О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 1007
гр.Русе, 22.03.2024 г.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД РУСЕ, първи касационен състав, в
закрито заседание на двадесет и втори март през две хиляди двадесет и четвърта
година, в състав:
Председател: ДИАН ВАСИЛЕВ
Членове: ЕЛИЦА ДИМИТРОВА
ГАЛЕНА ДЯКОВА
като
разгледа докладваното от съдия Дякова к.адм.д.
№ 227 по описа на съда за 2024 г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл.631, ал.1 вр.
чл.229, ал.1, т.7 от ГПК вр. чл.144 и чл.228 от АПК вр. чл.63в от ЗАНН.
Образувано
е по касационна жалба от „Транс-цимент Е“ ЕООД с ЕИК ********* със седалище и
адрес на управление гр.София, с управител Станимир Д.Митев, представлявано
от адв.С.И. ***, против решение № 873/22.12.2023
г., постановено по АНД №732 /2023 г. по описа на Районен съд – Русе, с което е
потвърден електронен фиш /ЕФ/ № ********** на Агенция пътна инфраструктура за
налагане на имуществена санкция в размер на 2500лв за нарушение, установено от
електронна система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от ЗП.
На
съда е служебно известно, че по преюдициално запитване, което е направено от
Административен съд - Хасково на 07.02.2023 г. в рамките на к.а.н.д. № 997 /2022
г. по описа на този съд, със сходен на настоящото дело предмет, в Съда на ЕС е
образувано дело C-61/23 [1]. Преюдициалният
въпрос, формулиран в определението на АС – Хасково, е следният: „Дали нормата
на чл. 9а от Директива 1999/62/ЕО1 на Европейския парламент и на Съвета от
17.06.1999 г. относно заплащането на такси от тежкотоварни автомобили за
използване на определени инфраструктури трябва да се тълкува в смисъл, че
предвиденото в този член изискване за съразмерност на установените наказания за
нарушения на националните разпоредби, приети по тази директива, не допускат
национална правна уредба като разглежданата в главното производство, която
предвижда налагане на глоба или имуществена санкция във фиксиран размер за
нарушенията на правилата относно задължението за предварително установяване и
заплащане на размера на таксата за ползване на пътната инфраструктура,
независимо от характера и тежестта им, при положение че е предвидена възможност за освобождаване от административнонаказателна
отговорност при заплащане на т.нар. „компенсаторна такса“.
Неговият
отговор има значение и за решаването на настоящия правен спор, тъй като с посочения
електронен фиш, издаден от Агенция „Пътна
инфраструктура“, на дружеството е наложена
имуществена санкция в размер на 2500 лв., за нарушение по чл.102, ал.2 ЗДвП и
на основание чл. 187а, ал.5 от ЗДвП, изразяващо се в управление на товарен
автомобил в обхвата на платената пътна мрежа без да е била заплатена в цялост дължимата
пътна такса по чл.10, ал.1, т.2 от ЗП, като в същото време е предвидена
възможност за освобождаване от административнонаказателна отговорност при
заплащане на компенсаторна такса по чл.10, ал.2 от ЗП в размер на 450 лева.
Необходимостта
от съобразяване на задължителното тълкуване на съюзното законодателство от
страна на Съда на ЕС налага настоящото съдебно производство да бъде спряно до
решаване на дело C-61/23 на посоченото законово основание - чл.631, ал.1 вр.
чл.229, ал.1, т.7 от ГПК вр. чл.144 и чл.228 от АПК вр. чл.63в от ЗАНН.
Така мотивиран съдът,
О П Р Е Д Е Л И :
СПИРА производството
по КАНД № 227/2024
г. на Административен съд - Русе до произнасяне на Съда на Европейския съюз по
дело С-61/2023 г., образувано по преюдициално запитване, отправено с
определение № 113/31.01.2023г. по КАНД № 997/2022г. на Административен съд -
Хасково.
Определението, в частта, с която
производството по делото е спряно, може да се обжалва с частна жалба пред
Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.
Да се извършва ежемесечна проверка
за хода на производството по дело С-61/2023 г. на СЕС, резултатите от която да
отразяват в нарочна справка.
При приключване на производството по
дело С-61/2023 на СЕС настоящото дело да се докладва на съдията – докладчик за
възобновяване на производството.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: