Определение по дело №125/2020 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 978
Дата: 23 октомври 2020 г.
Съдия: Димитрина Василева Павлова
Дело: 20207130700125
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 март 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ №

гр. Ловеч, 23.10.2020 година

                                        

                                        В ИМЕТО НА НАРОДА

 

     ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, четвърти административен състав в публично заседание на двадесет и четвърти септември  две хиляди и двадесета година в следния състав:

 

                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ДИМИТРИНА ПАВЛОВА

 

при участието на секретар: ДЕСИСЛАВА МИНЧЕВА, като разгледа  докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ  адм. дело125 по описа за 2020 година на Ловешкия административен съд и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе съобрази:

            Производството е по реда на чл.145 от Административно-процесуалният кодекс/АПК/ във вр. с чл.32, ал.3 от Закона за администрацията /ЗА/. 

             Административното дело е образувано по жалба на Община Троян, представлявана от Д.И.М.– Кмет на Община Троян, срещу Решение № АК-03-1/19.02.2020 г. на Областен управител на Област  Ловеч с искане да се обяви за нищожно или евентуално да се отмени като незаконосъобразно.

              С процесното решение № АК-03-1/19.02.2020 г., Областния управител на Област  Ловеч  е обявил по жалба с вх. № АП-14-12/12.02.2020 г. на Т.С.Г. ***, ЕГН **********, за нищожни Заповед № 1456/18.11.2019 г., Заповед № 13/06.01.2020 г. и Решение № 88/14.01.2020 г. на кмета на община Троян.

              В жалбата се навеждат доводи, че оспореното решение е постановено по недопустима жалба, в противоречие с материалния закон и в несъответствие с целта на закона.

              В съдебно заседание, жалбоподателят чрез процесуалният си представител поддържа жалбата с искане да бъде уважена по изложените в нея доводи.

              В съдебно заседание ответникът - Областния управител на Област Ловеч, чрез процесуалният си представител оспорва жалбата като неоснователна. В тази връзка излага подробни аргументи в писмени бележки.    

    Заинтересованата страна Т.С.Г. чрез процесуалният си представител адв.К. оспорва жалбата като неоснователна и иска потвърждаване на процесното решение, като валидно, допустимо, издадено при пълно съответствие с материалноправните норми и съдебно-производствените правила. Подробни съображения излага в писмена защита.

                     Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и наведените от страните доводи, приема за установено от фактическа страна следното:

              Видно от приложената с преписката със заповед № 1456/18.11.2019 г., кметът на община Троян, на основание чл.44, ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), чл.21, ал.1 от Закона за публичните предприятия (ЗПП), чл.9 от Наредбата за изискванията и критериите за В и К операторите и квалификацията на персонала им и Наредба № 3 за реда за упражняване правата на община Троян в търговските дружества с общинско участие в капитала, в граждански дружества и сдруженията с нестопанска цел, е наредил да се проведе конкурс за възлагане управлението на „В и К - Стенето“ ЕООД, гр. Троян, за срок от 3 години при условия и ред, подробно разписани в заповедта /на л.47 от делото/. В Заповедта са посочени изискванинята към кандидата, необхадимите документи, провеждане на конкурса на три етапа, място и срок з аподаване на документи, место и срок за получаване на информация, място, дата и час на провеждане на конкурса,критериите  за оценка на бизнес програмата за развитието и дейността на дружеството за тригодишен период на допуснатите кандидати, начина на оценяване. В т. VIII, подт.2 от Заповедта са регламентирани резултатите от конкурса и сключване на договор, като е записано, че въз основа на крайната оценка се извършва класиране на кандидатите, кметът с Решение определя класирания на първо място кандидат за спечелил конкурса за възлагане на управлението /л.49/ .

            Със Заповед № 13/06.01.2020 г. кметът на община Троян, на основание чл.44, ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), чл.21, ал.1 от Наредба № 3 за реда за упражняване правата на община Троян в търговските дружества с общинско участие в капитала, в граждански дружества и сдруженията с нестопанска цел и Заповед № 1456/18.11.2019 г., е назначена комисия със задача да проведе конкурс за възлагане управлението на „В и К - Стенето“ ЕООД, гр. Троян, като разгледа и оцени представените документи и бизнес програма за развитието и дейността на дружеството за тригодишен период на посочената дата и час /на л.43/. Членовете на комисията подали Декларация, че няма да разгласяват станали известни обстоятелства във вразка с конкурса и че нямат конфликт на интереси с някой от участниците в конкурса / л.33 и сл./.

            На 17.01.2020 г. комисията е изготвила Доклад /на л.20/, в който е отразила, че от подалите документи за участие трима кандидати присъствал инж.Т.С.Г. и инж.Е.Г.И..     

            Според отразеното в Доклада при проверка в първия етап за съответствието на представентите на представените документи за участие в конкурса с предварително обявените със Заповед №1456/18.11.2019 г. на кмета на община Троян изисквания към кандидатите Комисията констатирала, че кандидатурите на инж. С.К.Р.и инж. Т.С.Г. отговорят на предварително обявените изисквания към кандидатите, а тази на инж. Е.Г.Д.не отговаря на предварително обявените изисквания към кандидатите, определени в т.1, подт.3 на Заповед №1456/18.11.2019 г., на кмета на община Троян, поради това че същият не притежава изисквания професионален опит, а именно: най-малко пет години професионален опит на ръководна позиция в предприятие с основен предмет на дейност - предоставяне на комунални услуги или най-малко пет години трудов стаж във ВиК оператор, от които две години на ръководна позиция. Посочено е, че ръководният стаж на инж. Д.не е във ВиК оператор, а е свързан с хидромелиоративни съоръжения, които не представляват ВиК съоръжения, а работодателите му не спадат към комуналните предприятия. При което комисията е допуснала до следващите етапи на конкурса първите двама, респ. не е допуснала инж. Е.Д., за което е уведомила кандидатите.

             Видно от доклада, след отваряне пликовете с бизнес програмите на допуснатите кандидати до следващите етапи на конкурса, Комисията продължила с провеждане на втори и трети етапи на конкурс за възлагане управлението на “ВиК- Стенето” - ЕООД, гр.Троян. Участникът в конкурса инж. С.Р.не се явил пред комисията за представяне на предложената от него бизнес програма и провеждане на събеседване. Участникът в конкурса инж. Т.Г. представил пред комисията предложената от него бизнес програмата за развитието и дейността на „В и К - Стенето“ - ЕООД, гр.Троян, след което било проведено събеседване със същия.

              Според доклада след представяне на бизнес програмата от инж. Г. и проведеното събеседване с него, всеки член на комисията дал оценката си в Оценъчна карта №1 / на л.28 и сл./ и Комисията оценила кандидата Инж. Т.Г., допуснат до участие във втория и третия етап на конкурса, както следва: - Програмата за развитието и дейността на “В и К- Стенето” - ЕООД, за тригодишен период - 3,2 точки (задоволително представяне); -събеседване - 3,2 точки (задоволително представяне) и крайната оценка на комисията, 3,2 точки (задоволително представяне). При това Комисията се позовала на т.VIII, подт.2 на Заповед №1456/18.11.2019 г., в случай, че няма кандидат, чиято крайна оценка е над 4.50, Кметът прекратява конкурса и предложила в изготвения Доклад  конкурса да бъде прекратен / на л.22/. Представянето на бизнес програмата за развитието и дейността на „ВиК-Стенето“-ЕООДгр.Троян на инж.Т.Г., събесетдването и оценяването е обективирано в Протокол №2/ нал.23/ и Оценъчна карта №2 /на л.27/. 

             С решение № 88 от 14.01.2020 г., кметът на община Троян, прекратява конкурса за възлагане управлението на „В и К - Стенето“ ЕООД, гр.Троян, открит със Заповед № 1456/18.11.2019 г., поради липса на кандидат, покриващ минималните изисквания за участие. Изложени са мотиви, че с доклад комисията назначена с Заповед №13/06.01.2020 г. на Кмета на Община Троян за провеждане на конкурс за възлагане на управлението на “В и К - Стенето” - ЕООД, гр.Троян е представила информация за резултатите от конкурса, като крайната оценка на единствения участник, с който е проведено събеседване, инж. Т.Г., е 3,2 точки (задоволително представяне). Както и, че съгласно т.VIII, подт.2 на Заповед №1456/18.11.2019 г., в случай, че няма кандидат, чиято крайна оценка е над 4.50, Кметът прекратява конкурса. Предвид изложеното и на основание чл.44, ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, във връзка с чл. 21 от Наредба №3 за реда за упражняване правата на Община Троян в търговските дружества с общинско участие в капитала, в граждански дружества и сдруженията с нестопанска цел и съгласно т.VIII, под.2 на Заповед №1456/18.11.2019 г., кмета на Община Троян е прекратил  конкурса, за което разпоредил участниците да бъдат уведомени /на л.15/.

              С писмо на л.17, заинтересованата страна Т.Г. е уведомен за Доклада на комисията и Решение №88/14.01.2020г. на кмета на Община Троян, получено от същия на 15.01.2020г., съгласно Разписка на л.18.

             С Информация вх.№391 от 18.11.2019г., кметът на Община Троян е информирал Общински съвет Троян, на основание на основание чл.21, ал.1 от Закона за публичните предприятия и чл.2, ал.1 от Наредба №3 за реда за упражняване правата на Община Троян в търговските дружества с общинско участие в капитала, в граждански дружества и сдруженията с нестопанска цел, че е предприела съответните действия по обявяване на конкурс за възлагане на управлението на „В и К - Стенето” - ЕООД, гр.Троян и конкурс за възлагане на управлението на „Общински пазари” - ЕООД, гр.Троян / на л.53-54/.

             На 29.01.2020 г. Т.С.Г. *** до областния управител на Област Ловеч жалба, с която оспорва като незаконосъобразни издадените в конкурсната процедура Заповед № 1456/18.11.2019 г., Заповед № 13/06.01.2020 г. и Решение № 88/14.01.2020 г., всички на кмета на Община Троян  с искане  областния управител да постанови заповед, с която да прогласи тяхната нищожност, евентуално да ги отмени като унищожаеми. Изтъкнати са доводи, че актовете на кмета са издадени при липса на компетентност и при съществено нарушение на административнопроизводствените правила по смисъла на чл.146 от АПК /л.55 и сл./. Както и такива, че има правен интерес от оспорването им, защото с тях се засягат негови права, свободи и законни интереси, т.к. е бивш редовен управител, а понастоящем временно изпълняващ тази длъжност, на дружеството „В и К - Стенето” ЕООД,  до провеждането на конкурс за възлагане на управлението на В и К Стенето и произвеждането на избор за нов постоянен управител, съгласно правилата на Закона за публичните предприятия („ЗПП“) и Наредба № 3 за реда за упражняване правата на Община Троян в търговските дружества с общинско участие в капитала, в граждански дружества и сдруженията с нестопанска цел („Наредба № 3“). Твърди, че в проведената процедура пряко е накърнена възможността му да упражни надлежно правата си на участник в конкурса и да бъде справедливо оценен. Счита, че доколкото бил единствения допуснат до събеседване кандидат в конкурса, то незаконосъобразното на Актовете накърнявало и друг негов интерес, а именно този да му бъде възложено управлението на „В и К” Стенето за последващ мандат.  

              На 19.02.2020 г. Областен управител на Област Ловеч издава оспореното в настоящото производство решение № АК-03-1/19.02.2020 г., с което на основание чл.97, ал.1 от АПК е обявил по жалба с вх. № АП-14-12/12.02.2020 г. от Т.С.Г. ***, ЕГН **********, Заповед № 1456/18.11.2019 г., Заповед № 13/06.01.2020 г. и Решение № 88/14.01.2020 г. на кмета на община Троян за нищожни, поради липса на овластяване на кмета от ОбС Троян да организира и проведе такъв конкурс.

             За да стигне до този извод административният орган е изложил подробни съображения в решението/с характер на заповед съгласно чл.44, ал.2 от ЗМСМА/. Приел е, че подадената жалба е допустима и основателна. Както и, че Заповед № 1456/18.11.2019 г., Заповед № 13/06.01.2020 г. и Решение № 88/14.01.2020 г. на кмета на община Троян не са съобразени с изискванията на чл.20, ал.1 и ал. 3 от Наредба № 3 за реда за упражняване правата на община Троян в търговските дружества с общинско участие в капитала, в граждански дружества и сдруженията с нестопанска цел и поради съществено нарушение на административнопроизводствените правила по смисъла на чл.146 от АПК.

             По делото са представени и приети като доказателства документите, съдържащи се в административната преписка по издаването на оспореното решение. Приложена е и Наредба № 3 за реда за упражняване правата на Община Троян в търговските дружества с общинско участие в капитала, в граждански дружества и сдруженията с нестопанска цел /наричана за краткост Наредбата/.

              Така установената фактическа обстановка мотивира следните правни изводи:

              Жалбата е подадена в срок, доколкото според чл.149, ал. 5 от АПК административните актове могат да се оспорят с искане за обявяване на нищожността им без ограничение във времето. 

              При преценка на основния по делото спорен въпрос налице ли са предпоставките на чл.159 т.4 от АПК, настоящият съдебен състав съобрази следното:

              Кметът на община –Троян, макар да е издател на отменените /провъзгласени за нищожни/ с обжалваният от него административния акт Заповед № 1456/18.11.2019 г., Заповед № 13/06.01.2020 г. и Решение № 88/14.01.2020 г., няма правен интерес от оспорване по смисъла на чл. 159, т. 4 от АПК, тъй като актът на областния управител не засяга пряко и непосредствено интересите на кмета като административен орган, а само гражданите и организациите, чиито права, свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от акта или за които този акт поражда задължения. Тъй като заповедта на областния управител на област –Ловеч не поражда права или задължения за кмета на община- Троян, за същия не е налице правен интерес от оспорването й.

               Правомощията на областния управител да се произнася по актове на кметове на общини при получаването или оспорването им по административен ред е уредено в разпоредбите на чл.32, ал.2, изр.2 от Закона за администрацията (ЗА), чл.45, ал.1 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) и чл.93, ал.4 АПК.

               В случая оспореното пред настоящият съд решение на областен управител на област с административен център Ловеч се основава на разпоредбата на чл.32, ал.2 от Закона за администрацията, съгласно която той може да отменя незаконосъобразни актове на кметовете на общини в 14-дневен срок от получаването им или от сезирането му.

               Според чл.120, ал.2 от Конституцията на Република България гражданите и юридическите лица могат да обжалват всички административни актове, които ги засягат освен изрично посочените със закон. Съответно съгласно разпоредбата на чл.126 АПК съдебните производства започват по искане на заинтересовано лице или на прокурора в определените от този кодекс или друг закон случаи. Право да оспорват индивидуален административен орган имат гражданите и организациите, чиито права, свободи и законни интереси са нарушени или застрашени от него или за които той поражда задължения - чл. 147 АПК, като законът дава легална дефиниция в §1, т.2 от ДР на АПК на понятието „организация“ като юридическо лице или сдружение на юридически или физически лица, което е организационно обособено въз основа на закон. Следователно административните органи (по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на АПК), какъвто е кметът на община, нямат право да започват в това си качество съдебни производства по оспорване на индивидуални и общи административни актове, издадени от областния управител, освен ако друго е установено в специална норма. Съдебното оспорване в административния процес е процесуален ред за разрешаване на спорове между граждани и организации от една страна и администрацията от друга, възникнали по повод издадени от администрацията административни актове, а не между различни административни органи в това им качество.

             Нормата на чл.32, ал.3 от Закона за администрацията, уреждаща принципно обжалваемостта на заповедите на областния управител, следва да се тълкува с оглед приложението на чл.120, ал.2 КРБ и чл.126 АПК. Правото на обжалване е процесуална възможност и се реализира от носителя на това право при строго определени законови предпоставки. Наличието на правен интерес от оспорване на административните актове е конституционно изискване, изрично посочено в разпоредбата на чл.120, ал. 2 от Конституцията на Република България. Засягане е налице когато тези актове нарушават или застрашават права или законни интереси на гражданите и юридическите лица. Интересът пък е личен и пряк, когато оспорения акт непосредствено засяга правната сфера на оспорващия или създава опасност от непосредствено засягане на негови права, свободи и законни интереси, или непосредствено създава задължения за него. В случая нито една от тези предпоставки не е налице. Не е налице и друго предвиждане в закон, в случая приложимия Търговски закон и Закона за публичните предприятия.

            Наличието на правен интерес е абсолютна процесуална предпоставка, за която съдът следи служебно, поради което в случая съдът установява, че за кмета на община Троян не е налице такъв правен интерес от оспорване на решението на областния управител, поради което жалбата му се явява  а процесуално недопустима.

             Отделно, ако това е контролно производство процесното решение не е годен акт на съдебен контрол. Актовете на кмета в конкурсната процедура за избор на управител на „В и К Стенето“ ЕООД, в т.ч. по обявяването, провеждането и приключването й нямат властнически характер, тъй като правоотношенията, които регламентира Наредба № 3 са граждански, подчиняват се на императивните правила на Търговския закон  и Закона за публичните предприятия, а издадените въз основа на наредбата актове не са властнически, за да бъдат проверени в контролно производство.

             Правомощията, които притежава общината по отношение на „В и К Стенето“ ЕООД се осъществяват чрез ОбС и са такива на едноличен собственик на капитала по смисъла на чл.147, ал.2 ТЗ. В неговите правомощия на собственик, съгласно чл.137, ал.1, т.5 ТЗ е правото да избира управител на дружеството. Това негово волеизявление не е административен акт по чл.21, ал.1 АПК, приет в изпълнение на правомощия като орган на изпълнителната власт. С него не се засягат права и не се създават задължения за трети лица по смисъла на чл.147, ал.1 АПК. Това е така, тъй като то не съдържа властническо волеизявление на оправомощен орган, с което да се засягат права и законни интереси на трети лица, в това число на жалбоподателя. Неоснователно в жалба се сочат процесуални нарушения, при приемането на административния акт, тъй като те биха подлежали на разглеждане само при допустима жалба, подадена срещу административен акт.

             Следва да се съобрази, че не се касае за административни отношения. Правомощията, които притежава общината по отношение на своите търговските дружества се осъществяват чрез ОбС и са такива на едноличен собственик на капитала по смисъла на чл.147, ал.2 ТЗ. Неговите волеизявления относно създаването, преобразуването и прекратяване на търговски дружества с общинско имущество, както и избора на органи за управление не са индивидуални административни актове, приети в изпълнение на правомощия като орган на изпълнителната власт, а имат гражданскоправен характер и се регулират от Търговския закон и защитата не е пред административния съд.

              По тези съображения съдът намира, че оспорването е недопустимо, жалбата следва да се остави без разглеждане, а производството по делото прекрати, като настоящето решение има характер на определение по чл.229, ал.1, т.1 от АПК и подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 7-мо дневен срок от съобщението до страните.

              Водим от горните мотиви, Ловешкият административен съд, четвърти състав    

              РЕШИ:

              ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Община Троян, представлявана от Д.И.М.– Кмет на Община Троян, срещу Решение № АК-03-1 от 19.02.2020 година на Областен управител на Област  Ловеч, с което същия е  обявил по жалба с вх. № АП-14-12/ 12 02. 2020 г. на Т.С.Г. с ЕГН ********** и адрес: ***, за нищожни Заповед № 1456/18.11.2019 г., Заповед № 13/06.01.2020 г. и Решение № 88/14.01.2020 г., които са издадени от кмета на община Троян.

               ПРЕКРАТЯВА производството по настоящето адм.д. № 125 по описа за 2020 година на Административен съд Ловеч.   

               Решението има характер на определение по чл.229 ал.1 т.1 от АПК и подлежи на обжалване пред пред Върховния административен съд на РБ в 7-мо дневен срок от съобщението до страните.

               Препис от решението дасе връчи на страните. 

 

 

                              АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: