№ 7
гр. Л. , 13.01.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – Л. в публично заседание на четиринадесети декември,
през две хиляди и двадесета година в следния състав:
Председател:ЦВЕТОМИРА Г. ВЕЛЧЕВА
Секретар:ИВАНКА С. ВЪЛЧЕВА
като разгледа докладваното от ЦВЕТОМИРА Г. ВЕЛЧЕВА Гражданско дело
№ 20204310101453 по описа за 2020 година
Производството е образувано по повод подадена искова молба от И. Н.
И. против „Ин Тайм” ООД за заплащане на обезщетение за вреди от
неизпълнение на договор за пощенски/куриерски услуги.
Ищецът твърди, че 08.06.2020 г. предал на ответника пратка, адресирано
до П. П., който той се задължил да достави до адрес във В.. Пратката е приета
от ответника, като размерите са били 49/49/31 и тегло от 20 кг., без
забележки. Твърди се, че в товарителницата е обявено съдържанието на
пратката – 50 електронни устройства, всяко на стойност 60,00 лв.
На 17.06.2020 г. пратката е доставена на адресата на получателя във В.,
като е била преопакована в кашон с размери, различни от този, с който е
изпратена. В нея са били налични само двадесет и четири от изпратените
електронни устройства. Твърди се, че стойността на липсващите устройства е
1 560,00 лв., което за ищеца съставлява вреда от неизпълнението на договора.
Във връзка с доставката е направена рекламация, като са възстановени само
част от вредите – 304,23 лв. за липсващия товар и 84,80 лв. – транспортни
разходи.
Отправя се искане до съда да постанови решение, с което да осъди
ответника да заплати на ищеца сумата от 1 255,77 лв. – обезщетение за
1
причинени на ищеца имуществени вреди от неизпълнение на договор за
пощенски/куриерски услуги с товарителница Y **********, ведно със
законната лихва от датата на подаване на исковата молба и сторените по
делото разноски.
Ответникът не оспорва, че страните са се намирали в договорни
отношения с предмет превоз на товари във формата на пощенски услуги.
Твърди се, че пратката е обявена с тегло от 15 кг., като стойност на
съдържанието на пратката не е обявено. Ангажираните по делото фактури не
са декларирани в товарителницата, с оглед на което и връзката им с товара не
може да се установи. По запитване на ответника от системата ЮПИЕС е
получено уведомление за щета - загубени вещи, като е издаден протокол и на
ищеца е заплатено обезщетение по банков път в размер на 304,23 л. за
липсващия товар и 84,80 лв. – транспортни разходи. Твърди си, че
отговорността във връзка с пратки с необявена стойност за превоз е
ограничена съгласно Правилата за UPS превози на пратки, като
отговорността на доставчика, какъвто е ответника, може да се повишава само
при обявена стойност на международна пратка. Стойността на пратката не е
обявена от ищеца, а той се счита обвързан от общите правила на ответника,
публикувани на неговата интернет страница.
В хода на делото ищецът се представлява от адв. Ирен Кривошиева,
която по същество излага становище за основателност на заявената
претенцията, съображения за което развива в писмени бележки.
Ответникът не участва чрез свой представител в хода на производството,
а становище за неоснователност на заявената претенция излага в писмени
бележки /л. 31 от делото/.
Съдът, след като обсъди събраните по делото доказателства по отделно, в
тяхната съвкупност и взаимовръзка и като взе предвид становищата на
страните и изтъкнатите от тях доводи, приема за установено следното от
фактическа страна:
От фактури № ра 4155 и 4156 от 08.06.2020 г. се установява, че между В.
Б. К., действаща като едноличен търговец с фирма „Вяра Кепеджиева” – П. и
И. И. е постигнато съгласие за продажбата на 50 бр. електронни устройства
2
ТН /30 бр. по фактура № 4155 и 25 бр. по фактура № 4156/ с единична цена от
50,00 лв. и 20 броя дистанционни с единична цена от 8,33 лв. /посочени във
фактура № 4155/ или общо за сумата от 3 500,00 лв. с ДДС. За цената на
стоката по двете фактури е издадени фискални бонове /л. 5 и 6 от делото/.
„Ин тайм” ООД е вписан в регистъра на по чл. 59, ал. 5 от Закона за
пощенските услуги за извършване на неуниверсални пощенски услуги –
куриерски услуги, за което от Комисия за регулиране на съобщенията е
издадено удостоверение № 30 от 0311.2009 г. /л. 22 от делото/.
Не е спорно между страните, че са се намирали в договорни
отношения с предмет превоз на товари във формата на пощенски услуги.
Съгласно общите условия за взаимоотношения с потребители на „ИН
ТАЙМ” ООД за предоставяне на куриерски услуги, обявени на електронната
страница на ответника /www.intime.bg/, ИН ТАЙМ има ограничена
материална отговорност пред потребителите за пратките във връзка с непълно
или неправилно изпълнение на договора за куриерска услуга /чл. 37 от
общите условия/. За частично или напълно увредени по време на
транспортирането или загубени пратки отговорността на ответника се
ограничава до действителната стойност на съдържанието, но не повече от
равностойността в лева на 100 /сто/ щатски долара за международна пратка и
действителната стойност на съдържанието, но не повече от 15.00 /петнадесет/
лева за вътрешна пратка /чл. 38 от общите условия/. Границите на
отговорността на оператора могат да се завишат ако при подаване на
международна пратка в товарителницата подателят декларира по-висока
стойност на съдържанието и заплати съответната такса, като декларираната
стойност не бива да надвишава равностойността в лева на 50 000 /петдесет
хиляди/ щатски долара на пакет /чл. 39.1 от Общите условия/. В доклада
съдът е обявил на страните за служебно известен му факта на обявяване на
общите условия на страницата на ответника, така и съдържанието им /л. 27 от
делото – на гърба/.
Видно от ангажирана по делото Ю Пи Ес товарителница на 08.06.2020 г.
ищецът И. И. е изпратил пратка /пакет/ с общо тегло 15,00 кг., общо обемно
тегло 20,00 кг. В товарителницата не е отбелязано, че пратката е опакована с
експресната опаковка на Ю Пи Ес, не е обявена стойност за застраховане, за
3
което се прилага допълнително таксуване. Пратката е адресирано до П. П. до
адрес в Бристол, В.. В товарителницата е отбелязано, че разходите за
митнически такси и разходи по изплащане са за сметка на изращача, а
услугата е отбелязана като стандартна. В описание на стоката е посочено -
електронни устройства. В бележка, под която е посочена датата на изплащане
на пратката и подписа на изпращача, е отбелязано, че изпращачът е приел
условията и сроковете на Ю Пи Ес, които са на гърба на копието на
изпращача на товарителницата. Посочено е, че границите на отговорността,
които се определят са според В., М. и ЧМР Конвенцията /ако са
приложими/или описани в клауза 9 от сроковете и условията на Ю Пи Ес,
освен ако не е декларирана по-висока стойност на пратката. Упоменато е
също, че срокът, в който се завеждат всякакъв вид искове, е описан в клауза
12, както и че изпращача оторизира Ю Пи Ес да действа в качеството на агент
контрола, износа и митнически цели. Под това изявление изпращача е
положил подпис /л. 36 от делото/.
За услугата ищецът е заплатил такса от 84,80 лв., като е ползвал
отстъпка от 77 %, във връзка с което му е издаден фискален бон /л. 47 от
делото/.
Съгласно Правила и условия на UPS за превоз на пратки /Правила/,
когато превозът по въздушен път включва крайна дестинация или спирка
извън отправната страна, може да бъде приложима В. конвенция, която
определя и в повечето случаи ограничава отговорността на превозвачите при
загуба, нанесени щети или забавяне на товара /за целите на правилата изразът
“Варшавска конвенция” е посочено, че означава - Международна конвенция
за уеднаквяване на някои правила при международния въздушен превоз,
подписана във Варшава на 12 октомври 1929 г. или тази Конвенция,
съответно изменена и допълнена с протокол или допълнителна конвенция,
или М. конвенция от 1999 г. – онази от тях, която е приложима/.
Международният автомобилен превоз може да се регламентира от
разпоредбите на “Конвенцията за договора за международен автомобилен
превоз на стоки”, подписана в Женева на 19 май 1956 г. /Конвенцията
“CMR”/. Съгласно правилата /§ 9.1/ в случаите, когато се прилага В.
конвенция или Конвенциите CMR, или вътрешни закони за изпълнение или
приемане на тези конвенции, или когато /и в степента, в която/ се прилага
4
друг задължителен вътрешен закон, отговорността на UPS се регламентира и
ограничава в съответствие с приложимите правила. Когато не се прилагат
Правилата на конвенциите или други задължителни национални закони, UPS
носи отговорност само за неспособност да действа с разумната грижа и
умение и отговорността му се регламентира изключително от тези условия и
/освен в случай на телесна повреда или смърт/ се ограничава до доказани
щети, чиято стойност не надхвърля по-голямата сума от следните: GBP 60 на
пратка, в случай на стоки предоставени за превоз на UPS във В. (EUR 85 във
Ейре и Финландия, DKK 635 В Дания, NOK 655 в Норвегия, SEK 785 в
Швеция); или 8.33 Специални права на тираж (“СПТ”) за килограм от
съответните стоки, освен ако по-висока стойност е била декларирана от
изпращача. СПТ е уточнено, че е разчетна единица, приета от
Международния валутен фонд и настоящата и стойност е редовно
публикувана във водещите финансови вестници. Към датата на публикуване
на настоящите условия 8.33 СПТ са били приблизително равни на GBP 9.
Изпращачът може да ползва предимството от по-голям размер на
отговорността в сравнение с предоставяния от страна на UPS или по
Правилата на конвенциите или друг задължителен вътрешен закон. Той може
да направи това, като декларира по-висока стойност в товарителницата и
заплати допълнителна такса според посоченото в Справочниците. Ако
изпращачът декларира по-висока стойност за превоз и изплати полагаемата се
такса, отговорността на UPS се ограничава до доказани щети, които не
надвишават декларираната сума. Стойността на въпросните стоки по никакъв
начин не бива да надвишава размерите, посочени в т. 3.1(ii). /§ 9.4 от
Правилата/. Всички рекламации срещу UPS трябва да бъдат подадени в
писмен вид веднага, щом това е практически възможно и, при всеки случай, в
срок от 14 дни след получаването в случай на щети (включително частична
загуба на пратка), като в случай на забавяне срокът е 21 дни от предоставяне
на стоките на разположение на лицето, имащо право да получи доставката, а в
случай на загуба – в срок от 60 дни от предаване на стоките за превоз на UPS.
Всякакви искове срещу UPS във връзка с пратка ще бъдат погасени по
давност, освен ако не е започната съдебна процедура и за нея не е дадено
писмено предизвестие на UPS в срок от осем месеца от доставянето на
въпросните стоки или, в случай че те не са доставени – в срок от осем месеца
от определената дата на доставяне. Това условие не засяга правата, които
5
изпращачът може да има според Правилата на конвенциите или други
задължителни национални закони §12 от Правилата/.
При получаването на пратката от получателя във В. е установено, че
пратката е преопакована, като част от съдържанието й липсва. Това по делото
се установява от разпечатки на водена електронна кореспонденция /л. 8-12 от
делото/ искане за щета /л. 38-39 от делото/ и уведомление за подаване на
искане /л. 41 от делото/.
Според ангажирането искане за щета то е подадено във връзка с непълна
доставка, с номер на проследяване Y0192793758 /номер на баркода за
проследяване на товарителницата/, с тегло от 15 кг., пакет 1, стойност 85,00
евро, с описания не стоката – ТН електронни устройства, която не е опакована
от UPS. Върху искането е отразено, че то е с дата на проучване 15.07.2020 г.,
за вид услуга - международна – стандартна, датата на издаване 22.07.2020 г. и
начислена обща сума от 198,91 евро /сума за изплащане/. Ищецът И. е
уведомен за подаденото искане по пратка, изпратено от него до Петър Петков
в Бристол, получена на 09.06.2020 г. с тегло от 15 кг., идентифицирана с
номер за проследяване Y0192793758, съдържаща ТН електронни устройства.
В уведомлението е посочено, че пратката е пристигнала повредена, за което
са поднесени извинения, като частта, която е получена, е доставена.
Във формуляр за сметка на Ю Пи ЕС е посочен броя на загубените
устройства /26/ цената им /155,55/, транспортните разходи /43,36/, общата
сума на иска – 198,91 евро и общото тегло на загубената стока /15 кг./ - л. 43
от делото. В протокол от 30.07.2020 г. на И. е определено обезщетение за
изгубена или повредена пратка в размер общо в размер на 389,03 лв., от които
84,80 лв. транспорт /л. 46 от делото/. За транспортните разходи ответникът е
издал фактура от същата дата /л. 48 от делото/.
В протокол от 31.07.2020 г. И. е посочил сметка, по която да му бъде
преведено обезщетението от 155,55 евро или 304,23 лв. /л. 13 от делото/.
Ответникът е наредил по посочената от ищеца сметка да се заплати
сумата от 389,03 лв. – обезщетение товарителница Y0192793758, видно от
ангажирано по делото платежно нареждане /л. 14 от делото/. В исковата
молба ищецът признава, че е получил сумата на 14.08.2020 г. /л. 3 от делото/.
6
При установените факти съдът прави следните изводи от правна страна.
Предявен е иск за заплащане на обезщетение за вреди от неизпълнение
на договор за пощенски/куриерски услуги с правна квалификация чл. 21, ал.
1, вр. чл. 85, ал. 1, т. 1, вр. чл. 86, ал. 5 ЗПУ, вр. чл. 82 ЗЗД.
Ответникът е регистриран като оператор на неуниверсални пощенски
услуги – куриерски услуги. Куриерска услуга е пощенска услуга с добавена
стойност над универсалната пощенска услуга, която гарантира освен по-
голяма бързина и надеждност на приемане, пренасяне и доставяне на
пратките лично на получателя и предоставяне на всички или някой от
изброените допълнителни услуги /§ 1, т. 18 от ДР на ЗПУ/.
Между ищецът и ответникът е сключен договор за пощенски услуги
/пощенска услуга във формата на куриерска/. Подписване на индивидуални
договори с потребителите не е необходимо /чл. 21, ал. 1, изр. последно ГПК/.
Договорът се счита за сключен с приемането на пощенската пратка или
пощенския паричен превод от пощенския оператор в точките за достъп и
заплащане цената на услугата /чл. 21, ал. 4 ЗПУ/. Отношенията между
пощенският оператор и потребителите се уреждат от общи условия. Те се
довеждат до знанието на потребителя от пощенския оператор чрез
поставянето им на видни места в пощенските станции и публикуването им на
страницата им в интернет /чл. 21, ал. 8 ЗПУ/.
От казаното следва, че потребителят встъпва в договорни отношение с
пощенския оператор с предаването на пратката в точката за достъп и
заплащане на цената, като съдържанието на връзката се определя от общи
условия, които се обявяват по описания в закона начин и го обвързват без
изявление за приемане.
По делото е установено както предаването на пратката чрез
ангажираната по делото товарителница, така и заплащането на услугата от
ищеца чрез ангажирания по делото фискален бон към издадената му фактура.
Отношенията между страните са уредени от общите условия на ответника,
които са публикувани на страните му, който факт е обявен за служебно
известен от съда. В хода на производството не са наведи възражения, че
ответникът не е изпълнил задълженията си по чл. 21, ал. 8 ЗПУ за поставянето
7
на общите условия на видно място в пощенската станция, с оглед на което
съдът приема,че те са доведени до знанието на потребителите. Преди
предаването на пратката и заплащането на цената за доставката й на адресата
ищецът обективно е можел да се запознае с общите условия при полагане на
дължимата грижа, с оглед на което и възраженията му в писмените бележки,
че не се е съгласил с тях, са неоснователни.
Пратката на ищеца е приета от ответника. Той съгласно общите условия
е имал възможност да откаже да я приеме, ако тя не е отговаряла на
изискванията за транспортиране /т. 23 от ОУ/ или ако не отговаря на
посочените изисквания в т. 12 от ОУ относно тегло и размер. От тук може да
се приеме, че ищецът /изпращач на пратката/ не носи вина за увреждането на
пратката, което би освободило ответникът от отговорност /т. 40.2 от ОУ/.
При загубени, ограбени или повредени, изцяло или частично, вътрешни
и международни пощенски колети, препоръчани пощенски пратки, пощенски
пратки с обявена стойност и с наложен платеж, както и пощенски пратки по
смисъла на § 1, т. 18 ДР, пощенският оператор дължи обезщетение на
потребителя /чл. 85, ал. 1 ЗПУ/. Конкретните размери на обезщетенията се
включват в общите условия на договорите с потребителите /чл. 85, ал. 4 ЗПУ/.
Процесната пратка е предадена като такава с необявена стойност. В
хода на производството недоказани останаха твърденията на ищеца, че при
предаването на пратката той е посочил броя на електронните устройства в
нея, единичната или общата им стойност. В ангажираната по делото
товарителница е описан единствено вида на стоката.
След като ищецът не е декларирал стойност на пратката той не е
заплатил и допълнителна такса за декларирана стойност, което е видно от
ангажираната по делото фактура /л. 47 от делото/. В нея е фактурираната
сума, включваща стойността на куриерската услуга и такса за гориво, като
върху общата стойност ищецът е ползвал и отстъпка от 77 %.
Пълно обезщетяване на вредата ищецът би могъл да получи, в случай,
че е декларирал по-високо съдържание на международната пратка, като
заплати по-висока такса, което би ангажирало отговорността на ответника в
рамките на декларираната стойност, но не повече от левовата равностойност
8
на 50 000,00 щатски долара /т. 39.1 от ОУ/. В случай, че той не е сторил това
/не е декларирал стойност на пратката и не е заплатил по-висока такса/
отговорността на ответника е ограничена в рамките, посочени в т. 38 от ОУ.
Ищецът е изпратил една пратка, което е видно от ангажираната по
делото товарителници. Пратката е получена от адресата преопакована, като
част от стоката в нея е липсвала. Отговорността на ответника за частичната
липса е ограничена в рамките на 100 щатски долара, тъй като при
предаването на пратката не е обявена стойност и не е заплатена по-висока
такса, а равностойността им е 160,83 лв. На ищеца е изпратено обезщетение в
размер на 304,23 лв., като са му възстановени и разходите за транспорт /84,80
лв./.
С оглед на изложеното съдът приема, че не са налице основание за
заплащане на обезщетение над определения и изплатен размер на
обезщетение до пълния размер на вредите, което ищецът твърди, че е
претърпял от неизпълнението на договора, а това е основание за отхвърляне
на иска.
Ищецът е заявил искане за разноски, което при изхода на спора следва
да се остави без уважение.
Ответникът също е заявил искане за разноски. По делото той е
представляван от адвокат, на който е заплатено възнаграждение от 350,00 лв.
Ангажирани са доказателства за сторени разходи за превод в размер на 20,00
лв. Общият размер на разноските е 370,00 лв., които при изхода на спора,
следва да се възложат за заплащане от ищеца.
Ведно от горното, съдът
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ предявения от И. Н. И., с ЕГН **********, с адрес: гр. Л., ул.
„К. М. против „Ин Тайм“ ООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление: гр. София, ул. „Неделчо Бончев“ № 41 иск с правна
квалификация чл. 21, ал. 1, вр. чл. 85, ал. 1, т. 1, вр. чл. 86, ал. 5 ЗПУ, вр. чл.
9
82 ЗЗД за заплащане сумата от 1 255,77 лв. /хиляда двеста петдесет и пет лева
седемдесет и седем стотинки/ - обезщетение за причинени имуществена вреда
от неизпълнение на договора за пощенска услуга, ведно със законната лихва
от 16.09.2020 г. до изплащането й.
ОТХВЪРЛЯ искането на И. Н. И., с горните данни, за присъждане на
сторените разноски.
ОСЪЖДА на основание чл. 78, ал. 3 ГПК И. Н. И., с ЕГН **********, с
адрес: гр. Л., ул. „К. М. да заплати на „Ин Тайм“ ООД, с ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление: гр. София, ул. „Неделчо Бончев“ № 41
сумата от 370,00 лв. /триста и седемдесет лева/ - сторени разноски по делото.
Решението може да се обжалва от страните в 2-седмичен срок от
връчването му пред Окръжен съд Л..
Съдия при Районен съд – Л.: _______________________
10