ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№
гр.Русе, 24.09.2020
г.
РУСЕНСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в закрито заседание на двадесет и четвърти
септември през две хиляди и двадесета година, в състав:
Председател: ДИАН ВАСИЛЕВ
Членове: ДИМИТРИНКА КУПРИНДЖИЙСКА
ИВАЙЛО ЙОСИФОВ
като разгледа докладваното от съдия
Йосифов адм.д. № 168 по описа на
съда за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл.159, т.3 и т.4
вр.чл.196 от АПК.
Образувано е по протест на прокурор в
Окръжна прокуратура - Русе срещу разпоредбите на чл.41, ал.1, ал.2 и ал.6,
чл.45, ал.1, ал.2, ал.3 и ал.5 и чл.46, ал.3 от Наредба № 20 за определяне
размера на местните данъци на
територията на Община Русе, приета от Общински съвет – Русе (приета на основание чл.1, ал.2 от ЗМДТ с
Решение № 79 по Протокол № 7/28.02.2008 г., изменена с Решение № 447 по
Протокол № 22/29.01.2009 г., решение № 748/10.12.2009 г., решение № 783 по Протокол
№ 37/28.01.2010 г, решение № 1098 по Протокол № 54/27.01.2011 г., решение №
1129 по Протокол № 56/24.02.2011 г., решение № 25 по Протокол № 3/15.12.2011
г., решение № 266 по Протокол № 13/12.07.2012 г., решение № 841 по Протокол №
32/12.12.2013 г.; изм. с Решение № 1308 по Протокол № 47/26.02.2015 г., Решение
№ 186 по Протокол № 8/21.04.2016 г; Решение № 335 по Протокол №
13/19.09.2016г., Решение № 401 по Протокол № 16/15.12.2016 г.) като с протеста се иска тяхната
отмяна като противоречащи на разпоредби от нормативен акт от по-висок ранг -
ЗМДТ.
В съдебно заседание от 27.05.2020 г. процесуалният
представител на ответника по оспорването – Общински съвет – Русе е представил
доказателства за изготвен проект за изменение и допълнение на Наредба № 20 за
определяне размера на местните данъци на
територията на Община Русе в частта по оспорените части с цел привеждането им в
съответствие със ЗМДТ. В същото съдебно заседание, след изразено изрично
съгласие на страните, производството по делото е спряно на основание чл.229,
ал.1, т.1 от ГПК вр.чл.144 от АПК вр. чл.196 от АПК.
С молба с вх. №
3174/11.09.2020 г. ответникът по оспорването Общински съвет – Русе е представил
заверен препис от решение № 231, прието с протокол № 11/31.07.2020 г., с което
протестираните от прокуратурата норми от Наредба № 20 на ОбС-Русе са изменени и
приведени в съответствие със ЗМДТ. В писмото е отбелязано, че това изменение на
подзаконовия нормативен акт е влязло в сила, занапред по воденото дело липсва
годен предмет на оспорване, поради което се иска прекратяване на производството
по него.
Съдът е изпратил така представените доказателства на
Окръжна прокуратура – Русе чрез електронна поща на 11.09.2020 г. като същите са
надлежно получени на същата дата, но по молбата не е било изразено становище в
определения 7-дневен срок.
Съдът, като съобрази представените писмени доказателства
и становищата на страните, намира следното:
В съдебната практика (вж. определение № 10103 от
1.10.2015 г. на ВАС по адм. д. № 9384/2015 г., 5-членен с-в, определение № 12016 от 26.08.2019 г.
на ВАС по адм. д. № 4498/2019 г., 5-членен с-в и др.) се приема, че отмяната на
нормативен административен акт по чл.79 от АПК от административния орган, който
го е издал, в хода на съдебното производство по неговото оспорване, по същество
като краен резултат е тъждествено с оттеглянето на административния акт по чл.
159, т.3 от АПК и е основание за недопустимост на производството. В тази
хипотеза правото на оспорване отпада занапред, тъй като липсва и предмет на
оспорване, а за допустимостта на производството съдът е длъжен да следи
служебно при всяко положение на делото.
Така ще е и когато атакуваната норма, без формално да е
била отменена от органа - издател на нормативния административен акт, е
съществено изменена, както е в случая, и то в съответния на закона и искан в
протеста смисъл, при което занапред отпада и правният интерес от оспорването й,
което обстоятелство също съставлява основание за прекратяване на производството
по делото – чл.159, т.4 от АПК.
По изложените съображения съдът намира, че с изменението
на оспорените разпоредби от Наредба № 20 на ОбС-Русе и привеждането им в
съответствие със ЗМДТ занапред липсва както предмет на оспорване, но отпада и
правният интерес от същото, което е основание за оставяне на протеста без
разглеждане и прекратяване на производството по делото.
По арг. от чл.143, ал.2 от АПК в полза на Окръжна
прокуратура – Русе следва да бъдат присъдени направените деловодни разноски в
размер на 20 лева – заплатена такса за обнародване на съобщението за
оспорването. Деловодните разноски, на основание § 1, т.6 от ДР на АПК, следва
да бъдат възложени в тежест на Община Русе, която има качеството на юридическо
лице съгласно чл.14 от ЗМСМА и чл.136, ал.3 от Конституцията на Република
България.
Така мотивиран и на основание чл.159,
т.3 и т.4 вр.чл.196 от АПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ протеста на прокурор от Окръжна
прокуратура – Русе срещу разпоредбите на чл.41, ал.1, ал.2 и ал.6, чл.45, ал.1,
ал.2, ал.3 и ал.5 и чл.46, ал.3 от Наредба № 20 за определяне размера на
местните данъци на територията на Община
Русе, приета от Общински съвет – Русе (приета
на основание чл.1, ал.2 от ЗМДТ с Решение № 79 по Протокол № 7/28.02.2008 г.,
изменена с Решение № 447 по Протокол № 22/29.01.2009 г., решение №
748/10.12.2009 г., решение № 783 по Протокол № 37/28.01.2010 г, решение № 1098
по Протокол № 54/27.01.2011 г., решение № 1129 по Протокол № 56/24.02.2011 г.,
решение № 25 по Протокол № 3/15.12.2011 г., решение № 266 по Протокол №
13/12.07.2012 г., решение № 841 по Протокол № 32/12.12.2013 г.; изм. с Решение
№ 1308 по Протокол № 47/26.02.2015 г., Решение № 186 по Протокол № 8/21.04.2016
г; Решение № 335 по Протокол № 13/19.09.2016г., Решение № 401 по Протокол №
16/15.12.2016 г.)
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм. дело № 168/2020 г. по описа на Административен
съд – Русе.
ОСЪЖДА Община Русе, представлявана от кмета
П. П. М., да заплати на Окръжна прокуратура – Русе, сумата от 20 лева – деловодни разноски.
Определението може да се обжалва с частна
жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му
на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: