Р Е Ш Е Н И Е
№ ...............
гр. София, 18.07.2019 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИЯТ
ГРАДСКИ СЪД, ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ, II „Б“ въззивен състав,
в публично заседание на първи юли през две
хиляди и деветнадесета година в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЛЮБОМИР
ВАСИЛЕВ
ЧЛЕНОВЕ: КАЛИНА
АНАСТАСОВА
МЛ.СЪДИЯ СВЕТОСЛАВ СПАСЕНОВ
при
секретаря Алина Тодорова, като разгледа докладваното от съдия Анастасова въззивно гражданско дело № 361/2019 г., за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл. 258 и сл. ГПК.
С решение № 533135 от 13.11.2018 г. по гр. д. № 80431/2017 г. по описа на Софийски районен съд, 54 състав първоинстанционният
съд е отхвърлил, като неоснователни исковете
на Т.Д.Т., ЕГН **********, с адрес: ***,
срещу Ц. „Фонд з.л.н.д.“, с адрес: ***, със съдебен адрес:***, офис 14 с
правоприемник Министерство на здравеопазването, с правно основание чл.344, ал.1, т.1 КТ за признаване за незаконно и
отмяна на уволнение, извършено със заповед № РД-15-1088
от 11.09.2017г. на министъра на здравеопазването и с правно основание чл. 344,
ал. 1, т. 2 КТ за възстановяване на заеманата от ищцата преди уволнението
длъжност „директор“ н.ц. „Фонд з.л.н.д.“ с
правоприемник Министерство на здравеопазването.
С постановеното решение, на основание чл. 78,
ал. 3 ГПК, ищцата е осъдена да заплати на ответника сумата от 650.00 лв.,
представляваща разноски за производството пред СРС.
Срещу решението е постъпила жалба от ищеца Т.Д.Т., в която посочва, че
първоинстанционното решение е незаконосъобразно,
необосновано, постановено при нарушение на материалния закон и процесуалните
правила. Отправя искане за отмяна на решението в обжалваната част и уважаване
на предявените искове. Претендира разноски в
производството. Изразява становище, че посоченото основание
за прекратяване на трудовия й договор – чл.19а, ал.2 от ЗА е неприложимо в
случая. Освен това посочената материалноправна разпоредба изисквала спазването
на определена процедура. Независимо, че Центърът бил създаден с подзаконов
нормативен акт – ПМС № 280/18.10.2004 г. /обн.ДВ, бр. 96/29.10.2004 г., в сила
от 29.10.2004 г./, то, не може да се приеме, че същият осъществява държавна
политика в областта на здравеопазването. Необосновано и незаконосъобразно
първоинстанционният съд приел, че разпоредбата на чл.19, ал.4, т.4 от ЗА е
приложима по отношение на сключения с ищцата трудов договор. С актът за
създаване на Центъра била определена дейността му като като организационно и
финансово подпомагане на лечебни потребности на български граждани на възраст
до 18 г., които не могат да бъдат осигурени в страната. С оглед това, според
въззивника, не може да се приеме, че Центъра е осъществявал държавна политика в
областта на здравеопазването. На самостоятелно основание, неправилни и
незаконосъобразни били изводите на СРС в постановеното решение, че трудовия
договор на ищцата бил прекратен законосъобразно от лице, което разполага с
работодателска власт. Макар в проведеното производство да било установено, чрез
приетата СГрЕ, че положения подпис в издадената заповед за прекратяване на
трудовото й правоотношение принадлежи на зам.министър Л. Нейчева, то, в
издадената заповед като автор на положения подпис е посочен – министъра на
здравеопазването – проф.д-р Н.П., Д.М.Н., а при поставената пред подписа
запетайка не е посочена нито причина за полагане на подпис от друго лице, нито
лицето, което е положило подпис. Тези установени от първата инстанция
обстоятелства не са били обсъдени в постановеното решение, като нарушаващи
процедурата по прекратяване на трудовия й договор и водещи до извод, че
трудовото правоотношение е било прекратено от лице, което не притежава
работодателска власт.
Ответникът Ц. „Фонд з.л.н.д.“, с адрес: ***, със съдебен адрес:***, офис 14 с
правоприемник Министерство на здравеопазването, изразява
становище за неоснователност на жалбата и претендира разноски за въззивната
инстанция.
Изразява становище, че с разпоредбата на
чл.19а, ал.2 от ЗА не е предвидена процедура, която следва да бъде спазена за
прекратяване на трудовото правоотношение на ищцата. Оспорва изложените от
въззивникът правни и фактически доводи, че дейността на Центъра е била свързана
само с разпределение на определен бюджет, а не и с осъществявана държавна
политика в областта на здравеопазването. Ц. „Фонд з.л.н.д.“ е административна структура, която разходвайки предоставения й бюджет
осъществява функции на изпълнителната власт. От своя страна, заеманата от
ищцата длъжност „директор“ на Центъра попада в кръга длъжности посочени в
чл.19, ал.4, т.4 от ЗА, по отношение на които е приложима разпоредбата на
чл.19а, ал.2 ЗА.
При прекратяване на трудовия договор на ищцата
не ставало въпрос за делегиране на работодателски правомощия. По силата на
заповед № РД-15/1065/05.09.2017 г. зам.министър Л. Н.е замествала министъра на
здравеопазването към момента на прекратяване на трудовия договор на ищцата.
Поради това същата е изпълнявала функциите на министър на здравеопазването-
едноличен орган на изпълнителна власт, а не по делегирани права.
Софийски градски съд, след като прецени
събраните по делото доказателства и взе предвид наведените във въззивната жалба
пороци на атакувания съдебен акт, намира за установено следното:
Първоинстанционният съд е бил сезиран от Т.Д.Т.
с искова молба, с която срещу Ц. „Фонд з.л.н.д.“ с правоприемник Министерство
на здравеопазването са били предявени обективно съединени искове с правно основание
чл. 344, ал. 1, т. 1 КТ и чл. 344, ал. 1, т. 2 КТ за отмяна на уволнението на ищцата
извършено със заповед № РД-15-1088 от
11.09.2017г. на министъра на здравеопазването и за възстановяване на заеманата
от нея преди уволнението длъжност „директор“ н.ц. „Фонд з.л.н.д.“.
В исковата молба се твърди, че извършеното
уволнение е незаконно, поради това че посоченото основание чл.19а, ал.2 вр.
чл.19, ал.4, т.4 ЗА за прекратяване на трудовото правоотношение не следва да
намира приложение в случая, доколкото Центъра не е орган на изпълнителната
власт, а заеманата от нея длъжност „директор“ на Центъра не попада в обхвата
длъжности, по отношение на които е приложим Закон за администрацията /ЗА/ в
частност посочената материалноправна разпоредба. Поради това заявява, че не е
била ръководител на държавна институция. Оспорва заповедта за уволнение да е
била подписана от лице, което разполага с работодателска власт. Твърди, че
трудовото й правоотношение е било прекратено от лице без представителна власт.
Страните не спорят по установените пред
първата инстанция факти, а именно:
Между страните е съществувало трудово
правоотношение по трудов договор № РД-15-191 от 06.03.2017г., по силата на
което ищцата Т.Д.Т. е заемала длъжността „директор“ н.ц. „Фонд з.л.н.д.“.
Трудовият договор бил сключен от министъра на здравеопазването, който се явявал
по-горестоящ спрямо работодателя орган по смисъла на чл. 61, ал. 2 КТ за
длъжността на ищцата, определена с акт на Министерския съвет - чл. 6, ал. 1 от
Постановление № 280 от 18.10.20104г. за създаване н.ц. „Фонд з.л.н.д.“.
Със заповед № РД-15-1088 от 11.09.2017г. на
министъра на здравеопазването на основание чл. 19, ал. 2 ЗА вр. чл. 19, ал. 4, т.
