Решение по дело №2115/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2143
Дата: 22 ноември 2022 г.
Съдия: Николай Колев Стоянов
Дело: 20227180702115
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 август 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 2143/22.11.2022г.

 

 

гр. Пловдив, 22 ноември 2022 год.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

        АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, І отделение, ІX състав, в публично съдебно заседание на десети ноември две хиляди двадесет и втора година в състав:

                                                        

ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛАЙ СТОЯНОВ

 

 

при секретаря СЕВДАЛИНА ДУНКОВА, като разгледа докладваното от съдия СТОЯНОВ адм. дело № 2115 по описа на съда за 2022 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производство по реда на чл.145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на П.Д.Т. *** срещу заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-0432-000255 от 20.07.2022 г. на началник 01 РУ при ОДМВР Пловдив, с която на жалбоподателя на основание чл.171, т.4 ЗДвП е наложена принудителна административна мярка – прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 (шест) месеца, на лице, което не е изпълнило задължението си по чл.157, ал.4 от ЗДвП.

Според жалбоподателя оспорената заповед е незаконосъобразна, тъй като от 12.02.2022г., когато са отнети последните му контролин точки, до 20.07.2022г., когато му е наложена оспорваната ПАМ, същият не е бил уведомен от органите на МВР, че следва да изпълни задължението си по чл.157, ал.4 от ЗДвП, а именно да върне свидетелството си за управление на МПС в съответната служба на МВР. Моли да се отмени оспорената заповед. В съдебно заседание излага допълнителни съображения.

Ответната страна - Началник 01 РУ при ОДМВР Пловдив, редовно призован не се явява и не се представлява. В писмено становище оспорва жалбата и моли същата да бъде отхвърлена като неоснователна. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Съдът намира, че жалбата е подадена от лице с правен интерес, чиито права и законни интереси пряко се засягат от оспорената заповед, в преклузивния 14-дневен срок от съобщаването ѝ, извършено лично срещу подпис на жалбоподателя на 20.07.2022 г. Жалбата е срещу заповед, която съгласно чл.172, ал.5 ЗДвП подлежи на обжалване по реда на АПК. Следователно жалбата е допустима, но разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

Оспорената заповед е издадена, защото с наказателни постановления № 20-1030-000023 от 13.01.2020 г., влязло в сила на 05.01.2021 г., № 20-1030-003360 от 01.04.2020 г., влязло в сила на 12.11.2021 г., № 20-1030-007346 от 28.07.2020 г., влязло в сила на 19.12.2020 г., № 20-0333-001031 от 23.09.2020 г., влязло в сила на 30.10.2020 г., № 21-1030-005247 от 07.06.2021 г., влязло в сила на 12.02.2022 г., № 21-1030-006223 от 01.07.2021 г., влязло в сила на 20.07.2021 г., № 21.1030.010749 от 16.11.22021 г., влязло в сила на 16.02.2022 г. на жалбоподателя са отнети общо 42 контролни точки и съгласно чл.157, ал.4 ЗДвП същият е загубил придобитата правоспособност за управление на МПС, съответно налице са материалноправните предпоставки за прилагане на принудителната административна мярка по чл.171, т.4 ЗДвП.

За установяване отнемането на всички контролни точки е представена справка за нарушител/водач, видно от която жалбоподателят демонстрира перманентно незачитане на установения правов ред и неспазване на правилата за движение по пътищата, както и че неколкократно служебно са му били възстановявани голям брой отнети контролни точки. 

Отнемането на контролните точки, не се оспорва от жалбоподателя. Недоказано е твърдението му, изразено в съдебно заседание, че поради неинформираност е тръгнал на работа с автомобил и след като е бил спрян от органите на МВР се установило, че е със спрени права на шофиране. Тук е мястото да се посочи, че само едно от приложените и цитирани в заповедта наказателни постановления не му е връчено лично. Т.е., наказателните постановления са връчени на жалбоподателя и в системата на МВР са въведени като влезли в сила, жалбоподателят също не представя доказателства за тяхното оспорване пред съд, следователно противно на възражението на жалбоподателя, следва да се приеме, че всички наказателни постановления са влезли в сила и че към момента на издаване на оспорената заповед на жалбоподателя са били отнети всички контролни точки, за което същият е бил информиран.

При тези факти съдът намира, че оспорената заповед е законосъобразна.

Съгласно чл.157, ал.4 ЗДвП водач, на когото са отнети всички контролни точки, губи придобитата правоспособност и е длъжен да върне свидетелството за управление в съответната служба на Министерството на вътрешните работи.

Както вече се каза, фактът, че всички контролни точки на жалбоподателя са отнети с влезлите в сила наказателни постановления за периода между 2020 г. и 2021 г., е безспорно установен от самите наказателни постановления и справката за нарушител/водач, представена от ОДМВР Пловдив. Липсват данни по делото, а такъв факт не се и твърди от страна на жалбоподателя, че той е положил успешно нов изпит и е възстановил правата си на водач.

Материалноправни предпоставки за прекратяване на регистрацията на пътното превозно средство за срок от 6 месеца, като превантивна принудителна административна мярка, са на водача на МПС да са отнети всичките 42 контролни точки и той да не е върнал свидетелството си за правоуправление на компетентния административен орган. Настоящият съдебен състав приема, че в конкретния случай са били налице всички елементи на фактическия състав за налагане на ПАМ, тъй като към датата на издаване на заповедта П.Т. е бил с отнети 42 броя контролни точки и същият не е изпълнил задължението си по  чл. 157, ал. 4 ЗДвП. При възникване на законово изискуемите предпоставки на чл. 171, т. 4 ЗДвП, административния орган е длъжен да наложи мярката, тъй като същият действа при условията на обвързана компетентност.

Следва да бъде посочено, че след като в резултат на собственото си противоправно поведение водач на МПС е загубил придобитата правоспособност в резултат на отнемане на всички контролни точки, предвид чл. 157, ал. 1 - 4 ЗДвП, той няма право да управлява моторно превозно средство. За осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения спрямо водач, на който свидетелството за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т.4 се прилага принудителна административна мярка прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство за срок от 6 месеца до една година.

Предвид всичко изложено съдът намира, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган, надлежно оправомощен със заповед № 317з-391 от 06.02.2017г. на директора на ОДМВР Пловдив, в изпълнение на заповед № 8121з-1524/09.12.2016 г. на министъра на вътрешните работи, в установената форма на мотивирана заповед, при спазване на административнопроизводствените правила и на материалноправните разпоредби, в съответствие с целта на закона – да не се допуска управление на МПС от водачи, загубили правоспособността си.

Предвид изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 АПК, съдът,

 

Р Е Ш И:

                                                     

ОТХВЪРЛЯ жалбата на П.Д.Т. *** срещу заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-0432-000255 от 20.07.2022 г., издаддена от началник 01 РУ при ОДМВР Пловдив.

Решението е окончателно.

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: