Решение по дело №1053/2020 на Районен съд - Кюстендил

Номер на акта: 14
Дата: 29 април 2021 г. (в сила от 4 октомври 2021 г.)
Съдия: Мая Андонова Миленкова
Дело: 20201520201053
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 август 2020 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 14
гр. Кюстендил , 29.04.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – КЮСТЕНДИЛ, III-ТИ СЪСТАВ в публично заседание
на девети март, през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Мая А. Миленкова
при участието на секретаря Даниела Й. Кирилова
като разгледа докладваното от Мая А. Миленкова Административно
наказателно дело № 20201520201053 по описа за 2020 година
„СТРИМОН СПА“ АД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление гр.Кюстендил , ул.“Цар Симеон I“№24, представлявано от
управителя И. Г. П. обжалва наказателно постановление № К-
14809/28.02.2020 г. издадено от Директор на РД към ГД „Контрол на
пазара“ при КЗП София, с което на осн. чл. 208, вр. с чл. 114, т.2 от Закона за
туризма е наложена на дружеството имуществена санкция в размер на 1000
/хиляда/. Сочат се допуснати процесуални нарушения и се обжалва НП по
същество.
Въззиваемата страна, чрез процесуалния си представител, оспорва
жалбата и твърди законосъобразност процесуална и материална на
атакуваното НП.
Като разгледа събраните по делото писмени и устни доказателства при
условията на чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът прие за установено следното:
Производството по делото е образувано по повод подадено от П. И.
И. - прокурист на „Стримон спа“АД Кюстендил възражение, което по своето
съдържание представлява въззивна жалба срещу издаденото наказателно
постановление.
1
По повод подаден в КЗП, на 30.12.2019г., жалба служители на КЗП,
РД – София – свидетелите К.Ш. и Н.К. извършили проверка на обект : хотел
„Стримон Гардън медикъл спа“, находящ се о в гр.Кюстендил , на ул.“Цар
Симеон I“ №24, стопанисвани от „Стримон спа“АД. .
В хода на извършената проверка било установено следното :
проверяваният обект е категоризиран с Удостоверение за утвърдена
категория №РК-19-10357 с „ пет звезди“ и удостоверението е издадено на
12.05.2016 г.
В момента на проверката е съставен чек лист по Наредбата за
изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и
развлечение и за реда за определяне на категория, отказ, понижаване, спиране
на действието и прекратяване на категорията, приета с ПМС № 217 от
17.08.2015 г., в сила от 28.02.2016 г. На проверката присъствал мениджър
екип „Стримон спа“АД – М. Д. . По искане на проверяващите последната
показала стая №104, която се предлага в обекта като стая , предназначена за
хора с намалена подвижност, която стая според изискванията на цитираната
Наредба трябва да отговаря на определени изисквания. Като несъответствия с
изискванията на Наредбата били отчетени съответно : височината на
леглото в стаята било 50 см, при изискуем минимум – 55 см.; липсвала
шпионка на вратата на стаята на височина 120 см. ; разстоянието между
леглото и стената било 50 см. при изискуем минимум от 90 см.; гардеробът в
стаята и височината на релсата за закачалките не отговаряли на
изискванията на Наредбата ; широчината на светлата част на вратата на
банята била 70 см. при изискуем минимум от 80 см. ; нямало закачалки ,
достъпни от нивото на инвалидна количка / височина 120 см./; сешоарът е
поставен на недостъпно място за ползване от лице седящо на инвалидна
количка на височина повече от 170 см, при изискуеми – 120 см. в банята
душът е поставен на недостъпно място за лице ползващо инвалидна количка.
Всичко описано прави стаята непригодна за настаняване на лице с
намалена подвижност. Описаните по-горе констатации са обективирани в
съставения на място констативен протокол. С КП е указано на управителя на
дружеството на 17.01.2020 г. да представи пред РД при КЗП документи за
професионална и езикова квалификация.
2
На посочената дата в офиса на КЗП в гр. Дупница се явил П.И. –
прокурист и член на съвета на директорите на „Стримон спа“АД и
представил изисканите документи.
На същата дата св. Ш. съставила АУАН№14809 , в който описала
като нарушение установеното при проверката несъответствие на стаята,
предлагана в туристическия обект за лица с намалена подвижност с
изискванията на Наредбата за изискванията към местата за настаняване и
заведенията за хранене и развлечение и за реда за определяне на категория,
отказ, понижаване, спиране на действието и прекратяване на категорията,
приета с ПМС № 217 от 17.08.2015 г.. Описаното в АУАН административно
нарушение е квалифицирано като такова по чл. 114, т.2 от Закона за туризма.
АУАН, е предявен и връчен на представителя на дружеството , като
в графата „възражения“ същият е отразил, че са предприети действия по
отстраняване на несъответствията .
В рамките на срока по чл. 44, ал.1 от ЗАНН не е депозирано писмено
възражение по АУАН пред наказващия орган.
Въз основа на горното, АНО издал и процесното наказателно
постановление, с което на осн. чл. 208, вр. с чл.114, т.2 от Закона за туризма 1
е наложил на търговеца имуществена санкция в размер на 1000 лева.
Съдът намери жалбата за допустима, а разгледана по същество за
неоснователна по следните съображения :
Съдът прие,че АУАН и издаденото въз основа на него НП не
съдържат пороци,от категорията на съществените,които да водят до отмяната
им.Същите са съставени в съответствие с разпоредите на чл. 40 и сл. и чл. 52
и сл.от ЗАНН.
Съдържат дата и място на издаване, органът който ги е издал,
описание на нарушението, правната му квалификация, както и вида и размера
на наложеното наказание, както и въз основа на коя правна норма то е
определено.
Съдът следва да отбележи,че АУАН и НП са издадени от
3
компетентни длъжностни лица, в рамките на законовите им правомощия и
въз основа на Заповед от Председателя на КЗП, приложени към делото. Тук
следва да бъде посочено, че НП е издадено на осн.чл. 232, ал.2 от ЗТ,където
изрично е посочено, че Наказателните постановления се издават от
министъра на туризма, председателя на Комисията за защита на
потребителите, председателя на Държавната агенция за метрологичен и
технически надзор, областния управител и кмета на общината или от
оправомощени от тях длъжностни лица.

Административнонаказателното производство е образувано в срока
по чл. 34 от ЗАНН, а наказателното постановление е било издадено в
шестмесечния срок, като същото е съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН, а
при издаването на административния акт е спазена разпоредбата на чл. 42 от
ЗАНН. Административното нарушение за извършването на което е
ангажирана отговорността на дружеството е индивидуализирано в степен,
позволяваща му да разбере в какво е обвинено и срещу какво да се защитава.
Посочени са нарушените материалноправни норми, като наказанието за
нарушението е индивидуализирано правилно.
Съгласно разпоредбата на чл. 114, т. 2 от ЗТ лицата извършващи
хотелиерство/или ресторантьорство в туристически обекти по чл. 3, ал. 2, т. 1,
т. 2 и т. 3 от закона, са длъжни да предоставят туристически услуги в
туристически обект, който отговаря на изискванията за определената му
категория съгласно Наредбата по чл. 121, ал. 5 от ЗТ. Така цитираната като
нарушена норма в санкционния акт препраща към изискванията на наредбата,
приета по реда на чл. 121, ал. 5 от ЗТ- НИМНЗХРРОКОПСДПК. Именно с
тази наредба се определят конкретните изисквания към видовете места за
настаняване и заведения и минималните задължителни изисквания, на които
местата следва да отговарят, за да бъде определена категорията. Доколкото за
хотел „Стримон Гардън медикъл спа“ е било издадено удостоверение
категория " пет звезди", предоставените услуги е следвало да отговарят на
изискванията към този тип места за настаняване съгласно чл. 17, ал. 1, т. 1 от
НИМНЗХРРОКОПСДПК, обн., ДВ, бр. 65 от 25.08.2015 г. Тази наредба е
действала до 07.07.2020 г. и по време на издавен на АУАН и Съгласно
4
разпоредбата на чл. 114, т. 2 от ЗТ лицата извършващи хотелиерство/или
ресторантьорство в туристически обекти по чл. 3, ал. 2, т. 1, т. 2 и т. 3 от
закона, са длъжни да предоставят туристически услуги в туристически обект,
който отговаря на изискванията за определената му категория съгласно
Наредбата по чл. 121, ал. 5 от ЗТ. Така цитираната като нарушена норма в
санкционния акт препраща към изискванията на наредбата, приета по реда на
чл. 121, ал. 5 от ЗТ- НИМНЗХРРОКОПСДПК. Именно с тази наредба се
определят конкретните изисквания към видовете места за настаняване и
заведения и минималните задължителни изисквания, на които местата следва
да отговарят за обжалваното НП, поради което и предвидените с нея
изисквания са приложими към конкретното НП. В Раздел V, на Приложение
№1 е предвидено, че за хотели категория „четири звезди“ и „пет звезди“ се
обособяват достъпни хотелски стаи с необходимото функционално хотелско
и санитарно оборудване, уреди и приспособления за хора с намалена или
ограничена подвижност“, като детайлно са изброените специфичните
изисквания за оборудване на такава стая. В този смисъл, предлаганата от
търговеца туристическата услуга не е отговаряла на изискванията за
категорията на туристически обект " хотел пет звезди",
Неоснователно е възражението на процесуалния представител на
жалбоподателя за неправилно прилагане на материалния закон, като е
използвана бланкетна материална норма.
Макар и в акта, и в НП да се визира цифрово като нарушена само и
единствено нормата на чл. 114, т. 2 от ЗТ, то и в акта, и в постановлението по
несъмнен начин се установява, че текстово се сочи къде, в кой подзаконов
нормативен акт конкретно се съдържат изискванията, на които трябва да
отговаря един категоризиран с „пет звезди“ хотел, какъвто се явява
процесния хотел. За тази категория обекти изискванията към изграждането,
обзавеждането и оборудването им се съдържат именно във визираната в НП
Наредба за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене
и развлечение и за реда за определяне на категория, отказ, понижаване,
спиране на действието и прекратяване на категорията . Подробно в
описателната част на акта и НП органът сочи, кои точно изисквания от
визирания подзаконов нормативен акт не се установяват при проверката да се
спазват, съотв. не са налице и това не се оспорва от наказаното лице, нито се
5
оборват констатациите на органа.
За да се приема, че са допуснати съществени процесуални нарушения
в поризводството по налагана на административното наказание, следва
допускането им да води до ограничаване правото на защита на засегнатото
лице. В този случай такова засягане не е налице, защото изрично и ясно, и
много подробно, органът сочи фактически какво се установява при
проверката, че тези факти означават неспазване на особените изисквания,
установени в изрично визирани текстове, на изрично посочен подзаконов
нормативен акт.
Следва да се посочи, че е налице изцяло правилно приложение на
визираната от органа санкционна норма на чл. 208 от ЗТ. Същата предвижда
налагане на административно наказание /"глоба", съотв. "имуществена
санкция"/ за хотелиер, който в категоризиран туристически обект предоставя
туристически услуги, които не отговарят на изискванията за определената
категория. Именно в чл. 114, т. 2 от ЗТ се установява като задължение на
тези лица /хотелиери/ да представят такъв вид услуги в категоризиран
туристически обект, който да отговаря на всички изисквания за определената
му категория, като се препраща към наредбата.
Не са налице предпоставките и на чл. 28 от ЗАНН , доколкото
деянието, за което е ангажирана отговорността на дружеството е формално
такова и за неговото реализиране законодателят не изисква настъпването на
общественоопасни последици, същите се презумират по силата на закона.
По отношение на вида и размера на наложеното наказание от
1000,00/хиляда/лева, то това е минималният предвиден в чл. 214, ал.1 от
Закона за туризма и напълно правилно в съответствие с разпоредбата на чл.
83 и чл. 27 от ЗАНН наказващият орган е наложил имуществена санкция в
размер на хиляда лева. Безспорно в кориците на делото не се съдържат
доказателства дружеството "СТРИМОН СПА" АД да е санкционирано за
подобни нарушения на законодателството, което дава основание на съда да
сподели и извода на наказващият орган, че нарушението е извършено за
първи път. Това дава основание на съда да приеме,също така,че определеното
към минималния размер наказание се явява справедливо и напълно
съответстващо на целите,предвидени в чл. 12 от ЗАНН.
6
Предвид изложеното по-горе,съдът приема,че издаденото и атакувано
НП е правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено.
Воден от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН
Кюстендилският районен съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА изцяло наказателно постановление №К-
14809/28.02.2020 г. издадено от Директор на РД към ГД „Контрол на
пазара“ при КЗП София, с което на осн. чл. 208, ,вр с чл. 114, т.2 от закона за
туризма е наложена на „СТРИМОН СПА“ АД, с ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление гр.Кюстендил , ул.“Цар Симеон I“№24,
представлявано от управителя И. Г. П. имуществена санкция в размер на
1000 /хиляда/
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Кюстендилския административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.
Съдия при Районен съд – Кюстендил: _______________________
7