Решение по дело №1400/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 417
Дата: 28 март 2023 г.
Съдия: Даниела Димитрова Недева
Дело: 20227050701400
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 юни 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

                    2023г., гр.Варна

 

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

ВАРНЕНСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, Дванадесети състав, в публично заседание на осми март две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

СЪДИЯ : ДАНИЕЛА НЕДЕВА

 

 

при секретаря Ангелина Г., като разгледа докладваното от съдия Д.Недева  адм.дело № 1400 по описа на съда за 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.203, ал.1 от Административно-процесуалния кодекс /АПК/, вр. чл.1, ал.1 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди /ЗОДОВ/.

Образувано е по искова молба от Н.А.Н. ***, срещу Агенция за социално подпомагане - София за присъждане на обезщетение за вреди в размер на 6,03лв. причинени от незаконосъобразен административен акт - Решение № 03-РД06-0153/14.09.2021 г. на директора на Регионална дирекция за социално подпомагане – Варна за прекратяване на образуваното в Регионална дирекция за социално подпомагане – Варна административно производство по молба на Н. от 31.08.2021 г. с правно основание чл. 99 АПК, вследствие на забавено плащане равняващо се на законната лихва за периода от 13.10.2021г. до 14.06.2022г.

В съдебно заседание ищецът не се явява, представлява се от служебен защитник, който поддържа предявения иск. По съществото на спора релевира доводи за неговата основателност.  Сочи, че по делото са представени доказателства за оспорването и съответно за незаконосъобразен акт - Решение № РД-03-РД06-0153/14.09.2021 г. на директора на РДСП-Варна. Същото решение е обявено за незаконосъобразно и ищецът е понесъл вреди, като в следствие на издадения незаконосъобразен акт той е получил дължимото обезщетение по-късно, със закъснение, като за изтеклия период претенцията за обезщетение е за законната лихва в размер на 6.03 (шест лева и три стотинки) лева. В случай, че не е било издадено това решение, според правилата и реда на изплащане на тези обезщетения, следва с превода на 13.10.2021 г. ищецът заедно с другите плащания да получи и това плащане. Така, че ако този акт не съществува, той е щял да получи на тази дата дължимата финансова подкрепа. Това е и основанието за претендирането на сумата от 6 лв. и 3 ст. за забавата на изплащането на дължимата сума от 88 лв. и 56 ст. Моли да бъде постановено решение, с което да се  уважи исковата претенция.

Ответникът - Агенция за социално подпомагане – София, чрез процесуални си представител оспорва иска. Релевира доводи за недопустимост на исковата претенция. Изразява становище за нейната неоснователност и моли да бъде отхвърлена.  Сочи, че Решение № 153 от 14.09. е отменено с определение по адм. дело № 2126/2021г. и е върнато на РДСП-Варна за възобновяване административното производство, което е възобновено чрез Решение № 34 от 27.05.2022 г., пред директора на ДСП-Варна. Той се е произнесъл със заповед и на ищеца му е изплатена със задна дата финансовата подкрепа за трите месеца от месец март до юни месец 2021 г. Счита, че самото решение на  РДСП-Варна не е в пряка и непосредствена причинно следствена връзка  между незаконосъобразния акт,  с оглед на което моли исковата претенция да бъде отхвърлена.

Прокурорът при Окръжна прокуратура - Варна дава заключение за неоснователност на исковата претенция. Доколкото обезщетението в случая се претендира от незаконосъобразен административен акт, ответната страна би могла да изпадне в забава от влизането в сила на съдебното решение, с което този акт е отменен. В случая обаче сумата е изплатена непосредствено след влизането в сила на съдебното решение. Тоест забавено плащане няма и вреда по смисъла на чл. 1 от ЗОДОВ липсва, което е пречка да се уважи исковата претенция.

След преценка на събраните доказателства, съдът намира за установено от фактическа страна, следното:

С Решение № 03-РД06-0153/14.09.2021 г. на Директора на РДСП – Варна е било прекратено образуваното в Регионална дирекция за социално подпомагане - Варна административно производство по жалбата на Н.А.Н. срещу Заповед № ЗХУ-ИО/Д-В/4924/ФП от 28.06.2021 г., издадена от Директора на Дирекция „Социално подпомагане" - Варна.

В производство по чл.197 и сл. от АПК с Определение от 09.05.2022г. по адм. дело № 2126/2021г. на Административен съд – Варна влязло в сила на 02.06.2022г. е отменено Решение № 03-РД06-0153/14.09.2021 г. на Директора на РДСП - Варна, с което е прекратено образуваното в Регионална дирекция за социално подпомагане - Варна административно производство по молбата от 31.08.2021 г. на Н.А.Н., посочена в решението като „жалба" срещу Заповед № ЗХУ-ИО/Д-В/4924/ФП от 28.06.2021 г., издадена от Директора на Дирекция „Социално подпомагане" - Варна и е изпратена преписката на Директора на РДСП - Варна за разглеждане на искането за възобновяване на административното производство по издаване на Заповед № ЗХУ-ИО/Д-В/1937/ФП/28.06.2021г. и Заповед № ЗХУ -ИО/Д-В/4924/ФП/28.06.2021г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ - Варна, при спазване на указанията, дадени с посоченото определение.

Със Заповед № 0301-РД-01-0420/31.05.2022г. е изменена Заповед № ЗХУ-ИО/Д-В/4924/ФП/28.06.2021г., като е определен размер на отпусната месечна финансова подкрепа по чл. 70, т. 2 от ЗХУ в размер на 55,35 лв . (петдесет и пет лв. и тридесет и пет стотинки), считано от 01.03.2021г.

Със същата заповед е разпоредено да се доплати дължимата сума в размер на 29,52 лева за всеки от месеците за периода от 01.03.2021г. до 30.05.2021г.  общо в размер на 88,56 лева.

По делото не е налице спор, че сумата е получена от ищеца на 14.06.2022г.

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Предявеният иск е с правно основание чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, според който държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административната дейност. В производството по проверка допустимостта на предявен осъдителен иск съдът извършва проверката по чл.129 от ГПК, приложим на основание чл.144 от АПК, относно правосубектността и дееспособността на страните, евентуално наличието на сила на присъдено нещо или идентичен висящ вече спор, както и доколко е родово и местно компетентен.

По отношение осъдителните искове правният интерес произтича от природата на търсената защита и не е необходимо изрично да се установява. Проверката относно обстоятелствата по чл.204 от АПК следва да се извършва при съобразяване с изложените в исковата молба фактически твърдения. Твърденията на ищеца, че е претърпял вреди от актове на администрацията и следва да се разгледат по същество на спора като преценката следва да обхване въпросите дали е налице административен акт, дали той е незаконосъобразен, претърпени ли са от ищеца вреди и в какъв размер, налице ли е пряка причинна връзка между актовете и действията на ответника, и настъпилите вреди за ищеца. В конкретния случай, искът е предявен от лице, претендиращо присъждането на обезщетение за претърпени от него имуществени вреди, срещу юридическото лице, в чиято структура се намира органът издал отменения акт.

Разгледан по същество е основателен.

Съгласно разпоредбата на чл.203 АПК гражданите и юридическите лица могат да предявят искове за обезщетение за вреди, причинени им от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица. Основателността на иск с правно основание чл.1 ЗОДОВ, предполага установяването на кумулативното наличие на следните предпоставки: незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата, при или по повод изпълнение на административна дейност, отменени по съответния ред; вреда от такъв административен акт; причинна връзка между постановения незаконосъобразен акт, действие или бездействие и настъпилия вредоносен резултат. При липсата на някой от елементите от посочения фактически състав не може да се реализира отговорността на държавата.

В конкретния случай от събраните по делото доказателства безспорно се установява, с определение  по адм.д. № 2621/2021г. на Административен съд-Варна е отменено Решение № 03-РД06-0153/14.09.2021 г. на Директора на РДСП – Варна. Последния е издал заповед № 0301-РД-01-0420/31.05.2022г., с която е разпоредено да бъдат изплатени допълнително общо 88,56 лева за месеците март, април и май 2021г. съставляващи разликата до пълния размер на дължимата финансова подкрепа по ЗХУ за тези три месеца, получена от ищеца на 14.06.2022г.  В случай, че не е било прекратено административното производство с Решение № 03-РД06-0153/14.09.2021 г. на Директора на РДСП – Варна, впоследствие отменено от Административен съд-Варна, сумата в размер на 88,56 лева би била получена от ищеца още на 13.10.2021г., а не на 14.06.2021г.

От приобщеното по делото доказателство безспорно се установява, че ищцът е понесъл имуществени вреди-забавено плащане в размер на 6,03 лева, съобразно калкулатор на лихвите върху сумата от 88,56 лева за периода 13.10.2021г.-14.06.2022г. Ето защо съдът намира, че е налице и втората кумулативно изискуема предпоставка за уважаване на предявения иск за обезщетение за вреди, настъпили от отменен акт - да е установено наличие на вреда, настъпила в резултат от издаването на такъв административен акт.

Настоящият съдебен състав намира, че е доказано наличието и на третата предпоставка, а именно пряката причинно-следствена връзка между отменения административен акт и претендираните вреди, т.к. в случай, че този незаконосъобразен акт не е бил издаден от административния орган, не би се стигнало до забавено плащане на посочената сума. Издаване на незаконосъобразен акт, отмяната на същия и забавеното плащане на действителната сума за финансова подкрепа на ищеца води до неблагоприятните последици в правната сфера именно на това лице.

По изложените съображения настоящият съдебен състав преценява, че от събраните по делото доказателства безспорно се установява, че са налице всички законови предпоставки за уважаване на предявения от Н.А.Н. иск за имуществени вреди в размер на 06,03 лева, представляващи забавено плащане на финансова подкрепа за периода от 13.10.2021г. до 14.06.2022г., в изпълнение на отменен с влязъл в сила съдебен акт незаконосъобразен административен акт.

Водим от гореизложените съображения, настоящият  състав на Варненски административен съд

 

 

Р Е Ш И:

 

ОСЪЖДА Агенция за социално подпомагане - София на основание чл.203 ал.1 от АПК, вр. чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, да заплати на Н.А.Н. ***, сумата в размер на 6,03 /шест лева и три ст./ лева, съставляваща забавено плащане на сумата в размер на 88,56 лева, равняваща се на законната лихва за периода от 13.10.2021г. до 14.06.2022г. представляваща обезщетение за причинени вреди от незаконосъобразен административен акт - Решение № 03-РД06-0153/14.09.2021 г. на директора на Регионална дирекция за социално подпомагане – Варна за прекратяване на образуваното в Регионална дирекция за социално подпомагане – Варна административно производство по молба на Н. от 31.08.2021 г. с правно основание чл. 99 АПК.

 

Решението подлежи на обжалване в четиринадесет дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховен административен съд.

 

 

                                                       СЪДИЯ: