Решение по дело №1005/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 194
Дата: 5 април 2023 г.
Съдия: Дияна Божидарова Златева-Найденова
Дело: 20227150701005
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 194/5.4.2023г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД-ПАЗАРДЖИК, IV-ти състав, в открито заседание на девети март две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

СЪДИЯ: ДИЯНА ЗЛАТЕВА – НАЙДЕНОВА

 

 при участието на секретаря Тодорка Стойнова, като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 1005 по описа за 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. със Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) и е образувано по жалба на Ц.З.З. с ЕГН ********** ***, подадена чрез адв. Ч. *** против Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 -2020 за кампания 2021 г. с изх. № 02-131-6500/120+2 от 02.06.2022 г., издаден от Зам.-изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие“ (ДФ „З“) - П.С..

Жалбоподателят оспорва Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10 „Агроекология и климат“ като нищожен и незаконосъобразен. Излага твърдение, че жалбоподателят е земеделски производител с УРН 517850 и имат поет ангажимент по Мярка 10 „Агроекология и климат“ по направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност /ВСП-1/, във връзка с което за кампания 2021 г. е подал Заявление УИН 13/270521/11598. Оспорва констатациите в процесния акт, че земеделският производител е намалил площите заявени и одобрени за подпомагане на агроекологичните действия. Иска се прогласяване нищожността на акта, а в условията на алтернативното при липса на предпоставки за прогласяване на нищожност, същият да бъде отменен като незаконосъобразен.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. Ч., който по изложени съображения моли съда да уважи подадената жалба и отмени издаденият акт, предмет на спора. Претендира направените по делото разноски.

Ответникът по жалбата – Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” гр. София, в съдебно заседание редовно призован, не се явява, представлява се от ст. юриск. М., която счита подадената жалба за неоснователна и моли да бъде оставена без уважение, вкл. с изразено писмено становище вх. № 2001/08.03.2023 г. Претендира направените по делото разноски.

Административен съд – Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено от фактическа страна следното: 

С Уведомително писмо изх. № 02-130-6500/1441 от 29.11.2017 г. на ДФ „З“, жалбоподателят е уведомен, че е одобрен за участие по Мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014-2020 г. На стр. 4 от уведомлението е поместена Таблица № 1 – неразделна част от същото, в която са описани одобрените за участие площи на земеделския производител с посочени номера на парцели и възлизащи на обща одобрена площ по направлението 38.95 ха.

Със Заявление за подпомагане УИН 13/270521/11598 от 14.05.2021 г. жалбоподателят е заявил парцели за подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, вкл. като е отбелязал, че заявява площи и по Мярка 10 „Агроекология и климат“ (л. 34 от делото). В таблицата на използваните парцели за 2021 г., в колона 14 „Агроекология и климат (Мярка 10)“ са отбелязани парцели в землището на с. Елшица и с. Поибрене. При проведени автоматични проверки на въведените данни в заявлението за подпомагане са изведени предупреждения за различни парцели. По отношение на два парцела е посочено „Не са декларирани същите площи по направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност (ВСП – 1)“ от Мярка 10, спрямо тези за които имате поет ангажимент. В графата „детайли“ е уточнено ЕКАТТЕ с разлика в площите Каменица (35821) и Поибрене (57128).

В Заявлението от 14.05.2021 г., в Таблица на заявените площи по направления и дейности по Мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014-2020, по направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност (ВСП – 1)“ е отбелязано – декларирани площи за кампания 2020 – 38.95 ха, декларирани площи за 2021 г. – 88.68 ха.

Последвало е повторно подаване на заявлението към 27.05.2021 г., с което отново са заявени площите по Мярка 10 и отново в таблицата на използваните парцели са заявени площи за подпомагане в землището на с. Елшица и с. Поибрене. Аналогични са и изведените грешки от системата по направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност (ВСП – 1)“.

С Писмо изх. № 01-6500/737 от 23.02.2022 г. ответникът е инициирал процедура по прекратяване на многогодишен ангажимент по Мярка 10 по направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност (ВСП – 1)“ на жалбоподателя. Основен аргумент за иницииране на процедура е установено в хода на административни проверки, че процентът на припокриване на площта от пресичане на заявените площи през текущата кампания парцели, спрямо одобрените (референтни) парцели за участие  по направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност (ВСП – 1)“ е 67.68 % в нарушение на чл. 20 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на Мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014-2020 г.

Уведомлението е получено лично от жалбоподателя на 23.03.2022 г., като с вх. № 02-131-6500/120 от 25.03.2022 г. е подал възражение срещу направените констатации. С възражението е оспорено, че от страна на земеделския производител е направено намаляване на обработваните площи, но не са наведени и конкретни доводи.

Последвало е издаване на оспорения административен акт, с който е прекратен поетият от жалбоподателя ангажимент по Мярка 10 „Агроекология и климат“.  Основанието за прекратяване е: установеното в хода на административни проверки, че процентът на припокриване на площта от пресичане на заявените площи през текущата кампания парцели, спрямо одобрените (референтни) парцели за участие  по направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност (ВСП – 1)“ е 67.68 %, описани в Приложение № 1 към акта. От посоченото в Приложение № 1 към акта се установява, че за текущата кампания са заявени седем от общо осем одобрени (референтни) парцела, но шест от заявените са с площ по – малка от одобрената. Не е заявен парцел с площ от 10.39 ха. Заявени са обаче други 44 парцела. При това положение е изчислена площ от пресичане в общ размер на 26.36 ха по седемте парцела.

Актът е получен лично от жалбоподателя на 22.06.2022 г., съгласно ръкописно отбелязване и положен саморъчен подпис. Право на жалба е упражнено на 05.07.2022 г.

За изясняване на значимите за спора обстоятелства по делото е допусната и съдебно-техническа експертиза, чието заключение съдът кредитира напълно и възприема като обективно и компетентно изготвено. В отговор на поставените въпроси вещото лице е констатирало, че общата площ, заявена от Ц.З.З. за финансово подпомагане по мярка 10 „Агроекология и климат“, направление „Възстановяване и поддържане на постоянно затревени площи с висока природна стойност /ВПС - 1/ ”, код АКП 1 е в размер на 88,68 ха. С уведомително писмо изх.  № 02-130-6500/1441 от 29.11.2017г. на ДФ „Земеделие” бенефициентът Ц.З.З. е уведомен, че е одобрен за участие по направление „Възстановяване и поддържане на постоянно затревени площи с висока природна стойност /ВПС - 1/ ” за площ, в размер на 38,95 ха. Одобрените парцели са следните:

1.           Парцел 57128-56-3-2- з-ще с.Поибрене, декларирана площ 5,36ха, одобрена площ 5,36ха;

2.           Парцел 57128-56-2-1- з-ще с.Поибрене, декларирана площ 2,72ха, одобрена площ 2,72ха;

3.           Парцел 57128-56-1-1- з-ще с.Поибрене, декларирана площ 1,70ха, одобрена площ 1,70ха;

4.           Парцел 57128-997-3-2- з-ще с.Поибрене, декларирана площ 14,16ха, одобрена площ 14,16ха;

5.           Парцел 57128-200-1-1- з-ще с.Поибрене, декларирана площ 10,39ха, одобрена площ 10,39ха;

6.           Парцел 57128-56-4-4- з-ще с.Поибрене, декларирана площ 2,00ха, одобрена площ 2,00ха;

7.           Парцел 35821-192-5-1- з-ще с.Каменица, декларирана площ 2,62ха, одобрена площ 2,62ха;

Със Заявление УИН № 13/270521/11598 от 27.05.2021г. Ц.З.З. е заявил за кампания 2021 г. по мярка 10 „Агроекология и климат“, направление „Възстановяване и поддържане на постоянно затревени площи с висока природна стойност /ВПС - 1/ ”, код АКП 1 петдесет и един /51/ броя парцели, с обща площ 88,68 ха.

Като се направи сравнение на заявените за кампания 2021 г. площи с одобрените /референтни/ земеделски парцели, одобрени за участие по направление „Възстановяване и поддържане на постоянно затревени площи с висока природна стойност /ВПС - 1/“ с изх. № 02-130-6500/1441 от 29.11.2017 г. на  ДФ „Земеделие” се получава следното:

1.           Референтен парцел 57128-200-1-1- з-ще с. Поибрене, с площ 10,39ха, не е заявен за кампания 2021 г., 0% на пресичане

2.           Парцел 57128-56-1-1- з-ще с. Поибрене, декларирана площ 1,70 ха, площ на пресичане- 1,70 ха, с референте н парцел 57128-56-1-1 /площ 1,70 ха, процент на пресичане -100%.

3.           Парцел 57128-56-2-1- з-ще с. Поибрене, декларирана площ 1,82 ха, площ на пресичане - 1,82 ха, с референтен парцел 57128-56-4-4, /площ 2,00 ха/, процент на пресичане - 91%.

4.           Парцел 57128-56-6-1- з-ще с. Поибрене, декларирана площ 4,86 ха, площ на пресичане- 4,86 ха, с референтен парцел 57128-56-3-2 /площ 5,36 ха/, процент на пресичане - 91%.

5.           Парцел 57128-189-1-2- з-ще с. Поибрене, декларирана площ 2,08 ха, площ на пресичане- 2,08 ха, с референтен парцел 57128-192-5-1, /площ 2,62 ха/, процент на пресичане - 79%).

6.           Парцел 57128-56-5-1, с декларирана площ 0,85 ха и парцел 57128-56-9-1, с декларирана площ 1,66 ха, з-ще с. Поибрене, или обща площ 2,51 ха, площ на пресичане -2,51 ха, с референтен парцел 57128-56-2-1, / площ 2,72 ха/, процент на пресичане - 92%).

7.           Парцел 57128-997-2-1- з-ще с. Поибрене, декларирана площ 13,39ха, площ на пресичане- 13,39 ха, с референтен парцел 57128-997-3-2 / площ 14,16 ха/, процент на пресичане - 95%.

Общата площ, заявена през кампания 2021 г. по мярка 10 „Агроекология и климат“, спрямо одобрените /референтни/ парцели за през 2017 г. е в размер на 26,36 ха.

При тези установявания, вещото лице е приело, че площта на географско пресичане с одобрените парцели по Мярка 10 е в размер на 26,36 ха, което в процентно отношение спрямо одобрената /референтна/ площ /38,95ха/ е 67,68%.

            С оглед мотивите на оспорения акт и назначената по делото съдебно-техническа експертиза, от страна на жалбоподателя са представени писмени доказателства, а именно: Договор за наем № 50/27.01.2017 г., сключен между Община Панагюрище  и жалбоподателя от 27.01.2017 г., от който се установява законово основание за ползване на земеделски парцели посочени по номера, Споразумение към договора за наем от 18.10.2017 г. и Анекс към същия договор от 25.03.2020 г. Представени са също Договори за наем № 477 от 17.10.2017 г., № 555/11.12.2018 г., № 94 от 30.01.2019 г., № 113/ 10.02.2020 г., № 510 от 03.11.2014 г. между същите за страни с посочени конкретни имоти, които са отдадени за ползване под наем на жалбоподателя, както и Споразумение № 69 от 10.02.2016 г. към Договор за наем  № 510 от 03.11.2014 г.

            В допълнение, жалбоподателят се позовава и на Заповед № РД-274 от 31.03.2021 г. на министъра на околната среда и водите, публикувана в ДВ бр. 43 от 21.05.2021 г., с която е одобрена Защитена зона BG0001389 „Средна гора“ в землищата на с. Оборище, гр. Панагюрище, с. Поибрене, община Панагюрище, област Пазарджик, гр. Стрелча, община Стрелча, област Пазарджик, с. Богдан, с. Каравелово, с. Климент, гр. Клисура, с. Розино, с. Слатина, община Карлово, област Пловдив, с. Красново, с. Кръстевич, с. Мътеница, с. Старосел, гр. Хисаря, община Хисаря, област Пловдив, с. Антон, община Антон, област София, с. Голема Раковица, община Елин Пелин, област София, гр. Златица, с. Карлиево, с. Петрич, община Златица, област София, с. Белица, с. Бърдо, гр. Ихтиман, с. Мирово, с. Мухово, община Ихтиман, област София, гр. Копривщица, община Копривщица, област София, с. Горна Василица, с. Долна Василица, община Костенец, област София, с. Каменица, с. Плъзище, община Мирково, област София, с. Душанци, гр. Пирдоп, община Пирдоп, област София, с. Ч.,***, област София, с обща площ 1 103 736,393 дка.

Предвид горните, по делото е назначена и приета и допълнителна съдебно-техническа експертиза, чието заключение съдът кредитира напълно и възприема като обективно и компетентно изготвено. В отговор на поставените въпроси вещото лице е констатирало, че площ в размер на 12,59 ха от одобрената за участие площ през 2017 г. не е заявена за кампания 2021 г. Площта на географското припокриване е 26,36ха, а процента на припокриване спрямо одобрените /референтни / парцели, които са с площ 38,95 ха, е 67,68%.

Част от незаявената за кампания 2021г. площ е и референтен парцел 57128-200-1-1- з-ще с. Поибрене. Вещото лице е установило, че Парцел 57128-200-1-1 отговаря на кадастрален имот с идентификатор 57128.44.2 по КК на с. Поибрене. За този имот бенефициента Ц.З.З. има сключен договор за наем № 50/17.01.2017 г. и анекс към този договор от 25.03.2020 г. с Община Панагюрище. Тоест, за този парцел Ц.З.З. има документи за правно основание за ползване на имота. Съгласно подаденото заявление за кампания 2021 г. референтен парцел 57128-200-1-1- з-ще с. Поибрене, с площ 10,39 ха е заявен както следва:

- парцел 07960-1118-1-1 - землище с-Белица, с площ 2,91ха

- парцел 07960-1118-2-1 - землище с-Белица, с площ 6,97ха

- парцел 35821-192-4-1 - землище с-Каменица, с площ 0,32ха

Тези парцели не са заявени по мярка 10 „Агроекология и климат“, тъй като попадат в обхвата на защитена зона BG0001389 „Средна гора“.

Със Заповед №РД-274 от 31.03.2021г на Министъра на околната среда и водите, публикувана в брой 43 на ДВ от 2021г. е променен обхвата на защитена зона BG0001389 „Средна гора“ /Натура 2000/, като Референтен парцел 57128-200-1-1 з-ще с. Поибрене, заявен като парцели с № №07960-1118-1- 1, 07960-1118-2-1 и 35821-192-4-1 през 2021 г. попада в тази зона. Същите не са заявени по мярка 10 „Агроекология и климат“ за кампания 2021 г.

При тези установявания, вещото лице е посочило, че ако се направи преизчисление на процента на припокриване за кампания 2021 г. и се прибави парцел 57128-200-1-1 от з-ще с. Поибрене, с площ 10,39 ха към заявената референтна площ, ще се получи площ, в размер на 36,75ха.

В заключение, вещото лице е посочило, че ако се направи преизчисление на процента на припокриване на площта от пресичане на заявените парцели за кампания 2021 г. спрямо одобрените за участие /референтни парцели/ по мярка 10 „Агроекология и климат“, като се прибави парцел 57128-200-1-1- з-ще с. Поибрене, с площ 10,39ха /който попада в Натура 2000/ към заявената референтна площ, ще се получи площ, в размер на 36,75ха. Площта на географското припокриване ще бъде 36,75ха, а процента на припокриване спрямо одобрените /референтни/ парцели /площ 38,95ха/ ще е 94,35%.

Въз основа на тази фактическа обстановка, от правна страна съдът прави следните изводи:

Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 -2020 за кампания 2021 г. с изх. № 02-131-6500/120+2 от 02.06.2022 г., издаден от заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ е връчен на жалбоподателя на 22.06.2022 г., видно от отбелязването на самия акт - л. 19 от делото. Жалбата е подадена на 05.07.2022 г. до Административен съд – Пазарджик. Спазен е срокът за оспорване по чл. 149, ал.1 от АПК. Оспорва се подлежащ на обжалване административен акт, от надлежна страна, за която е налице и интерес от обжалването, поради което подадената жалба е процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Съгласно чл. 168 от АПК при разглеждане на жалби срещу административни актове съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 – дали актът е издаден от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при спазване на материалния и процесуалния закон и в съответствие с целта на закона.

Държавен фонд „Земеделие“ е акредитиран за единствена разплащателна агенция за Република България за прилагане на Общата селскостопанска политика (ОСП) на ЕС (чл. 11а от Закона за подпомагане на земеделските производители). Разплащателна агенция, съгласно § 1, т. 13 от ДР на ЗПЗП е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти, по правилата на законодателството на Европейския съюз. Съгласно чл. 18, ал. 1, т. 2 от ЗПЗП във вр. с чл. 20 от ЗПЗП, Държавен фонд „Земеделие“ се представлява от Изпълнителния директор. Съгласно чл. 20, т. 2 и т. 3 от ЗПЗП, чл. 20а, ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП и чл. 10, т. 2 и т. 7 от Устройствения правилник на Държавен фонд „Земеделие” (УП ДФ„З”) изпълнителният директор на ДФ „Земеделие” организира и ръководи дейността на фонда, представлява фонда, като изпълнителният директор на фонда е и изпълнителен директор на Разплащателната агенция (РА), и в това си качество представлява и организира и ръководи дейността на РА. А според чл. 10, т. 2 и т. 7 от УП ДФ„З”, изпълнителният директор организира и ръководи дейността на фонда при осъществяване на всички негови функции, както и взема решения за одобряване или отхвърляне на заявления по схемите и мерките на Общата селскостопанска политика (ОСП), прилагани от РА.

Съгласно чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП, Изпълнителният директор може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, както и такива, делегирани на основание чл. 2д, ал. 2, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. Аналогично правомощие е възпроизведено и в чл. 11, ал. 2 УП ДФ„З”.

С оглед горните и представените и приети по делото Заповед № 03-РД/772 от 08.03.2022 г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ за делегиране на правомощия на заместник-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, компетентността на органа е установена и осъществена  чрез делегиране на правомощия. Предвид това, оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, в рамките на делегираните му правомощия.

Основно твърдение на жалбоподателя, изразено в рамките на съдебното производство за незаконосъобразност на оспорения акт е наличие на несъобразяване на ответника с издадената Заповед № РД-274 от 31.03.2021 г. на министъра на околната среда и водите, публикувана в ДВ бр. 43 от 21.05.2021 г. и разпоредбите на Наредба № 7 от 24 февруари 2015 г. за прилагане на Мярка 10 "Агроекология и климат" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г. / Наредба № 7 от 2015 г./.

Съгласно чл. 3, т. 1 от Наредба № 7 от 2015 г., подпомагането се предоставя за извършването на агроекологични дейности в следните направления: 1. възстановяване и поддържане на постоянно затревени площи с висока природна стойност (ВПС). Процесният спор касае именно одобрен агролекологичен ангажимент и заявено плащане по Мярка 10 „Агроекология и климат“, направление възстановяване и поддържане на постоянно затревени площи с висока природна стойност (ВПС-1) за референтни парцели с площ от 38.95 ха.

Съобразно чл. 8, ал. 1 от същата наредба, агроекологичните дейности по направленията по чл. 3, т.е. от вида на процесното, се прилагат за период от пет последователни години, като по аргумент от чл. 20, ал. 1 от Наредба № 7 от 2015 г. дейностите се прилагат върху едни и същи площи за едни и същи блокове на земеделското стопанство в периода на поетия агроекологичен ангажимент. Предвидено е също в чл. 20, ал. 2 от Наредба № 7 от 2015 г., че одобрената площ за прилагане на агроекологичните дейности по направленията по чл. 3, т. 1 може да бъде намалена с не повече от 10 на сто, като всяка година поне 90 на сто от площта по съответното направление се припокрива географски с площта, за която има поет агроекологичен ангажимент.

Съобразно чл. 7, ал. 2 от Наредба № 7 от 2015 г., обаче е посочено, че земеделските стопани не могат да заявяват парцели по направление по чл. 3, т. 1 в защитени зони по Натура 2000 с влезли в сила заповеди за обявяването им. Предвид това с чл. 15, ал. 7 от Наредба № 7 от 2015 г., е предвидено, че земеделските стопани, на които част от заявени площи по направление по чл. 3, т. 1 попадат в новообявени защитени зони по Натура 2000 с влезли в сила заповеди, продължават да изпълняват поетия ангажимент с останалите площи.

Както бе установено в рамките на настоящото производство, поетият агроекологичен ангажимент на жалбоподателя е за срок от пет години, като е одобрен през 2017 г. Безспорно 2021 г., за която кампания е издаден оспореният акт, влиза в рамките на поетия ангажимент. През същата година, обаче – 2021 г., в периода на подаване на заявленията за подпомагане, е приета Заповед № РД-274 от 31.03.2021 г. на министъра на околната среда и водите, публикувана в ДВ бр. 43 от 21.05.2021 г., с която е изменен обхвата на защитена територия „Средна гора“, като по делото не се установява същата да е обжалвана или изменяна, вкл. при служебна проверка на свободнодостъпната Информационна система за защитени зони от екологична мрежа Натура 2000 https:// natura2000.egov.bg/ EsriBg.Natura.Public.Web.App/Home/ProtectedSite?code=BG0001389&siteType=HabitatDirective. Освен това, съгласно чл. 12, ал. 7 от Закона за биологичното разнообразие същата е и окончателна и неподлежаща на оспорване, както е записано и в самата заповед. Второто заявление за 2021 г. е подадено от жалбоподателя на 27.05.2021 г., когато заповедта на министъра е обнародвана и влязла в законна сила. От приетото по делото заключение по допълнителната съдебно-техническа експертиза се установи, че референтен парцел 57128-200-1-1 з-ще с. Поибрене, заявен като парцели с  №07960-1118-1- 1, № 07960-1118-2-1 и № 35821-192-4-1 през 2021 г. по другите схеми за директни плащания, попада в тази зона. Посочено е изрично, че тези парцели (№07960-1118-1- 1, № 07960-1118-2-1 и №  35821-192-4-1) не са заявени по мярка 10 „Агроекология и климат“ за кампания 2021 г. от страна на жалбоподателя.

Предвид това се установява, че за кампания 2021 г., жалбоподателят е спазил изискването на чл. 7, ал. 2 от Наредба № 7 от 2015 г., като не е заявил за подпомагане по направление ВПС – 1 парцел попадащ в защитена зона. Явно като компенсация на незаявения парцел е посочил други 44 броя парцели, които обаче не са част от одобрените референтни парцели.

Съгласно заключението по допълнителната съдебно-техническа експертиза се установява също, че като се прибави парцел 57128-200-1-1- з-ще с. Поибрене, с площ 10,39ха /който попада в Натура 2000/ към заявената референтна площ, ще се получи площ, в размер на 36,75 ха. Площта на географското припокриване ще бъде 36,75ха, а процента на припокриване спрямо одобрените /референтни/ парцели /площ 38,95ха/ ще е 94,35%. Т.е. зачитайки референтен парцел 57128-200-1-1- з-ще с. Поибрене, като такъв който обективно не може да бъде заявен по причини независещи от жалбоподателя, ще се установи припокриване спрямо одобрените /референтни/ парцели /площ 38,95ха/ в размер на 94,35%. Последните биха отговаряли на изискванията на чл. 20, ал. 2 от Наредба № 7 от 2015 г.

С оглед горните, се установява, че при постановяване на оспорения административен акт ответникът е допуснал съществено нарушение на административнопроизводствените правила, като се е произнесъл без да съобразни всички релевантни факти и обстоятелства и без да събере всички относими към спора доказателства в нарушение на чл. 35 и чл. 36 от АПК.  

Органът се е произнесъл и в нарушение на материалния закон, като не е приложил изричната норма на чл. 15, ал. 7 от Наредба № 7 от 2015 г., която изрично е уредила случаи от вида на процесния. Както бе посочено и по-горе в приложимата правна уредба е предвидено, че земеделските стопани, на които част от заявени площи по направление по чл. 3, т. 1 от Наредба № 7 от 2015 г. попадат в новообявени защитени зони по Натура 2000 с влезли в сила заповеди, продължават да изпълняват поетия ангажимент с останалите площи. Т.е. в случая вместо да прекратява производството, ответникът е следвало да съобразни направените изменения в защитена територия „Средна гора“ със Заповед № РД-274 от 31.03.2021 г. на министъра на околната среда и водите, публикувана в ДВ бр. 43 от 21.05.2021 г.; при липса на достатъчно доказателства или познания е можело да ангажира съответните доказателства и доказателствени способи да установи дали някоя от заявените територии не попада в обхвата на защитената територия и ако се установи такава – каквато е налице в случая – да приложи нормата на чл. 15, ал. 7 от Наредба № 7 от 2015 г. Неприлагайки посочената разпоредба, ответникът е постановил акт в противоречие на материалния закон.

Освен горните, следва за изчерпателност да се посочи, че оспореният акт е издаден в писмена форма, съобразно чл. 59, ал. 2 от АПК, като съдържа наименование на органа, който го издава, наименование на акта, адресат на акта, който е ясно и точно идентифициран, съдържа разпоредителна част, с която се определят правата на адресата на акта, пред кой орган и в какъв срок актът може да се обжалва, както и дата на издаване и подпис на лицето, издало акта, с означаване на длъжността му. В табличен вид са посочени кои парцели е прието, че не са заявени, но не и основанията за липса на припокриване. В нарушение на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК обаче не са ясно посочени всички фактически и правни основания за издаване на акта касаещи основанията за прекратяване на поетия агроекологичен ангажимент. Посочени са единствено правни норми, но е и конкретните фактически обстоятелства, поради които е прието, че е налице припокриване до 67.68 %.

Освен това в мотивите на акта е посочено, че: „С писмо вх. № 02-131-6500/120 от 25.03.2022 вие възразявате срещу откритото производство  по прекратяване на биологичен ангажимент по Мярка 10 „Агроекология и климат“…След разглеждане на допълнително представена информация ДЗФ-РА не приема направеното възражение и представените към тях доказателства за основателни, поради което не намира основания да прекрати административното производство по прекратяване на биологичен ангажимент по Мярка 11 „Биологично земеделие“.“. Т.е. в мотивите на акта е налице разминаване както по отношение на самия поет ангажимент и процедурата, по която е процесното производство, така и се констатира несъответствие с установената фактическа обстановка, предвид факта, че в мотивите на оспорения акт се посочва, че не се приемат възраженията и представените с тях доказателства на жалбоподателя, а в настоящия случай е подадено само едно бланкетно възражение, към което не са представени доказателства. Т.е. в случая е налице съществено разминаване в мотивите на акта, от което е видно, че при постановяването му не са съобразени фактите по настоящия случай в нарушение на чл. 35 от АПК.

Съобразно гореизложените не се установява при издаване на оспорения акт за прекратяване на биологичен ангажимент да е спазена и целта на закона.

Що се касае до наведеното оплакване за нищожност на акта от страна на жалбоподателя, съдът счита че не са налице съществени пороци с такава тежест водещи до неговата нищожност.

С оглед изхода на делото и предвид направеното искане от жалбоподателя за присъждане на разноски, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, ответникът ще следва да бъде осъден да заплати сторените по делото разноски, в размер на 710 лева, от които 10 лева заплатена държавна такса, 100 лева депозит за изготвяне на допълнителна съдебно-техническа експертиза и 600 лева заплатено адвокатско възнаграждение.

Предвид гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, пр. второ от АПК, Административен съд – Пазарджик

 

                                               Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на Ц.З.З. с ЕГН ********** Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 за кампания 2021 г. с изх. № 02-131-6500/120+2 от 02.06.2022 г., издаден от Зам.-изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие“ (ДФ „З“) - П.С..

ВРЪЩА преписката за произнасяне на Държавен фонд „Земеделие“ София по Заявление УИН 13/270521/11598 В ЧАСТТА по направление „Възстановяване и поддържане на постоянно затревени площи с висока природна стойност /ВПС - 1/ ” от Мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 за кампания 2021 г. в едномесечен срок от влизане в сила на настоящия съдебен акт.

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“ София – Разплащателна агенция да заплати на Ц.З.З. с ЕГН ********** направените по делото разноски в размер на 710 (седемстотин и десет) лева.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщението на страните.                                                   

 

 

 

                                                                      СЪДИЯ:           /п/