Решение по дело №654/2023 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 165
Дата: 25 януари 2024 г. (в сила от 25 януари 2024 г.)
Съдия: Иванка Пенева Иванова
Дело: 20237100700654
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 ноември 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                              165                 25.01.2024 г.                 град Добрич

 

  В   И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд - Добрич                             втори касационен състав                                    

На шестнадесети януари                                                       година 2024

В публично заседание в следния състав:

                                                                Председател: Любомир Генов

                                                                       Членове:         Нели Каменска                                                                                            Иванка Иванова

Секретар: Мария Михалева

Прокурор: Радослав Бухчев

Като разгледа докладваното от съдията-докладчик Иванка Иванова

КНАХД № 654 по описа за 2023 година,

За да се произнесе, съдът взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава ХІІ от АПК, във връзка с чл. 348 от НПК и чл. 63в от ЗАНН.

Делото е образувано по касационна жалба, подадена от директора на РД за областите Варна, Добрич, Шумен, Търговище, Разград и Силистра със седалище – гр. Варна към ГД „Контрол на пазара“ на КЗП, чрез В. П. ***, редовно упълномощена против Решение № 291/ 04.10.2023 г. постановено по НАХД № 761/ 2023 г. по описа на РС – Добрич, с което е отменено НП № В-002041/ 09.05.2023 г., на директора на РД за областите Варна, Добрич, Шумен, Търговище, Разград и Силистра със седалище – гр. Варна към ГД „Контрол на пазара“ на КЗП, с което на „Билла България“ ЕООД ЕИК *********, с управител В.Д.-С. и В.Ш. за нарушение на чл. 23 ЗЗП и на основание чл. 200 от ЗЗП е наложено адм. наказание „имуществена санкция“ в размер на 500 лв. В жалбата е посочено като касационно основание за отмяна – нарушение на материалния закон и процесуалните правила. Касаторът сочи, че е нарушена нормата на чл. 23 от ЗЗП от страна на търговеца, според която стоките в насипно състояние се продават, като обозначени само за единица мярка – килограм, а в случая стоките са предлагани за продажба за 100 гр. В съдебно заседание касаторът, редовно призован, не изпраща представител. От процесуалния му представител гл.юрк. В. П. е получено писмено становище по съществото на спора с искане за присъждането на разноски.   

Ответникът по жалбата – „Билла България“ ЕООД ЕИК *********, с управител В.Д.-С. и В.Ш., редовно призован не се представлява. От процесуалния му представител ст.юрк. Ю. Казанджиева е получен писмен отговор с изразено становище за неоснователност на подадената жалба и искане за присъждането на разноски по делото.

Представителят на Окръжна прокуратура – Добрич изразява становище за неоснователност на жалбата, а решението на Районен съд – Добрич за законосъобразно. Потребителите не са били въведени в заблуждение относно цената на стоката, за която се отнася обявената цена на единица мярка.

Съдът, след като обсъди оплакванията по жалбата във връзка с доказателствата по делото и съобрази правомощията си в касационното производство, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срок и е процесуално допустима, а разгледана по същество е неоснователна при следните съображения:

За да потвърди процесното НП, РС – Добрич е приел за установено от фактическа страна, че при направена проверка на 16.02.2023г. в гр. Добрич, пл. „Свобода" № 6, в обект стопанисван от ответника - магазин 614 „Билла България" ЕООД извършва търговска дейност в магазин 614, находящ се в гр. Добрич, пл. „Свобода" №6. Проверката в обекта е извършена във връзка с провеждане на месечна кампания на КЗП по тема: „ЗИИП-ПИ - обозначаване на цените на хранителни стоки". Установено е, че в търговския обект се предлагат за продажба хляб, месни, млечни продукти, колбаси, пакетирани стоки, плодове, зеленчуци, храни на топла витрина, захарни изделия, кафе и ядки в насипно състояние, с обявени цени в български лева. Стоките в насипно състояние са изложени в топли витрини за дома, а в хладилни сирена, кашкавали, колбаси, риба и рибни продукти, салати и др. стоки. Пред изложените стоки в насипно състояние са поставени етикети със следният надпис: наименование на  продукта и продажна цена обявена за 100 гр. и килограм. При проверката се предлагат следните артикули:

