Решение по дело №225/2020 на Районен съд - Павликени

Номер на акта: 260014
Дата: 25 ноември 2020 г. (в сила от 8 март 2021 г.)
Съдия: Евелина Петкова Карагенова
Дело: 20204140200225
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 юли 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

    Гр..Павликени...25.11.2020г

 

     В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

  

   Павликенският районен съд първи състав в публичното заседание на

дванадесети ноември през две хиляди и двадесета  година в състав:

                                                              Районен съдия: ЕВЕЛИНА КАРАГЕНОВА

 

При секретаря  Боряна Николва, като разгледа докладваното от съдията АНД № ..225 по описа за ......2020 год ,за да се произнесе съдът взе предвид следното:

 

                                       Жалба по реда на чл.59 от ЗАНН

  Жалбоподателят е обжалвал НП №04-2557/27.03.2020 на н-к отдел „Рибарство и контрол- Централен ***” гр.Р. към ГД „РК“ при ИАРА със седалище гр.Б., с което му е наложена  глоба от 1000лв., както и на основание чл.90 ал.1 от ЗРА е постановено отнемане в полза на държавата на 1 брой лодка ***  и хрилна мрежа100мХ3мХ50мм. за нарушение по чл.39а ал.1 от ЗРА.В съдебно заесдание се явява лично и с упълномощен адвокат. Твърди,че не отговаря на истината изложеното в АУАН и в НП. Твърди се за допуснати нарушения при съставяне на АУАН и на издаденото въз основа на него НП, описаното нарушение е несъставомерно, не съответства на правната квалификация. Моли съда да го отмени.Претендира за направени разноски.

   Ответникът, редовно призован, се представлява от юрисконсулт. Изразява становище, че няма нарушения в съставянето на АУАН и в издаденото НП, нарушението е надлежно описано и не е налице маловажен случай.

   След като взе предвид събраните по делото доказателства,съдът установи следното:

     Съгласно акт  № В ***  от 27.01.2010г  на същата дата жалбоподателят е извършил риболов на риба от вида каракуда 65бр, шаран 15бр, сом 1бр, щука 1бр, бяла риба 6бр на язовир *** в 01.15часа  с поставена в работно положение лодка за мрежен риболовен уред-хрилна мрежа 100мХ3мХ50мм, с което е нарушил чл.39а от ЗРА. Рибата е иззета и пусната във водата. Иззета е рибарска лодка „***  и хрилната мрежа.

   Актът е съставен от П.Р.-гл. Инспектор „РК Централен ***“ сектор *** в присъствието на 3 свидетели. Жалбоподателят  се е подписал  за нарушител. Дал е обяснения. Твърди,че  в 23.00часа на 26.01.2020г  видял светлини в язовира, влязал в ядзовира с лодката си с цел събиране на мрежите на евентуалните бракониери. В момента  когато  събирал мрежата дошли доброволците от ИАРА и той срязал котвата.

 На същия ден на съставяне на АУАН му е връчен  препис от АУАН. В АУАН жалбоподателят е направил възражения, че не е улавял риба. На  27.03.2020г е издадено НП, връчено на жалбопадетеля на 06.07.2020г при условията на отказ.В срока е подадена  жалба, която е процесуално допустима.

           В съдебно заседание са събрани гласни доказателства.

   Св.П.Р. дава показания, че след получен сигнал  от лицето Т.П.-член на ЦРОО в полунощ на 26.01.2020г за констатирано лице  в лодка, вадещо хрилни мрежи в яз.“***“ в близост до местност „***, което щели да екскортират до м. „***“. Свидетелят  заедно с колегата му В.Ф. отишли на 27.01.2020г в 00.10часа в последната местност и видяли лидката на жалбподателя „*** заедно с три лица, като последните влезли в язовира да извадят мрежата, а той присъствал на даване на обясненията от жалбподотеля. Трите лица  извадили  мрежа100мХ3мХ50мм, немаркирана, без пломба, с хваната риба. Изброили рибата  пред жалбподателя без да я теглят. АУАН е съставен на място. Трите лица са свидетели на  нарушението, тъй като  са наблюдавали  жалбподателя с тяхна термокамера.

Св.Т.П. дава показания, че членува в ЦРОО и е доброволец като помага на ИАРА за борба с бракониерството, има карта. Имали планирана проверка на яз.“***“ заедно с Ц.Ц. и З.К.. Към 22.30часа били в местността „***“ с лодката в язовира и  св.Ц.Ц. наблюдавал с термокамера на организацията като установил лице на около 30-40м до брега в м.“***“ с лодка. Приближили се когато  жалбоподателят бил в язовира в лодка, хванал хрилна мрежа с котва. Лично подал сигнал на 112 и тримата придружили жалбоподателя  на отсрещния бряг. След което го оставили при служителите на ИАРА и влезли в язовира да вземат мрежата с рибата. Свидетл е на установяване на нарушението, на съставяне на АУАН, на прочитането му от актосъставителя, подписването му от жалбоподателя и на връчването му. Чувал от други лица, че жалбоподателят се занимавал с бракониерство. Твърди,че на място нямало други лодки. Мрежата била с червени тапи и в лодката нямало риба, тъй като жалбоподателят тепърва вадел мрежата.

Св.Ц.Ц. доброволец в ЦРОО и с карта от ИАРА дава показания, че  бил с другите доброволци в лодка в язовир „***“  и той видял с термокамерата от 1км човек с лодка във водата на около 30-50м. от брега като наоколо нямало други лодки. Приближили с лодката и жалбподателят срязал с въжето на котвата, където била закачена мрежата, за която казал, че не е негова. Оставили на място шамандура и извели жалбоподателя с лодката на брега, където го оставили при служителите на ИАРА, а те  влезли във водата да извадят мрежата. На брега бил съставен КП и АУАН, който бил подписан от жалбоподателя.. Актосъставителят броил рибата около 60-70бр около 50-70кг и  после я върнали във водата.Мрежата била бяла със синьо въже и червени тапи.

Св. З.К. твърди,че бил с другите добороволци на ЦРОО в лодката и наближили лодката на жалбоподателя в местност „***“и „***“, който тъкмо вадел мрежата и срязал въжето. Маркирали мястото с шамандура, извели жалбподателя на брега и влезли във водата да извадят мрежата с риба, която представител на ИАРА броил била около 70кг и върнали рибата във водата.

 По делото е изслушан записа от тел 112 Разпечатани са  хартиен носител  подаването на сигнал от  Т.П. за залавяне на нарушител с лодса и мрежи в м.*** на яз.“***“ на 27.01.2020г в 01.15ч и повторно обаждане от П.Р. в 02.44часа.Извършена е справка  за жалбподателя.

Представен е КП ВТ***/27.01.2020г за извършена проверка на яз. „***“ от 00.30часа до 05.30часа от П.Р. в присъствето на св.В.Ф. , носещ подписа и на още едно лице без упоменаване на имена.

Представено е споразумение за сътрудничество №Д-***/11.05.2017г между ИАРА и СНЦ“ЦРООО“ гр.***  за доброволно и безвъзмездно сътрудничество при осъществяване на контролните функции на ИАРА с човешки и материално ресурси.

  По делото е представена заповед №РД-09-1177/20.12.2019г на Министъра на ЗХГ, в която са определени кои служители могат да съставят АУАН за нарушения на ЗРА на територията на цялата страна и сред тях е  и длъжността на актосъсттавителя по настоящия АУАН. Представена е заповед №ЧР ***/19.05.2015г  на изп. Директор  на ИАРА, с която М.М. е  преназначен на длъжност началник отдел в ТЗ в отдел „РК-Централен ***. Същият е издал НП в рамките на своята компетентност. В съответствие с чл. 37 и чл.47 от ЗАНН. В хода на административнонаказателното производство обаче, съдът намира, че е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, изразаващо се в липса на конкретни факти и обстоятелства, които са от значение за съставомерността на нарушението. В случая безспорно са нарушени императивните изисквания на чл.42, т.4 , т.5, т.7, 10 от ЗАНН и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН- липсва точно описание на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено. Никъде не е посочена в АУАН, респективно в НП точно в коя местност е извършено нарушението, както и как е открито нарушението, в какво точно се изразява изпълнителното деяние. За първи път при разпита на свидетелите се споменава за използване на термокамера като средство за наблюдавене на нарушителя от доброволните сътрудници на ЦРОО.  В АУАН не са посочени  пълните ЕГН на свидетелите, което е изперативно изискване за законосъобразен АУАН.  Липсва посочване в АУАН на всички писмени материали, които са използвани при съставянето му. Липсва посочване на  съставен констативен протокол, снимков материал. В НП е описана местността, където е извършено нарушението, посочено е изпълнителното деяние, описание на нарушението, на откриването му, посочена е правната норма.Но АУАН е съставен  при съществени процесуални нарушения, които водят до незаконосъобразнос на издаденото НП, тъй като те не могат да бъдат санирани с издаването на НП по реда на чл.53 ал.2 от ЗАНН. Неизпълнението на императивните разпоредби при съставяне на АУАН води до ограничаване на правото на защита на наказаното лице и е самостоятелно и достатъчно основание за отмяна на НП. Нормите на ЗАНН касаещи процедурата по съставяне и връчване на АУАН и наказателното постановление са императивни и тяхното нарушаване води до накърняване правото на защита на засегнатото лице да научи какво нарушение му е вменено като извършено от обективна страна, срещу което то адекватно, със всички законови средства следва да реализира защитата си. Без значение е дали срещу АУАН е подадено възражение, както и че е обжалвано НП. Съдът намира за неоснователно твърдението на  процесуалния представител на ответника, че  АУАН е в бланкова форма с 5 реда за описание на нарушението. Това не може да бъде основание за неизпълнение на императивното изискване на ЗАНН по отношение на  реквизитите на АУАН. В случая в АУАН е посочено единствено, че жалбоподателят извършва риболов, но не е посочено в какви действия се е изразило това негово поведение, още повече, че според т. 26 от § 1 от ДР на ЗРА понятието "риболов" представлява "поставянето на разрешени уреди и средства във водата за улов на риба и други водни организми, изваждане на улова от водата, неговото пренасяне и превозване", т.е. в случая не става ясно дори и в какви конкретния действия се изразило нарушението, което, от своя страна, на отделно основание  е нарушило правото на защита на жалбоподателя, който е бил лишен от възможността да научи в какво точно е обвинен и е самостоятелно основание за отмяна на обжалваното НП. Описанието на нарушението следва да бъде отразено пълно, ясно и точно още в АУАН съгласно разпоредбата на чл.42 т.4 от ЗАНН. В процесният АУАН липсва изчерпателно фактическо описание на елементи от състава на нарушението, които са били възприети от наказващия орган, макар и същите да не са се съдържали в АУАН. Непълното описание на установеното нарушение в акта опорочава последния, тъй като нарушава законово изискване за наличие на съществен реквизит . Разпоредбата на чл.42 от ЗАНН безусловно е императивна, тъй като осигурява правото на защита на привлечения към административно-наказателна отговорност, в чието съдържание се включва и правото му да знае точно какво адм.нарушение се твърди, че е извършил, за да може да организира защитата си в пълен обем. В случая това процесуално нарушение не е от категорията нарушения в акта, които могат да се санират по реда на чл.53 ал.2 от ЗАНН, тъй като е съществено.  

С НП на жалбоподателя е вменено административно нарушение, което е различно от констатираното със съставения АУАН. Вписани са и нови обстоятелства, които не са налице в описаната в акта фактическа обстановка. Прави впечатление и обстоятелството, че в акта не се съдържа констатация, че иззетата риба по количество и вид е именно тази, която е била в мрежата, която са се намирала във водата и в ръцете та жалбоподателя. Същественото в случая е и обстоятелството, че мрежите са били във водата към момента на проверката, което навява на извода за недовършеност на улова, тъй като самият актосъставител и свидетелите по акта посочиха, че служителите на ИАРА са извадили мрежите. Същото според настоящия съдебен състав е останало във фазата на опита, който по смисъла на чл.9 ал.2 от ЗАНН е ненаказуем. Или налице е както несъответствие между отразената в АУАН и тази в НП фактическа обстановка по описанието на нарушението, така и вътрешно противоречие във визираните елементи от състава на вмененото на жалбоподателя адм.нарушение, което внася неяснота за правилното квалифициране и на самото деяние. Налице е допълване на НП с обстоятелства, които не се съдържат в акта.. Съдът преценя, че е недопустимо посочването на допълнителни обстоятелства в НП около извършването на нарушението, които не са били посочени в АУАН, а още повече същите да се допълват и в хода на настоящото съдебно производство при разпита на актосъставителя и свидетелите по акта. 

Допуснатите пороци са съществени, защото ограничават правото на защита на нарушителя и правят невъзможно упражняването на съдебен контрол за законосъобразност на обжалваното наказателно постановление, доколкото в това производство, следва да се установява съществуването или несъществуването на описаното в наказателното постановление административно нарушение.  Допуснатите нарушения са съществени и са достатъчно основание за отмяна на наказателното постановление без съда да разглежда спора повече по същество по-нататък. Така изложените нарушения при изготвянето на АУАН и НП са неотстраними на съдебната фаза на производството и водят до отмяна на обжалваното постановление като процесуално незаконосъобразно.

      По тези съображения съдът  намира,че НП е незаконосъобразно и следва да бъде отменено.

Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 3 ЗАНН страните имат право на разноски. С оглед изхода на делото такива се дължат само на жалбоподателя. Последният е направил изрично искане за присъждане на разноски в размер на 300 лева, сторени за заплащане на адвокатско възнаграждение. По делото е доказано извършването на разноски от жалбоподателя в пълния претендиран размер, като в договора за правна защита и съдействие, приложен към жалбата, е удостоверено възнаграждението да е заплатено в брой. Следователно претенцията е основателна в пълния си размер.

Разпоредбата на чл. 63, ал. 3 ЗАНН препраща към тази на чл. 143, ал. 1 АПК, която гласи, че когато съдът отмени обжалвания административен акт или отказа да бъде издаден административен акт, държавните такси, разноските по производството и възнаграждението за един адвокат, ако подателят на жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт или отказ. Следователно съгласно т. 6 от допълнителните разпоредби на АПК „поемане на разноски от административен орган“ означава поемане на разноските от юридическото лице, в структурата на което е административният орган. Следователно в случая разноските следва да бъдат възложени върху това юридическо лице, от което е част административнонаказващият орган- ИАРА гр.Б..

 

  Водим  от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН съдът

                                                        Р    Е    Ш   И    :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление  №04-2557/27.03.2020 на н-к отдел „Рибарство и контрол- Централен ***” гр.Р. към ГД „РК“ при ИАРА със седалище гр.Б., с което на Д.Х.Г. с ЕГН ********** *** му е наложена  глоба от 1000лв. както и на основание чл.90 ал.1 от ЗРА е постановено отнемане в полза на държавата на 1 брой лодка ***  и хрилна мрежа100мХ3мХ50мм. за нарушение по чл.39а ал.1 от ЗРА като незаконосъобразно.

ОСЪЖДА  Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури  с ЕИК *** със седалище и адрес на управление гр.Б., бул.“***“ №***  да заплати на Д.Х.Г. с ЕГН ********** *** сумата от 300лв./триста лева/ направени разноски по делото.

     Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд – гр.Велико Търново в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

    Препис от решението да се изпрати на страните на посочените по делото адреси.

            

 

                                                                               Районен съдия :

 

            Вярно с оригинала!

            ИИ