Решение по дело №106/2023 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 93
Дата: 22 юни 2023 г.
Съдия: Ваня Стоянова Иванова
Дело: 20237280700106
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 април 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

93/22.6.2023 г.

Ямбол

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Ямбол - III състав, в съдебно заседание на девети юни две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия:

ВАНЯ СТОЯНОВА

При секретар ВЕЛИНА МИТЕВА като разгледа докладваното от съдия ВАНЯ СТОЯНОВА административно дело № 20237280700106 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

За да се произнесе, взе предвид следното:

Производството по делото е образувано по жалба на "Грийн мениджмънт" ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, р-н Лозенец, ж.к. Лозенец, ул. *, представлявано от управителя В.С.П. и на Т.Й.Т. ***, и двамата със съдебен адрес:***, кантора 409, чрез адв. Г.Н.Г. против Мълчалив отказ на кмета на община Ямбол да се произнесе по заявление рег. № УТС-02242/25.10.2022г. за разрешаване изработване на проект за изменение на действащия ПУП-ПРЗ за УПИ ІХ-207 и VІІІ-164, „за ОДО“, кв. 93 по плана на гр. Ямбол-ЦГЧ, с идентификатори 87374.542.207 и 87374.542.258 по кадастралната карта.

В жалбата се сочи, че с определение №76 от 07.03.2023 г., постановено по адм. дело № 21/2023 г. Ямболски административен съд е отменил решение за прекратяване № РД /92-0010/09.01.2023 г., получено на 16.01.2023 г., издадено на основание чл. 5в, ал. 2 от ЗУТ от Кмета на Община Ямбол, с което е прекратено административното производство, инициирано по заявление peг. № УТС-02242/25.10.2022 г. за разрешаване изработване на проект за изменение на действащия Подробен устройствен план (ПУП) - План за регулация и застрояване (ПРЗ) за урегулирани поземлени имоти (УПИ) IX-207 и VIII-164 „за ОДО", кв. 93 по плана на гр. Ямбол - ЦГЧ, с идентификатори 87374.542.207 и 87374.542.258 по кадастралната карта.

Съдът е върнал преписката на Община Ямбол със задължение административният орган да се произнесе по същество, съобразно дадените указания в мотивите на определението.

Посоченият по горе съдебен акт е влязъл в сила на 17.03.2023 г.

В жалбата се сочи, че е налице мълчалив отказ на Кмета на Община Ямбол да се произнесе по заявление peг. № УТС-02242/25.10.2022 г. за разрешаване изработване на проект за изменение в действащия Подробен устройствен план. Позовава се на нормата на чл. 135, ал. 1 и ал. 3 от ЗУТ, че лицата по чл. 131 могат да правят искания за изменение на устройствените планове с писмено заявление до кмета на общината, който в 30 -дневен срок от постъпване на заявлението допуска с мотивирано предписание или отказва да се изработи проект за изменение на плана. Намират, че мълчалив отказ по чл. 135, ал. 3 ЗУТ е недопустим, поради което само на това основание същият подлежи на отмяна. С оглед характера на уредените обществени отношения и целта на приложимия материален закон считат, че разпоредбата на чл. 135, ал. 3 ЗУТ императивно задължава административния орган да се произнесе с мотивирано предписание или съответно отказ. Иска се отмяна на Мълчаливия отказ на Кмета на Община Ямбол да се произнесе по заявление peг. № УТС-02242/25.10.2022 г. за разрешаване изработване на проект за изменение в действащия Подробен устройствен план (ПУП) - План за регулация и застрояване (ПРЗ) за урегулирани поземлени имоти (УПИ) IX-207 и VIII-164 „за ОДО", кв. 93 по плана на гр. Ямбол - ЦГЧ, с идентификатори 87374.542.207 и 87374.542.258 по кадастралната карта, съобразно задължителните указания дадени в определение №76 от 07.03.2023 г., постановено по адм.дело №21/2023 год. Ямболски административен съд.

В съдебно заседание оспорващите "Грийн мениджмънт" ООД, ЕИК *********, представлявано от управителя В.С.П. и Т.Й.Т., редовно призовани се представляват от адвокат Г.Н.Г. от ЯАК, редовно упълномощен. Моли да бъде уважена жалбата. Счита, че по отношение на твърдението за недопустимост на жалбата, не се прилагат разпоредбите на АПК, когато се касае за актове, които следва да бъдат произнасяни по Закона за устройството на територията, който е специален спрямо АПК. В разпоредбата на чл.135 от Закона за устройството на територията е визирано, че компетентният орган по ал.1 в едномесечен срок от постъпване на заявлението следва да даде становище. Респективно тук едномесечният срок от постъпването на заявлението се счита датата, на която съдът е отменил предходния акт на кмета, по който пак не се е произнесъл. Затова срокът започва да тече от 17.03.2023 г. и е изтекъл на 16.04.2023 г. В тази връзка с оглед разпоредбата на чл. 215 от Закона за устройството на територията мълчаливите откази, ако наличен такъв, срокът е 14-дневен и считат, че е спазен. Писмото от 21 април 2023 г. е изходният акт, с който община Ямбол е решила, че трябва да открие производство по произнасяне по заявлението. Но процедурата е вече открита и тя е открита от 25.10.2022 г., когато е постъпило заявлението от инвеститора, с което иска съответно издаването на съответния акт, като в разпоредбата на чл.135 ясно е казано, че кметът на общината се произнася или с мотивиран отказ или със заповед, с която одобрява искането от заявителя. В тази връзка, оспорващите, чрез адвокат Г. Н. Г. считат, че е налице мълчалив отказ, който следва да бъде отменен. Представя списък на разноските и иска присъждането им.

Ответната страна Кмет на Община Ямбол в съдебно заседание се представлява от М.К. - началник отдел „Правни дейности“ към община Ямбол. Заяви, че са спазени изискванията на чл.26 от Административнопроцесуалния кодекс, а именно заинтересованите страни да се уведомят, че се открива производство по издаването на акт. Намира още, че в случая не е формиран мълчалив отказ, а е започната и ще бъде довършена процедурата за издаване на краен акт. Изрично заяви, че към момента няма издаден краен акт по чл.135, ал.3 от Закона за устройството на територията. Закона за устройството на територията предвижда субсидиарно прилагане на Административнопроцесуалния кодекс и в този смисъл съвсем надлежно са изпълнили процедурата за уведомяване за предстоящото издаване на отказ по подаденото Заявление с рег.№ УТС-02242 от 25.10.2022 г. С писмо с рег. № 2801-08742 от 18.04.2023г. до „Грийн Мениджмънт“ ООД и Т.Й.Т. е открито производство по издаване на отказ по заявление с рег. № УТС-02242 от 25.10.2022 г. Счита още, че макар и да е влязло в сила определението по адм. дело 21/23г. на ЯАС, то преписката е входирана до адм.орган на 22.03.2023г. и считат, че от тази дата започва да тече едномесечния срок за произнасяне на адм. орган. Представя подробни писмени бележки.

ЯАС, като взе предвид разпоредбата на чл. 168 от АПК и прецени събраните по делото доказателства, ведно с доводите и изразените становища на страните прие за установено следното:

По делото е приложено адм. дело № 21/23 г. на ЯАС, ведно с всички материали по него. По това дело е постановено влязло в сила определение № 76 от 07.03.2023г., с което е отменено Решение за прекратяване № РД/02-0010 от 09.01.2023 г., издадено от кмета на община Ямбол, с което на основание чл. 5в, ал. 2 от ЗУТ е прекратено инициираното административно производство от „Грийн Мениджмънт“ ООД и от Т.Й.Т. със Заявление peг. № УТС-02242/25.10.2022 г. за разрешаване изработване на проект за изменение действащия ПУП - ПРЗ за УПИ IX-207 и VIII-164 „за ОДО“, кв. 93 по плана на гр. Ямбол, ЦГЧ, с идентификатори 87374.542.207 87374.542.258 по кадастралната карта. ЯАС, първи състав връща преписката за продължаване на процедурата по същото заявление и произнасяне по същество при изпълнение на указанията, дадени в мотивите на съдебния акт, който е влязъл в сила на 17.03.2023г.

По делото е представено писмо с рег. № 2801-08742 от 18.04.2023г. от кмета на община Ямбол до „Грийн Мениджмънт“ ООД и Т.Й.Т. , с което ги уведомява, че се открива производство на основание чл. 26, ал. 1 от АПК по издаване на отказ по заявление с рег. № . № УТС-02242 от 25.10.2022 г., на основание чл. 135, ал. 3 от ЗУТ.

При така изяснена фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването, тъй като е формиран мълчалив отказ. В едномесечния срок според разпоредбата на чл. 135 ал. 3 от ЗУТ не е налице произнасяне с изричен акт.

В случая безспорно е налице мълчалив отказ на кмета на община Ямбол за произнасяне по заявление рег. № УТС-02242/25.10.2022г. за разрешаване изработване на проект за изменение на действащия ПУП-ПРЗ за УПИ ІХ-207 и VІІІ-164, „за ОДО“, кв. 93 по плана на гр. Ямбол-ЦГЧ, с идентификатори 87374.542.207 и 87374.542.258 по кадастралната карта.

В 30 дневен срок от влизане в сила на определението по адм. дело № 21/23г. на ЯАС адм. орган е бил длъжен да се произнесе. Предвид липсата на произнасяне в законовия 30 дневен срок/до 18.04.2023г./, налице е мълчалив отказ, който както се посочи по- горе може да се оспори в 14дневен срок от изтичането на срока, в който административният орган е бил длъжен да се произнесе, с оглед специалната разпоредба на ЗУТ. Жалбата е депозирана на 18.04.2023г. чрез кмета на Община Ямбол до ЯАС, т.е. в законоустановения срок.

По същество депозираната жалба е основателна.

Проверката за законосъобразност на оспорения в настоящото производство административен акт съобразно разпоредбата на чл. 168, ал.1 от АПК следва да бъде извършена на всички основания по чл. 146 от АПК, като липсата на някоя от визираните в тази норма предпоставки води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отменянето му.

Според приобщеното адм. дело 21/2023г. на ЯАС в община Ямбол е постъпило Заявление рег. № УТС-02242 от 25.10.2022 г., депозирано от „Грийн Мениджмънт“ ООД и от Т.Й.Т., действащи чрез пълномощника си Альоша Алексиев, с което е поискано разрешаване изработване на ПУП-ПРЗ за УПИ IX-207 и VIII-164 „за ОДО“, кв. 93 по плана на гр. Ямбол, ЦГЧ, с идентификатори 87374.542.207 87374.542.258, състоящо се в обединяване на УПИ IX-207 и VIII-164 „за ОДО“ в един урегулиран поземлен имот с определени линии на застрояване и промяна на устройствената зона като от устройствена жилищна зона с преобладаващо средноетажно застрояване се установи зона за многофункционално ползване тип смесена централна (на основание чл. 134, ал. 2 т. 6 от ЗУТ). Заявлението е придружено със съответни документи – мотивирано искане по чл. 135, ал. 1 от ЗУТ, задание за изменение на ПУП, скица - проект за изменение на ПУП - ПЗ, скици с номера 15-162058 и 15-162162 – и двете от 16.02.2022 г., издадени от СГКК - Ямбол, титули за собственост - нотариален акт № 133 с вх. рег. № 3151 от 05.06.2019 г. на СВп-Ямбол и нотариален акт № 103 с вх. рег. № 658 от 08.02.2022 г. на СВп-Ямбол, както и Договор за доброволна делба на недвижим имот от 17.01.2003 г.С Писмо изх. № 2801-24710 от 23.11.2022 г. заявителите са уведомени за констатирани от органа нередовности, като е предоставен 14-дневен срок от получаване на уведомителното писмо за отстраняването им. В писмото е посочено, че за да стартира процедурата, е необходимо отстраняване на нередовностите и представяне на допълнително изисканите документи, както и че при неотстраняване на нередовностите в указания срок процедурата по разрешаване на исканото разрешение за изработване на проект за изменение на действащия ПУП - ПРЗ за УПИ IX-207 и VIII-164, кв. 93 по плана на гр. Ямбол - ЦГЧ ще бъде прекратена съгласно чл. 5в от ЗУТ. Посочено е също, че срокът за произнасяне по заявлението започва да тече от датата на отстраняване на нередовностите и представяне на допълнителните документи. Писмото е получено от пълномощник, който с писмо peг. № 2801-26564 от 13.12.2022 г., е приложил съответни документи съобразно изисканите с уведомителното писмо за отстраняване на констатираните нередовности. След депозиране на отговора от страна на заявителите кметът на община Ямбол се произнесъл по Заявление peг. № УТС-02242/25.10.2022 г. за разрешаване изработване на проект за изменение действащия ПУП-ПРЗ за УПИ IX-207 и VIII-164 „за ОДО“, кв. 93 по плана на гр. Ямбол, ЦГЧ, с идентификатори 87374.542.207 87374.542.258 с Решение за прекратяване № РД/02-00010 от 09.01.2023 г., с което на основание чл. 5в, ал. 1 от ЗУТ прекратил инициираното административно производство. Съображенията за това са че констатираните нередовности не са отстранени в указания срок, поради което производството следва да бъде прекратено предвид изискването на чл. 5в, ал. 1 от ЗУТ административният орган, пред който е подадено заявление за издаване на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 214 от ЗУТ да изисква отстраняване на нередовности или представяне на допълнителни документи само еднократно, за което следва да уведоми писмено заявителя и да му предостави 14-дневен срок за отстраняване на нередовностите или представяне на допълнителните документи, чиято ал. 2, изречение второ разписва правомощието за прекратяване на административното производството, когато нередовностите или непълнотите по ал. 1 не са отстранени в срок. За да стигне до този извод, кметът на община Ямбол приел, че предвид изисканите с нарочно писмо допълнителни документи и с оглед представените такива със заявлението и депозирания отговор на уведомителното писмо за отстраняването на нередовностите, изискванията са частично изпълнени, като е налице неизпълнение на три изисквания, а именно: 1. не е приложено задание, в което съобразно с чл. 128а, ал. 2 от ЗУТ за съгласуване на същото с експлоатационните дружества да са посочени данни за име/наименование, ЕГН/ЕИК, адрес на възложителя, адрес за комуникация и телефон, очаквана мощност за електрозахранване на новообразувания урегулиран поземлен имот; 2. не е приложено задание, в което текстът „застрояването в самия имот да се предвиди сключено с имота от запад и свободно към север, така че да се осигури подход за автомобили от ул. „**“, а към улицата от изток и юг да се разположи на уличната регулационна линия с дълбочина на застрояването 16 м, възможност за подход към подземни гаражи“ да е коригиран, тъй като уличната регулационна линия от към изток определя границата с прилежащата ул. „**“, която улица е от първостепенната мрежа - улица трети клас и съгласно разпоредбата на чл. 26, ал. 1, т. 3 от ЗУТ външната линия на застрояване се установява на разстояние от уличната регулационна линия най-малко на 3 м - това е отразено само на графичната част, но заданието се одобрява, поради което текстова част в същото трябва да си кореспондира с графичната; 3. не е представено и изискващото се съгласно чл. 10, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка да съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони уведомление за инвестиционното предложение до РИОСВ - Стара Загора с копие до община Ямбол, чрез което възложителят на планове, програми, проекти или на инвестиционни предложения уведомява на най-ранен етап компетентния орган за своето намерение.

ЯАС, първи състав е приел, че Заявлението е придружено със съответни документи, включително и с мотивирано искане по чл. 135, ал. 1 от ЗУТ, предвиждащ възможност за лицата по чл. 131 да правят искания за изменение на устройствените планове с писмено заявление до кмета на общината, съответно - до областния управител или до министъра на регионалното развитие и благоустройството в случаите по чл. 124а, ал. 3 и 4. Съображенията за прекратяване на образуваното въз основа на Заявление peг. № УТС-02242/25.10.2022 г. административно производство са за частично изпълнени указания по отстраняване на констатирани нередовности. Видно обаче от съдържанието на уведомителното писмо, всички допълнително изискани документи касаят произнасянето по същество по искането по реда на чл. 135, ал. 1 от ЗУТ. В този смисъл независимо от разписаното в чл. 5в от ЗУТ, на който се е позовал административният орган в своя акт, обстоятелството, че след дадени указания за отстраняване на нередовности, същите са частично отстранени, сочи на извод, че административният орган е следвало не да прекрати образуваното административно производство, а да се произнесе по същество по отправеното до него искане въз основа на приобщените и налични в административната преписка документи, като изложи фактическите и правни основания във връзка с произнасянето по отправеното до него искане. При това положение, първи състав на ЯАС по адм. дело 21/23г. на ЯАС е счел, че процесното решение следва да бъде отменено, а преписката да се върне на административния орган за произнасяне по същество по подаденото заявление, като е необходимо да се изследва наличието на основание за разрешаване на исканата промяна по реда на чл. 135, ал. 1 от ЗУТ, съответно – за отхвърляне на искането като неоснователно, при спазване на установения за това процесуален ред, включително и на изискването за мотивиране на издадения административен акт.

С влязло в сила на 17.03.2023г. определение № 76 от 07.03.2023г. по адм. дело № 21/2023г. състав на ЯАС е отменил Решение за прекратяване № РД/02-0010 от 09.01.2023 г., издадено от кмета на община Ямбол, с което на основание чл. 5в, ал. 2 от ЗУТ е прекратено инициираното административно производство от „Грейн мениджмънт“ ООД и от Т.Й.Т. със Заявление peг. № УТС-02242/25.10.2022 г. за разрешаване изработване на проект за изменение действащия ПУП - ПРЗ за УПИ IX-207 и VIII-164 „за ОДО“, кв. 93 по плана на гр. Ямбол, ЦГЧ, с идентификатори 87374.542.207 87374.542.258 по кадастралната карта. ЯАС е разпоредил връщане на преписката и продължаване на процедурата по същото заявление и произнасяне по същество при изпълнение на указанията, дадени в мотивите на определението.

От всички събрани по делото писмени доказателства става ясно, че адм. орган не е изпълнил определение № 76 от 07.03.2023г. по адм. дело № 21/23г. на ЯАС, влязло в сила на 17.03.2023г. и не се е произнесъл в срока по чл. 135, ал. 3 ЗУТ.

Вместо да се произнесе с изричен адм. акт, адм. орган отново е посочил, че открива производство по издаване на индивидуален адм. акт по чл. 26, ал. 1 от АПК. Но следва да се има предвид, че в случая адм.производство е открито с подаване на заявлението peг. № УТС-02242/25.10.2022 г. ЗУТ е специален закон и той регламентира едномесечен срок за произнасяне по заявлението. Нещо повече по ЗУТ е недопустимо адм. орган да се произнася с мълчалив отказ с оглед разпоредбата на чл. 135, ал. 3 от ЗУТ.

Към момента на приключване на устните състезания, адм. орган не се е произнесъл с изричен акт по чл. 135 ал. 3 от ЗУТ, с оглед изричното изявление на процесуалния представител на ответната страна.

Предвид изложеното, безспорно е налице незаконосъобразен мълчалив отказ на кмета на община Ямбол за произнасяне по заявление peг. № УТС-02242/25.10.2022 г.

В разпоредбата на чл. 6, ал. 2 от АПК е разписано, че административният акт и неговото изпълнение не могат да засягат права и законни интереси в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът се издава. Така допуснатото нарушение е довело до нарушаване и на друг заложен от законодателя в разпоредбата на чл. 13 от АПК основен принцип – този за последователност и предвидимост, който прогласява, че действията на административните органи в хода на административното производство трябва да бъдат предвидими и съобразени с установената практика на администрацията.

С оглед изложеното съдът счита, че оспорения мълчалив отказ за произнасяне по заявление рег. № УТС-02242/25.10.2022 г. е незаконосъобразен адм. акт, който следва да бъде отменен, а адм. преписка на осн. чл. 173, ал.2 от АПК върната на адм. орган за произнасяне при съобразяване с гореизложените мотиви.

При този изход на спора и съобразно правилото на чл. 143, ал.1 от АПК претенцията на процесуалния представител на оспорващия за присъждане на разноски по делото, като своевременно направена се явява основателна. Община Ямбол следва да бъде осъдена да заплати 1000 лева –доказано, договорено и внесено адвокатско възнаграждение и 50 лева-държавна такса/ на "Грийн мениджмънт" ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, р-н Лозенец, ж.к. Лозенец, ул. *, представлявано от управителя В.С.П., с оглед представения договор за правна защита и съдействие серия Я **********, списък на разноските по чл. 80 от ГПК и липсата на възражение по смисъла на чл. 78 ал. 5 от ГПК. Община Ямбол следва да бъде осъдена да заплати на Т.Й.Т. доказани разноски в размер на 10/десет/ лева за внесена държавна такса.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл.173, ал.2 от АПК, ЯАС, трети административен състав

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ по жалба на "Грийн мениджмънт" ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, р-н Лозенец, ж.к. Лозенец, ул. *, представлявано от управителя В.С.П. и на Т.Й.Т. ***, и двамата със съдебен адрес:***, кантора 409, чрез адв. Г.Н.Г. Мълчалив отказ на кмета на община Ямбол да се произнесе по заявление рег. № УТС-02242/25.10.2022г. за разрешаване изработване на проект за изменение на действащия ПУП-ПРЗ за УПИ ІХ-207 и VІІІ-164, „за ОДО“, кв. 93 по плана на гр. Ямбол-ЦГЧ, с идентификатори 87374.542.207 и 87374.542.258 по кадастралната карта.

ВРЪЩА делото като преписка на кмета на Община Ямбол за произнасяне по заявление рег. № УТС-02242/25.10.2022 г., съгласно дадените в мотивите на решението задължителни указания по прилагането на закона в 30 дневен срок от влизане в сила на настоящото решение.

ОСЪЖДА Община гр.Ямбол да заплати на "Грийн мениджмънт" ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, р-н Лозенец, ж.к. Лозенец, ул. *, представлявано от управителя В.С.П. разноски по делото в размер на 1050/хиляда и петдесет / лева.

ОСЪЖДА Община гр.Ямбол да заплати на Т.Й.Т. ***, разноски по делото в размер на 10/десет/ лева.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните по реда на чл.138 АПК.

Съдия:

/п/ не се чете