4 ЗА трудовото правоотношение на ищцата било прекратено. Заповедта била връчена
на ищцата на 11.09.2017г. при отказ на служителя, удостоверен с подписите на
трима свидетели.
Страните не спорят и се установява чрез
приетата пред първата инстанция съдебно-графологична експертиза, чийто
констатации се възприемат от настоящия състав съобразно указаното в чл.202 ГПК,
че оспорената заповед е подписана от Л. Нейчева, за която между страните не е
налице спор, че към датата на подписване на заповедта е била заместник-министър
на здравеопазването.
Установява се и че на датата на издаване на
заповедта за прекратяване на трудовото правоотношение на ищцата - 11.09.2017г.
заместник-министър Л. Н.е била натоварена да изпълнява правомощията и функциите
на министър на здравеопазването по силата на заповед № РД-15-1065 от
05.09.2017г. на министъра на здравеопазването.
С Постановление № 54/28.03.2019 г. на МС е
закрит Ц. „Фонд з.л.н.д.“, считано от 01.04.2019 г., като функциите му и
дейността във връзка с организационно и финансово подпомагане са поети от НЗОК,
а останалите- от Министерство на здравеопазването.
При така установената фактическа обстановка
съдът намира от правна страна следното:
Съгласно разпоредбата на чл. 269 ГПК
въззивният съд се произнася служебно по валидността на решението, а по
допустимостта – в обжалваната му част, като по останалите въпроси е ограничен
от посоченото в жалбата.
Първоинстанционното решение е валидно и
допустимо. Не е допуснато и нарушение на императивни материални норми. Същото е
и правилно и следва да бъде потвърдено с допълнително изложени съображения.
По начин на възникване,
функциониране, характер на дейността и закриване, Ц. „Фонд з.л.н.д.“ е държавно
учреждение, което има функции във връзка с осъществяването на изпълнителната
власт, а директорът му е ръководител на това учреждение и следователно орган на
изпълнителната власт по смисъла на чл. 19, ал. 4, т. 4 ЗА, поради което и
трудовото му правоотношение може да бъде прекратявано на основание чл.19а, ал.
2 ЗА по преценка на органа, който го назначава и тази преценка не подлежи на
съдебен контрол. Доводите на въззивника в обратен смисъл,
съдът намира за неоснователни. Съответно, изложените от първата инстанция
изводи се явяват правилни и законосъобразни.
Съгласно чл.19, ал.4, т.4 ЗА, органи на
изпълнителната власт са ръководителите на държавни институции, създадени със
закон или с постановление на Министерския съвет, които имат функции във връзка
с осъществяването на изпълнителната власт. Посочените от закона критерии се
отнасят до начина на възникване на съответните държавни институции и до
функционалното им предназначение, а именно да са създадени със закон или с
постановление на Министерския съвет, които имат функции във връзка с осъществяването
на изпълнителната власт. В случая Ц. „Фонд з.л.н.д.“ е юридическо лице по см. на чл. 60 от
Закона за администрацията към министъра на здравеопазването, създадено с ПМС №
280 от 18.10.2004г., а директорът на центъра е второстепенен разпоредител с
бюджет към министъра на здравеопазването (чл. 1 ПМС № 280/18.10.2004г.), чиято дейност е свързана с организационно и финансово подпомагане на
български граждани на възраст до 18 години за получаване на диагностични и
лечебни процедури, подробно описани в чл. 3 от Правилника за дейността и организацията на работа н.ц. „Фонд з.л.н.д.“, издаден от
министерство на здравеопазването (обн. ДВ бр. 37 от 18.05.2010г.). Посочените в Правилника и описани в длъжностната характеристика за заеманата
от ищцата длъжност дейности по характера
си са свързани с провеждане на държавната политика и осъществяване на
изпълнителната власт в областта на здравеопазването. За това и на директора е
предоставено управлението и контролирането на отделен бюджет, съответно са
предоставени правомощия да издава индивидуални административни актове, свързани
е управлението и организацията на този бюджет. Обстоятелството, че при
осъществяване на своята дейност директорът се подпомага от администрация на
фонда, Обществен съвет и външни експерти по гражданско правоотношение, включени
в списъка по чл. 28, ал. 1 и лечебни заведения, включени в списъка по чл. 29а,
ал. 1 (чл. 18 от Правилника), не променя характера на функциите му по
осъществяване на изпълнителна власт в съответната област, за чието реализиране
същият носи отговорност.
Поради това,
настоящият състав, намира че директорът на центъра е
ръководител на това учреждение и следователно орган на изпълнителната власт по
смисъла на чл. 19, ал. 4, т. 4 ЗА, поради което и трудовото му правоотношение
може да бъде прекратявано на основание чл. 19а, ал. 2 ЗА по преценка на органа,
който го назначава и тази преценка не подлежи на съдебен контрол.
Заповедта за прекратяване на трудовото
правоотношение на ищцата е издадена от лице с работодателска правоспособност.
Доводът на ищцата, за подписване на заповедта от лице без представителна власт
е незаконосъобразен. Чрез събраните в производството пред първата инстанция
доказателства се установява, че заповедта, с която на зам.министъра е възложено
да изпълнява функциите на министър на здравеопазването е издадена на основание
чл. 26, ал. 2 ЗА. Съгласно посочената разпоредба със заповед министърът делегира правомощия на
своите заместници и определя техните функции и касае заместването на министъра
на здравеопазването по време на неговото отсъствие поради ползване на платен
годишен отпуск.
Поради това, съдът намира, че на 11.09.2017г.
на заместник-министър Л. Н.е било възложено да замества министъра на
здравеопазването по време на неговото отсъствие с правото да изпълнява всички
правомощия и функции на министър на здравеопазването, които несъмнено включват
и правото да прекрати трудовите правоотношения с лица, заемащи длъжности, за
които министъра на здравеопазването се явява по-горестоящ спрямо работодателя
орган, каквато е длъжността на ищцата. В този случай не е било необходимо
изричното упълномощаване на заместника да прекратява трудови правоотношения,
тъй като при отсъствие на ръководителя на предприятието, неговият заместник
упражнява правомощията му в длъжностното си качество - в този смисъл и мотивите
на Тълкувателно решение № 6 от 11.01.2013г. по т.д. № 6/2012г. на ОСГК на ВКС.
Доводите на ищеца в обратен смисъл, съдът намира за неоснователни.
По изложените съображения съдът намира, че уволненото на ищцата е извършено законосъобразно, поради което и искът по чл. 344, ал. 1, т.
1 КТ, както и обусловеният от него иск по чл. 344, ал.
1, т. 2 КТ следва да бъдат отхвърлени. Така, поради съвпадение на изводите на
настоящата инстанция с тези на първоинстанционния съд, обжалваното решение
следва да бъде потвърдено.
По
разноските:
В полза на ответника по жалбата, при
съобразяване изхода на спора по реда на чл.78, ал.3 ГПК се следват разноски за
настоящата инстанция изразяващи се в разходи за юрисконсултско възнаграждение в
размер на 70.00 лв.
С оглед на гореизложеното съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА решение № 533135 от 13.11.2018 г. по гр. д. № 80431/2017 г.
по описа на Софийски районен съд, 54 състав.
ОСЪЖДА Т.Д.Т., ЕГН **********, с адрес: ***, да
заплати н.Ц. „Фонд з.л.н.д.“, с адрес: ***, със съдебен адрес:***, офис 14 с
правоприемник Министерство на здравеопазването, на основание чл.78, ал.3 ГПК, разноски
за юрисконсултско възнаграждение за въззивното производство в размер на 70.00
лв.
Решението подлежи на обжалване пред Върховния касационен съд в
едномесечен срок от връчването му на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ:
1.
2.