Решение по дело №19/2020 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 48
Дата: 11 март 2020 г. (в сила от 28 май 2020 г.)
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20207280700019
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е    № 48/11.3.2020г.

 

гр. Ямбол

 

В    ИМЕТО    НА    НАРОДА

 

Ямболският административен съд, в публично заседание на пети март 2020 г. в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

 

ЧЛЕНОВЕ:      ВЪЛКО ДРАГАНОВ

 

ВАНЯ СТОЯНОВА

                                        

при секретаря Стела Гюмлиева и с участието на прокурор Димитринка Георгиева, като разгледа докладваното от Председателя адм. д. № 19 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е административно и е образувано по реда на чл. 185, ал. 2 от АПК, във връзка с чл. 186, ал. 2 и чл. 16, ал. 1, т. 1 от АПК, по протест на Р.Л.– Прокурор при Окръжна прокуратура, гр. Ямбол, срещу разпоредбата на чл. 52, ал. 1, т. 4 от Наредба № 14 за определяне размера на местните данъци на територията на община Елхово, приета с Решение № 42/6/1 по т. 1 от дневния ред на заседание на Общински съвет – Елхово, проведено на 11.02.2008 г, Протокол № 6/11.02.2008 г.

В протеста се сочи, че текстът на чл. 52, ал. 1, т. 4 от Наредбата, в частта, която предвижда облекчение за извършващите патентна дейност лица, посочени в т. 12 и т. 13 от Приложение № 4 от ЗМДТ, противоречи на чл. 61м, ал. 1, т. 4 от ЗМДТ, който текст регламентира данъчно облекчение само за лицата по т. 10 от Приложение № 4 от закона. Иска се отмяна на атакуваната разпоредба от местната наредба в посочената част поради противоречието ѝ с норма от по-висок ранг. Претендират се  разноски.

В изпълнение на чл. 188 от АПК оспорването е съобщено чрез обявление в „Държавен вестник“, бр. 8 от 28.01.2020 г.

В съдебно заседание вносителят на протеста се явява лично и го поддържа; иска отмяната на оспорения текст от общинската наредба в съответната част.

Ответната страна - Общински съвет, гр. Елхово - своевременно и редовно призован, не изпраща представител и не изразява становище по протеста.

Представителят на Окръжна прокуратура - Ямбол пледира за основателност на протеста и иска той да бъде уважен, като се отмени процесната разпоредба от Наредбата в оспорената ѝ част.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, ЯАС в настоящия си състав приема за установена следната  фактическа обстановка:

С Докладна записка от 31.01.2008 г. (л. 55-56) е отправено предложение до Общински съвет – Елхово за приемане на Наредба № 14 за определяне размера на местните данъци на територията на община Елхово. Към предложението е представен и проект на наредбата, който е разгледан и приет с единодушие на проведени съответно на 07.02.2008 г. и на 08.02.2008 г. заседания на водещите постоянни комисии при ОбС-Елхово – ПКЗОР и ПКБФ. Впоследствие, проектът на Наредбата е внесен за обсъждане в Общински съвет – Елхово, който със свое решение по т. 1 от дневния ред на проведеното на 11.02.2008 г. редовно заседание, (взето с 14 гласа „за“ и 2 гласа „въздържал се“), на основание чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА, вр. чл. 1, ал. 2 от ЗМДТ, приема Наредба № 14 за определяне размера на местните данъци на територията на община Елхово (т. 1 от решението), чийто текст в съответствие с приетото по т. 2 и по т. 3 от решението е удостоверен с подписа на Председателя на ОбС-Елхово и е публикуван във вестник „Елховска дума“, бр. 1 от 19.02.2008 г.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорения административен акт съобразно чл. 192а от АПК, съдът прави следните правни изводи:

Протестът, като подаден от Прокурор при Окръжна прокуратура-Ямбол, (осъществяващ правомощието си по чл. 16, ал. 1, т. 1 от АПК и по чл. 186, ал. 2 от с.з., което не е обвързано с преклузивен срок съгласно чл. 187, ал. 1 от АПК), и срещу разпоредба от подзаконов нормативен акт по смисъла на чл. 75, ал. 1, вр. с чл. 76, ал. 3 от АПК, (подлежаща на съдебен контрол за законосъобразност съгласно изричната разпоредба на чл. 185, ал. 2 от АПК), е процесуално допустим по отношение на оспорения с него текст на чл. 52, ал. 1, т. 4 от Наредбата, в частта, която предвижда облекчение за извършващите патентна дейност лица, посочени в т. 12 и т. 13 от Приложение № 4 от ЗМДТ.

Разгледан по същество, протестът е основателен.

Наредба № 14 за определяне размера на местните данъци на територията на община Елхово е действащ подзаконов нормативен акт – тя е приета с решение по т. 1 от дневния ред на проведеното на 11.02.2008 г. редовно заседание на Общински съвет – Елхово, издадена е на основание чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА, вр. чл. 1, ал. 2 от ЗМДТ и е публикувана във вестник „Елховска дума“, бр. 1 от 19.02.2008 г., а към настоящия момент е достъпна и на интернет страницата на общината. Общинският съвет като орган на местно самоуправление на територията на община Елхово решава самостоятелно въпросите от местно значение, които законът е предоставил в неговата компетентност. По силата на чл. 76, ал. 3 от АПК, вр. чл. 8 от ЗНА и чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА, в изпълнение на предоставените му правомощия, той е овластен да издава административни актове, сред които и нормативни административни актове под формата на наредби. Актът е приет при спазване на изискванията за кворум и мнозинство, предвидени в чл. 27, ал. 2 и ал. 3 от ЗМСМА. С оглед на това съдът счита, че е налице валидно приет подзаконов нормативен акт от орган с предоставена обща компетентност по чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА и специална по чл. 1, ал. 2 от ЗМДТ.

При проверката за съответствие на оспорената разпоредба с материалния закон съдът взе предвид следното:

Съгласно чл. чл. 52, ал. 1, т. 4 от Наредбата „лицата, които използват работно място за обучение на чираци по смисъла на Закона за занаятите и извършват патентна дейност от посочените в т. 10, т. 12 и т. 13 от Приложение № 4 към глава втора, раздел V от ЗМДТ, заплащат 50 на сто от определения патентен данък за съответното работно място; намалението се ползва, при условие, че към декларацията по чл. 53 е приложено копие от удостоверението за вписване в регистъра на чираците, издадено от съответната регионална занаятчийска камара“. Както се отбеляза по-горе, текстът на оспорената норма е приет с Решение на ОбС-Елхово на проведено на 11.02.2008 г. редовно заседание, но впоследствие, с ДВ, бр. 28 от 2011 г., нормата, уреждаща материята - т. 4 от чл. 61м, ал. 1 от ЗМД, е изменена така: „лицата, които използват работно място за обучение на чираци по смисъла на Закона за занаятите и извършват патентна дейност от посочените в т. 10 на приложение № 4, заплащат 50 на сто от определения патентен данък за съответното работно място; намалението се ползва, при условие че към декларацията по чл. 61н е приложено копие от удостоверението за вписване в регистъра на чираците, издадено от съответната регионална занаятчийска камара“. Очевидно е, че и след посочената промяна в нормативната уредба законодателят отново императивно е определил кръгът от лица, които могат да ползват данъчно облекчение при облагане с патентен данък, но с последващото изменение на т. 4 от чл. 61м, ал. 1 от ЗМД е изключил от този кръг лицата, посочени в т. 12 и т. 13 от Приложение № 4. При това положение, основателно е изразеното в протеста твърдение, че текстът на чл. 52, ал. 1, т. 4 от Наредбата, в частта, която предвижда облекчение за извършващите патентна дейност лица, посочени в т. 12 и т. 13 от Приложение № 4 от ЗМДТ, противоречи на норма от по-висок ранг, а именно - на чл. 61м, ал. 1, т. 4 от ЗМДТ, който текст регламентира данъчно облекчение само за лицата по т. 10 от Приложение № 4 от закона. Следователно, текстът на чл. 52, ал. 1, т. 4 от местната наредба в посочената част, като противоречащ на норма от по-висок ранг, се явява материално незаконосъобразен и следва да бъде отменен.

При този изход на спора и с оглед изричното искане от вносителя на протеста, ответникът по оспорването следва да бъде осъден да възстанови направените от Окръжна прокуратура – Ямбол разноски в размер на 20 лева, представляващи заплатена такса за обнародване на оспорването в „Държавен вестник“.

Водим от горното, ЯАС, на основание чл. 193, ал. 1 от АПК,

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ чл. 52, ал. 1, т. 4 от Наредба № 14 за определяне размера на местните данъци на територията на община Елхово, приета с Решение № 42/6/1 по т. 1 от дневния ред на заседание на Общински съвет – Елхово, проведено на 11.02.2008 г, Протокол № 6/11.02.2008 г., в частта, която предвижда облекчение за извършващите патентна дейност лица, посочени в т. 12 и т. 13 от Приложение № 4 от ЗМДТ.

 

ОСЪЖДА Общински съвет-Елхово да заплати в полза на Окръжна прокуратура-Ямбол направените по делото разноски в размер на 20 (двадесет) лева.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14–дневен срок от съобщаването му по реда на чл. 138, от АПК.

 

Решението, съгласно чл. 194 от АПК, да се обнародва по начина, по който е бил обнародван актът.

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/ не се чете

 

 

ЧЛЕНОВЕ:     1. /п/ не се чете

 

 

2. /п/ не се чете