Р Е Ш Е Н И Е
№316
Бургас, 24/03/2023 г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД БУРГАС, осми състав, в открито
заседание на петнадесети март, две хиляди двадесет и трета година, в състав:
Съдия Златина Бъчварова
Секретар Вяра Стоянова
като разгледа административно дело номер 986 по описа за 2022 година, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.215 от Закона за устройство на територията ЗУТ/.
Образувано по жалба на Земеделска кооперация за
производство и услуги/ЗКПУ/ „Мъглен“, ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление:
с.Мъглен, община Айтос, област Бургас, представлявано от М.С.П., против
мълчалив отказ на кмета на община Айтос по искане, вх.№94-00-1322/ 19.05.2022 г. с правно основание чл. 135, ал.1 ЗУТ за частично изменение на общия
устройствен план/ОУП/ на село Мъглен, община Айтос.
Жалбоподателят, редовно уведомен,
чрез процесуалния си представител, поддържа сезиращата съда. С доводи за
незаконосъобразност иска да се отмени оспорения мълчаливия отказ и преписката
да се върне на кмета на община Айтос със
задължителни указания за изменение на общия устройствен план на с.Мъглен.
Ангажира доказателства. Претендира разноски. Представени са писмени бележки.
Ответникът по жалбата - кмет на община Айтос, редовно уведомен, чрез
процесуалния си представител, оспорва жалбата. Счита същата за неоснователна.
Иска да се отхвърли. Представя административната преписка. Не ангажира
допълнителни доказателства. Претендира юрисконсултско възнаграждение.
Представени са писмени бележки.
Административен съд Бургас, като взе предвид изложените доводи, съобрази
доказателствата и закона, намира следното:
Жалбата е подадена в срока по чл.215, ал.4 ЗУТ, от лице с правен интерес
и е допустима.
Разгледана по същество е основателна, при следните съображения:
С
протокол №25 от 16.03.1965 г. на
Изпълнителния комитет/ИК/ на Общински народен съвет, с.Мъглен, са включени
квартали №30 и 31 по регулационния план на с.Мъглен към стопанския двор на
ТКЗС, с.Мъглен/л.15 от делото/.
Със заповед № 1981 от 18.05.1965 г. на председателя на Окръжен народен
съвет Бургас е одобрено сливането на квартали №30 и 31 с отредения за стопански
двор квартал № 32 в един квартал №30 и отреждането на новообразувания квартал
за сторански двор на ТКЗС по плана на с.Мъглен, според червените, сините и
зелените черти на приложената към заповедта скица/л.16 от делото/.
Със заповед №РД-09-190 от 29.11.1985 г. на председателя на Окръжен
народен съвет Бургас, на основание чл.75 от Правилника за приложение на Закона
за териториално и селищно устройство/ППЗТСУ/ е одобрен кадастралния,
застроителен и регулационен план на с. Мъглен/л.14 от делото/.
Жалбоподателят се легитимира като собственик на недвижим имот- земя с
площ от 6 695.00 кв.м., находяща се в землището на с.Мъглен, представляваща
парцел ХХІ по плана на стопанския двор на ТКЗС-с.Мъглен, ведно с построената
през 1973 г. в парцела стапонска сграда-навес, тристранно закрит, в източната
част на долния стопански двор с площ от 732.00 кв.м. и подобрения, придобит
чрез покупко-продажба от търг, съобразно нот.акт №91, том VІІ, дело
№1779/25.09.1996 г., Районен съд Айтос/л.11 от делото/.
Имот
№ХХІ по парцеларен план на стопански двор, с.Мъглен-южната част на парцела е идентичен
с имот №217021 по картата на възстановената собственост на с.Мъглен, ЕКАТТЕ
49477/виж удостоверение за идентичност на имот, изх.№19215/18.12.2003 г.,
Общинска служба „Земеделие и гори“/ОС „ЗГ“/, Айтос, л.18 от делото/.
Кооперацията е направила искане за регистрация на нот.акт №91/1996 г. на
Районен съд Айтос до ОС „Земеделие“, Айтос, което не е извършено,
тъй като е установена разлика в площите на имотите по парцеларен план и картата
на възстановената собственост/КВС/, която се дължи на обстоятелството, че част
от имотите попадат в регулацията на населеното място/виж удостоверение,
изх.№36/18.01.2013 г. на ОС „Земеделие“, Айтос,
л.17 от делото/.
Според изготвената комбинирана скица с отразени граници на недвижимия
имот, собственост на кооперацията по нотариален акт и регулацията на с.Мъглен,
и видно от обяснителната записка към скицата, 605.00 кв.м., върху които са
построени навесът и други помощни сгради попадат в регулацията на селото,
одобрена със заповед №РД-09-190 от 29.11.1985 г. на председателя на ОНС Бургас,
с предвиждане „за озеленяване“/л.12 и 13 от делото/.
Кметът на община Айтос е сезиран
с искане, вх.№94-00-1322 от 19.05.2022 г., подадено от жалбоподателя, с правно
основание чл.135, ал.1 ЗУТ за частично изменение на общия устройствен план на
с.Мъглен, тъй като е допусната очевидна фактическа грешка в одобрения със
заповед №РД-09-190 от 29.11.1985 г. на председателя на Окръжен народен съвет
Бургас, кадастрален, застроителен и регулационен план на с.Мъглен. Заявено е
„премахване“ от регулацията на селото на площта от 605.00 кв.м., отразена в
скицата между синята линия/граница по нотариален акт/ и розовата
линия/регулация на с.Мъглен/ с построените в нея сгради/л.8-10 от делото/.
