О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
№………………
15.06.2021
г., гр. Варна
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВАРНА, ХХV състав, в закрито заседание на петнадесети юни през две хиляди двадесет и първа година, в състав :
СЪДИЯ: ТАНЯ ДИМИТРОВА
разгледа докладваното от съдия Т. Димитрова административно дело № 1257/2021 г., като за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда
на чл. 166, ал. 4, вр. ал. 2 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл. 8, ал. 3 от Закона за запасите от нефт и
нефтопродукти (ЗЗНН).
Образувано
е по искане на „ТРЕЙД ЕКСПРЕС-Л“ ООД, ЕИК *********, представлявано от М. Й.Л.
и Д.М.Л. – заедно и поотделно, със седалище и адрес на управление: гр. Варна,
р-н Младост, ул. „Мургаш“ № 4, подадена чрез адв. М.К., за отмяна на
предварителното изпълнение на Разпореждане № Р-12-203 от 29.04.2021 г. на
зам.-председателя на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“,
което искане е обективирано в жалбата срещу процесното разпореждане.
Оспорващият
настоява, че не е мотивирано предварителното изпълнение, като формалното
посочване на европейското законодателство, действащо отпреди 12 години на
територията на РБ не може и не следва да обосновава допускане на предварително
изпълнение. Изтъква се, че до момента е било извършвано съхранение в изпълнение
на Директивата и няма да бъде застрашен общественият интерес до извършване на
съдебния контрол. На следващо място се сочи, че е невъзможно изпълнението,
предвид паричния ресурс, който следва да бъде вложен, както и че е икономически
необосновано.
Ответникът
- зам.-председателят на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни
запаси“, с придружителното писмо, с което изпраща на съда жалбата и представя
административната преписка, поддържа становище за недопустимост и
неоснователност на искането за отмяна на допуснатото предварително изпълнение
на Разпореждане № Р-12-203 от 29.04.2021 г. Според ответника искането е
недопустимо, тъй като АПК не допуска отмяна, а спиране на предварителното
изпълнение. Неоснователността на искането е обоснована с целта на закона, с
липсата на изложени в жалбата твърдения за наличие на значителни и
труднопоправими вреди от предварителното изпълнение и на нови обстоятелства,
настъпили след издаване на акта, както и с преценката на законодателя за
наличие на една или няколко от предвидените в чл. 60, ал. 1 АПК хипотези, като
се цели защита на особено важни държавни и обществени интереси и се презумира
наличие на опасност от осуетяване или сериозно затрудняване изпълнението на
акта. Неотносими, според ответника, са оплакванията на оспорващия, че е
невъзможно за изпълнение разпореждането предвид необходимия за това финансов
ресурс, както и за икономическа необоснованост на акта. Изтъква се, че тези
съображения са относими към законосъобразността на разпореждането, а и
необходимостта от допълнителен финансов ресурс и финансовото състояние са взети
предвид от законодателя при допускането по силата на закона на предварително
изпълнение, а и не се явяват последица от предварителното изпълнение. Сочи се,
че частният интерес не може да се съпостави с държавния и обществения интерес
за защита на който е предвидено предварително изпълнение на оспорвания акт, а и
ЗЗНН е предвидил достатъчно възможности за задълженото лице за осигуряване и
съхраняване на определеното му гориво.
Искането
на оспорващия съдът намира за допустимо, но неоснователно.
С
Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-203 от
29.04.2021 г. на зам.-председателя на Държавна агенция „Държавен резерв и
военновременни запаси“, на основание чл. 7, ал. 1, т. 8 и чл. 8, ал. 2, т. 3
ЗЗНН са: 1. определени на оспорващото дружество нива на запаси за извънредни
ситуации за периода 01.07.2021 г. – 30.06.2022 г. по видове, както следва:
котелни горива – 15,947 тона; 2. разпоредено е дружеството да приведе нивото си
на запаси за извънредни ситуации в съответствие с определеното по т. 1, като
създаде и вложи до 1 юли 2021 г. количествата нефтопродукти; 3. Разпоредено е да
съхранява запасите по т. 1 до 30 юни 2022 г.; 4. Разпоредено е да създаде,
съхранява и обновява със свои средства и за своя сметка запасите за извънредни
ситуации по т. 1.
Съгласно чл. 8, ал. 3, изр. второ ЗЗНН жалбата против този акт не спира
неговото изпълнение.
Дружеството обжалва разпореждането
и по неговата жалба е образувано адм. д. № 1257/2021 г. на АдмС – Варна, т.е. искането е направено при висящ съдебен
процес.
Доколкото в случая
предварителното изпълнение е допуснато по силата на закона, то следва искането
на оспорващия за отмяна на процесното предварително изпълнение да се възприема
като искане за спиране на предварителното изпълнение – чл. 166, ал. 4, във вр.
с ал. 2 АПК.
По аргумент на чл. 166,
ал. 4, във вр. с ал. 2 от АПК, след като предварителното изпълнение е по силата
на закона, а не по преценка на административния орган, в тежест на молителя е
да посочи и докаже наличието на обстоятелства, които водят до извод за
основателност на искането за спиране. В тежест на оспорващия е да установи по
делото, че предварителното изпълнение би могло да му причини значителна или
трудно поправима вреда, т.е. че интересите му надделяват над законовата
презумпция (чл. 60, ал. 1 АПК) за необходимостта от защита на особено важен
държавен или обществен интерес.
