Решение по дело №46/2022 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 25 октомври 2022 г.
Съдия: Павлина Димитрова Георгиева-Железова
Дело: 20227210700046
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 юни 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

51

 

гр. Силистра,  25.10.2022 година

 

СИЛИСТРЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в публично заседание на двадесет и осми септември през две хиляди двадесет и втора година в състав:

                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: Павлина Георгиева-Железова

                                                        ЧЛЕНОВЕ: Валери Раданов

                                                                       Маргарита Славова

при секретаря Анета Тодорова, при участието на Окръжния прокурор Свилен Тодоров като разгледа докладваното от съдия П. Георгиева-Железова  КАНД № 46 по описа на съда за 2022 год., за да се произнесе, взе предвид следното :

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на Д.А.А., ЕГН: **********,*** против Решение № 106 от 29.04.2022 г., постановено по АНД № 754 / 2021 г. по описа на Районен съд – Силистра, с което е потвърдено Наказателно постановление № 01 / 29.07.2021 г., издадено от Началник „Районно управление“ гр. Силистра. С последното на касатора са наложени следните административни наказания по Закона за лова и опасване на дивеча /ЗЛОД/: глоба в размер на 200,00 /двеста/ лева (по чл. 84, ал. 2, предл. трето от ЗЛОД), лишаване от право на ловуване за срок от 3 /три/ години (по чл. 94, чл. 1 от ЗЛОД) и отнемане в полза на държавата на средствата, послужили за извършване на нарушението (по чл. 95, ал. 1 от ЗДОЛ).

Чрез касационната жалба се въвеждат оплаквания за нарушения на материалния закон и за съществени нарушения на процесуалните правила. Счита се, че процесната житейска хипотеза, при която е установено ловуване в места, които не са посочени в съществуващото разрешително за лов, не отговаря на приложената норма на чл. 84, ал. 1, във вр. с ал. 2 от ЗЛОД. Посочено е също така, че административно-наказващият орган е възприел фенерът, с който се осветявало съответното място за извършване на лов, като квалифициращ белег, който не е елемент от фактическия състав на изпълнителното деяние и изобщо не е извършено нарушение като простъпка от ЗЛОД. Претендира се за отмяна на потвърдителното решение и на наказателното постановление.

Ответникът по касационната жалба РУ на МВР – Силистра, чрез процесуалния си представител – гл. юрисконсулт В. А., оспорва подадената жалба, като счита същата за неоснователна и недоказана. Претендира направените по делото разноски.

Окръжна прокуратура поддържа заключение за неоснователност на касационната жалба.

Административен съд - Силистра, след преценка на наведените касационни основания и при служебната проверка за приложението на материалния закон на база на фактите, установени от районния съд, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена от надлежна страна, в законоустановения 14 - дневен срок, против акт, подлежащ на съдебен контрол, които характеристики я квалифицират като допустима и подлежаща на разглеждане по същество. Същата е НЕОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

Предмет на обжалване е решение на районния съд, потвърждаващо наказателно постановление, с което на Д.А.А. са наложени административни наказания по ЗЛОД по вид глоба в размер на 200 лева, лишаване от права и отнемане в полза на държавата на средствата, послужили за извършване на нарушението.

От фактическа страна пред съда е установено, че на 22.06.2021 г. малко след 21.00 часа Т.Г.и К.К.– полицейски служители, при извършването на специализирана полицейска операция за противодействие на закононарушенията, свързани с дивечовите ресурси, в ловището „Розована“-Ловище 1, землището на с. Ветрен, общ. и обл. Силистра, засекли превозно средство, което се движело с изгасени фарове. Възприели как от дясната страна на автомобила се виждала ръка, която държи фар, осветяващ местността. Впоследствие превозното средство било спряно от полицейските служители, като се установило, че е джип „Нисан Толедо“ с рег. № ***, управлявано от лицето В.В.В.от гр. Силистра. Било установено, че в автомобила се возят още две лица – В.Д.И., който от задния десен прозорец осветявал с изкуствен източник на светлина - фар, земеделските земи в страни по посока на движението. Касаторът Д.А.А. слязъл от предната дясна врата на превозното средство. При огледа на автомобила до предното дясно место била намерена карабина „Арсенал / SLR-95, калб. 7, 62х39 сер. № *** с монтиран към нея оптичен прицел, марка „Pilad Р4х32“ и фенер „PZ-410. Огнестрелното оръжие било извадено от калъф, в сглобено състояние и без заключващ механизъм на спусковата скоба. В автомобила на пода пред дясното место полицейските служители установили пълнител с 5 бр. боеприпаси, както и още един патрон, като пълнители с боеприпаси боили намерени и в местата за съхранение на вещи на предната дясна врата. Пред полицейските служители касаторът представил: Разрешение за индивидуален лов серия СЦ-П № ***; Билет за лов с. „Х“ с № ***; Удостоверение за подборно ловуване с № 076445; Членска карта с № ***. Същите констатирали, че издаденото на Д.А. разрешително за индивидуален лов е за място за ловуване – ловище № 2 „Бента“ на ловностопански район с. Ветрен и за дати, различни от 22.06.2021 г.

              За констатираното нарушение на 13.07.2021 г. бил съставен акт за установяване на административно нарушение на Д.А. за това, че същият ловува извън определените му в писменото разрешение за лов, место, дата, като използва забранени за лов средства – фар с изкуствен източник на светлина и моторно превозно средство, без да е убил или уловил дивеч – нарушение по чл. 84, ал. 2 във връзка с чл. 65, т. 4 и т. 10 и вр. с чл. 43, ал. 3, т. 1 от ЗЛОД. Въз основа на акта на 29.07.2021 г. е издадено процесното НП.

               Силистренският районен съд е потвърдил наказателното постановление, като е приел, че безспорно е налице нарушение на разпоредбата на чл. 84, ал. 2 от ЗЛОД, поради което законосъобразно е била ангажирана административнонаказателната отговорност на Д.А.А..

Решението е правилно.

Изложените от районния съд изводи се споделя от настоящия състав. Въззивният съд е събрал необходимите и относими доказателства, които са били нужни за установяване на фактите по делото при спазване на процесуалните правила. След анализ на събраните доказателства е изложил мотиви относно преценката на доказателствата.

В случая не са налице съществени нарушения на процесуални правила, които да опорочават процедурата по налагане на административното наказване и да са основания за отмяна на наказателното постановление. АУАН и НП отговарят на формалните изисквания на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН и са издадени от компетентен орган. Както в АУАН, така и в наказателното постановление е направено достатъчно ясно описание на нарушението, посочени са датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, поради което са налице обективни предпоставки за адекватно възприемане от страна на уличеното лице.Правото му на защита е било обезпечено.

В посочената като нарушена норма на чл. 84, ал. 2, във връзка с ал. 1, от ЗЛОД е предвидена административнонаказателна отговорност за лице, което ловува със забранени средства, извън определените в разрешителното за лов време и място, без да е убил или уловил дивеч, поради което и с оглед на установените по делото факти, Районният съд законосъобразно е приел, че жалбоподателят е извършил описаното в НП административно нарушение. Установено по несъмнен начин е и обстоятелството, че жалбоподателят е ловувал, тъй като се е придвижвал извън населено място с извадено от калъф и сглобено ловно оръжие – при съобразяване с легалната дефиниция за ловуване, дадена в чл. 43, ал. 3, пр. 2, т. 1 от ЗЛОД. На основание чл. 95, ал. 1 от ЗОЛД, при нарушенията по чл. 84 оръжието и другите средства за ловуване се отнемат в полза на държавата, като е без значение чия собственост са оръжието и другите средства за ловуване, които са послужили за извършване на нарушението. В разглеждания случай, горепосочените разпоредби са приложени правилно от наказващия орган, както обосновано е приел и Районният съд, поради което твърдението на жалбоподателя, че обжалваното съдебно решение е незаконосъобразно, е неоснователно.

В заключение на изложеното, настоящата инстанция намира, че обжалваното решение на СРС е валидно и допустимо. Същото е постановено в съответствие с установените факти по делото и със закона, поради което следва да се остави в сила.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 63, ал. 5 от ЗАНН, претенцията на ответника по касационната жалба за присъждане на юрисконсултско възнаграждение следва да бъде уважена и жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на РУ на МВР – Силистра, защитавано от юрисконсулт, юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лева, определено по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1, изр. 2 и ал. 5 от ЗАНН във връзка с чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд – Силистра

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 106 от 29.04.2022 г. по АНД № 754 / 2021 г. по описа на Районен съд – Силистра.

            ОСЪЖДА Д.А.А., ЕГН: **********,*** ДА ЗАПЛАТИ НА ОД НА МВР СИЛИСТРА разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 / осемдесет/ лева.

Решението е окончателно.

 

 

                                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                               ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

            2.