Решение по дело №509/2021 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 март 2022 г. (в сила от 12 април 2022 г.)
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20217140700509
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                      

               104/16.03.2022 г.

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана, І-ви състав в съдебно заседание на десети март през две хиляди двадесета и втора година в състав:  

 

                                                                    Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

 

при секретар  Александрина Александрова                                         разгледа

Адм.дело №509/2021г. по описа на   

Административен съд Монтана

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административно-процесуален кодекс (АПК)  за условията и реда за прилагане на мярка 214 "Агроекологични плащания" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 20

         Образувано е по жалба на Ц.Г. ***, подадена чрез пълномощника му адвокат М., срещу Акт за установяване на публично държавно вземане №01-6500/9298#5 от 05.07.2021г. на Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ гр.София, с който на основание чл.27, ал.3, 5 и 7 от Закон за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) и чл.162, ал.2, т. 8 и т.9 от Данъчно-осигурителен процесуален кодекс (ДОПК), както и чл.5, §1 и 2 и §3, пр.първо и чл.18, т.1, б.“б“ от Регламент 65/2011 по отношение на оспорващия е установено публично държавно вземане, представляващо платена субсидия по мярка 214 „АЕП“ от ПРСС 2007 - 2013, направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност (ВПС1), в размер на 1754,41 лв., на основание чл.18, ал.3, т.3 и ал.4, б.“в“ от Наредба №11/06.04.2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214“АЕП“ от ПРСС 2007 – 2013 (Наредба №11/2009). В жалбата се излагат доводи, че оспорения административен акт е незаконосъобразен и се иска неговата отмяна, като са развити доводи за наличието на допуснати нарушения на материалния закон и административнопроизводствените правила, които са нарушили правото на защита на оспорващия. По същество на спора, оспорващия не взема становище. 

         Ответника по жалбата, чрез пълномощника си юрисконсулт Й. оспорва жалбата и поддържа, че оспорения административен акт е законосъобразен, като претендира присъждане на разноски по делото.

Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168, ал.1 от АПК намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:

Предмет на спора е законосъобразността на Акт за установяване на публично държавно вземане №01-6500/9298#5 от 05.07.2021г. на Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ гр.София, с който на основание чл.27, ал.3, 5 и 7 от Закон за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) и чл.162, ал.2, т. 8 и т.9 от Данъчно-осигурителен процесуален кодекс (ДОПК), както и чл.5, §1 и 2 и §3, пр.първо и чл.18, т.1, б.“б“ от Регламент 65/2011 по отношение на оспорващия е установено публично държавно вземане, представляващо платена субсидия по мярка 214 „АЕП“ от ПРСС 2007 - 2013, направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност (ВПС1), в размер на 1754,41 лв., на основание чл.18, ал.3, т.3 и ал.4, б.“в“ от Наредба №11/06.04.2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214“АЕП“ от ПРСС 2007 – 2013 (Наредба №11/2009). За да мотивира издаването на оспорения административен акт, административния орган е посочил, че с влязъл в сила Акт за прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка 214 „АЕП“ от ПРСС 2007 – 2013 с изх.№01-6500/9298 от 19.03.2019г., ДФ „Земеделие“ – Разплащателна агенция е прекратила агроекологичния ангажимент на оспорващия, който е с УРН 562475 5 ИСАК. Административния орган е посочил, че съгласно чл.18, ал.3, т.3 от Наредба №11/2009 при прекратяване на агроекологичния ангажимент и подпомаганото лице възстановява получената финансова помощ по съответното направление съобразно разпоредбата на ал.4, когато не са спазени изискванията на чл.24, ал.2 от Наредба №11/2009, тоест оспорващия следва да възстанови 20% от 8772, 06 лв, което е сбора на изплатеното финансово подпомагане описано по годините, предхождащи годината на прекратяване на ангажимента или 1754,41 лв.

От фактическа страна по делото е безспорно следното:

Не е спорно между страните по делото, че оспорващият е одобрен за подпомагане и има поет агроекологичен ангажимент по мярка 214 „АЕП“ ПРСР 2007-2013г.

С влязло в сила Уведомително писмо за прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от програма за развитие на селските райони (ПРСР) 2007-2013г. за кампания 2016г. изх.№01-6500/9298#1 от 19.03.2019г. на Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ гр.София (л.86 по делото), ДФ „Земеделие“ е отказал финансова помощ и е прекратил агроекологичния ангажимент на оспорващия по направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност (ВПС1).

С писмо изх.№01-6500/9298#3 от 03.07.2020г. (л.30,31 по делото), оспорващия е уведомен, че ДФ „Земеделие“ открива производство па издаване на акт за установяване на публично държавно вземане във вр. с влязъл в сила акт за прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от програма за развитие на селските райони (ПРСР) 2007-2013г. за кампания 2016г. С възражение вх.№01-6500/9298 от 22.10.2020г. (л.26 по делото), оспорващия е възразил срещу започналото производство и е уведомил административния орган за причините, които са довели до прекратяване на поетия от него агроекологичен ангажимент. 

С Акт за установяване на публично държавно вземане №01-6500/9298#5 от 05.07.2021г. на Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ гр.София, на основание чл.27, ал.3, 5 и 7 от Закон за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) и чл.162, ал.2, т. 8 и т.9 от Данъчно-осигурителен процесуален кодекс (ДОПК), както и чл.5, §1 и 2 и §3, пр.първо и чл.18, т.1, б.“б“ от Регламент 65/2011 по отношение на оспорващия е установено публично държавно вземане, представляващо платена субсидия по мярка 214 „АЕП“ от ПРСС 2007 - 2013, направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност (ВПС1), в размер на 1754,41 лв., на основание чл.18, ал.3, т.3 и ал.4, б.“в“ от Наредба №11/06.04.2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214“АЕП“ от ПРСС 2007 – 2013 (Наредба №11/2009). Административния акт е получен от оспорващия на 06.10.2021г., както се установява от известие за доставяне на л.15 по делото. Жалбата с вх.№01-6500/9298#6 от 21.10.2021г. е подадена чрез куриер на 20.10.2021г., както се установява от товарителница на л.97 по делото, тоест в рамките на законоустановения срок четиринадесет дневен срок.

От събраните по делото писмени доказателства, съдът стига до следните правни изводи:

Административния акт е издаден от компетентен орган – Заместник изпълнителния директор на "Държавен фонд "Земеделие"- РА, на който административен орган и на основание чл.20а, ал.5 във вр. с ал.6 от ЗПЗП, Изпълнителния директор на РА е делегирал със Заповед №03-РД/2891#2/ 16.06.2021г. (л.16,17 по делото) правомощия да издава актове за установяване на публични държавни вземания. С решение по т. 6 от протокола от 15.06.2017 г. (л.19  по делото), издателя на административния акт е избран за заместник на изпълнителния директор, тоест административният акт е издаден от компетентен орган по силата на упражнена законова възможност за делегиране на правомощия.

Оспорения акт е в писмена форма, спазени са основните изисквания за съдържанието на акта, предвидени в чл. 59, ал. 2 от АПК. Неоснователно оспорващия поддържа, че в административния акт не са изложени мотиви, които са мотивирали издаването му. Административния орган е посочил конкретни фактически и правни основания, които са го мотивирали да акта за установяване на публично държавно вземане. В мотивите на административния акт надлежно е посочено какъв е размера на финансовото подпомагане по направление ВПС1и при приложението на коя разпоредбата е определен размера на установеното публично държавно вземане от 1754,41 лв.

Не се установява в процедурата по издаване на обжалваното уведомително писмо да са допуснати процесуални нарушения, ограничаващи участието на оспорващия в административното производство. Оспорващия е надлежно уведомен за започване на административното производство с писмо изх.№01-6500/9298#3 от 03.07.2020г. (л.30,31 по делото) и му е предоставена възможност да ангажира доказателства. Оспорващия е подал възражение, което е прието от административния орган за неоснователно, като изложените мотиви в административния акт, който мотивират издаването му при посочените фактически и правни установявания, дават отговор на възраженията на оспорващия.

По разбиране на настоящият съдебен състав, административния акт е издаден в съответствие с приложимия материален закон. Това е така, тъй като с влязло в сила Уведомително писмо за прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от програма за развитие на селските райони (ПРСР) 2007-2013г. за кампания 2016г. . изх.№01-6500/9298#1 от 19.03.2019г. на Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ гр.София (л.86 по делото), ДФ „Земеделие“ е отказал финансова помощ и е прекратил агроекологичния ангажимент на оспорващия по направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност (ВПС1). При наличието на това обстоятелство, административния орган е издал административния акт в съответствие с разпоредбата на чл.27, ал.3 от ЗПЗП, съгласно който разплащателната агенция е длъжна да предприеме необходимите действия за събирането на недължимо платените и надплатените суми по схеми за плащане и проекти, финансирани от европейските фондове и държавния бюджет, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в законодателството на Европейския съюз. Съгласно разпоредбата на чл.27, ал.5 от ЗПЗП,  вземанията, които възникват въз основа на административен договор или административен акт, са публични държавни вземания и се събират по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, а съгласно чл.27, ал.7 от ЗПЗП, дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ поради неспазване на критерии за допустимост, ангажимент или друго задължение от страна на ползвателите на помощ и бенефициентите по мерките и подмерките от програмите за развитие на селските райони, извън основанията по ал. 6, се установява с издаването на акт за установяване на публично държавно вземане по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. Така разписаните разпоредби са приложени съответно на установеното от административния орган, който при надлежно прилагане на разпоредбата на чл.18, ал.3, т.3 и 4, б.“в“ от Наредба №11/2009г. е установил по отношение на  оспорващия публично държавно вземане в размер на 1754,41 лв. Размера е публичното държавно вземане е определен при спазване на разпоредбата на чл18, ал.4, б.“в“ от Наредба №11/2009, съгласно която подпомаганите лица възстановяват получената до момента финансова помощ заедно със законните лихви в зависимост от годината на първоначално одобрение по мярката до годината, в която е прекратен агроекологичният ангажимент, както следва -  до края на петата година - 20 %, като в случая вземането попада в тази хипотеза с оглед годината на прекратяване на агроекологичния ангажимент. В случая не намира приложение разпоредбата на чл.18, ал.7 от Наредба №11/2009, съгласно която случаите на форсмажорни или изключителни обстоятелства заедно със съответните доказателства (документи, издадени от компетентен административен орган) се съобщават в писмена форма на ДФЗ - РА от земеделския стопанин или от друго упълномощено от него лице или от неговите правоприемници в рамките на 10 работни дни от датата, на която земеделският стопанин или упълномощеното от него лице или неговите правоприемници са в състояние да направят това, тъй като оспорващия не е уведомил разплащателната агенция.

Пълнотата изисква да се отбележи, че в настоящето съдебно производство е недопустимо, съдът да се произнесе инцидентно по законосъобразността на Уведомително писмо за прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от програма за развитие на селските райони (ПРСР) 2007-2013г. за кампания 2016г. . изх.№01-6500/9298#1 от 19.03.2019г. на Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ гр.София (аргумента на чл.17, ал.2 от ГПК във вр. с чл.144 от АПК), тоест да се произнася по основанията довели до прекратяване на агроекологичния ангажимент. Оспорващия е имал възможност да реализира правата си с оспорване на административния акт, който е прекратил агроекологичния му ангажимент. След като с влязъл в сила административен акт е прекратен агроекологичния ангажимент на оспорващия по ВПС1 за административния орган са възникнали основанията за издаване на оспорения административен акт по чл.27, ал.3, 5, и 7 от ЗПЗП, който изпълнява целта на закона да се установят и съберат недължимо платени суми по финансиране свързано с мярка  214 „Агроекологични плащания“ от програма за развитие на селските райони (ПРСР) 2007-2013г.

   При цялостната проверка законосъобразността на оспорения административен акт на основанията по чл.146 от АПК, съдът констатира, че е издаден от компетентен орган, в законоустановената форма, при спазване на административнопроизводствените правила, съгласно материално правните разпоредби и в съответствие с целта на закона.

 Предвид изхода на делото и направеното искане от пълномощника на ответника юрисконсулт Й. за присъждане разноски по водене на съдебното производство и съгласно разпоредбата на чл.143, ал.4 от АПК, оспорващия  следва да бъде осъден да заплати в полза на Държавен фонд „Земеделие“ гр.София разноски по делото изразяващите се в разноски за юрисконсултско възнаграждение за процесуално представителство осъществено от юрисконсулт Й., което на основание чл.78, ал.8 от Гражданско процесуален кодекс във връзка с чл.144 от АПК, следва да бъде определено в размер на 100 лева.

Съобразно гореизложеното настоящият съдебен състав намира, че оспорения Акт за установяване на публично държавно вземане №01-6500/9298#5 от 05.07.2021г. на Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ гр.Софияе законосъобразен и следва да бъде потвърден, а жалбата да се отхвърли като неоснователна, като оспорващия се осъди да заплати разноски по делото предвид, което на основание чл.172, ал.2 и чл.143, ал.4 АПК, І-ви състав на Административен съд Монтана

 

                                             Р Е Ш И

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Ц.Г. ***, подадена чрез пълномощника му адвокат М., срещу Акт за установяване на публично държавно вземане №01-6500/9298#5 от 05.07.2021г. на Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ гр.София.

ОСЪЖДА Ц.Г. ***, ЕГН * да заплати на Държавен фонд „Земеделие“ гр.София разноски по воденото съдебно производство в размер на 100 (сто) лева.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дни срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: