Решение по дело №773/2018 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 377
Дата: 5 октомври 2018 г. (в сила от 27 октомври 2018 г.)
Съдия: Веселин Стефанов Монов
Дело: 20183230200773
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 юли 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Д О Б Р И Ч К И   Р А Й О Н Е Н  С Ъ Д 

 

Р Е Ш Е Н И Е

№……………..

гр.Добрич, 05.10.2018 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Добрички районен съд, наказателна колегия, в публично съдебно заседание на

четвърти октомври две хиляди и осемнадесета година,в състав:    

                      Съдия - Веселин С. Монов  

                   при  участието на съдебен  секретар Мария Атанасова,

 разгледа  А.Н.Д.№773 по описа на ДРС за 2018 година

 

            Производството е по реда на чл.59,ал.І във вр. с чл.63,ал.1 от ЗАНН и е образувано по жалба на Х.Н.П. ***, с ЕГН ********** срещу Електронен фиш /ЕФ/ серия ”К” №0268853 на ОД на МВР-Добрич. С процесния ЕФ за извършено административно нарушение по чл.21, ал.1 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/ на основание чл.189, ал.4, във вр. с чл.182, ал.1, т.5 от ЗДвП на жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба” в размер на 300 /триста/ лева.

Против ЕФ е постъпила жалба от санкционираното лице, чрез процесуален представител  /адв.Д.С.К. от АК-гр.Варна/ , с която се релевират претенции за погасяване на административнонаказателната отговорност, поради изтекла давност.

          Редовно призован за съдебното заседание жалбоподателят не се явява и не се представлява.

           Въззиваемата страна, редовно призована за съдебно заседание, не се представлява от процесуален представител. Изложено е бланкетно становище, с което се моли жалбата да бъде оставена без уважение, а наложеното с ЕФ административно наказание „глоба” да се потвърди.

          Съдът, след като подложи на анализ и преценка както поотделно, така и в тяхната доказателсвена съвкупност събраните по делото доказателства, в каквато насока е обхвата и пределите на въззивната проверка, намери за установено следното:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от легитимирано лице с правен интерес и в законоустановения в чл.189, ал.8 от ЗДвП преклузивен срок. Разгледана по същество, същата се явява основателна.    

Държавната институция ОД на МВР–Добрич е издала срещу жалбоподателя Х.Н.П. ***, с ЕГН ********** електронен фиш /ЕФ/ серия ”К” №0268853 за налагане на глоба на основание чл.189, ал.4 във вр. с чл.182, ал.1, т.5 от ЗДвП в размер на 300 /триста/ лева, с оглед на извършено административно нарушение по чл.21,ал.1 от ЗДвП. В издадения ЕФ констатираното адм.нарушение е описано по следния начин: На 11.07.2012 година в 17:14 часа  в гр.Добрич, по бул.”Добруджа”, в кв.”Рилци” с МПС „АУДИ А4”, регистрационен номер **** е извършено нарушение за скорост, установено и заснето  с автоматизирано техническо средство TFR1-M №518; разрешена стойност на скоростта - 50 км/ч; установена стойност на скоростта - 94 км/ч; превишена стойност на скоростта 44 км/ч; собственик на когото е регистрирано МПС- Х.Н.П., с посочени данни на ЕГН и постоянен адрес.

 Към ЕФ е приложен снимков материал /разпечатка/ от клип №8875, радар №518 от дата 11.07.2012 година; час: 17:14:56 часа. На снимковия материал към ЕФ са посочени и конкретни GPS - координати, където е било установено превишението на скоростта на автомобила: EL 27 46.8306 и NL 43 35.2231, с помощта на горепосочената мобилна система за видео-контрол на нарушенията на правилата за движение тип №TFR1-M 518. Съобразно представените данни от съдържанието на клип №8875, с описаното техническо средство е отчетена скорост на движение от 97 км/ч, при разрешена 50 км/ч за населеното място, т.е. налице е превишение с 47 км/ч  /наказуема скорост/.

След извършване на справка в регистъра на СПП-КАТ към ОДМВР – гр.Добрич от страна на длъжностните лица е установен собственикът на въпросния автомобил – Х.Н.П. ***, с ЕГН **********. Въз основа на изложените обстоятелства и съдържащи се данни в заснетия с горепосоченото техническо средство „видео-клип” е ангажирана отговорността на жалбоподателя на основание чл. 189, ал.4, във вр. с чл.182, ал.1, т.5 от ЗДвП, при което му е  наложено адм. наказание „глоба” в размер на 300 /триста/ лева.

Описаната фактическа обстановка се установява по несъмнен и категоричен начин  от приложените по делото писмени доказателства и показанията на св.И.К.Й., който в качеството си на полицейски служител към датата на установяване на нарушението - 11.07.2012 година в 17:14:56 часа, е осъществявал контрол с описаната по-горе мобилна система за видео-контрол на нарушенията на правилата за движение.

          Съдът счита, че при издаването на обжалвания ЕФ за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средства – система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение тип TFR1-M 518 няма допуснати нарушения на процесуалните правила и материалния закон. В този смисъл, от формална страна ЕФ съдържа всички изискуеми рекзивити, посочено от законодателя в разпоредбата на чл.189,ал.4 от ЗДвП. Посочената е  териториалната структура на МВР, на чиято територия е установено нарушението /ОД на МВР-Добрич/,мястото където е установено нарушението /гр.Добрич, по бул. ”Добруджа”, в кв.”Рилци” /датата и точния час на извършването му  /11.07.2012 година, в 17:14 часа/, марката и модела на моторното превозно средство/„АУДИ А4”/ , неговия  рег.номер /В 9777 РР/ собственикът, на когото е регистрирано превозното средство /Х.Н.П. ***, с ЕГН **********/ нпаравено е точно и ясно описание на нарушението /извършено нарушение за скорост – 94 км/ч, при ограничение 50 км/ч и превишена стойност на скоростта от 44 км/ч/, нарушената разпоредба - чл.21,ал.1 от ЗДвП/, размерът на глобата /300 лева/, срокът, сметката и мястото на доброволното й заплащане /в 14-дневен срок в БНБ по указаната сметка на името на отбелязания фонд/.

В атакувания електронен фиш е отбелязано конкретно, че нарушението се свежда до управление на МПС, с превишена скорост от 44 км/ч, при разрешена такава от 50 км/ч за населено място.Горното формира еднозначен извод, че ангажирането на административнонаказателната отговорност на жалбоподателя в хипотезата на чл.189, ал.4 от ЗДвП, за извършено административно нарушение по чл.21, ал.1 от Закона за движението по пътищата е законосъобразно.

Безспорно установено е по делото, че превишената скорост на движение на управлявания  от жалбоподателя л.а. „АУДИ А4”, с рег.№ **** е установена с автоматизирано техническо средство – система за видео-контрол на нарушенията на правилата за движение тип №TFR1-M 518. Касае се за одобрен тип техническо средство, съгласно наредбата за средствата за измерване, подлежащо на метрологичен контрол, на което срокът на валидност е до 24.02.2020 година. От представените писмени доказателства по делото е видно, че към дата 11.07.2012 година, когато е измерена превишената скорост на движение, мобилната видео-радарна система е била монтирана на служебен автомобил на ОД на МВР-Добрич, както и че същата е преминала успешно проверка в Лабораторията за проверка на средствата за измерване при ГДНП. В този смисъл, мобилната радарна система, монтирана на служебния автомобил на КАТ е била технически изправна и извършените с нея измервания са съобразени със Закона за измерванията.

 Към издадения електронен фиш  е приложена и снимкова разпечатка от клип № 8875 на радар 518 от дата 11.07.2012 година. Съгласно разпоредбата на чл. 189,ал.15 от ЗДвП снимковия материал, изготвен с техническо средство или система, заснемаща или записваща датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, съставлява веществено доказателствено средство в административно-наказателния процес.

А колкото до обективното несъответствие между констатираната с техническото средство превишена скорост на движение на ППС от 97 км/ч и  отразената в ЕФ /94 км/ч/ може да се посочи, че правилно същата е занижена с 3 км/ч, което се явява съобразено с техническите характеристики и параметри на  системата за видео-контрол тип  „TFR1- M”, при условие, че производителят допуска отклонение от плюс/минус  3 км/ч, при измерване на скорост на движение до 100 км/ч. Ето защо, правилно в ЕФ е посочена „редуцираната стойност” скорост 94 км/ч, а не действително засечената скорост от мобилната система за видео-контрол от 97 км/ч, което се явява в полза на нарушителя и на практика не утежнява неговото положение.

Съдът намира, че описаното в ЕФ административно нарушение, изразяващо се в управление от жалбоподателя на МПС в населено място с превишена скорост от 44 км/ч, над пределно допустимата за населените места на горепосочената дата 11.07.2012 година , в 17:14 часа се явява безспорно доказано. Всъщност, по изложените фактически данни в ЕФ не се спори. С жалбата се релевират претенции единствено за изтекла погасителна давност, поради което се моли съдът да прекрати административно-наказателното производство на посоченото основание.

Съдът,след като извърши цялостна проверка на санкциониращият административен акт намира, че в конкретния случай е изтекъл предвидения в закона давностен срок, погасяващ административно-наказателното преследване по отношение на нарушението, обективирано в ЕФ. Съдържащите се в последния безпротиворечиви данни сочат, че деянието, за което е привлечен към отговорност  жалбоподателя е извършено на 11.07.2012 година. Съгласно действащата към момента на разглеждане на спора редакция на чл.80,ал.1,т.5 от НК наказателното преследване се изключва по давност, ако не е възбудено в продължение на 3 години за всяко престъпление, което не се наказва с наказание лишаване от свобода за повече от 1 година. В чл. 81, ал. 1 от НК са уредени случаите, при които давността спира да тече, а в ал.2 на същия член, законодателят посочва случаите на прекъсване на давността, като изрично се сочи и това, че след извършване на действието, с което е прекъсната давността, започва да тече нова давност. От легалния прочит на разпоредбата на чл.81,ал.3 от НК е видно, че     независимо от спирането или прекъсването на давността наказателното преследване се изключва, ако е изтекъл срок, който надвишава с една втора срока, предвиден в чл. 80 от НК.

Съгласно разпоредбата на чл.11 от ЗАНН, която препраща по въпросите относно обстоятелствата, изключващи отговорността, се прилагат разпоредбите на Общата част на НК, доколкото в ЗАНН не е предвидено друго. Отговор на това, дали разпоредбата на чл.11 от ЗАНН препраща изрично към уредбата относно погасяване на наказателното преследване по давност в НК е даден в Тълкувателно Постановление № 1 от 27.02.2015 г.на ОСС – НК на ВКС и на ВАС – ОСС. Съгласно цитираното Тълк.постановление, разпоредбата на чл.11 от ЗАНН препраща към уредбата, относно погасяване на наказателното преследвано по давност в НК. И доколкото в чл.34 от ЗАНН няма разпоредба, аналогична на разпоредбата на чл.81, ал.3 от НК, уреждаща абсолютната давност, то тази празнина в ЗАНН се преодолява с приложението на чл.81,ал.3 от НК, във вр. с чл.80, ал.1, т.5 от НК, във вр. с чл.11 от ЗАНН.

 В разглеждания случай, от момента на извършване на административното нарушение 11.07.2012 година, до окончателното произнасяне от съда с решение, е изминал законоустановения период от време, след изтичането на който се погасява възможността административнонаказващият орган да реализира властническите си правомощия по административнонаказателното правоотношение, респ. се погасява и административнонаказателната отговорност на дееца.

Предвидената погасителна давност в чл.80, ал.1, т.5 от НК е три години, и по аргумент на чл.81,ал.3 от НК абсолютната давност  за наказателно преследване следва да бъде четири години и шест месеца. Следователно, от момента на извършване на административното нарушение -11.07.2012 година до настоящия момент на провеждане на съдебното заседание по делото на дата 04.10.2018 година, е изтекъл абсолютният давностен срок за възбуждане на административно -наказателно преследване спрямо нарушителя. Изложените съображения налагат за съда еднозначен извод да отмени обжалвания ЕФ и прекрати административното производство (аргумент от чл. 334, т. 4 от НПК, вр. чл. 84 от ЗАНН) без да възниква задължение да коментира по въпроса за размера на адм. наказание.

 Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

О Т М Е Н Я   Електронен Фиш серия ”К” №0268853 на ОД на МВР-Добрич, с който на Х.Н.П. ***, с ЕГН ********** за извършено административно нарушение на чл.21, ал.1 от Закона за движението по пътищата, установено с автоматизирано техническо средство №TFR1-M, с инв. №518 по реда на чл.189, ал.4 от Закона за движението по пътищата, на основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.1,т.5 от Закона за движението по пътищата е наложено административно наказание "глоба" в размер на 300 /триста/ лева.

Прекратява административно-наказателното производство по А.Н.Д. №773/ 2018 година, водено по описа на Районен съд - гр.Добрич.

          Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от уведомяването на страните пред Административен съд-гр.Добрич, по реда на глава ХІІ от Административнопроцесуалния кодекс.

 

                                                                                              Съдия :