Омуртаг“; правата и задълженията на страните по договора;
отговорността им, включително при форсмажорни обстоятелства;
прекратяването на договора. Договорът е сключен за срок от една година,
считано от 18.07.2011г., като страните са се договорили, ако нито една от тях
не оправи до другата писмено предизвестие за прекратяването му в
едномесечен срок преди изтичане на договора, действието му да продължи и
за следващите дванадесет месеца при същите условия. Съгласно чл.24, ал..2
от договора, той може да бъде прекратен и с отправяне на едномесечно,
мотивирано писмено предизвестие от страна на съхранителя. Чл.25 от
договора регламентира, че всички съобщения, предупреждения и покани
между страните се считат за валидно изпратени и връчени на посочените в
договора адреси, освен ако страните се уведомят писмено за тяхната промяна.
Договора и анекса към него са надлежно подписани от страните. От приетото
и приложено по делото уведомително писмо изх. №27/08.11.2017г. от
управителя на дружеството жалбоподател до директора на ТД „ДР“ – Велико
2
Търново, е видно, че със същото е отправено писмено мотивирано
предизвестие от страна на съхранителя за прекратяване на Договор за
съхранение на ВВЗ № 5028/19.12.2011 г. Приложено е по делото писмо изх.
№ 40-08-3173-1/10.11.2017г. от директора на ТД „ДР“ – Велико Търново до
управителя на дружеството жалбоподател, с което последният във връзка с
отправеното предизвестие е уведомен, че следва да се спазва чл.8, т.11 от
двата договора и че дружеството до преместване или реализация на
материалите продължава да притежава качеството на съхранител, тъй като
съгласно § 1 от НУРОДДРВВЗ вече му е възложено съхраняването,
поддържането, опазването и обновяването на ДР и ВВЗ и на осн. чл.23, ал.2
от същата наредба и чл.24, ал.4 от ЗДРВВЗ носи отговорност за целостта и
състоянието на предадените му материали. Видно е от приложените
материали на административнонаказателната преписка /АНП/, че съгласно
Заповед №РД-10-26/07.02.2020г. на директора на ТД“ДР“ – гр. Велико
Търново е наредено комисия в състав К.И.– главен експерт в сектор „***“,
отдел „***“ при същата дирекция и Н.К.– главен експерт в сектор „***“,
отдел „***“ в посочената дирекция, да извършат на 07.02.2020г. проверка на
млечни продукти, заделени за ДР и ВВЗ, съхранявани от „СИ-ВИ-ЕС-
ОМУРТАГ“ ЕООД – В.Търново в Млекопреработвателно предприятие в град
Омуртаг, като К.И.е оправомощен и да състави АУАН при констатирани
нарушения. В описаната заповед като основание за същата е цитирана
Заповед №РД-10-255/30.07.2019г. на Председателя на ДА“ДРВВЗ“ – град
София. В изпълнение на горепосочената заповед оправомощените лица са
посетили на 07.02.2020г. предприятието на дружеството – жалбоподател в
град Омуртаг като са изготвили Констативен протокол №40-07-
473/07.02.2020г. В същия е отразено, че при проверката за изпълнение на
дадените с констативен протокол №40-07-4212/29.11.2019г. задължителни
предписания комисията е констатирала следното : 1/дружеството като
отговорник не е изпълнило в срок до 28.12.2019г. и към датата на проверката
– 07.02.2020г. даденото задължително предписание по т.1 да възстанови в
МПП в гр. Омуртаг липсващото количество краве сирене по БДС 15:2010,
заделено за ДР в размер на 146 577 кг, придружено с необходимите
документи за произход и качество, като за изпълнението на това предписание
да уведоми писмено директора на ТД“ДР“ – гр. Велико Търново ; 2/
дружеството като отговорник не е изпълнило в срок до 13.12.2019г. и към
датата на проверката – 07.02.2020г. даденото задължително предписание по
т.2 да представи протокол от изпитване от взети проби за анализ на
качествените показатели на кашкавал и да уведоми за това писмено
директора на ТД“ДР“ – гр. Велико Търново; 3/дружеството като отговорник
не е изпълнило в срок до 28.12.2019г. и към датата на проверката –
07.02.2020г. даденото задължително предписание по т.3 да се възстанови в
МПП в гр. Омуртаг липсващото количество кашкавал за ВВЗ в размер на 16
337.095 кг, придружено с необходимите документи за произход и качество по
БДС 14:2010 в МПП – Омуртаг, като за изпълнението на това предписание да
3
уведоми писмено директора на ТД“ДР“ – гр. Велико Търново. При проверка
на фактическата наличност на посочените два вида млечни продукти е
установена пълна липса на краве сирене при водено на отчет количество от
146 577 кг., и наличие на 10 815.820 кг кашкавал „Витоша“ при водено на
отчет количество от 19 000 кг., като от същото годно за ВВЗ е прието само 6
484.220 кг. Отразено е, че комисията не признава съхраняваното в хладилна
зала 2 количество кашкавал от 4 331.600кг. Дадени са преписания на
дружеството да възстанови липсващите количества сирене и кашкавал,
придружени с документи за произход и качество. Проверката е извършена в
присъствието на управителя на дружеството – К.К.а констативният протокол
е подписан от двамата служители, извършили проверката, и от управителя на
дружеството, който е изразил писмено несъгласието си с направените
констатации. Към АНП е приложен и заверен препис на КП №40-07-
4212/29.11.2019г., в който след направена проверка в
млекопреработвателното предприятие в гр. Омуртаг са дадени следните
задължителни предписания към „СИ-ВИ-ЕС-ОМУРТАГ“ ЕООД – В.Търново:
1/ да възстанови в срок до 28.12.2019г. в МПП в гр. Омуртаг липсващото
количество краве сирене по БДС 15:2010, заделено за ДР в размер на 146 577
кг, придружено с необходимите документи за произход и качество, като за
изпълнението на това предписание да уведоми писмено директора на ТД“ДР“
– гр. Велико Търново ; 2/ дружеството в срок до 13.12.2019г. да представи
протокол от изпитване от взети проби за анализ на качествените показатели
на описаните партиди кашкавал и да уведоми за това писмено директора на
ТД“ДР“ – гр. Велико Търново; 3/дружеството като отговорник в срок до
28.12.2019г. да се възстанови в МПП в гр. Омуртаг липсващото количество
кашкавал за ВВЗ в размер на 16 337.095 кг, придружено с необходимите
документи за произход и качество по БДС 14:2010 в МПП – Омуртаг, като за
изпълнението на това предписание да уведоми писмено директора на ТД“ДР“
– гр. Велико Търново. С писмо от 17.02.2020г., връчено на управителя на
дружеството на 19.02.2020г. директорът на ТД“ДР“ – гр. В.Търново е поканил
на основание чл. 40 ЗАНН същия да се яви на 24.02.2020г. в определен часови
интервал в административната сграда на дирекцията за съставяне и връчване
на АУАН срещу дружеството за установено административно нарушение по
констативен протокол №40-07-473/07.02.2020г. Въз основа на направените
констатации е съставен АУАН №5/24.02.2020г., в който актосъставителят е
приел, че дружеството – жалбоподател е извършило следното
административно нарушение: на 31.12.2019г. /първия ден след изтичане на
срока на предписанието/ в Млекопреработвателно предприятие в град
Омуртаг не е изпълнено даденото задължително предписание в КП №40-07-
4212/29.11.2019г. да възстанови липсващото количество краве сирене за ДР в
размер на 146 577 кг, придружено с необходимите документи за произход и
качество по БДС 15:2010 в МПП – Омуртаг, и да уведоми за изпълнението
писмено директора на ТД“ДР“ – гр. Велико Търново. Прието е, че с
неизпълнението на задължителното предписание дружеството е нарушило
4
разпоредбите на чл. 31 ал.1 предл.ІІІ ЗДРВВЗ във вр.с чл. 27 ал.3 ЗДРВВЗ.
Подробно са изложени обстоятелствата, в които се изразява нарушението и
които съвпадат с изложеното в КП №40-07-473/07.02.2020г. В АУАН е
посочено и лицето, претърпяло имуществени вреди от нарушението, а именно
ДА“ДРВВЗ“, като щетите са в размер на стойността на липсващите
материали. АУАН е подписан от актосъставителя, от управителя на
дружеството - нарушител и двама свидетели, единият от които е присъствал
при установяване на нарушението, тъй като е бил част от извършилата
проверката комисия, а другият е само свидетел при съставянето на акта.
Срещу съставения АУАН е подадено писмено възражение от управителя на
„СИ-ВИ-ЕС-ОМУРТАГ“ ЕООД – В.Търново, който възразява основно срещу
приетото от актосъставителя качество на дружеството като съхранител на ДР
и ВВЗ, тъй като сключените договори за съхранение на ДР и ВВЗ били
прекратени, поради което моли да не се издава НП. Въз основа на съставения
АУАН е издадено Наказателно постановление №813 от 02.04.2020г. на
председателя на Държавна агенция“Държавен резерв и военновременни
запаси“ - София, в което е прието, че дружеството – жалбоподател „СИ-ВИ-
ЕС-ОМУРТАГ“ ЕООД – В.Търново в качеството му на съхранител на ДР и
ВВЗ по смисъла на §1 т.1 от ДР на НУРОДРВВЗ и съгласно договор за
съхранение на ДР №5028/19.12.2011г. и Анекс №ДС-9 от 28.06.2017г. в срок
до 28.12.2019г. в Млекопреработвателно предприятие в град Омуртаг като
отговорник по изпълнението не е изпълнило даденото задължително
предписание в КП №40-07-4212/29.11.2019г., да възстанови в МПП – Омуртаг
липсващото количество краве сирене по БДС 15:2010, заделено за ДР в
размер на 146 577 кг, придружено с необходимите документи за произход и
качество. В НП е посочено изрично, че нарушението е извършено на
31.12.2019г. Като нарушена разпоредба е посочен чл. 31 ал.1 предл.ІІІ
ЗДРВВЗ във вр.с чл. 27 ал.3 ЗДРВВЗ и за това административно нарушение
на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 19 000 лева.
В НП е обсъдено цялото движение на АНП, отразени са фактическите
констатации от проверката на 07.02.2020г., посочено лицето, претърпяло
имуществени вреди от нарушенията, изложена е преценка по постъпилото
възражение срещу АУАН. По делото са приети и приложени като писмени
доказателства освен описаните по – горе и останалите материали от
административно – наказателната преписка, както и представените от
процесуалния представител на жалбоподателя писма, освен цитираните по –
горе и постановление за възлагане. Гласни доказателства не са ангажирани от
страните.
Обсъждайки събраните по делото доказателства съдът намира жалбата
за основателна. При преглед на АУАН и издаденото въз основа на него НП е
видно, че акта е съставен, а постановлението е издадено против
жалбоподателя в качеството му на съхранител на ДР и ВВЗ, по смисъла на §1
от ДР на НУРОДДРВВЗ, съгласно Договор за съхранение на ВВЗ №
5028/19.12.2011 г. и Анекс към него - № ДС-9/28.06.2017г. В разпоредбата на
5
§1 от ДР на НУРОДДРВВЗ се съдържа дефиницията на понятието
„съхранители“ по смисъла на същата наредба, а именно „еднолични търговци
и юридически лица, регистрирани по Търговския закон, и други юридически
лица с нестопанска цел, на които е възложено съхраняване, поддържане,
опазване и обновяване на държавни резерви и военновременни запаси“.
Самото възлагане на посочените дейности е регламентирано от чл.12 от
НУРОДДРВВЗ, а и от чл.17, ал.2 от ЗДРВЗЗ, до изменението му с
ЗИДЗДРВВЗ обнародван в ДВ бр.65 от 20.07.2020г. Съгласно тази
разпоредба, в ред. ДВ бр.9/2003г., ДА „ДРВВЗ“ може да възлага
съхраняването и опазването на държавни резерви и на външни съхранители -
търговци и организации, на конкурсен принцип, като взаимоотношенията се
уреждат с договор. Разпоредбата е била действаща до 23.07.2020г. и
следователно е приложима относно отношенията между жалбоподателя и
АНО. Реда за провеждане на конкурсната процедура и сключването на
договори с класираните лица е уреден в посочения по – горе чл.12 от
НУРОДДРВВЗ. От текстовете на цитираните разпоредби се установява, че за
да придобие съответният търговец, ЮЛ или ЮЛНЦ, качеството на
съхранител по смисъла на §1 от ДР на НУРОДДРВВЗ, следва да е проведена
конкурсна процедура и да е сключен договор между ДА „ДРВВЗ“ и
съответното лице. В конкретния случай между АНО и жалбоподателя е
сключен Договор за съхранение на ВВЗ № 5028/19.12.2011 г., с който на
жалбоподателя е възложено да съхранява и пази вещите описани в
приложението към договор и към сключения към този договор Анекс № ДС-
9/28.06.2017г. Със сключване на договора жалбоподателят е придобил
качеството на съхранител по смисъла на §1 от ДР на НУРОДДРВВЗ. От
приетото и приложено по делото уведомително писмо изх. №27/08.11.2017г.
от управителя на дружеството жалбоподател до директора на ТД „ДР“ –
Велико Търново, е видно, че със същото е отправено писмено мотивирано
предизвестие от страна на съхранителя за прекратяване на Договор за
съхранение на ВВЗ № 5027/19.12.2011 г. Действително не са налице
категорични данни за датата на връчване на предизвестието, но от
приложеното по делото писмо изх. № 40-08-3175-1/10.11.2017г. от директора
на ТД „ДР“ – Велико Търново до управителя на дружеството жалбоподател,
се установява, че към 10.11.2017г. АНО е получил предизвестието. С
посоченото писмо във връзка с отправеното предизвестие управителят на
дружеството жалбоподател е уведомен, че следва да се спазва чл.8, т.11 от
договора и че дружеството до преместване или реализация на материалите
продължава да притежава качеството на съхранител, тъй като съгласно § 1 от
НУРОДДРВВЗ вече му е възложено съхраняването, поддържането,
опазването и обновяването на ДР и ВВЗ и му е разяснена отговорността,
която носи в това му качество. При преглед на цитирания договор се
установява, че по естеството си същият представлява договор за влог.
Следователно приложимата нормативната уредба по отношение на двата
договора се съдържа в чл.250 – чл.257 от ЗЗД, като в нито една от тези
6
разпоредби не е предвидено предпоставка за прекратяване на договора за влог
да е връщането на веща. В случая по реда на чл.24, т.2 от договора
жалбоподателят, действащ в качеството си на съхранител е отправил
едномесечно писмено предизвестие до възложителя по договора за
прекратяването му. Към 10.11.2017г. предизвестието безспорно е било
известно на възложителя. и следователно с изтичането на срока на
предизвестието на 10.12.2017г. описания по – горе договор е прекратен. С
прекратяването на договора жалбоподателят е загубил качеството на
съхранител по съгласно § 1 от ДР на НУРОДДРВВЗ, тъй като правните
основания, на които е придобил това качество са престанали да съществуват в
правния мир. Следователно дружеството жалбоподател не може в качеството
на съхранител на ВВЗ да бъде субект на административното нарушение
описано в АУАН и издаденото въз основа на същия НП, тъй като не
притежава това качество от 10.12.2017г. Обстоятелството, че именно
единствено лица имащи качеството на съхранители могат да бъдат субекти на
това нарушение се установява и от посочения в правната квалификация на
нарушението чл.27 от ЗДРВВЗ, като съгласно чл.27, ал.2 от ЗДРВВЗ /ред. ДВ
бр.9/2003г./ „Контролът върху търговците и организациите съхранители по
създаването, съхраняването, опазването, обновяването и използването на
държавните резерви и военновременните запаси се осъществява от
председателя на агенцията чрез инспекторат и други упълномощени от него
длъжностни лица.“, а според визираната в АУАН и НП разпоредба на чл.27,
ал.3 от ЗДРВВЗ /ред. ДВ бр.9/2003г./, именно при упражняване на тази си
контролна дейност инспекторите или упълномощените от председателя на
агенцията длъжностни лица могат да издават предписания, които имат
задължителен характер за търговците и организациите съхранители. В този
смисъл е и действащата редакция на посочената разпоредба – ДВ бр.65/2020г.
С оглед изложеното, за жалбоподателя може да съществува отговорност за
евентуално неизпълнение на клаузи по договора, която би могла да се
реализира по гражданско правен ред. Освен това според чл.1, ал.3 от Договор
за съхранение на ДР № 5028/19.12.2011 г., жалбоподателят е следвало да
осъществява съхранението на съответните количества краве сирене освен в
гр.Омуртаг и в гр.Търговище. По делото не са представени никакви
доказателства за това дали контролните органи са извършили проверка и в
помещенията в гр.Търговище, в които е следвало да се съхранява кравето
сирене, което компрометира констатациите в цитираните по – горе
констативни протоколи, тъй като от същите е видно, че е извършена проверка
само в МПП – гр.Омуртаг, но не и в съответните помещения в гр.Търговище.
Както в констативните протоколи, така и в АУАН и НП липсва уточнение за
това каква част от общото количество краве сирене, предмет на договора, е
следвало да се съхранява в гр.Омуртаг и каква част от него е следвало да се
съхранява в гр.Търговище. Съответно не става ясно и поради какви причини е
прието, че цялото количество сирене е следвало да се съхранява в гр.Омуртаг
и поради какви причини предписанието е сиренето да се възстанови в МПП в
7
гр.Омуртаг. Административнонаказателната отговорност е форма на
държавна репресия, която се реализира по отношение на определен кръг лица
– субекти на административни нарушения, чиито състави са установени от
закон, като е недопустимо упражняването спрямо други лица. В конкретния
случай, договора въз основа на който жалбоподателят е придобил качеството
на съхранител по смисъла на § 1 от ДР на НУРОДДРВВЗ е бил прекратен
близо две години преди извършване на проверката на 28.11.2019г., като
мотивите на законния представител на дружеството за прекратяване на
договора, както и времето, по което е направено волеизявлението за
прекратяване на договора, нямат правно значение. Фактът, че след като до
АНО, в качеството му на възложител по този договор, е достигнало
волеизявлението на другата страна по договора за прекратяването му, не са
предприети своевременно необходимите действия по преместване на
материалите представляващи ВВЗ, в съответствие със ЗДРВВЗ и
НУРОДДРВВЗ, не може да обоснове извод за наличие на предпоставки за
ангажиране на административнонаказателната отговорност на жалбоподателя.
Наред с това липсата на данни за това извършена ли е проверка и в
съответните помещения в гр.Търговище, в които също, според договора за
съхранение, е следвало да се съхранява част от кравето сирене предмет на
договора, компрометира изцяло резултата от извършените проверки. Предвид
изложеното процесното НП се явява незаконосъобразно и следва да бъде
отменено като такова, на формално основание, без да се обсъжда спора по
същество.

Водим от горното съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление №813 от 02.04.2020г. на
председателя на Държавна агенция “Държавен резерв и военновременни
запаси“, с което за административно нарушение по чл.31, ал.1, предл.3 във
връзка с чл.27, ал.2 от ЗДРВВЗ и на основание същите разпоредби, на „Си Ви
Ес – Омуртаг“ ЕООД, с адрес на управление: гр.Велико Търново, ул.“Тракия“
№1, ЕИК *********, със законен представител К.М.К.– управител, е
наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 19
000.00 /деветнадесет хиляди/ лева, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд - Търговище в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните
на основанията, предвидени в НПК и по реда на глава ХІІ от АПК.
Съдия при Районен съд – Омуртаг: Невяна П. Захариева
8