Р
Е Ш Е
Н И Е № 260075
гр. Сливен, 07.10.2020г.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
СЛИВЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, наказателно отделение, III-ти наказателен състав, в публично заседание на първи
октомври през две хиляди и двадесета
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛАНА ДИМОВА
при секретаря Жанина Бояджиева, като разгледа
докладваното от председателя АНД № 826 по описа за 2020 год., за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по повод жалба срещу НП издадено от Директор на
Териториална дирекция на НАП гр. Бургас, упълномощена със Заповед № ЗЦУ-ОПР-
17/17.05.2018 г. на Изпълнителния директор на Националната агенция за
приходите, въз
основа на акт за установяване на административно
нарушение № F518695/25.10.2019
г.против „ГЕОРГИДЕС
Жалбоподателят, редовно
призован, не се явява и не изпраща процесуален представител. В жалбата до РС – Сливен моли за
отмяна или изменение на НП.
В с.з. органа, издал обжалваното
наказателно постановление изпраща свой
представител,който счита,че НП е правилно и законосъобразно.
Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът прие за установена
следната фактическа обстановка:
При
извършена проверка на 24.10.2019 г., в ТД на НАП -Бургас, офис Сливен, по
Закона за статистиката на вътрешнообщностната търговия със стоки (ЗСВТС) било установено, че за проверявания референтен
период, а именно м.06.2019 г. от дружеството е подадена в срока до
14-то число на следващия месец Интрастат декларация, но същата е с неверни данни.
Дружеството „ГЕОРГИДЕС
В хода на проверката било установено
,че „ГЕОРГИДЕС
От
представените в хода на проверката документи, а именно фактура № **********
от 24.06.19г. на стойност 39 116,60 лв.и фактура № ********** от 24.06.19г.на стойност
70 409.88лв./описани в протокол за
извършена проверка/ е видно, че стоките са пристигнали на територията на
страната през референтен период 01.06.2019 г. - 30.06.2019 г.,поради
което АНО правилно е приел,че за този период са осъществени ВОД на стоки, които
подлежат на деклариране, тъй като са налице условията на чл.2, ал. 1 и 2 от
Наредба №Н-8 от 14.12.2009 г. за прилагане на система „Интрастат” .
По
делото е установено,че задълженото лице е
подало нулева Интрастат декларация в срока по чл.11, ал.1 от ЗСВТС, но не е
подало корегираща декларация в същия срок, въпреки, че са били налице
обстоятелствата по чл.12, ал.4 от ЗСВОТС, тъй като през референтния период е осъществило вътреобщностна търговия със стоки, без да отрази това в
Интрастат декларацията подадена на 12.07.2019 г.
Въз основа на горното, АНО е съставил АУАН № F518695/25.10.2019 г.
и издал НП , с което на дружеството- жалбоподател е наложена имуществена
санкция в размер на 700 лева на основание чл.17
ал.1, предл. последно от Закона за статистика на
вътрешнообщностната търговия със стоки за извършено нарушение на чл.17 ал.1, предл. последно в вр.чл.11,ал.1 от същия
закона.
Въз основа на събраните по делото
доказателства, преценени в тяхната съвкупност и поотделно като безпротиворечиви
и относими към предмета на делото, съдът направи следните фактически и правни
изводи:
Жалбата е процесуално допустима-подадена в
законоустановения срок от лице имащо правен интерес от обжалването и разгледана
по същество е частично основателна, макар на различни от посочените в нея
основания.
По делото безспорно
е установено, че на 24.10.2019
г., в ТД на НАП -Бургас, офис Сливен,била извършена проверка по Закона за
статистиката на вътрешнообщностната търговия със стоки .
Дружеството „ГЕОРГИДЕС
АНО
,правилно е приел,че съгласно чл.11, ал.1
от ЗСВОТС срокът за подаване на декларацията е до 14-то число на месеца,
следващ референтния период, т.е. в случая крайният срок за подаване на
декларацията за референтен период месец 06/2019 г. е 14.07.2019 г.Правилно е приел,че Декларацията
е подадена на 12.07.2019 г. ,както и ,че в същата са
посочени доставки с нулева стойност.
От представените документи е видно, че стоките са пристигнали на територията на
страната през референтен период 01.06.2019 г. - 30.06.2019 г.,поради
което АНО е приел,че за този период са осъществени ВОД на стоки, които подлежат на
деклариране, тъй като са налице условията на чл.2, ал. 1 и 2 от Наредба №Н-8 от
14.12.2009 г. за прилагане на система „Интрастат” .
По
делото е установено,че задълженото лице е
подало нулева Интрастат декларация в срока по чл.11, ал.1 от ЗСВТС, но не е
подало корегираща декларация в същия срок, въпреки, че са били налице
обстоятелствата по чл.12, ал.4 от ЗСВОТС, тъй като през референтния период е осъществило вътреобщностна търговия със стоки, без да отрази това в Интрастат декларацията подадена на 12.07.2019 г.
С оглед горното, съдът приема,че АНО правилно е
квалифицирал извършеното нарушение като такова по чл. 17, ал. 1, предложение последно в вр. чл. 11,ал.1 от ЗСВТС, доколкото подадената в срок
Декларация е била с неверни данни .Разпоредбата на чл. 11 от ЗСВТС указва срока
, в който следва да бъде подадена Декларацията, но в случаят същата е подадена
като нулева ,което безспорно , я прави такава с неверни данни ,при наличието на
осъществени в периода ВОД на стоки.
При
служебно извършена проверка, съдът не констатира допускането на нарушения в
хода на административно-наказателното производство. В конкретния случай, при
съставяне на АУАН и издаване на атакуваното НП, са спазени изискванията,
визирани в разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 ЗАНН. Не са налице формални предпоставки
за отмяна на обжалваното наказателното постановление, тъй като при
реализирането на административно-наказателната отговорност на
дружеството-жалбоподател, не са допуснати съществени процесуални нарушения,
които да водят до опорочаване на производството.
Правилно е определена и санкционната норма
,доколкото съгласно чл. 17, ал. 1 ЗСВТС, интрастат оператор,
който не подаде Интрастат декларация, не я
подаде в предвидените срокове или предостави неизчерпателни или неверни данни
в Интрастат декларация, се наказва с глоба
или с имуществена санкция в размер от 500 до 5000 лв..В случаят обаче ,съдът
счита ,че наказанието е следвало да бъде определено в минимален размер ,
доколкото констатираното нарушение е първо по ред , а нарушението не се
отличава с по –висока обществена опасност от обикновените случай на нарушения по този текст от закона.В тази
връзка,съдът отчете и съдържащите се в материалите по делото факти, изложени от
страна на жалбоподателя, че причина за невярното деклариране е била
невъзможност да бъде подадена коректна Декларация,което указва не на
пренебрегване на императивните разпоредби на чл. 11 ,ал. 1 от ЗСВТС, а на опит
да бъдат изпълнени,макар довел до допускане на друго нарушение.
Основателно и своевременно се явява
искането на процесуалния представител на АНО за присъждане на
разноски във вид на юрисконсултско възнаграждение. Същото следва да се определи
на основание в размер на 100,00 лева, съобразно нормата на чл. 63, ал. 5 от ЗАНН във връзка с чл. 37, ал.1 от Закона за правната помощ и чл. 24 от
Наредбата за плащането на правната помощ и да се възложи в тежест на
оспорващата страна.
Воден от
горното и на основание чл. 63,
ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ИЗМЕНЯ НП №F518695 от 09.12.19г. , издадено от Директор на
Териториална дирекция на НАП гр. Бургас, против „ГЕОРГИДЕС
ОСЪЖДА „ГЕОРГИДЕС
Решението
подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд-гр. Сливен в
14 – дневен срок от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ :