Решение по дело №20/2024 на Административен съд - Разград

Номер на акта: 193
Дата: 5 март 2024 г. (в сила от 5 март 2024 г.)
Съдия: Ива Станчева Ковалакова-Стоева
Дело: 20247190700020
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 януари 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

193

Разград, 05.03.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Разград - II състав, в съдебно заседание на двадесети февруари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Съдия:

ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА

При секретар РАЛИЦА ВЪЛЧЕВА като разгледа докладваното от съдия ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА административно дело № 20247190700020 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.118, ал.1 от Кодекса за социално осигуряване (КСО).

Образувано е по жалба на Ю. А. Т. от с. Я., обл. Р. против Решение № 1012-16- 73/1 от 18.12.2023 г. на ръководителя на ТП на НОИ-Разград, с което е потвърдено Разпореждане № О-16-000-00-01671407/ 13.11.2023 г. на ръководителя по изплащане на обезщетенията и помощите от ДОО, с което е отказано парично обезщетение за бременност и раждане на жалбоподателката за периода от 16.01.2022 г. до 26.02.2022 г. по представен от нея болничен лист.

В жалбата и по същество се твърди, че тези актове се явяват незаконосъобразни, като постановени при допуснати съществени процесуални нарушения, в противоречие на материалния закон и преследваната от него цел. Развиват се доводи, че неправилно и необосновано административният орган е приел, че тя се явява неосигурено лице по националното ни право без да обсъди всички относими доказателства, а единствено и само въз основа на влезлите в сила задължителни предписания спрямо нейния работодател и осигурител, с които е разпоредено да заличи данните по чл. 5, ал. 4, т.1 КСО спрямо нея. С оглед на това моли съда да ги отмени, ведно със следващите от това законни последици. Претендира и за заплащане на деловодните разноски по производството.

Ответникът по жалбата, чрез своя процесуален представител, заявява, че тя е неоснователна и недоказана и моли съда да я отхвърли.

Разградският административен съд, след като прецени събраните по делото доказателства, които съобрази с доводите и становището на страните, приема за установено следното:

Жалбата е допустима, като подадена в срока по чл. 118, ал. 1 КСО, от надлежна страна срещу акт, който подлежи на съдебен контрол. Разгледана по същество тя се явява основателна по следните фактически и правни съображения:

Административното производство е образувано във връзка с изплащането на парично обезщетение за бременност и раждане на Ю. А. Т. за периода 16.01.2022 г. до 26.02.2022 г. по болничен лист № Е20220108444/ 21.01.2022 г., представен от нейния работодател и осигурител „Фелис 93“ ЕООД.

При проверка на декларираните данни длъжностните лица установили, че осигурителят е под наблюдение поради съмнения за нарушения на осигурителното законодателство и е изискано да се извърши проверка от контролните органи на ТП на НОИ. В отговор на това искане е постъпила информация от началника на отдел КПК, че на осигурителя „Фелис 93“ ЕООД е извършена проверка, при която е установено, че за наетите в дружеството лица не е приложимо българското законодателство. Тези факти и обстоятелства са отразени в приложения Констативен протокол №КВ-5-16-01048807/14.12.2021 г. В него е посочено, че според относимите разпоредби на Регламент (ЕО) №883/2004 спрямо всички наети в дружеството лица е приложимо немското законодателство и те не подлежат на задължително осигуряване по българското законодателство, за тях не следва да се зачита осигурителен стаж и доход, както и да им се признават осигурителни права по националното ни законодателство. Въз основа на тези констатации и на основание чл. 108, ал. 1, т. 3 КСО са издадени Задължителни предписания № ЗД-1-16-01048677/ 14.12.2021 г. на „Фелис 93“ ЕООД да заличи данните, подадени по реда на чл.5, ал.4, т.1 от КСО на наетите работници, сред които и жалбоподателката Ю. А. Т. Същите са обжалвани по съдебен ред и потвърдени с влезли в сила Решение № 189/ 07.12.2022 г., постановено по дело № 33/ 2022 г. на Административен съд- Разград и Решение №10390/ 31.10.2023 г. по дело № 1219/ 2023 г. на Върховния административен съд.

При тези факти е прието, че жалбоподателката не е осигурено лице и с Разпореждане № О-16-000-00-01671407/ 13.11.2023 г. на ръководителя по изплащане на обезщетенията и помощите от ДОО е отказано исканото парично обезщетение. Този акт е обжалван пред ръководителя на ТП на НОИ - Разград по реда на чл. 117, ал.1, т. 2, б.„е“ КСО, който със своето Решение № 1012-16- 73/1 от 18.12.2023 г. е отхвърлил жалбата, като е възприел изцяло фактическите констатации и правни изводи, изложени в него. Това решение е предмет на съдебен контрол в настоящето производство.

Оспореното решение е валиден административен акт, като издаден в предвидената писмена форма от оправомощен административен орган, в кръга на неговата териториална и материална компетентност. То обаче е незаконосъобразно, като постановено при допуснато процесуално нарушение и в противоречие с материалния закон.

Съгласно разпоредбата на чл. 48а КСО осигурените лица за общо заболяване и майчинство имат право на парично обезщетение за бременност и раждане вместо трудово възнаграждение, ако имат 12 месеца осигурителен стаж като осигурени за този риск. В случая, спорът между страните е дали жалбоподателката е осигурено лице по смисъла на КСО.

Според разпоредбата на чл. 10, ал. 1 КСО осигуряването възниква от деня, в който лицата започнат да упражняват трудова дейност по чл. 4 или 4а, ал. 1 от КСО и за които са внесени или дължими осигурителни вноски и продължава до прекратяването й. Легална дефиниция за понятието „осигурено лице“ е дадена в § 1, ал. 1, т. 3 от ДР КСО, според която „осигурено лице“ е физическо лице, което извършва трудова дейност, за която подлежи на задължително осигуряване по чл. 4 и чл. 4а ал. 1 и за което са внесени или дължими осигурителни вноски.

Анализът на тези норми сочи, че не съществува идентичност на трудовото и на осигурителното правоотношение. Наличието на трудово правоотношение в повечето случаи води до възникване и на осигурително правоотношение, но не е достатъчно. За да възникне осигурително правоотношение е необходимо лицето реално да осъществява трудова дейност и ако липсват доказателства за това, то няма качеството на „осигурено лице“ независимо от сключения трудов договор, подадените данни в НАП, заплатените възнаграждения и осигуровки.

В казуса са ангажирани писмени и гласни доказателства, които по категоричен и безспорен начин установяват, че през спорния период Ю. Т. реално е упражнявала трудова дейност в полза на „Фелис 93“ ЕООД като продавач-консултант в магазин за дрехи втора употреба, находящ е в гр. Разград, бул. „България“ №5 и е била осигурявана за този риск. По делото няма данни и не се твърди, че тя е напускала пределите на страната ни и е работила във Федерална република Германия.

Част от тези доказателства са представени още с жалбата до директора на ТП на НОИ, но те не са обсъдени при неговото произнасяне. В мотивите си той се е позовал единствено и само на дадените Задължителни предписания № ЗД-1-16-01048677/ 14.12.2021 г. на „Фелис 93“ ЕООД да заличи данните, подадени по реда на чл. 5, ал. 4, т. 1 КСО на наетите от дружеството работници.

Съдът намира за необходимо да отбележи, че в това административно и съдебно производство жалбоподателката не е участвала като страна и не е имала възможност да заяви своето становище и да ангажира доказателства при оспорване на констатациите.

Безспорно издадените задължителни предписания пряко и непосредствено засягат правата на осигурените лица и те търпят последиците от заличаване на осигурителните им данни, въпреки че не са участвали като страна в производството. В тази връзка лицето, което претендира, че е осигурено лице по отношение на НОИ и на неговия осигурител (адресат на задължителните предписания), следва да има процесуално право на защита и да бъде конституирано като заинтересована страна в производството по издаване на задължителните предписания и тяхното оспорване по административен и съдебен ред, защото именно те в конкретната хипотеза са основанието да се откаже изплащане на обезщетението. Правото на лицето да участва в административното, респ. съдебното производство по установяване на обстоятелствата, касаещи заличаване на неговите осигурителни данни е обосновано и от разпоредбата на чл. 120, ал. 2 от Конституцията на Република България (КРБ), доколкото няма изрична забрана в закон за такова процесуално поведение. Неучастието на осигуреното лице в административното и съдебното производство във връзка с издадените задължителни предписания и служебното заличаване на неговите осигурителни данни, накърнява неговите права на защита, регламентирани в чл. 56, чл. 57, ал. 2 и чл. 117, ал. 1 от Конституцията.

Противното разбиране би застрашило социалната сигурност на тази категория лица, на които е отречено качеството осигурени, без да са имали възможност да участват и реално да се защитят в конкретното административно/съдебно производство, последиците от което пряко влияят върху социалните им права. Това противоречи и на целите, заложени в Преамбюла на Конституцията на Република България за демократична, правова и социална държава. В този смисъл са мотивите към Решение № 705/ 22.01.2024 г. на ВАС по адм. д. № 4135/2023 г.; Решение № 10841 от 9.11.2023 г. на ВАС по адм. д. № 2767/2023 г.; Решение № 11735 от 29.11.2023 г. на ВАС по адм. д. № 1585/2023 г.; Определение № 9091 от 29.09.2023 г. на ВАС по адм. д. № 8567/2023 г. и др.

В установената съдебна практика се приема, че в контролните производства отношенията между осигурител и НОИ и осигурен и НОИ са различни и самостоятелни, поради което, когато се проверява осигурителят, осигурените лица не могат да участват в административното и съдебно производство, но те имат самостоятелни права, които следва да могат да защитят.

В настоящето производство осигуреното лице за първи път е имало възможност да установи и защити своите осигурителни права, които са отречени с издадените задължителни предписания. С оглед на това и в изпълнение на задълженията си по чл. 35 и чл. 36 АПК директорът на ТП на НОИ- Разград е следвало да съобрази всички относими доказателства и да прецени дали е имало правно основание за подаването на данните по чл. 5, ал. 4, т. 1 КСО за жалбоподателката и дали те са били правилно подадени от нейния осигурител.

Въз основа на така изложените фактически и правни съображения съдът намира, че обжалваното решение е неправилно, като постановено при допуснато процесуално нарушение и в противоречие с материалния закон, поради което следва да се отмени, като преписката се върне за ново произнасяне при спазване на дадените указания по тълкуването и прилагането на закона.

Мотивиран така и на основание чл. 173, ал. 2 във вр. с чл. 172, ал. 2 от АПК Разградският административен съд

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ Решение № 1012-16- 73/1 от 18.12.2023 г. на ръководителя на ТП на НОИ-Разград, с което е потвърдено Разпореждане № О-16-000-00-01671407/ 13.11.2023 г. на ръководителя по изплащане на обезщетенията и помощите от ДОО.

ВРЪЩА преписката на административния орган за ново произнасяне при спазване указанията на съда.

Решението е окончателно и не подлежи на касационно обжалване на основание чл. 119 във вр. чл. 117, ал. 1, т. 2, б.„е“ КСО

Съдия:

/п/