Определение по дело №452/2020 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 3
Дата: 4 януари 2021 г. (в сила от 4 януари 2021 г.)
Съдия: Христинка Данчева Димитрова
Дело: 20207270700452
Тип на делото: Касационно частно административно дело
Дата на образуване: 11 декември 2020 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

№ ...........

град Шумен, 04.01.2021г.

 

 

Административен съд – град Шумен, в закрито заседание на четвърти януари две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                               Председател: Кремена Борисова

                                                      Членове: Христинка Димитрова

                                                                      Маргарита Стергиовска

 

като разгледа докладваното от административен съдия Х.Димитрова ЧКАД № 452 по описа за 2020г. на Административен съд - Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.229 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по частна жалба, депозирана от Д.Х.М., Е.З.Ч., Х.С.Т. и Д.С.Т., чрез адв.З.Д.от ШАК, против Определение № 260923, постановено в закрито съдебно заседание на 13.11.2020г. по гр.д. № 1205/2020г. по описа на Районен съд – Шумен. С обжалвания акт ШРС е оставил без разглеждане жалбата на настоящите касатори срещу мълчалив отказ на Общинска служба по земеделие – Шумен да се произнесе по заявление вх.№ РД 12-05-64/18.03.2020г.

В частната жалба се твърди, че определението е незаконосъобразно, необосновано и неправилно, поради което се отправя искане за неговата отмяна.

Жалбоподателите сочат, че единственият компетентен орган да разгледа и постанови решение по искането им, обективирано в депозираната от тях молба, е Общински съвет – Шумен, като на Общинска служба „Земеделие“ е възложена само помощната функция да изготви и представи пред него мотивирано предложение по искането за обезщетение. В случая ОСЗ е изготвила Искане изх.№ РД-12-04-24/04.10.2019г., съставляващо по същество мотивирано предложение за уважаване на молбата на заявителите за обезщетяване с равностойна по площ земя, като е изпратила същото до ОбС – Шумен за разглеждане и решаване. Вместо да внесе това предложение в ОбС – Шумен за решаването му, кметът на община Шумен с писмо изх.№ 24-00-1086/20.12.2019г., е разгледал и отхвърлил изпратеното му предложение за обезщетяване на правоимащите лица, без да има компетентност за това. Според изложеното в частната жалба, районният съд не е видял и прогласил нищожността на постановения от кмета на община Шумен административен акт.

Отделно от изложеното, жалбоподателите твърдят, че незаконосъобразно районният съд е приел, че към момента на подаване на заявлението от 18.03.2020г. пред същия орган е било налице висящо друго административно производство със същия предмет и същите страни, образувано по молба вх. № РД 12-05-66/18.07.2019г. В тази насока сочат, че не е налице идентичност в предмета на двете молби, тъй като с молбата от 18.07.2019г. заявителите претендират обезщетение за възстановени им в реални граници поземлени имоти с идентификатори № 83510.651.159; № 83510.651.161 и № 83510.651.168, докато с молба вх.№ РД 12-05-64/18.03.2020г. се претендира обезщетение за пет имота – освен за горепосочените и за имоти с идентификатори № 83510.651.160 и № 83510.651.497. Наред с това, доколкото единственият компетентен орган да се произнесе по депозираните молби за обезщетяване е ОбС – Шумен, а видно от представените по делото доказателства, нито една от молбите не е постъпила при него, от което следва, че по молбите не са образувани административни производства. С оглед изложеното решаващият извод на районния съд се явявал необоснован.

Въз основа на изложените в частната жалба аргументи е отправено искане до касационната инстанция за отмяна на прекратителното определение и връщане на делото за продължаване на съдопроизводствените действия. Направено е и искане за присъждане на деловодни разноски.

Шуменският административен съд като съобрази събраните по делото доказателства, намира настоящата частна жалба за надлежно и своевременно подадена (доколкото прекратителното определение е съобщено на процесуалния представител на жалбоподателите на 02.12.2020г., а частната жалба срещу него е подадена на 04.12.2020г.) и в този смисъл същата е процесуално допустима.

Разгледана по същество частната жалба се приема за неоснователна по следните съображения:

Съдебното производство пред Районен съд - гр.Шумен е образувано въз основа на жалба, подадена от Д.Х.М., Е.З.Ч., Х.С.Т. и Д.С.Т., срещу мълчалив отказ на Общинска служба по земеделие - гр.Шумен по молба вх.№ РД 12-05-64/18.03.2020г.  Жалбоподателите посочили, че във връзка с незавършена процедура по възстановяване и обезщетяване съгласно решение №10А от 10.09.1992г. на Поземлена комисия – Шумен, на основание чл.10б, ал.1 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ЗСПЗЗ), във връзка с чл.45ж, ал.1 и 2 от ППЗСПЗЗ, с молба вх.№ РД 12-05-64/18.03.2020г.  поискали от Общинска поземлена комисия – Шумен да бъдат обезщетени с равностойна по площ земя от общинския поземлен фонд. Тъй като към момента на подаване на жалбата, адресирана до Районен съд – Шумен (29.06.2020г.) не получили отговор по така подадената молба, сезираният административен орган формирал мълчалив отказ, който според заявителите се явявал незаконосъобразен, поради което подали жалба до Районен съд – Шумен с искане за неговата отмяна.

С Определение № 260923 от 13.11.2020г. по гр.д. № 1205/2020г., Шуменският районен съд оставил без разглеждане жалбата на настоящите касатори срещу мълчалив отказ на Общинска служба по земеделие – Шумен да се произнесе по заявление вх. № РД 12-05-64/18.03.2020г. и прекратил производството по делото. Съдът е посочил, че съобразно чл.27, ал.2, т.2 от АПК, за да е допустимо образуването на административно производство, то следва да липсва висящо производство пред същия орган, със същия предмет и с участието на същите страни. В случая към момента на подаване на Заявлението от 18.03.2020г. пред административния орган е било налице висящо друго административно производство със същия предмет и със същите страни, а именно това образувано по молба вх. № РД 12-05-66/18.07.2019г. Според съда, предвид наличието на висящо административно производство,  подадената молба от 18.03.2020г. е недопустима, което обуслява извод за липса мълчалив отказ, подлежащ на съдебен контрол.

Шуменският административен съд намира, че прекратителното определение е правилно, при следните корегиращи мотиви:

От представените по делото доказателства е видно, че с молба вх.№ РД 12-05-64/18.03.2020г., поставила начало на административното производство, жалбоподателите сезирали Общинска служба по земеделие – Шумен с искане да бъдат обезщетени с равностойна по площ земя от общинския поземлен фонд, във връзка с незавършена процедура по възстановяване и обезщетяване съгласно решение №10А от 10.09.1992г. на Поземлена комисия – Шумен.

Според разпоредбата на §27, ал.1 от ПЗР на ЗИДЗСПЗЗ (ДВ, бр. 62 от 2010г.) неприключилите производства по обезщетяване със земеделски земи от общинския поземлен фонд се приключват по досегашния ред. В съответствие с §27, ал.2 от ПЗР на ЗИДЗСПЗЗ общинските съвети предоставят земи от общинския поземлен фонд при наличие на едно от условията: 1. установяване на границите на земеделските имоти, за които е издадено решение на общинската служба по земеделие за признаване на правото на възстановяване на собствеността в съществуващи или възстановими стари реални граници; 2. изпълнение на съдебни решения за признато право на собственост; 3. обезщетяване на собствениците, чиято собственост не може да бъде възстановена. Съгласно чл.45ж, ал.1 от ППЗСПЗЗ, общинската служба по земеделие представя мотивирано искане до кмета на общината в случаите по §27, ал.2, т.1, 2 и 3 от ПЗР на ЗИДЗСПЗЗ, към което прилага за имот с признато право на възстановяване в стари реални съществуващи или възстановими граници с решение по чл.18ж, ал.1 от ППЗСПЗЗ на общинската служба по земеделие или със съдебно решение скица-проект на имота, издадена от общинската служба по земеделие или от службата по геодезия, картография и кадастър. Въз основа на искането кметът на общината внася преписката в общинския съвет, който се произнася на първото си заседание след постъпване на искането с решение за предоставяне на имотите в изпълнение на задължението си по §27, ал.2 от ПЗР на ЗИДЗСПЗЗ. Решението се връчва по реда на АПК на лицето по чл.45д, ал.2 и служебно - на общинската служба по земеделие.

Цитираните разпоредби сочат, че за издаване на решение за възстановяване правото на собственост върху земеделските земи правоимащите лица подават искане до ОСЗ, която се произнася с решение за възстановяване правото на собственост след установяване границите на имотите и предоставянето им от ОбС съгласно чл.45д, ал.1, ал.2 и ал.5 от ППЗСПЗЗ. Редът за установяване границите на имотите се извършва от ОСЗ по правилата на чл.45е от ППЗСПЗЗ, а редът за предоставяне на имотите от ОбС е предмет на регламентация в нормите на чл.45ж от ППЗСПЗЗ. Последният включва представяне от ОСЗ до кмета на общината на мотивирано искане, придружено със скица-проект за имота, което се разглежда от ОбС, който орган постановява решение за предоставяне на имотите в изпълнение на задължението по §27, ал.2 от ПЗР на ЗИДЗСПЗЗ. След влизане в сила на решението на ОбС компетентната ОСЗ постановява решение за възстановяване правото на собственост, придружено със скица за имотите.

Приложимата нормативна регламентация указва, че предложението на ОСЗ е част от производството по издаване на крайния акт – решение на Общинския съвет. Този извод произтича и от разпоредбата на чл.45ж, ал.2, изр.второ от ППЗСПЗЗ, която определя подлежащия на връчване акт, а именно – решението на ОбС. Аналогични на изложените аргументи досежно компетентния орган са и доводите на частните жалбоподатели. Съгласно чл.21, ал.5 от АПК не са индивидуални административни актове волеизявленията, действията и бездействията, когато са част от производствата по издаване или изпълнение на индивидуални или общи административни актове или са част от производствата по издаване на нормативни актове. Обстоятелството, че ОбС е единственият компетентен орган да постанови решение за предоставяне на имотите, налага извод, че мотивираното искане, което Общинската служба по земеделие следва да изготви и внесе пред кмета на общината, не съставлява индивидуален административен акт, подлежащ на съдебен контрол.

В случая доколкото се претендира незаконосъобразност на мълчалив отказ е необходимо да отбележи и следното:

Съгласно чл.58, ал.1 от АПК непроизнасянето в срок се смята за мълчалив отказ. Видно от правната норма, мълчаливият отказ за издаване на административен акт се основава на кумулативното действие на една фикция и на една презумпция. Чрез фикцията непроизнасянето на органа в законово определения срок се счита за изразено становище, а презумпцията е, че това становище е отрицателно. За да е налице мълчалив отказ, трябва да са налице още две предпоставки: сезираният орган да е компетентен да се произнесе по искането и това произнасяне само по себе си да носи белезите на административен акт. Само компетентният орган може валидно да формира становище по искането, с което е сезиран и с оглед на това би могло да се счита, че непроизнасянето в законовия срок е формирало мълчалив отказ. Ако органът не е компетентен, за него не е налице задължение за произнасяне и следователно фингираният състав не би могъл да се осъществи. Що се отнася до другата предпоставкапроизнасянето да представлява административен акт, същото се посочва изрично в ал.2 на чл.58 от АПК, според която когато производството е образувано в един орган и той следва да направи предложение до друг орган за издаването на акта, мълчалив отказ възниква независимо дали издаващият акта орган е бил сезиран с предложение. В приложното поле на чл.58 от АПК могат да попаднат всички категории административни актове, посочени в разпоредбите на чл.21, ал.1 – 4 от АПК, когато компетентният орган, в чиито правомощия влиза издаването на акт с определено съдържание, не се произнася до подадено до него искане. В случая Общинската служба по земеделие не е компетентен да издаде крайния акт – решение за предоставяне на имотите, поради което същата не формира мълчалив отказ по подадената пред нея молба.

Правото на жалба възниква и може да бъде упражнено при наличието на определени процесуални предпоставки, които обуславят и процесуалната допустимост на съдебното производство. Една от тези процесуални предпоставки, по аргумент от разпоредбата на чл.159, т.1 от АПК е наличието на акт, подлежащ на съдебно оспорване. Мотивираното искане, което следва да представи ОСЗ пред кмета на общината, не носи белезите на индивидуален административен акт и не подлежи на съдебен контрол.

Правомощието на ОСЗ да разгледа заявлението и да изготви мотивирано искане до кмета на общината в случаите по §27, ал.2 от ПЗР на ЗИДЗСПЗЗ по същество представлява фактическо действие на компетентния орган, което той е длъжен да извърши по силата пряко на правната норма при настъпване на визирания в нея юридически факт. Самото фактическо действие/бездействие обективира изявлението на органа - друго изявление не е необходимо. Защитата срещу неоснователните бездействия от страна на административен орган е уредена в глава ХV, раздел II от АПК, респективно оспорването подлежи на разглеждане в производството по чл.256 от АПК, в рамките на което съответният компетентен съд е овластен да провери фактите и законосъобразността на твърдяното фактическо бездействие на административния орган - в случая - налице ли са били нормативните предпоставки за изготвяне на мотивирано искане до кмета на общината като част от специалната процедура, регламентирана в разпоредбите на §27, ал.2 от ПЗР на ЗИДЗСПЗЗ, във вр. с чл.45д – чл.45ж от ППЗСПЗЗ. Следва да се има предвид също, че оспорването на фактическо бездействие не е ограничено със срок, поради което няма пречка жалбоподателите да го оспорят по реда на чл.256 от АПК в отделно производство.

В случая районният съд е сезиран с оспорване на мълчалив отказ на Общинска служба по земеделие и дължи произнасяне само по така заявения предмет, тъй като е обвързан с очертания в жалбата предмет на оспорване. Предприетия от жалбоподателите път за защита е недопустим, поради липса на годен за оспорване акт.

По изложените съображения съдът приема, че подадената жалба против мълчалив отказ на Общинска служба по земеделие – Шумен да се произнесе по заявление вх.№ РД 12-05-64/18.03.2020г. е недопустима като подадена срещу акт, който не подлежи на съдебно оспорване, поради което правилно и законосъобразно с определение № 260923/30.11.2020г. по гр.д. № 1205/2020г. Шуменският районен съд е оставил същата без разглеждане и е прекратил образуваното съдебно производство.

Предвид изхода на спора претенцията на частните жалбоподатели за присъждане на сторените разноски се явява неоснователна.

Водим от горното Шуменският административен съд

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И  :

 

ОСТАВЯ В СИЛА определение № 260923/30.11.2020г., постановено по гр.дело № 1205/2020г. по описа на Районен съд - гр. Шумен.

Разноски не се присъждат.

Определението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:..........................       ЧЛЕНОВЕ: 1............................

                                                                                                                              2...........................