О
П Р Е
Д Е Л
Е Н И Е
Номер 2218 Година 2018, 09.11. Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен
Съд – Пловдив, І отд., III състав
на 09 Ноември
2018
в закрито заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ТАНЯ КОМСАЛОВА
като
разгледа докладваното от СЪДИЯ ТАНЯ КОМСАЛОВА ч.адм. дело номер 3344 по описа за 2018 година и като обсъди:
Образувано е
по жалба на „Уейбин“ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление
гр.София, ж.к. Света Троица, ул.“Трън“, бл.362, вх.А, ет.3, ап. 12,
представлявано от Джанг Сюемей, със съд.адрес ***, подадена чрез процесуалния
му представител адв.С.М., против Разпореждане за предварително изпълнение на Заповед
за налагане на принудителна административна мярка /ЗНПАМ/ ФК № 178-0377973 от 31.10.2018г.
на Началник Отдел „Оперативни дейности“ – гр.Пловдив, в Главна Дирекция „Фискален
контрол“ в ЦУ на НАП.
В
жалбата се навеждат доводи за незаконосъобразност на оспореното разпореждане, като се иска неговата отмяна, както и спиране на допуснатото
предварително изпълнение до окончателното решаване на спора по настоящата
жалба на основание чл.60 ал.5 АПК. Подробни съображения са изложени в жалбата. Претендират
се разноски.
Ответникът – Началник на Отдел „Оперативен
контрол“ – Пловдив, Главна Дирекция „Фискален Контрол“ при ЦУ на НАП, чрез
процесуалния представител, юрисконсулт З. счита жалбата за неоснователна. Иска
се отхвърлянето й. Подробни съображения са изложени в писменото становище.
Претендира се юрисконсултско възнаграждение.
Жалбата против разпореждането е подадена в рамките на
установения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен
интерес, поради което се явява ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество, същата се явява ОСНОВАТЕЛНА.
С цитираната Заповед и на основание
чл.186 ал.3 от ЗДДС е разпоредено запечатване на търговски обект – магазин, находящ се в
****, стопанисван от „Уейбин“ООД.
От фактическа страна по делото е установено следното:
При извършена проверка на 24.10.2018г. от приходната администрация е установено, че на търговски обект по смисъла на § 1, т. 41 от ДР на ЗДДС - магазин,
находящ се в ****, стопанисван от „Уейбин“ООД, дружеството, в качеството си на
лице по чл. 3, ал. 2 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане
на продажби в търговски обекти чрез фискални устройства на МФ /наричана по-дуло
само Наредбата/ не спазва изискванията на чл.26, ал.1 т.7 от Наредбата, като при
извършена контролна попука на един брой чанта, на обща стойност 29 лева,
платени в брой е издаден ФБ/фискален бон/, № 0018072 от 24.10.2018г. от
регистрираното и въведено в експлоатация и работещо в обекта фискално
устройство /ФУ/ модел Датекс DP-55KL
с ИН № DT347523 и ФП 02644041, като ФБ не съдържа задължителните
реквизити по чл.26 ал.1 т.7 от Наредбата, а именно наименование на стоката, код
на данъчната група, количество и стойност по видове закупени стоки или услуги.
Установено
е също така в хода на проверката, че официално разчетения от ФУ оборот за деня към14,30 часа е 506,61 лева,
съответно фактическа наличност на парични средства в касата – 819,62 лева, при
отразени 400 лева – служебно въведени суми, т.е. отрицателна касова разлика от
„-86,99 лева“ без да е регистрирана като „служебно изведени суми“ във ФУ; установено
е и нарушение на чл.25 ал.7 от Наредбата – между показанията на часовника на
въведеното и работещо в обекта ФУ и астрономическото време е на лице разлика от
123 минути или 2 часа и 3 минути.
Резултатите
от проверката са обективирани в Протокол за извършена проверка с ПИП сер. АА № 0377973/24.10.2018г.,
към който са приложени и събраните доказателства.
Последвало
е издаването на Заповедта от 31.10.2018г., в чийто диспозитив Началникът на Отдел „Оперативни дейности“ – Пловдив, ГД“Фискален
Контрол“ при ЦУ на НАП е включил процесното разпореждане за допускане на
предварителното й изпълнение, основано на разпоредбата на чл.188 ЗДДС във
връзка с чл.60 от АПК.
Съобразно разпоредбата на чл.188 от ЗДДС, заповедта по чл.186 ал.1 от същия закон, с която се налага ПАМ, подлежи
на предварително изпълнение при условията на АПК, т.е. при наличие на
предпоставките, възведени в чл.60 от АПК.
Следователно, за да пристъпи към
допускане на предварително изпълнение на издадената заповед за налагане на
ПАМ, административният орган следва да съобрази наличието на някои или на
всички предпоставки, включени в хипотезата на тази разпоредба и да мотивира
разпореждането, с което допуска предварително изпълнение, като установи, че то
се налага, за да се осигурят животът или здравето на гражданите, да се защитят
особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде
осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението
на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда, или по
искане на някоя от страните - в защита на особено важен неин интерес.
В конкретния случай, видно от заповедта,
мотивите за издаване на разпореждането по чл.188 от АПК са следните: 1/
да се защити интересът на държавния бюджет за законосъобразно регистриране и
отчитане на продажбите чрез фискално устройство в проверения търговски обект,
респективно правилното определяне на реализираните от задълженото лице приходи
и размера на публичните му задължения; 2/ съществува опасност изпълнението на
акта да бъде осуетено или сериозно затруднено и 3/ от закъснението на
изпълнението могат да последват значителни или труднопоправими вреди, а именно
– съществено отклонение от данъчното облагане по отношение на конкретния
субект.
По отношение на първото основание органът
е приел, че е застрашен важен държавен интерес. В тази връзка е посочено, че редът
и начинът за издаване на касова бележка и задължителните реквизити, които
същата следва да съдържа, е нормативно установено задължение на субектите,
стопанисващи или управляващи търговски обекти, което следва да се изпълнява при
съответни предпоставки. Неотчитането на вида и група на стоката, както и
неотчитането на точните количества продадени стоки от търговеца, препятстват
контролната дейност на приходната администрация и не позволяват да се установи
фактически реализирания оборот от проверяващия търговец. Преценен е вида на
търговския обект, неговата големина, разнообразието на продаваните артикули,
данните относно касовата и фактическата наличност, тези за оборотите за деня.
Като е посочено, че „всички изложени обстоятелства в своята съвкупност, сочат
че проверяваното лице накърнява съществено обществения интерес и фискалната
политика на държавата, тъй като укрива значителна част от совите продажби и
като последица се явява неприложимо определянето на реализираните доходи“.
По отношение на твърдението, че без да се
допусне предварителното й изпълнение ПАМ няма да може да бъде изпълнена или
това изпълнение ще се затрудни значително, е счетено че изграденото поведение
на търговеца към действие в нарушение на закона е обосновано да се предположи,
че е възможно да възникне нова хипотеза, в която връзка са отразени фактите
посочени по-горе относно разликата във касовата наличност /отрицателна,
бел.моя/, както и разликата между часовника на ФУ и астрономическото време, за
които нарушения се твърди да са издадени и АУАН, както и се излагат твърдение,
за предходни АУАН, съответно последващо го НП /разбира се с дата от предпоследния
ден от шестмесечния срок по чл.34 от ЗАНН/, както и предходна ЗНПАМ, което
свидетелствало за липса на промяна в поведението на субекта.
Разбира се тези доказателства не са
приложени към административната преписка.
В мотивите си, обективирани в самата Заповед за
налагане на ПАМ, административният орган е изложил общотеоретични разсъждения
за приложението на всяка една от посочените законови хипотези, като е посочил в
крайна сметка, че установяването и събирането на данъци и препятстване на
контролните функции на приходната администрация, благоприятстват и
предразполагат разрастването на причиняваните вреди на фиска, тъй като не
позволяват да се проследи търговския оборот в обекта като цялост.
В казуса за установения обект има регистрирано и работещо
фискално устройство, което да подава в НАП актуални данни съгласно изискванията
на Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и
отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, чрез което
в крайна сметка е установено редовното отчитане на продажбите /извън разбира
се коментирания въпрос за реквизитите на ФБ-ве/, като извод за противното не
произтича и от установената „отрицателна“ касова разлика.
Няма
данни дружеството да е извършвало други нарушения /каза се по преписката
липсват приложени цитираните АУАН, нито посоченото, нито твърдяната ЗНПАМ/.
Граматическото тълкуване на нормата на чл. 188
от ЗДДС
указва, че разпоредбата не урежда допуснато по силата на закон предварително
изпълнение, а такова "при условията на АПК".
Така формулиран текстът препраща към реда и предпоставките за допускане на
предварително изпълнение на административните актове, уредени в чл. 60, ал. 1
от АПК.
Целта на предварителното изпълнение на наложената
принудителна административна мярка е различна, поради което е недопустимо
мотивиране на акта по чл. 60, ал. 1
АПК
с постигане на целите на ПАМ - предотвратяване и преустановяване на
административни нарушения от същия вид, охрана интересите на държавния бюджет
от правилно отчитане на продажбите и определяне размера на публичните
задължения. Така описаните в разпореждането по чл.60 ал.1
от АПК
цели кореспондират с целите на ПАМ по смисъла на чл. 22
ЗАНН, които са различни от
необходимостта да се промени незабавно с издаване и връчване на акта
досегашното фактическо положение. Тази промяна може да се разпореди с оглед
охрана на значими държавни и обществени интереси, визирани в чл.60 ал.1
АПК,
свързани с живота, здравето, сигурността на значителна маса хора или осуетяване
изпълнението на конкретния индивидуален административен акт, което би
обезсмислило издаването му. Утежняващата мярка следва да съдържа мотиви в
подкрепа на защитимите по чл. 60, ал. 1
АПК
интереси, относими към всеки конкретен случай.
Самият
факт на неспазване на реда и изискванията за определени реквизити към ФБ, е
определен от законодателя като императивно основание за налагане на процесната
ПАМ.
Но
не фактът на неспазване на задължението по чл.26 ал.1 т.7 от Наредбата, е
основанието за допускане на предварителното изпълнение - в противен случай би
се касаело за допускане на предварително изпълнение по силата на закона при
презумиран от законодателя защитим особено важен държавен интерес.
В случая
обаче ЗДДС
препраща към АПК
и предпоставките по чл. 60 ал. 1
АПК,
като особено важният държавен интерес следва да се мотивира от органа за всеки
конкретен случай. Контролът върху заплащането на данъците и правилното им
определяне при реално отчитане на продажбите сам по себе си е с цел защита
интереса на фиска. Бланкетното позоваване на интереса на държавата с оглед защита
на фиска, който интерес е водещ във всички случаи и който императивно налага
разпореждането за ПАМ не представлява мотивираност на разпореждането по
смисъла на чл.60 ал.1
АПК.
При това, целта на наложената принудителна административна мярка е различна от
целта на предварителното изпълнение, поради което е недопустимо мотивиране на
акта по чл.60 ал.1
АПК
с постигане на целите на ПАМ - предотвратяване и преустановяване на
административни нарушения от същия вид, охрана интересите на държавния бюджет
от правилно отчитане на продажбите и определяне размера на публичните
задължения.
Констатираното нарушение, че във ФБ липсват реквизити
по чл.26 ал.1 т.7 от Наредбата, е относимо в случая към
законосъобразността на наложената ПАМ, а изложените допълнителни съображения,
вкл. и относно големината на обекта, неговото местоположение и реализираните
обороти /при положение че същите са отчетени по предвидения за това ред по
Наредбата/ – към срока на същата, който в случая следва да се подчертае е
определен в неговия максимум.
Чрез допускане на предварително изпълнение на ПАМ,
респ. незабавно запечатване на обекта и забрана на достъпа до него, не се
постига целта на предварителното изпълнение, включително относно интересите на
фиска по правилно определяне на реализираните доходи и публичните задължения
на лицето. За да се обоснове обаче необходимостта от предварително изпълнение
е следвало да бъдат посочени конкретни съображения, обуславящи наличието на
изтъкнатите бланкетни съображения /така Определение
№12656 от 23.10.2017 г. по адм. д. № 10893/ 2017 на ВАС на РБ/, съответно да се
ангажират в пълнота необходимите доказателства от страна на ответника за
останалите изложени от него съображения.
Така изложените мотиви очевидно не съдържат конкретно
установени факти, последица от проявлението или липсата на които е състояние,
при което, ако не бъде допуснато предварително изпълнение на процесната заповед
ще настъпят всички или част от цитираните в чл.60 ал.1 неблагоприятни последици
(а именно ще се засегнат особено важни държавни интереси, ще бъде осуетено или
сериозно затруднено изпълнението на акта и/или от закъснението на изпълнението
може да последва значителна или трудно поправима вреда за бюджета). Както вече
бе казано, предварителното изпълнение в случая не произтича по силата на
закона, а е следствие на волеизявление на административния орган, т.е. законът
не презюмира наличието на предпоставките на чл.60 ал.1 АПК,
само защото е извършено административно нарушение.
Очевидно е, че с така изложените мотиви
административният орган не доказва конкретна необходимост от защита на особено
важни държавни интереси, доколкото превантивният характер на ПАМ не
предпоставя автоматично извод за наличие на основание за допускане на
предварително изпълнение на акта, с който се налагат.
В случая е направен опит посредством целите на ПАМ да
бъде доказана предпоставка за допускане на предварителното и изпълнение, което
е недопустим подход. Целите на ПАМ и на предварителното изпълнение са различни
и за реализирането им е необходимо да бъдат доказани различни предпоставки.
Все в тази насока следва да се добави, че общото
посочване на визираните в разпоредбата на чл.60 АПК предпоставки
за допускане на предварително изпълнение на административния акт, не
освобождава органа от задължението да мотивира наличието на тези
предпоставки, като изложи конкретни фактически основания, а и да ангажира
съответните доказателства за това, така че да е възможно съдът да прецени дали
е налице пряка и непосредствена заплаха за държавния интерес, дали е налице
опасност да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта, както и
съществува ли реална възможност от закъснението на изпълнението да последва
значителна или трудно поправима вреда за бюджета./така определение №8346 от
29.06.2017г. по адм. д. №7322/2017г. на ВАС, определение № 8178 от 27.06.2017г.
по адм. д. №6440/2017г. на ВАС, определение №8604 от 04.07. 2017г. по адм. д.
№6970/2017г. на ВАС, определение №7438 от 13.06. 2017г. по адм. д. №3959/2017г.
на ВАС, определение №6765 от 31.05.2017г. по адм. д. №5670/ 2017г. на ВАС,
определение № 6575/26.05.2017г. по адм. д. № 5074/2017г. на ВАС и много др./.
В случая каза се, в обжалваното разпореждане от една
страна се излагат бланкетни мотиви, а останалите изложени съображения, които
биха били относими – не са подкрепени с каквито и да е доказателства, което от
своя страна води до невъзможност съда да анализира същите и да прецени дали те
изпълват една или повече от предпоставките по чл.60 ал.1 АПК
/т.е. налице е невъзможност да бъде осъществен ефективен съдебен контрол по
реда на чл.60 ал. 4 АПК/.
Действително, интересът на държавния бюджет от спазване изискванията за реквизити на ФБ, които всъщност
дават възможност за правилното определяне на оборотите на данъчно-задължените
лица, респективно правилното определяне на
реализираните от задълженото лице приходи и на размера на публичните му задължения,
могат да се квалифицират като особено важни държавни или обществени интереси
по смисъла на чл. 60, ал. 1 АПК, но това очевидно не е дало основание на
законодателя да допусне по силата на закона предварително изпълнение на тази
категория актове, поради което и не може да бъде аргумент за сам по себе си за изпълнение
фактическия състав по чл.60 ал.1 от АПК.
В крайна сметка налагането на всяка една утежняваща мярка,
каквато е наложената ПАМ и постановеното и при това допуснатото нейно
предварително изпълнение, следва да бъде съразмерно и пропорционално спрямо
конкретния адресат на акта по смисъла на чл.6 ал.2 АПК и съобразено със спецификите на конкретния
случай. Именно това налага изискването разпореждането по чл.60 ал.1 АПК да съдържа мотиви в подкрепа на защитимите в
същата норма интереси, относими към всеки конкретен случай. В конкретния случай
такива индивидуални мотиви, които да отграничат процесния случай от всички
останали констатирани нарушения по чл.186 ал.1 т.1
б."г" ЗДДС, са изложени
твърде бланкетно, а останалите такива – не са подкрепени с доказателства.
Казано с други думи, в случая в разпореждането не са
изложени съществени, конкретни и убедителни мотиви за необходимостта ПАМ,
непременно да бъде изпълнена предварително/така още Определение № 13290 от
06.11.2014г. на ВАС по адм. д. №12068/2014г., I отд./.
От друга страна на практика позоваването на множество
основания, изисква и представяне на факти, а и на доводи, за наличието на всяко
едно от тях, т.е. не освобождава органа от успешно провеждане на пълно главно
доказване на същите, т.е. доказателствената тежест е за него.
Очевидно в случая посредством допуснатото
предварително изпълнение се цели на всяка цена изпълнение на приложената ПАМ,
независимо от законосъоб-разността на същата /което ще бъде установено в един
последващ момент, но съ-дебният контрол на две инстанции, обективно отнема
време/, което е видно както от практиката на данъчната администрация във всички
случаи при издаване на ЗНПАМ да включват и разпореждане по чл.60 ал.1 от АПК
без изключения, както и от факта – че евентуално се издава НП във връзка с
допуснатото административно нарушение на границата на изтичане на срока по
чл.34 ал.3 от ЗАНН, което лишава субектите от възможността да се възползват и
от правото им по чл.187 ал.4 ЗДДС.
Констатираната липса на конкретно посочени и доказани
в условията пълно главно доказване /при доказателствена тежест за
администрацията/ факти и обстоятелства,които да налагат допускане на
предварително изпълнение на оспорения административен акт, съотнесени с конкретно
констатираното нарушение по Наредбата /което в крайна сметка не е свързано с
неиздаване на ФБ, т.е. неотчитане и регистриране на осъществената продажба чрез
регистрираното и въведено в експлоатация в обекта ФУ/, налагат крайния извод,
че въпросното разпореждане е незаконосъобразно и следва да бъде отменено.
На следващо място, според чл.60 ал.5 АПК, жалбата срещу разпореждането за допускане на
предварително изпълнение не спира изпълнението, но съдът може да го спре до
окончателното й решаване. Именно в тази връзка е направено и искане за спиране
на допуснатото предварително изпълнение до окончателното решаване на спора по
жалбата в тази й част.
Изложените съображения за незаконосъобразност на
разпореждането за допускане на предварително изпълнение обосновават и
основателност на искането за спиране на предварителното изпълнение до
окончателното решаване на този именно въпрос с влязло в сила определение.
При този изход на спора на оспорващия се дължат
сторените в процеса разноски – 50 лева внесена ДТ и 500 лева уговорено и
изплатено адвокатско възнаграждение /л.11/, което е в минимума по чл.8 ал.3 от
Наредба №1 от 09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските
възнаграждения.
Ето защо и поради мотивите, изложени
по - горе АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, I отд., III състав :
О П Р Е Д Е
Л И
ОТМЕНЯ разпореждане
за допускане на предварително изпълнение на принудителна административна
мярка „запечатване на обект – магазин, находящ се ****, стопанисвана от „Уейбин“ООД, обективирано в Заповед за налагане на принудителна
административна мярка № ФК № 178-0377973 от 30.10.2018г. на Началника на Отдел
„Оперативни дейности“, ГД“Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
СПИРА
допуснатото със Заповед за налагане на принудителна
административна мярка ФК № 178-0377973 от 30.10.2018г. на Началника на Отдел
„Оперативни дейности“, ГД“Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, предварително изпълнение - до приключване
на съдебното производство в частта му относно законосъобразността на допуснатото
предварително изпълнение с влязъл в сила съдебен акт.
ОСЪЖДА
ТД на НАП – Пловдив
да заплати на „Уейбин“ООД,
ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.София, ж.к. Света Троица,
ул.“Трън“, бл. 362, вх.А, ет.3, ап.12, сумата от 550 /петстотин и петдесет/
лева, разноски по делото.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 7
– дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ : /П/