Решение по дело №50/2023 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 67
Дата: 13 юни 2023 г. (в сила от 13 юни 2023 г.)
Съдия: Георги Тодоров Бозуков
Дело: 20237220700050
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 април 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 67

 

Сливен, 13.06.23 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административният съд – Сливен – I състав 3-членен, в съдебно заседание на седемнадесети май две хиляди и двадесет и трета година в състав:

 

                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ:      СЛАВ БАКАЛОВ

                                            ЧЛЕНОВЕ:      СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

                                                                         ГЕОРГИ БОЗУКОВ

 

При секретар ВАНЯ ФЪРЧАНОВА и с участието на прокурора КРАСИМИР МАРИНОВ като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИ БОЗУКОВ КАНД № 50 / 2023 г., за да се произнесе, съобрази следното: 

Производството е по реда на глава дванадесета от АПК във вр. с чл.63 ал.1 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба от И.З.К. с ЕГН **********, адрес: ***, чрез пълномощник адв. Н.К.П. ***, сл. адрес: ***, против Решение № 123/29.03.2023 г. постановено по АНД № 120/2023 г. по описа на СлРС.

В касационната жалба се твърдиче атакувания електронен фиш е издаден при опорочена процедура, в резултат на което следва да бъде отменен.

С оглед гореизложеното се иска от съда, Решение №123/29.03.2023 г. по АНД № 120/2023 г., с което Сливенския районен съд е потвърдил Електронен фиш серия К № 6578692 на ОД на МВР - Сливен, да бъде отменено като неправилно и незаконосъобразно, постановено в нарушение на материалния и процесуалния закон.

 Не случайно било поставено като императивно изискване попълването на Протокола за използване на АТСС по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з- 532/12.05.2015 г.

Счита, че това само по себе си е достатъчно тежък порок и самостоятелно основание за отмяна на решението на PC - Сливен и атакувания електронен фиш.

Поради горното моли съдът да приемете, че издадения електронен фиш и решението на PC - Сливен са незаконосъобразни и да ги отмените като такива. Претендира направените по делото разноски.

Ответникът по касационната жалба – ОД на МВР - Сливенредовно призован, не изпраща представител. Ангажирано е становище по жалбата.

Представителят на Окръжна прокуратура Сливен счита, че решението на първоинстанционния съд е правилно и законносъобразно, поради което предлага да бъде оставено в сила.

Административен съд – Сливенслед проверка на оспореното решение във връзка с изложените в жалбата оплакваниякакто и по реда на чл. 218, ал. 2 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срок и е процесуално допустимаРазгледана по същество е неоснователна.

С обжалваното Решение е потвърден Електронен фиш за налагане на глоба за нарушениеустановено с автоматизирано техническо средствосерия Серия К № 6578692, издадено от ОД на МВР гр.Сливен, с който на И.З.К. е наложено административно наказание „Глоба" в размер на 200 лв. на основание чл.189, ал. 4, във връзка с чл. 182, ал. 4 от ЗДвП за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП. 

За да потвърди обжалвания електронен фишрайонният съд е приелче жалбата е процесуално допустима, подадена в преклузивния срок по чл. 189, ал. 8 от ЗДвП. Подадена е от легитимиран субект, а именно лицето срещу което е издаден атакуваният електронен фиш, при наличие на правен интерес от обжалване и е подадена пред компетентния съд по местоизвършване на твърдяното нарушение, поради което е процесуално допустима.

Обжалваният електронен фиш е връчен на жалбоподателя по надлежния ред. Жалбоподателят не се е възползвал от правото си на възражение по фиша на основание чл. 189. ал. 6 от ЗДвП. В последствие в срока по чл. 189, ал. 8 от ЗДвП фишът е обжалван пред съда, въз основа на което е образувано производство пред въззивната инстанция.

От събраните по делото доказателства въззивният съд е установил, че  по несъмнен начин е осъществен състава на административното нарушение по чл. 21, ал.1 от ЗДвП. На посочената дата и час, МПС, управлявано от водача жалбоподател, е било заснето при движение със скорост от 73 км./ч., със скорост от 23 км./ч. над разрешената скорост от 50 км./ч. Установяването е извършено с автоматизирано техническо средство TFR1- М 570 разположено към гр. Нова Загора.

 Въз основа на заснемането е изведена разпечатка на клип, в която е посочен регистрационният номер на автомобила, движението с установената скорост и съответното й превишаване. Като дата и час на нарушението били изведени показанията за дата 14.11.2022 г. и час - 11:31 ч., като мястото на извършване на нарушението е обозначено с точните му географски  координати.

В описателната част на така съставения фиш са възпроизведени данни, идентични с посочените в изведената разпечатка на клип, с корекция на възможната грешка на автоматизираното техническо средство - толеранс на измерената скорост от минус 3 км/ч. в полза на нарушителя, като за място на извършване на нарушението е посочено, че същото е извършено в обл. Сливен, гр. Сливен, до входа на завод „Светлина“, при посока на движение гр. Нова Загора и в тази връзка въззивният съд дава вяра на приложените по делото писмени доказателства, включително снимков материал от заснетия клип с автоматизирано техническо средство - веществено доказателство по смисъла на чл. 189, ал. 15 от Закона за движението по пътищата, както и представения протокол по чл. 10 от Наредба № 8121з-532 от 29.10.2017 г. на Министъра на вътрешните работи - относно начина на установяване на нарушението.

Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. В § 6, т.65 от ДР на ЗДвП законодателят е предвидил, че автоматизирани технически средства и системи са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани.

Касационната инстанция споделя фактическите констатации и направените въз основа на тях правни изводи на районния съд.

От събраните по делото доказателства се установяваче на 14.11.2022 год. в 11:31 часа в Област Сливен, гр. Сливен по бул. „Банско шосе" до входа на Светлина при общо ограничение до 50 км./ч. за населено място въведено с пътен знак Д-11 и приспаднат толеранс от - 3 км./ч., с автоматизирано техническо средство TFR1- М 570 разположено към гр. Нова Загора, било заснето движение на лек автомобил „КИА СПОРТИДЖ", с peг. № ********, със скорост от 73 км./ч. - над разрешената скорост от 50 км./ч.

Въз основа на заснемането бил издаден Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система, серия К № 6578692, в който като нарушител бил вписан собственика, на когото е регистрирано МПС - И.З.К. ***. В издадения Електронен фиш за налагане на глоба е отразено, че нарушението е извършено в условията на повторност в едногодишния срок от влизане в сила на ЕФ К/3375382, както и че за констатираното нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП на жалбоподателя на основание чл. 189, ал. 4 във вр. чл. 182, ал. 4 вр. ал. 1, т. 3 от ЗДвП е наложено административно наказание „Глоба" в размер на 200,00 лева.

В описателната част на фиша е отразено движение с установена скорост и превишаването на разрешената скорост. Посочена е дата и часа на нарушението, вписани са показанията на техническото средство, часа и мястоВидно от представената по делото разпискаЕлектронният фиш е връчен на жалбоподателя на 23.02.22 г.като последният не се е възползвал от правото си на възражение по чл.189, ал. 6 от ЗДвП, а е обжалвал фиша пред Районен съдСливен.

Законосъобразно въз основа на представените по делото писмени доказателства районният съд е приел вмененото административно нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП за доказаноРазпоредбата на чл.21, ал.1 от ЗДвП въвежда забрана за водача на пътно превозно средство при избиране скоростта на движение да превишава определените стойности на скоростта в км/часкоито за пътно превозно средство от Категория “В” за в населеното място е 50 км/час, установена с пътен знак.

Съгласно разпоредбата на чл.182, ал. 1, т. 3 от ЗДвПводачкойто превиши разрешената скорост в населено мястосе наказвакакто следва: за превишаване от 21 до 30 km/h - с глоба 100 лв., но когато нарушението по ал. 1, т. 1 - 5, ал. 2 и ал. 3, т. 1 - 5 е повторно, наказанието е предвидената за съответното нарушение глоба в двоен размер, а за повторно нарушение по ал. 1, т. 6 и ал. 3, т. 6 - предвидената за съответното нарушение глоба в двоен размер и лишаване от право да се управлява моторно превозно средство за срок три месеца.

Настоящата инстанция намираче нарушението е доказано от представените по делото писмени доказателствакакто и приложения снимков материал от заснет клип с техническо средствоПревишаването на скоростта в случая е заснето с техническо средство и се установява от снимковия материалприложен към делотоДоказателствакоито да опровергават този извод не са посочени и ангажирани от жалбоподателя, а събраните от съда писмени и веществени доказателства са достатъчни за да обосноват извод за доказаност на нарушението.

Неоснователни са възраженията на касатора, за издаването на ЕФ при опорочено процедура.  

 Безспорно по делото е установено нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвПустановено и заснето с техническо средствоСъгласно чл.189, ал. от ЗДВП, при нарушениеустановено и заснето с техническо средство, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размеропределен за съответното нарушение. В случая не е било спорно обстоятелствоточе електронният фиш е изготвен в съответствие с одобрения с Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835 от 24.02.10 г. на Български институт по метрология. Следва да се отбележиче правната теория приемаче документите са вещивърху които с писмени или електронни знаци има материализирано човешко изявление. В този смисъл липсата на подписпечат или посочено физическо лице като издател на електронния фиш не води до отпадане качеството на документ на същия. Следва също да се отбележиче електронният фиш следва да бъде отличаван както от административните актове по смисъла на АПК, така и от актовете за установяване на административно нарушение по смисъла на ЗАНН и по отношение на него не съществува законово разписано задължително съдържание извън изброените в разпоредбата на чл.189, ал.4, изрвторо от ЗДвП реквизити, т.е.  пълно приравняване между електронен фиш и наказателно постановление не може да има нито по отношение на съдържанието имнито във връзка с процедурата по съставянето им. В случая изискуемите реквизити са налицекато процесният фиш съдържа посочени териториалната структура на МВР, на чиято територия е установено нарушениетомястотодатататочния час на извършване на нарушениеторегистрационния номер на МПС, собственикътна когото е регистрирано превозното средствоописание на нарушениетонарушените разпоредбиразмерът на глобатасрокътсметката или мястото на доброволното й заплащане. С оглед горнотобезспорно в случая са налице всички изискуеми елементи от съдържанието на акта, в каквато насока са и изводите на районния съд.

Съгласно чл.188, ал.1 от ЗДвПсобственикът или лицетона което е предоставено МПС, отговаря за извършеното с него нарушениеИзрично законодателят е приелче собственикът се наказва с наказаниетопредвидено за извършеното нарушениеако не посочи на кого е предоставил моторното превозно средство. В случая е установено, а и не е било спорноче именно жалбоподателят е управлявал МПС, с което е извършено процесното нарушение. Липсват доказателства в срока по чл.189, ал.5, изр.2 от ЗДвП същият да е представил писмена декларация, в която да посочиче не той, а друго лице е управлявало собственото му МПС на посочената дата и часПо тези съображения и с оглед въведената в чл.189, ал.5, във вр. с чл.188, ал.1 от ЗДвП презумпцияименно наказаното лицекато собственик на управляваното с превишена скорост МПС се явява субект на процесното административно нарушение.

След като в случая е безспорноче нарушението е констатирано с техническо средство, установяващо и заснемащо нарушениетобез намеса в работата на техниката от страна на контролните органи и са налице достатъчно данни за техническата годност на автоматизираната система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение, то приложимата процедура е именно тази по издаване на електронен фиш.

В случая в електронния фиш е посочен номер на автоматизираното техническо средство, а от приетото като доказателство по делото Удостоверение за одобрен тип средство за измерване и от Протокол от проверка 4-45-22, валиден до 11.02.24 г. на Главна дирекция „НП“, се установява, че същото е в срока на валидност.

В заключение касационната инстанция приемаче при установяване на нарушението и провеждане на особената административно-наказателна процедура по издаване на процесния електронен фиш няма допуснати съществени нарушения. Безспорно са установени нарушениетоавторът му и неговата вина. Деянието е санкционирано законосъобразно, като наложената глоба от 200 лева съответства на нормативно предвидения в чл.182, ал. 4, вр.  ал. 1, т. 3 от ЗДвП вид и размер на наказанието и на констатираното превишение на скоростта за движение.

Като е потвърдил електронния фишрайонният съд е постановил валидно, допустимо и съответстващо на материалния закон решениекоето следва да бъде оставено в сила.

Водим от гореизложеното и на основание чл.221, ал.2, предл.първо от АПК съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение  123/29.03.2023 г. постановено по АНД № 120/2023 г. по описа на СлРС.

ОСЪЖДА И.З.К. с ЕГН **********, да заплати на ОД на МВР – Сливен, съдебни разноски по делото в размер на 80 /осемдесет/ лева.

 

 Решението е окончателно.

 

 

Председател:                                                Членове: 1.

 

 

                                                                                      2.