постни зелеви сърми, обявена цена - 0.69 лв./100 гр.- 6.90 лв./кг.; постни лозови сърми, обявена цена - 0.69 лв./100 гр.- 6.90 лв./кг.; пълнени чушки с булгур, обявена цена - 1.49 лв./100 гр.-14.90 лв./кг.; едросмляна лютеница, обявена цена - 1.09 лв./100 гр.- 10.90 лв./кг кьопоолу, обявена цена - 1.84 лв./100 гр.- 18.40 лв./кг.; катък с печени чушки, обявена цена - 1.22 лв./100 гр.- 12.20 лв./кг.; кашкавал от краве мляко Рая, обявена цена - 2.25 лв./100 гр.- 22.50 лв./кг.; кашкавал от краве мляко Белииса, обявена цена - 1.79 лв./100 гр.- 17.90 лв./кг.; чешка шунка, обявена цена - 3.03 лв./100 гр,- 30.30 лв./кг.;Перелик суджук, обявена цена - 2.79 лв./100 гр.-27.90 лв./кг.;Маджаров сух шпек, обявена цена - 3.29 лв./100 гр,- 32.90 лв./кг.пуешко филе, обявена цена 2.86 лв./100 гр.- 28.60 лв./кг.бонбони различни видове, обявена цена 1.39 лв./100 гр.- 13.90 лв./кг,; ответникът - „Билла България" ЕООД не е изпълнил административното си задължение, съгласно изискванията на чл.23 от Закона за защита на потребителите, предлагайки стоки, които се продават в насипно състояние да обозначи само цената за единица мярка. Съгласно § 13, т.9 от Допълнителните разпоредби на Закона за защита на бр.20/11.03.2022г.), цената за единица мярка е крайната цена, включваща ДДС и всички допълнителни данъци и такси за единица мярка от предлаганата стока. Изрично се сочи, че за стоки търгувани според теглото им, единицата мярка е 1/един/ килограм.На база така описаната фактическа обстановка бил съставен АУАН № 002041 от 28.02.2023 и в последствие било издадено НП № В- 002041 от 09.05.2023 година.

Описаната фактическа обстановка се установява от показанията на актосъставителя- М. К. и св. Н. К. , както и от приобщените по делото писмени доказателства.

В административно-наказателното производство са допуснати съществени нарушения на материалните и процесуалните правила .

В оспореното НП се посочва, че за изброените в него храни е налице етикет, посочващ действителната продажна цена за приложимата единица мярка. Потребителите не са били въведени в заблуждение относно цената на стоката, за която се отнася обявената цена за единица мярка. От обявената цена за 1 кг. и за 100 гр. всеки потребител без усилия е могъл да определи каква е цената за 1 кг. от същия продукт, ако въобще се е интересувал от цената за това по-голямо количество. В настоящия случай за потребителя е много по-лесно да определи каква е продажната цена за претегленото му количество (100, 200, 300 и т.н. грама) въз основа на обявената цена за дробна част от килограма - 100 гр., отколкото въз основа на цената за 1 кг. Ето защо обявяването на цените на насипните храни както за 1 кг., така и 100 гр. Е улеснило потребителите и е създало по-голяма гаранция за осигуряване на правото им на информация за придобиваните стоки и за защита на икономическите им интереси. Наличието на изрично посочена цена за изрично посочено количество в приложимата единица мярка от визираните в НП насипни храни предотвратява всякаква опасност потребителят да бъде въведен в заблуждение относно цената на стоката или по някакъв друг начин да бъде подведен или интересът му да бъде накърнен. С поставянето на цена за 1 кг. и за дробна част от 100 гр. от тази мерна единица (съгласно нормативно установения начин за това обозначаване), целта на чл. 23 ЗЗП е постигната.

Грамът не представлява някаква различна от килограма мерна единица за маса , а е нормативно установена единица за обозначаване на дробни части на мерната единица килограм. Съответно посочването на цената за 100 грама от съответната храна, предлагана в насипно състояние е посочване на цена чрез използване на приложимата мерна единица килограм, посочена в ЗЗП, а не на друга, различна мерна единица. Поради това липсва осъществен състав на административно нарушение по чл. 23 от ЗЗП, защото, както е видно и от НП, ответникът е използвал приложимата мерна единица килограм, включително за обозначаване на дробна част от нея - 100 гр. Обявената цената за 100 гр. е именно цена, обявена при използване на приложимата единица мярка - килограм.

Твърдяното в НП от административно наказващия орган нарушение е извършено за първи път, което сочи на ниска степен на обществена опасност.Изложените аргументи и обстоятелства са основание твърдяното нарушение да се приеме за маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, защото не е довело до настъпване на какъвто и да е вредоносен резултат, в това число до въвеждане в заблуждение на потребители относно реалната цена на стоки в магазина. Съответно с това нарушение охраняваните обществени отношения са засегнати в незначителна степен и налагането на имуществена санкция за това нарушение е незаконосъобразно.

Настоящата съдебна инстанция приема, че постановения съдебен акт е валиден, допустим  и законосъобразен. Съгласно чл. 23 от ЗЗП - За стоките, които се продават в насипно състояние, се обозначава само цената за единица мярка.

По делото е безспорно между страните, а и се установява от всички писмени и гласни доказателства, че в случая е имало обозначаване на цена на сочените стоки за единица мярка - 1 килограм, но задно с нея за всяка стока е обозначена и цена за 100 грама. Обозначаванетоповече" (цена за 100 грама) при всички случаи е за улеснение на потребителите, поради което и няма как да се приеме, че след като за една и съща стока е посочена както цена за 1 килограм, така и цена за 100 гр. е извършено административно нарушение на чл. 23 от ЗЗП.

Ирелевантно би било за случая с какъв шрифт е била обявена цената за 100 грама, респ. за 1 килограм, т.к. за потребителите не би имало съмнение, че става въпрос за една и съща стока, още повече - при изписване на наименованието на всяка стока срещу съответните цени за 100 грама и за 1 килограм. Отделно касационната инстанция споделя твърдението на ответника, че посочването на две цени за една и съща стока както за 100 грама, така и за 1 килограм, улеснява потребителите да се ориентират по-лесно какво количество (колко грама да закупят), защото става въпрос за хранителни стоки, които с оглед естеството им, обичайно се пазаруват в количества под 1 килограм, поради което за потребителя е значително по-лесно да умножи обозначената цена за 100 грама хранителни стоки в насипно състояние.

Ето защо според касационната инстанция в настоящия случай липсва административно нарушение на чл. 23 от ЗЗП, защото търговецът е посочил цената на всяка стока за 1 килограм, а за улеснение на потребителите едновременно с това е посочил и "в повече"- посочена е цена за всяка стока и за 100 грама.

Въззивният съд е събрал надлежни писмени и гласни доказателства, обсъдил ги е подробно в мотивите си, и е достигнал до правилен извод за законосъобразност на НП.

Пред настоящата съдебна инстанция ответникът е бил представляван и защитаван от юрисконсулт, поради което искането му за присъждане на разноски е основателно на основание чл. 63д, ал. 3 от ЗАНН.

Воден от горното и на основание чл. 221, ал. 2 във вр. с чл.223 от АПК, във вр. с чл. 63в  и 63д от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № № 291/ 04.10.2023 г. постановено по НАХД № 761/ 2023 г. по описа на РС – Добрич, с което е отменено НП № В-002041/ 09.05.2023 г., на директора на РД за областите Варна, Добрич, Шумен, Търговище, Разград и Силистра със седалище – гр. Варна към ГД „Контрол на пазара“ на КЗП, с което на „Билла България“ ЕООД ЕИК *********, с управител В.Д.-С. и В.Ш. за нарушение на чл. 23 ЗЗП и на основание чл. 200 от ЗЗП е наложено адм. наказание „имуществена санкция“ в размер на 500 лв.

ОСЪЖДА Комисия за защита на потребителите да възстанови на „Билла България“ ЕООД ЕИК *********, с управител В.Д.-С. и В.Ш. направените по делото разноски в размер на 80 лв., съставляващи юрк. възнаграждение

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване или протест.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                     ЧЛЕНОВЕ:……….              

 

 

 

 

 

       ..………..