Обстоятелството, че
предварителното изпълнение е допуснато по силата на закона – чл. 8, ал. 3 ЗЗНН,
изключва задължението на административния орган за мотивиране на изрично
разпореждане в този аспект, а е достатъчно указването, че актът подлежи на
предварително изпълнение. Позоваването на органа на ангажиментите, произтичащи
от ЗЗНН и Директива на Съвета 2009/119/ЕО от
14 септември 2009 година за
налагане на задължение на държавите членки да поддържат минимални запаси от
суров нефт и/или нефтопродукти, следва да се възприема като допълнителен аргумент за
наличието на особено важни държавни и обществени интереси.
На твърдението на
оспорващия, че няма да бъде застрашен общественият интерес до извършване на
съдебния контрол, тъй като е извършвано очевидно до момента съхранение в
изпълнение на директивата, следва да се противопостави разпоредбата на чл. 12,
ал. 11 ЗЗНН („На
всяко българско или чуждестранно физическо или юридическо лице, регистрирано
като търговец, както и неговите клонове, което през предходната календарна
година е внасяло и/или доставяло от вътрешнообщностни пристигания на
територията на страната смазочни масла (в т.ч. базови масла), битум, парафинови
восъци, нефтен кокс, катран/гудрон и сяра, се определят нива на запаси за
извънредни ситуации под формата на котелни горива“). Тоест за оспорващия е очевидно и той би
следвало да знае, че ще му бъде определено ниво на запаси за извънредни
ситуации под формата на котелни горива, а и в закона е регламентирано
осигуряването на въпросните запаси за всяка година самостоятелно.
Нормата на чл. 166, ал.
2 АПК регламентира, че изпълнението може да се спре само въз основа на нови
обстоятелства. Това изискване за наличие на нови обстоятелства е относимо и в хипотези,
когато предварителното изпълнение на административния акт е допуснато по силата
на закона, както е в настоящия случай, с оглед препращането, направено в ал. 4 на чл. 166. Законодателят е
презюмирал наличие на особено важни държавни и обществени интереси, като е
постановил предварително изпълнение на актовете, издавани от председателя
Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ по чл. 8, ал. 2, т.
3 ЗЗНН, с които актове се определят индивидуалните нива на запасите на агенцията
и на задължените лица за всеки период на съхраняване. Както е прието и в
мотивите на Тълкувателно решение № 5
от 08.09.2009 г. на ОСС на ВАС по тълк. д. № 1/2009 г., законът,
предвиждащ предварително изпълнение цели да защити съответни важни държавни или
обществени интереси или да предотврати други последици в смисъла на обхвата и
приложното поле на изброените в общата норма на чл. 60 АПК критерии. В хипотезата
на чл. 166, ал. 2 АПК преценката на съда е върху променените последици от предварително
изпълнение.
Оспорващото дружество не
се позовава на нови обстоятелства по смисъла на чл. 166, ал. 2 АПК, настъпили след издаване на обжалвания акт.
Изложените с искането други
съображения, не обосновават възможност за настъпване на значителна или трудно
поправима вреда, която да може да се противопостави на държавния и обществен
интерес, който цели да защити законодателят, допускайки предварително
изпълнение на процесния акт.
Дори и да се приеме, че
за изпълнението на разпореждането дружеството ще следва да осигури средства в
големи размери, въпреки липсата на приложени конкретни и убедителни доказателства
в този аспект – за настъпване на неблагоприятни последици, то това не може да
бъде преценено като значителна или трудно поправима вреда по смисъла на чл. 166, ал. 2 АПК. Не следва да се приема, че тази вреда произтича от допуснатото по силата
на закона предварително изпълнение на оспорваното разпореждане - необходимостта
от финансов ресурс е свързана и произтича от осъществяваната от дружеството дейност.
Според нормата на чл. 1, ал. 2
ЗЗНН запасите имат за цел да осигурят снабдяването с течни горива в случаите на
затрудняване на доставките или значимо прекъсване на снабдяването с нефт и
нефтопродукти в страната, в другите държави - членки на Европейския съюз, и/или
съгласно влязло в сила решение на Международната агенция по енергетика за
отпускане на запаси. Освен това разпореждането е с определен срок – една година
(от 01.07.2021 г. до 30.06.2022 г.). Частният интерес на дружеството, обоснован
единствено от необходимостта от паричен ресурс и твърдението за икономическа
необоснованост на предварително изпълнение, не може да се противопостави на
обществения и държавен интерес в случая, за защита на който е предвидено
предварителното изпълнение на оспорения акт.
В посочения смисъл са
постановени редица съдебни актове от различни състави на ВАС по сходни казуси -
Определение №
7350/17.06.2016 г. по адм. д. № 6792/2016 г., Определение №
7597/07.06.2018 г. по адм. д. № 6772/2018 г., Определение №
8742/05.07.2018 г. по адм. д. № 6875/2017 г., Определение № 9183/17.06.2019
г. по адм. дело № 6753/2019 г.
На основание чл. 166, ал. 4, във вр. с ал. 2 АПК,
административният съд
О П
Р Е Д
Е Л И :
ОТХВЪРЛЯ искането на „ТРЕЙД ЕКСПРЕС-Л“ ООД, ЕИК *********, за
спиране на предварителното изпълнение на Разпореждане № Р-12-203 от 29.04.2021
г. на зам.-председателя на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни
запаси“.
Определението подлежи на
обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд в 7-дневен срок от
съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: