Решение по дело №334/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 326
Дата: 28 юли 2021 г. (в сила от 26 август 2021 г.)
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20217240700334
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 юни 2021 г.

Съдържание на акта

                           Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

                    

                   326      28 .07.2021 г.      град Стара Загора

 

 

   

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

          Старозагорският административен съд, III състав, в публично съдебно заседание на деветнадесети  юли през две хиляди двадесет и първа  година, в състав:

 

                                           

                                                                           

                                                                            

                                                           СЪДИЯ: ИРЕНА ЯНКОВА      

 

        

          при секретар Минка Петкова            

          като разгледа докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА административно дело № 334 по описа за 2021 г., за да се произнесе съобрази следното:

 

Образувано е по жалба на В.Т.П. с ЕГН **********,***  срещу изричен отказ на Главния архитект на Община Стара Загора за издаване на скица за поземлен имот с идентификатор 68850.513.6839, представляващ УПИ ІІ-6196, кв. 810 по ПУП на гр. Стара Загора, кв. „Бедечка”, обективиран в писмо  изх.№20-99-240/20.05.2021 година.

 

 

 

 

В жалбата се излагат доводи за неправилност и незаконосъобразност на отказа. Той бил собственик на поземлен имот с идентификатор 68850.513.6839, представляващ УПИ ІІ-6196, кв. 810 по ПУП на гр. Сара Загора. Твърди се, че изменението на Общия устройствен план от 2011 г., извършено с решение № 1115/28.09.2017 година на Общински съвет гр. Стара Загора не можело да обуслови  отказа  на главния архитект да извърши исканата административна услуга и не можело да бъде основание да не му бъде издавана скица. Издаването на скица представлявало копие от действащ регулационен план не съставлявало приложение на плана по смисъла на чл.103а,ал.3 от ЗУТ, а било   искането да бъде издадено единствено само препис-извлечение /копие от плана /за собствения му имот. Всеки заявител имал право да иска издаването на скица за всеки ПУП независимо дали същият е действащ или не. Административният орган в случая действал в условията на обвързана компетентност. По тези съображения моли съда да отмени постановения отказ на главния архитект на Община Стара Загора и да върне преписката, като го задължи да издаде исканата скица. Претендира  и за присъждане на разноски по производството.

 

 

 

 

В проведеното съдебно заседание жалбоподателят редовно призован не се явява, представлява се от адвокат С.Т. ***, който поддържа жалбата и моли съда да отмени постановения отказ като незаконосъобразен. Претендира присъждане на направените съдебни разноски по приложен списък по чл. 80 от ГПК.

 

 

 

 

Ответникът по жалбата, Главният архитект на Община Стара Загора, в съдебно заседание, редовно призован, не се явява. Представлява се от мл. експерт „Правно обслужване“ М.П., която счита жалбата за неоснователна и моли съда да я отхвърли.

 

 

 

 

Административен съд – Стара Загора в настоящия съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приетите по делото писмени доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

 

 

 

 

Производството пред административния орган е започнало по повод постъпило заявление вх. № 20-01-1083/07.05.2021 година на В.Т.П., с което е поискал от кмета на Община Стара Загора да му издаде скица за УПИ ІІ-6196, кв.810, квартал „Бедечка”. В него е посочено, че скицата му е необходима за ЕВН – за ток за охрана и осветление на имота му. Към заявлението е приложен договор за доброволна делба от 21.05.2015 година, от който е видно че В.Т.  П. е собственик на поземлен имот с идентификатор 68850.513.6839 по КККР на гр. Стара Загора, с трайно предназначение на територията – урбанизирана и начин на трайно ползване – ниско застрояване представляващ урегулиран поземлен имот №ІІ-6196, в кв. 810 по плана на гр. Стара Загора, квартал „Бедечка”.

 

 

 

 

С писмо изх.№20-99-240/20.05.2021 година главният архитект на Община Стара Загора е отказал извършването на заявената административна услуга на основание чл.103а, ал.3 от ЗУТ, тъй като с влизане на сила на общия устройствен план на гр. Стара Загора, одобрен с решение №1158 от 26.05.2011 година, изменен с решение № 1115 от 28.09.2017 година на Общински съвет гр. Стара Загора се спира действието по прилагане на заварените подробни устройствени планове в частите, в които общият устройствен план предвижда промяна на предназначението и начина на устройство на поземлените имоти. Съгласно действащият общ устройствен план, УПИ IІ 6196, кв.810 по плана на гр. Стара Загора попадал в устройствена зона Оз - Обществен селищен парк, градина.

С Решение № 1115/ 28.09.2017г. на Общински съвет Стара Загора на основание чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА във връзка с чл.127, ал.6 от ЗУТ е одобрен проект за изменение на действащия ОУП на гр. Стара Загора и прилежащите крайградски територии в частта му за квартал/парк Бедечка при граници: юг - ул. „Христина Морфова“, север - алеята към предприятие „Труд”, запад - ул. „Иван Вазов“, изток - ул. „Хан Тервел“ по плана на гр. Стара Загора.

С ОУП в посочения териториален обхват са установени следните устройствени зони и територии, за които са определени и съответни устройствени режими: територии, с отреждане за озеленяване – устройствена зона – Оз; територии, попадащи в зона за обществено и делово обслужване – Одо; и територии, с отреждане на смесена устройствена зона за жилищно застрояване и обществено-обслужващи дейности – Сж, одо. Имотът на жалбоподателя попада в устройствена зона – Оз.

  Видно от административно дело № 650 по описа за 2019 година на Административен съд гр. Стара Загора с  Решение № 2349/ 27.06.2019г. по протокол № 45 от заседание на Общински съвет Стара Загора, проведено на 27.06.2019г.  е одобрен проект за ПУП – изменение на План за регулация и План за застрояване за новообразуваните имоти от територията на парк/квартал “Бедечка” по плана на гр. Стара Загора, обхващащ квартали 801, 802, 803, 804, 805, 806, 807, 808, 809, 810, 811, 812, 813, 814, 815, 816, 817, 818, 819, 820, 821, 822, 823, 824, 825, 826, 827, 828, 829, 830, 831 по плана на гр. Стара Загора. Това решение е оспорено от В.П. по отношение на собствения му имот поземлен имот с идентификатор 68850.513.6839, представляващ УПИ ІІ-6196, кв. 810 по ПУП на гр. Стара Загора, кв. „Бедечка”. С решение №290 от 23.07. 2020 година, постановено по адм. дело № 650 по описа за 2019 година на Административен съд гр. Стара Загора, това решение на Общински съвет Стара Загора за изменение на плана за застрояване за територията на парк/ квартал „Бедечка”, обхващащ квартали от 801 до 831 по плана на гр. Стара Загора в частта за УПИ І-парк и спортни дейности, съответна на ПИ 68850.513.6839, собственост на жалбоподателя е отменено. Решението на съда е влязло в законна сила на 31.03.2021 година. От представеното удостоверение е видно, че УПИ ІІ-6196 плана на регулация на кв. „Бедечка”, одобрен с решение № 283 от 28.06.2012 година на Общински съвет гр. Стара Загора  е идентичен с имот № 6839, попадащ в УПИ І- За парк и открити спортни обекти по плана за регулация на квартал „ Бедечка” , одобрен с решение № 2349 от 27.06.2019 година на ОбС гр. Стара Загора. Този имот попада в устройствена зона Оз.   

При така установените факти, настоящия съдебен състав на Административен съд – Стара Загора като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК достигна до следните правни изводи:

 

 

 

 

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в 14-дневния срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, от надлежно легитимирана страна, при наличието на правен интерес от обжалване.

 

 

 

 

Разгледана по същество е основателна.

 

 

 

 

Оспореното писмо, с което е удостоверен отказа за издаване на скица е издаден от компетентен орган. Съгласно чл. 5, ал.5 от ЗУТ кметът на общината организира поддържането на архив на одобрените устройствени планове и измененията им, архив на издадените строителни книжа и организира публикуването и поддържането в актуален вид на информацията в Единния публичен регистър по устройство на територията по чл. 5а, като според ал.6 на същия член в структурата на общинската администрация и на администрацията на района се създават звена за изпълнение на функциите и задачите по този закон. От горното следва, че общинската администрация гр. Стара Загора има задължението да издава извадки от плановете в това число и скици за имотите, попадащи на територията на община Стара Загора.

В производството по издаване на постановения отказ не са допуснати пороци на формата или съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Макар и лаконично, органът е мотивирал отказа си с обстоятелството, че на основание чл.103а, ал.3 от ЗУТ, тъй като с влизане на сила на общия устройствен план на гр. Стара Загора, одобрен с решение №1158 от 26.05.2011 година, изменен с решение № 1115 от 28.09.2017 година на Общински съвет гр. Стара Загора се спира действието по прилагане на заварените подробни устройствени планове в частите, в които общият устройствен план предвижда промяна на предназначението и начина на устройство на поземлените имоти. Съгласно действащият общ устройствен план, УПИ IІ 6196, кв.810 по плана на гр. Стара Загора попадал в устройствена зона Оз .

С оглед на това не се установяват отменителни основания по чл. 146, т. 1, т. 2 и т. 3 от АПК.

 

 

 

 

При извършената преценка за съответствие с приложимия материален закон, отказът е незаконосъобразен по следните съображения:

 

 

 

 

Издаването на скица представлява административна услуга по смисъла на §1, т. 2 от Закона за администрацията (ЗА). Съгласно разпоредбата на § 8 от ПЗР на АПК, правилата на АПК се прилагат в производството по извършване на административни услуги, освен ако в специален закон не е предвидено друго. Административният орган в настоящия случай е бил сезиран със заявление за извършване на административна услуга - издаването на скица за  УПИ ІІ 6196, кв.810 по плана на гр. Стара Загора. Към заявлението, в обосновка на наличие на интерес е приложен документ, доказващ, че жалбоподателят е собственик на имота. В производството до издаване на оспорения отказ административният орган няма данни да е изисквал от заявителя да обосновава допълнително своя интерес от снабдяването със скица. В жалбата до съда жалбоподателят сочи необходимост скицата  за ЕВН за ток за охрана и осветление на имота.

 

 

 

 

Ответникът от друга страна, в оспорвания административен акт обосновава отказа си да издаде искания документ с факта, както че с приемането на ОУП през 2017 година, с която се променя предназначението на имота се спира действието на заварените ПУП. Но в случая жалбоподателят не  иска да се приложи плана, а единствено да му се издаде скица за имота  с означен регулационен статут и със съобразяване на административния орган с влязлото в сила съдебно решение по административно дело № 650 по описа за 2019 година на АС гр. Стара Загора, което е задължително за общинската администрация - Стара Загора  и подлежи на изпълнение.

 

С оглед горното, от съдържанието на приложимия закон и предвид съдържащите се в жалбата и изложените в съдебно заседание доводи, настоящият съдебен състав намира, че заявителят е обосновал наличието на интерес от издаване на искания административен акт предвид: наличие на данни за собственост върху имота  и заявена необходимост от иницииране на процедура по електрифицирането на имота му.

 

 

 

 

Както вече беше посочено, по отношение провеждането на производството по издаване на скица на недвижим имот от действащ ПУП  липсва регламентиран специален нормативен ред. Следователно, за да бъде извършена административната услуга, с оглед приложимите общи нормативни разпоредби, следва да се изхожда от правния интерес на заявителя, основан в заявена необходимост от удостоверяване, признаване, предявяване или погасяване на негови права или задължения. Така, за да се издаде исканата от жалбоподателя скица е следвало да бъде извършена проверка относно това съществува ли имотът, нанесен ли е в план или карта, съхранявани в Общината, както и налице ли е правен интерес у заявителя да иска извършване на посочената административна услуга.

 

 

 

 

Всяко физическо или юридическо лице може да поиска извършването на административна услуга, която е от значение за удостоверяване, признаване, предявяване или погасяване на негови права или задължения, т. е. при наличие на заявен правен интерес. Административният орган е длъжен да извърши тази услуга като отбележи всички данни и относими факти и обстоятелства върху документа, но не може да откаже издаването му. В това производство органът няма възможност и правомощие да подлага на преценка факти и обстоятелства извън кръга на очертаните по - горе. В случай, че излезе от обхвата на релевантните за произнасянето си фактически обстоятелства, той допуска нарушение на приложимия материален закон, както е в разглежданата хипотеза. Преценяването на факти, извън кръга на посочените, е било извън обвързаната му компетентност да се произнесе по въпроса. Възприемането на тези факти като фактическо основание за оспорения отказ е обусловило материалната незаконосъобразност на административния акт.

 

 

 

 

По изложените съображения настоящият съдебен състав приема, че обжалваният административен акт, с който е отказано да бъде извършена заявената от жалбоподателя административна услуга е издаден при неправилно приложение на материалния закон и следва да бъде отменен, а преписката върната на административния орган за извършване на услугата във връзка със  заявление вх. № 20-01-1083/07.05.2021 година на В.Т.П. да му издаде скица за УПИ ІІ-6196, кв.810, квартал „ Бедечка” в седемдневен срок от влизане в сила на настоящото съдебно решение.

 

 

 

 

С оглед изхода на делото направеното искане от страна на процесуалния представител на жалбоподателя за присъждане на направените съдебни разноски, следва да се уважи, като на основание чл. 143, ал. 1 от АПК ответната страна заплати на жалбоподателя сумата в общ размер на 510 /петстотин и десет/ лева.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. второ, във връзка с чл. 173, ал. 2 от АПК; във вр. с чл. 57, ал. 2 от АПК настоящият съдебен състав при Административен съд – Стара Загора

 

 

 

 

Р Е Ш И:

 

 

 

 

ОТМЕНЯ по жалба на В.Т.П. с ЕГН **********,***  изричния отказ на Главния архитект на Община Стара Загора за издаване на скица за поземлен имот с идентификатор 68850.513.6839, представляващ УПИ ІІ-6196, кв. 810 по ПУП на гр. Стара Загора, кв. „Бедечка”, обективиран в писмо изх.№20-99-240/20.05.2021 година.

 

ИЗПРАЩА административната преписка на Главния архитект на Община Стара Загора за издаване на скица, съгласно дадените указания, за поземлен имот с идентификатор 68850.513.6839, представляващ УПИ ІІ-6196, кв. 810 по ПУП на гр. Стара Загора, кв. „Бедечка” по заявление вх. № 20-01-1083/07.05.2021 година на В.Т.П. в седемдневен срок от влизане в сила на настоящото съдебно решение.

 

 

 

 

ОСЪЖДА Община Стара Загора да заплати на  В.Т.П. с ЕГН **********,*** направените съдебни разноски в размер на 510 /петстотин и десет/ лева.

 

 

 

 

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

 

                                                   СЪДИЯ: