Решение по дело №389/2020 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 юли 2020 г. (в сила от 23 юли 2020 г.)
Съдия: Антоанета Вълчева Митрушева
Дело: 20207260700389
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 май 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 392

 

23.07.2020г., гр. Хасково

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХАСКОВО

в открито съдебно заседание на двадесет и четвърти юни две хиляди и двадесета година в състав:

                                                                                   Председател: Ива Байнова 

                                                                                 Членове: Павлина Господинова

                                                                                                  Антоанета Митрушева  

 

при секретаря Ивелина Въжарска

и в присъствието на прокурора Антон Стоянов,

като разгледа докладваното от  съдия Митрушева

АНД (К) № 389 по описа на Административен съд – Хасково за 2020г.,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 70 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

 

Образувано е по предложение на Санко Банчев – прокурор в Районна прокуратура – Хасково за възобновяване на административно-наказателните производства, по които са издадени Наказателно постановление № 8/09.03.2020г.  и Наказателно постановление № 25/24.07.2019г. на Директор на РИОСВ – Хасково.

 

 В предложението се сочи, че на 16.01.2020г. е извършена съвместна проверка в гр.Хасково, местност дере К., по пътя за кв.Б.от служители на РУ на МВР – Хасково, ТД ДАНС и РИОСВ, като било установено съхранение на излезли от употреба моторни превозни средства (ИУМПС). Същите били значителен брой (около 1000) и били оставени на съхранение в парцел, собственост на Община Хасково, както и в частни парцели. При проверката било установено, че собственик на ИУМПС е Е.Р.Х.. Установено било също, че част от агрегатите  и компонентите на ИУМПС са „опасни отпадъци“ по смисъла на ЗУО, като от страна на собственика не били представени документи, разрешаващи съхранението и разкомплектоването на ИУМПС, изискващо се по ЗУО. В тази връзка бил съставен АУАН № 8/18.02.2020г., въз основа на който било издадено и Наказателно постановление № 8/09.03.2020г. на Директора на РИОСВ – Хасково за извършено от  Е.Р.Х. нарушение на чл. 133, ал. 3, т. 3 вр. чл. 35, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците, като му било наложено наказание „глоба“ в размер на 4 000 лева. Наказателното постановление влязло в сила на 20.03.2020г.

Преди това, на 27.03.2019г. била извършена проверка от служители на РИОСВ – Хасково на стопанисван от Х. *** К., по пътя за кв.Б., ул.“Н. Р.“, при която било констатирано съхранение на около 1 000 бр. ИУМПС, без да се притежава изискуемото по закон разрешение за извършване на дейност по съхраняване на отпадъци. В тази връзка бил съставен АУАН № 25/30.05.2019г., въз основа на който било издадено и Наказателно постановление № 25/24.07.2019г. на Директора на РИОСВ – Хасково против Е.Р.Х. за извършено нарушение на чл. 133, ал. 3, т. 3 вр. чл. 35, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците, като му било наложено наказание „глоба“ в размер на 2 000 лева. Същото било връчено и влязло в сила на 06.08.2019г.

В хода на проверката било изискано становище от РИОСВ – Хасково, в което било отбелязано, че ИУМПС се класифицират като отпадъци с опасни свойства с код по европейския списък на отпадъците, транспониран в българското законодателство като Приложение № 1 към Наредба № 2 за класификацията на отпадъците 16 01 04* и наименование: излезли от употреба превозни средства.

Цитира се разпоредбата на чл. 35, ал. 1 от ЗУО, свързана с изискванията за извършване на дейностите по третиране на отпадъци, както и административно-наказателната разпоредба на чл. 133, според която се наказва извършването на дейности с ОЧЦМ, ИУЕЕО, НУБА и/или ИУМПС без регистрация по Търговския закон или без разрешение, ако деянието не съставлява престъпление.

Същевременно обаче в НК била налице хипотезата на чл. 353в, ал. 1, която гласяла, че е налице престъпление, когато се управляват опасни отпадъци не по установения за това ред. Безспорно в случая били налице данни за осъществено такова деяние от страна на Е.Р.Х., тъй като на поземлените имоти, собственост на Община Хасково, отдадени  под наем на Неврие Рамадан, но реално използвани от Х., се съхранявали около 1 000 бр. ИУМПС, които се характеризират като опасни отпадъци, за което няма издадено разрешение съгласно разпоредбите на ЗУО.

С оглед на тези факти в хода на проверката били събрани достатъчно данни за извършено престъпление от общ характер – чл. 353в, ал. 1 от НК, но за същото деяние срещу същото лице приключили две административно-наказателни производства - Наказателно постановление № 8/09.03.2020г., влязло в сила на 20.03.2020г.,  и Наказателно постановление № 25/24.07.2019г., влязло в сила на 06.08.2019г., поради което съществувала законова пречка за образуване на наказателно производство – чл. 24, ал. 1, т. 8а от НПК.

Твърди се, че е налице тъждество на деянието, по което приключило административнонаказателното производство с влязло в сила наказателно постановление и била реализирана административнонаказателната отговорност на лицето, и деянието, предмет на предварителната проверка, в хода на която били установени данни за извършено престъпление.

Предвид спазване на принципа non bis in idеm, с оглед законосъобразното реализиране на наказателна отговорност, било необходимо да се възобновят окончателно приключилите административнонаказателни производства, да се отменят постановените Наказателно постановление № 8/09.03.2020г.  и Наказателно постановление № 25/24.07.2019г и да се прекрати административнонаказателното производство на основание чл. 33, ал. 2 от ЗАНН.

С оглед на така изложеното, се прави предложение да бъдат възобновени окончателно приключилите административно-наказателни производства, започнали със съставянето на АУАН от 30.05.2019г. и 16.01.2020г., да бъдат отменени постановените наказателни постановления на Директор на РИОСВ – Хасково, а именно № 8/09.03.2020г. и № 25/24.07.2019г., и административно-наказателните производства да бъдат прекратени на основание чл. 33, ал. 2 от ЗАНН.

В съдебно заседание вносителят на предложението за възобновяване на административно-наказателните производства – прокурор в Районна прокуратура - Хасково, не се явява. Представителят на Окръжна прокуратура – Хасково поддържа направеното предложение за възобновяване на административно-наказателните производства.

 

Ответникът – РИОСВ – Хасково, чрез процесуалния си представител в съдебно заседание, не възразява срещу предложението за възобновяване на  административно-наказателните производства.

 

Заинтересованата страна – Е.Р.Х., депозира по делото писмена молба чрез пълномощника си – адв.Т. Т.в, с която молба възразява срещу искането за възобновяване, като твърди, че не са налице предвидените в закона предпоставки.

 

Административен съд – Хасково, като взе предвид доводите на страните и съобрази събраните по делото доказателства, прие за установено от фактическа страна следното:

 

Със съставянето на Акт за установяване на административно нарушение № 25/30.05.2019г. срещу Е.Р.Х., е образувано административно-наказателно производство за осъществено на 27.03.2019г. в гр.Х. административно нарушение на чл. 133, ал. 3, т. 3, пр. второ във връзка с чл. 35, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците във връзка с чл. 17 от Наредбата за излезлите от употреба моторни превозни средства, изразило се в нерегламентирано съхраняване на ИУМПС, без изискуемото по закон разрешение за извършване на дейности по съхраняване на отпадъци. Въз основа на така съставения акт Директорът на РИОСВ - Хасково е издал Наказателно постановление № 25/24.07.2019г., с което Е.Р.Х. е наказан по административен ред на основание чл. 133, ал. 3, т. 3 вр. ал. 6 от Закона за управление на отпадъците за нарушение на разпоредбите на  чл. 133, ал. 3, т. 3, пр. второ във връзка с чл. 35, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците във връзка с чл. 17 от Наредбата за излезлите от употреба моторни превозни средства, като му е наложено административно наказание глоба в размер на 2 000 лв., за това, че извършва нерегламентирано съхраняване на ИУМПС, без да притежава изискуемото по чл. 35, ал. 1, т. 1 от ЗУО разрешение за извършване на дейности по съхраняване на отпадъци. Наказателното постановление е връчено на лицето на 30.07.2019г. и същото, като необжалвано, е влязло в сила на 07.08.2019г.

Срещу Е.Р.Х. е образувано и второ административно-наказателно производство - със съставянето на Акт за установяване на административно нарушение № 8/18.02.2020г. за осъществено на 16.01.2020г. в гр.Хасково нарушение на чл. 133, ал. 3, т. 3, пр. второ във връзка с чл. 35, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците във връзка с чл.17 от Наредбата за излезлите от употреба моторни превозни средства. Въз основа на така съставения акт Директорът на РИОСВ - Хасково е издал Наказателно постановление № 8/09.03.2020г., с което Е.Х. е наказан по административен ред на основание чл. 133, ал. 3, т. 3 вр. ал. 6 от Закона за управление на отпадъците за нарушение на разпоредбите на  чл. 133, ал. 3, т. 3, пр. второ във връзка с чл. 35, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците във връзка с чл. 17 от Наредбата за излезлите от употреба моторни превозни средства, като му е наложено административно наказание глоба в размер на 4 000 лв. за това, че извършва нерегламентирано третиране на отпадъци (съхраняване на ИУМПС), без да притежава изискуемото по чл. 35, ал. 1, т. 1 от ЗУО разрешение за извършване на дейности по съхраняване на отпадъци. Наказателното постановление е връчено на лицето на 13.03.2020г. и същото, като необжалвано, е влязло в сила на 21.03.2020г.

Видно от материалите по делото е, че в Районна прокуратура – Хасково е образувана преписка № 00187/2020 от 29.01.2020г. по повод изпратени материали от ОД на МВР – Хасково във връзка с извършена проверка по ЗМ № 8/27.01.2020г. относно дейността на Е.Р.Х. *** с дейности с отпадъци и ИУМПС. При проверката са установени данни за извършено престъпление по чл. 353б и чл. 353в от НК. Видно от Докладна записка 272-ЗМ  № 8/27.01.2020г. по описа на РДВР – Хасково е, че на 16.01.2020г. в гр.Хасково е извършена проверка в гр.Хасково, местност дере Кьойтопра, по пътя за кв.Болярово, където е установено съхранение на значителен брой ИУМПС, чийто собственик е Е.Р.Х., като от негова страна не са представени документи, разрешаващи съхранението и разкоплектоването на ИУМПС, изискващо се по ЗУО.

Видно от Писмо изх.№ №-32(1) от 20.01.2020г. от Директора на РИОСВ – Хасково е, че излезлите от употреба моторни превозни средства се класифицират като отпадъци с опасни свойства с код по европейския списък на отпадъците, транспониран в българското законодателство като Приложение № 1 към Наредба № 2 за класификацията на отпадъците 16 01 04* и наименование: излезли от употреба превозни средства. Същите се класифицират като опасни отпадъци, тъй като съдържат охладителна течност, хидравлични и смазочни масла и греси, остатъчни горива, включително потенциално експлозивни компоненти.

 

Така установената фактическа обстановка налага следните правни изводи:

 

Предложението за възобновяване на административно-наказателните производства по влезлите в сила наказателни постановления на Директора на РИОСВ – Хасково - НП № 8/09.03.2020г. и № 25/24.07.2019г., е допустимо. Същото изхожда от С. Б. - прокурор в Районна прокуратура - Хасково, който видно от Протокол за избор на наблюдаващ прокурор от дата 29.01.2020г., е определен за такъв по преписка № 00187/2020г. на РП – Хасково и съгласно чл. 72, ал. 1, предл.второ от ЗАНН, е компетентният да направи предложението за възобновяване по чл. 70, буква "д" от ЗАНН орган. Предложението по тази точка на текста не е обвързано със срок, поради което същото се явява и процесуално допустимо. Разгледано по същество, предложението е основателно, поради следните съображения:

Видно от разпоредбата на чл. 70, буква "д" от ЗАНН е, че административно-наказателните производства, по които наказателните постановления са влезли в сила, както и решените и прекратените от съда дела, образувани във връзка с обжалване на наказателни постановления, подлежат на възобновяване, когато деянието, за което е приключило административно-наказателното производство, съставлява престъпление. Тоест, фактическият състав за възобновяване на административно-наказателното производство по нормата на чл. 70, б. "д" от ЗАНН включва два кумулативни елемента: 1/ приключило административно-наказателно производство по влязло в сила НП с наложено на дееца административно наказание и 2/ висящо наказателно производство за същото деяние.

В случая по делото безспорно се установява, че за деянията си, установени съответно на 27.03.2019г. и на 16.01.2020г., извършени в гр.Хасково и изразили се в нерегламентирано съхраняване на излезли от употреба моторни превозни средства, Е.Р.Х. е наказан по административен ред за нарушения на чл. 133, ал. 3, т. 3, пр. второ във връзка с чл. 35, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците във връзка с чл. 17 от Наредбата за излезлите от употреба моторни превозни средства, с влязло в сила на 07.08.2019г. Наказателно постановление № 25/24.07.2019г. и с влязло в сила на 21.03.2020г. Наказателно постановление № 8/09.03.2020г., издадени от Директора на РИОСВ – Хасково.

В тази връзка и за да е допустимо възобновяване на административно-наказателните производства по отношение на тези влезли в сила наказателни постановления, пред съда следва да се установи, че деянията, за които е ангажирана административно-наказателната отговорност на Елор Х., съставляват престъпление. При това положение безспорно образуването и провеждането на последващо наказателно производство за същото деяние и срещу същия деец, би нарушило принципа „ne bis in idem“ и това е така, защото забраната за повторно съдене на едно и също лице за същото деяние е класически принцип на наказателно-процесуалното право, чиято цел е да не се допусне повторението на наказателни процедури, които са приключили с влязъл в сила акт, а освен това, правата на извършителя са защитени в по-широк обем и от разпоредбата на чл. 4 от Протокол № 7 от ЕКПЧ, забраняваща не само повторното осъждане на дееца, но и повторното му наказателно преследване за същото деяние

Водена от данните по преписката, настоящата инстанция приема, че по делото се представят достатъчно данни за извършено при условията на продължавано престъпление деяние  по чл. 353в, ал. 1 от НК от страна на Е.Х., като фактите от обективната страна на същото са идентични с тези на извършените нарушения по Закона за управление на отпадъците, по отношение на които е ангажирана и реализирана в един предходен момент административно-наказателната му отговорност.

Ето защо следва да се възприеме довода на вносителя, че са налице основания да се приеме, че деяния, за които на нарушителя са наложени  административни наказания с горепосочените влезли в сила наказателни постановления, осъществяват състава и на престъпление по чл. 353в, ал. 1 от НК, която норма предвижда, че който управлява опасни отпадъци не по установения ред, се наказва с лишаване от свобода до пет години и с глоба от две хиляди до двадесет хиляди лева. Определение на понятието „управление на отпадъците“ се съдържа в Закона за управление на отпадъците (§ 1, т. 46 от ПЗР), според който текст управление е събирането, транспортирането, обезвреждането и оползотворяването на отпадъците, включително осъществяваният контрол върху тези дейности, следексплоатационните грижи за депата, както и действията, предприети в качеството на търговец или брокер. Безспорен е и фактът, че  излезлите от употреба моторни превозни средства се класифицират като отпадъци с опасни свойства.

Според настоящия съдебен състав, безспорно се касае за едни и същи факти от обективна страна на твърдяното деяние, тоест в конкретния случай елементите от обективна и субективна от фактическия състав на престъплението съвпадат с елементите от фактическия състав на съответното административно нарушение. При това положение е налице хипотезата на чл. 70, б. "д" от ЗАНН – деянията, за които са наложени административни наказания, съставляват престъпление.

С оглед установеното наличие на условията на чл. 70, б. "д" от ЗАНН, то наказателните постановления следва да бъдат отменени, без да се обсъжда спорът по същество относно тяхната процесуална и материално-правна законосъобразност.  С оглед възобновяването на административно-наказателните производства и отмяната на наказателните постановления, следва да се постанови и прекратяване на тези производства.

 

Водим от горното, съдът

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ВЪЗОБНОВЯВА административнонаказателните производства по влезлите в сила Наказателно постановление № 8/09.03.2020г. и № 25/24.07.2019г., издадени от Директора на РИОСВ – Хасково.

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 8/09.03.2020г. и № 25/24.07.2019г., издадени от Директора на РИОСВ – Хасково.

 

ПРЕКРАТЯВА административнонаказателните производства по Наказателно постановление № 8/09.03.2020г. и № 25/24.07.2019г., издадени от Директора на РИОСВ – Хасково.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.        

 

                                             

Председател:

 

 

 

                              Членове:    1.                          

 

 

                                                   2.