Според правилото на чл.135, ал.3 ЗУТ кметът на общината в
едномесечен срок от постъпване на заявлението за изменение на устройствен план със заповед разрешава или отказва да се
изработи проект за изменение на плана.
Следователно, по силата на
изрична правна норма, кметът на общината е бил задължен да се произнесе по
подаденото от жалбоподателя заявление в регламентирания срок като го обективира
в нарочен акт и в хипотезата, когато е с отрицателно съдържание.
Заявлението за изменение на плана
е подадено на 19.05.2022 г. от лице по чл.131 ЗУТ. Ето защо до 20.06.2022 г. се
е породило задължение за кмета на община Айтос да се произнесе по него. Като не
е сторил това в предвидения от закона срок е възникнал мълчалив отказ, съгласно
чл.58, ал.1 АПК, който е годен предмет за обжалване.
При положение, че е бил валидно
сезиран с подаденото от ЗКПУ „Мъглен“ заявление за изменение на ОУП на с.Мъглен,
поради допусната явна фактическа грешка по отношение на притежавания от нея
имот, кметът на община Айтос, в правомощието на който е да го разгледа, е следвало
и да се произнесе по него. След като кметът на общината не се е произнесъл в
срок с надлежен акт по подаденото заявление или поне
не е образувал производство по него за извършване на всички процесуални
действия, свързани с него, по силата на
законовата фикция на чл. 58,
ал. 1 АПК е формиран мълчалив отказ.
Изложеното налага
извода, че в производството по чл.135 ЗУТ мълчалив отказ е недопустим. Този
мълчалив отказ е формиран при допуснато съществено нарушение на
административнопроизводствените правила, които задължават кметът на община Айтос
да се произнесе с изричен акт. Същият подлежи на отмяна на процесуално
основание по чл.146, т.2 АПК, без обсъждането на неговата /не/
законосъобразност по същество, обусловено от естеството на отправеното до
органа искане и предполагаемите мотиви да се откаже издаването му.
Фикцията на
мълчаливия отказ е създадена в защита правата на заинтересованите лица срещу
бездействието на администрацията и нейна цел е преодоляването му. Тази цел се
постига с отмяната на мълчаливия отказ и обвързването на органа със
задължението да издаде изрична заповед.
При разглеждането на
преписката след отмяна на мълчаливия отказ и ако установи недостатъци на
заявлението или необходимостта от представяне на допълнителни доказателства, органът разполага
с правомощието на специалната по отношение на чл.30, ал.2 АПК новоприета норма
на чл.5в ЗУТ. В зависимост от поведението на заявителя след осъществяване на
процедурата по чл.5в ЗУТ ще се определи и съдбата на производството, както и
началния момент на срока за произнасяне на административния орган.
А в случай, че в хода
на административното производство органът установи, че компетентен да се
произнесе по преписката е друг орган, каквито доводи са наведени, следва да
изпълни задължението си по чл.31, ал.2 АПК.
По изложените
съображения мълчаливият отказ следва да се отмени и преписката да се изпрати на
административния орган, който да се произнесе по заявлението на ЗКПУ „Мъглен“ в
предвидения от закона срок.
В тази насока решение
№1010 от 30.01.2023 г. по адм.дело №10667/2021 г., ІІ отд., ВАС.
При този резултат и
предвид направеното искане в полза на жалбоподателя се следват направените по
делото разноски общо в размер на 3 350.00/три хиляди триста и петдесет/ лева,
представляващи 50.00/петдесет/ лева дължима и заплатена за производството
държавна такса; 1 300.00/хиляда и триста/ лева възнаграждение за вещо лице и
2000.00/две хиляди/ лева адвокатско възнаграждение.
Мотивиран така и на
основание чл.172, ал.2 АПК, Административен съд Бургас, осми състав,
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ мълчалив отказ на кмета
на община Айтос да се произнесе по искане, вх.№94-00-1322/ 19.05.2022 г.
на Земеделска кооперация за производство и услуги/ЗКПУ/ „Мъглен“, ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление:
с.Мъглен, община Айтос, област Бургас, представлявано от М.С.П., с правно
основание чл. 135, ал.1 ЗУТ за частично изменение на общия устройствен план/ОУП/ на село Мъглен, община Айтос.
ИЗПРАЩА преписката на кмета на община Айтос за произнасяне по искане, вх.№94-00-1322/ 19.05.2022 г.
на Земеделска кооперация за производство и услуги/ЗКПУ/ „Мъглен“, ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление:
с.Мъглен, община Айтос, област Бургас, представлявано от М.С.П., с правно
основание чл. 135, ал.1 ЗУТ за частично изменение на общия устройствен план/ОУП/ на село Мъглен, община Айтос.
ОСЪЖДА община Айтос да заплати на Земеделска
кооперация за производство и услуги/ЗКПУ/ „Мъглен“, ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес
на управление: с.Мъглен, община Айтос, област Бургас, представлявано от М.С.П. разноски
в размер на 3 350.00/три хиляди триста и петдесет/ лева.
Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщението за
изготвянето му пред Върховен административен съд на Република България.
СЪДИЯ: