Решение по дело №1170/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1044
Дата: 5 август 2020 г.
Съдия: Чавдар Димитров Димитров
Дело: 20207040701170
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 юни 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 1044       05.08.2020 годинаград Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - БУРГАС, XIX АДМИНИСТРАТИВЕН СЪСТАВ, на двадесет и трети юли, две хиляди и двадесета година, в публично заседание в следния състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧАВДАР ДИМИТРОВ

ЧЛЕНОВЕ: 1. ХРИСТО ХРИСТОВ

                           2.  МАРИНА НИКОЛОВА

секретар: В. С.

прокурор: Дарин Христов

сложи за разглеждане докладваното от съдия Чавдар Димитров КАНД номер 1170 по описа за 2020   година.

 

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), във вр. чл. 208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

            Образувано е по касационна жалба на „Понс Комерс“ ЕООД, ЕИК-*********, гр.Бургас, ул.Рилска №14, представлявано от П. К.  чрез адв. К., САК против решение № 340/11.03.2020г., постановено по а.н.д. № 5722/2019г. по описа на Районен съд – Бургас, с което е потвърдено наказателно постановление (НП) № 466372-F489634/12.09.2019г. на началник отдел „Оперативни дейности“ - Бургас при ЦУ на НАП, с което за нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ във вр. с чл.118, ал.4 от Закона за данъка върху добавената стойност /ЗДДС/, на основание чл.185, ал.2 изр. Последно, вр. с ал.1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на 500,00 лева.

            В касационната жалба се излагат възражения, че оспореното решение е неправилно и незаконосъобразно, постановено в нарушение на материалния закон, съществено нарушение на процесуалния закон и необосновано. Посочва, че първоинстанционния съд не е обсъдил възраженията му относно липсата на посочен конкретен извършител на нарушението. Намира също, че отговорността на дружеството неправилно е ангажирана, вместо да се ангажира отговорността на служителя допуснал нарушението. Според касатора, неподписването на „Опис на парични средства в касата“ от длъжностното лице е в нарушение на ДОПК и не може да се ползва като официален документ. Твърди също така, че в НП и в АУАН са посочени различни суми, налични в касата. Възразява също така, че за същото нарушение, при същата проверка, има издадени още две наказателни постановления и съдът неправилно не е приложил чл. 28 от ЗАНН. Иска се отмяна на решението и отмяна на НП.

            В съдебно заседание, касаторът редовно призован, се представлява от адв. К., който поддържа жалбата на изложените в нея основания..

            Ответникът – ТД на НАП - Бургас, редовно и своевременно призован не изпраща представител и не взема становище по депозираната касационна жалба.

            Представителят на Окръжна прокуратура – Бургас дава становище за неоснователност на жалбата. Пледира за оставяне в сила на решението на въззивната инстанция.

            Административен съд - Бургас, ХІХ-ти състав след като прецени допустимостта на жалбата и обсъди направените в нея оплаквания, становището на прокурора в съдебно заседание, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

            Касационната жалба е процесуално допустима като подадена в срока по чл. 211 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването по смисъла на чл. 210, ал.1 АПК.

            Разгледана по същество и в пределите на касационната проверка по чл.218 АПК, настоящият съдебен състав намира жалбата за неоснователна по следните съображения:

            С НП, дружеството е санкционирано за това, че при извършена на 28.05.2019г. в 15:10 часа проверка от служители на НАП в търговски обект – супермарект „Велека“, находящ в гр.Бургас, РУМ-Велека, стопанисван от „Понс Комерс“ЕООД, е констатирана разлика в касовата наличност от 1003,34 лева на едно от работещите в обекта фискални устройства, като разчетената наличност по него била 1205,47 лева, а установената фактическа наличност в касата била 202,13 лева. Фискалното устройство разполагало с функцията „служебно въведени и служебно изведени суми“.  Разликата е преценена като попадаща извън случаите на продажби и е следвало да бъде "изведена служебно" в наличното и работещо в обекта фискално устройство TREMOL FP 05-KL  и № ФП № 50151517.

            При проверката е съставен протокол ПИП № 0311009/ 28.05.2019г. За установеното нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.06г. на МФ във връзка с чл. 118, ал.41 от ЗДДС, е съставен АУАН срещу „Понс Комерс“ЕООД в присъствието на представител на дружеството. Въз основа на така съставения АУАН е издадено процесното НП.

            За да постанови оспореното решение въззивният съд е приел, че при съставянето на АУАН и издаването на НП не са допуснати съществени процесуални нарушения. Намира, че дружеството е нарушило разпоредбата на чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.06г. на МФ  и не е налице маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. При тези мотиви е потвърдил оспореното НП и осъдил „Понс Комерс“ЕООД да заплати юрисконсултско възнаграждение в полза на НАП-София.           

Така постановеното решение е валидно, допустимо и правилно.

Първоинстанционният съдебен състав е възприел правилно фактите по делото, съобразно събраните в хода на производството доказателства и е направил въз основа на тях правилни и обосновани правни изводи за наличие на процесното нарушение по чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ.   В разпоредбата на чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ е предвидено задължение търговците да регистрират във фискалното устройство всяка промяна на касовата наличност извън случаите на продажби (начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата), чрез операциите „служебно въведени“ или „служебно изведени“ суми.

Неоснователно се явява възражението на касатора, че не е посочен конкретен извършител на нарушението и че отговорността е лична. В нормата на чл. 118, ал. 4 и чл.185 от ЗДДС законодателят е предвидил административно-наказателна отговорност не само за данъчния субект в случая юридическо лице - търговско дружество, но и за конкретното физическо лице, което не е издало касова бележка, което изрично е визирано в състава на нарушението, съдържащ се в чл.185, ал.1 и 2 от ЗЗДС. В случая наказващият орган е можел да наложи глоба на касиерката, както и санкция на търговеца, който е допуснал невъвеждането на касовата наличност. Двете отговорности, макар да включват общи факти, имат различни изпълнителни деяния и също се различават от субективна страна. Във връзка с последното се съобразява, че отговорността на юридическото лице е безвиновна и обективна. Не представлява съществено процесуално нарушение това, че изрично не е посочено, че касаторът е допуснал с бездействието си касиерката да не въведе касовата наличност. Тези факти, че на конкретна дата и при определена проверка, не е била въведена касова наличност и за това отговаря дружеството-касатор, са изрично описани в НП, поради което законосъобразно е ангажирана отговорността на „Понс Комерс“ЕООД.

            Съдът не споделя възражението, че в АУАН и НП е посочено, че описа на парични средства е подписан от управителя на дружеството. Видно и от протокола за проверката и от АУАН, и от НП, описът е подписан от присъстващия на проверката управител на обекта.

Не е налице и разминаване на посочената разчетена касова наличност и отразената като фактически открита в касата, както твърди касатора. Неоснователно е възражението му и относно неподписването на Описа на парични средства от длъжностно лице. Цитираните разпоредби от ДОПК  касаят протоколите, изготвени от длъжностните лица. Доколкото описът на парични средства в касата няма реквизитите на протокол, а същият е приложение към Протокол за извършена проверка, разпоредбите чл. 50 и сл. на ДОПК не са относими към него.

Съгласно разпоредбата на чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. извън случаите на продажби, всяка промяна на касовата наличност (начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) на ФУ се регистрира във ФУ чрез операциите "служебно въведени" или "служебно изведени" суми.

Инкриминираната разпоредба е част от установения ред за регистрация и отчетност, задължителни за лицата, използващи фискални устройства, като цели създаване на условия за съпоставимост на касовата наличност с документираните със съответното фискално устройство суми от продажби и от извършени служебно въвеждане и извеждане на суми във всеки един момент. Макар и да не е посочен срок за отразяване на служебното въвеждане и извеждане на суми, поради целта на това отразяване, същото следва да се прави в момента на извършването му.

Не могат да се споделят аргументите, че в случая се касае за маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. Всяка една разлика между наличните и документираните средства препятства проследяването на паричния поток в търговския обект и представлява нарушение на правилата за регистрация и отчетност. В случая нито се твърдят, нито се установяват извинителни причини констатираната разлика да не е регистрирана чрез операция от наличното и функциониращо фискално устройство или в книгата за дневните финансови отчети. Напротив от представените за сведение пред касационната инстанция две допълнителни НП се установява, че в същия ден и на същото място такива разлики са констатирани във всички три касаови апарата, което оборва всяка вероятност за случайния характер на деянието. Именно поради това, съдът счита, че чл. 28 от ЗАНН е неприложим в настоящото производство.

            Поради изложеното, на основание чл. 221 и чл. 222 от АПК във вр. чл. 63, ал. 1, изр.2 от ЗАНН, Административен съд гр. Бургас,

 

РЕШИ:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 340/11.03.2020г., постановено по а.н.д. № 5722/2019г. по описа на Районен съд – Бургас.

 

Решението не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ

 

       ЧЛЕНОВЕ 1.

 

                               2.