О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
№ 1640/26.11.2019г.
гр. Пазарджик, 26.11.2019 г.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК, ІІІ – административен състав, в закрито съдебно
заседание на двадесет и шести ноември, две хиляди и деветнадесета година в
състав:
СЪДИЯ: ДЕСИСЛАВА
КРИВИРАЛЧЕВА
като
разгледа докладваното от съдия Кривиралчева адм. дело № 1292 по описа за 2019
г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е образувано по жалба на Д.Г.А. с
ЕГН **********,*** против действия и бездействия на техническото лице при Затвора
гр. Пазарджик, което е отказало да приеме донесения за жалбоподателя от Ф. М. К.
музикален плеър. В допълнение към жалбата се уточнява, че искането от съда е да
бъде разпоредено на началника на Затвора гр. Пазарджик да допусне въпросния
музикален плеър, като се твърди, че вещта отговаря на изискванията, посочени в одобрения
от министъра на правосъдието списък. В жалбата е посочено, че на 07.11.2019 г. при
посещение в затвора е донесен музикален плеър, който не е допуснат от служители
от охраната при Затвора гр. Пазарджик.
От страна на началника на затвора гр. Пазарджик е представена
относимата административна преписка. Изразено е становище, че веща е върната на
лицето, което я е донесло, от техническото лице извършващо проверката на
постъпващите в затвора вещи за съответствие с вещите изброени в списъка.
Посочено е, че вещта не е допусната в затвора, тъй като същата не фигурира в списъка
на разрешените лични вещи, одобрен със Заповед № ЛС-04-642/28.11.2018г. на министъра
на правосъдието.
Защитата срещу неоснователните бездействия от страна на административен
орган се уреждат в глава ХV, раздел II на АПК, като са регламентирани 2 хипотези.
В хипотезата на чл. 256 от АПК административният орган следва да е сезиран с искане
да извърши фактически действия, които е длъжен да предприеме по силата на закон,
но в продължение на 14 (четиринадесет) дни бездейства. В този случай съставомерна
се явява липсата на активно поведение (бездействие) на компетентен орган по надлежно
отправено и законово обосновано искане за извършване на конкретни фактически действия.
В хипотезата на чл. 257 от АПК административният орган не изпълнява свое задължение,
произтичащо пряко от нормативен акт. Бездействието му в тази хипотеза може да се
оспори безсрочно, като се прилагат съответно разпоредбите за оспорване на индивидуалните
административни актове. При първата хипотеза административният орган следва да бъде
сезиран с искане да извърши фактически действия, което е процесуална предпоставка
за предявяването му, а при втората - задължението произтича пряко от нормативен
акт.
В случая е налице първата хипотеза. На 07.11.2019г. при свиждане
на Д.А. е донесен мултиплеър, чиито характеристики не отговарят на утвърдения
списък на разрешените лични вещи. С оглед на това техническото лице извършващо
проверка на постъпващите вещи не е допуснал в района на Затвора гр. Пазарджик вещта,
обосновавайки се със Заповед № ЛС-04-642/28.11.2018г. на министъра на правосъдието,
с която е одобрен списък с разрешени вещи,
сред които в т. 5, буква „з“ е посочено портативен радиоприемник и аудиоплеър –
без записващо устройство. По делото са представени като доказателство
техническите характеристики на процесния мултиплеър, според които същият не
представлява аудиоплеър – без записващо устройство /каквато вещ е разрешена/, а
мултиплеър, който и възпроизвежда видеофайлове с високо качество.
Установява се, че след недопускането на вещта, Д.А. не е заявил
искане към началника на затвора гр. Пазарджик да допусне вещта – музикален мултиплеър
- искане за извършване на действие по смисъла на чл. 256 от АПК. Разпоредбата гласи,
че неизвършването на фактически действия, които административният орган е длъжен
да извърши по силата на закона, подлежи на оспорване в 14-дневен срок от подаването
на искане до органа за извършването му.
След като не е отправено искане от страна на Д.А. ***, то
и жалбата срещу неизвършване на съответното действие (бездействието) е недопустима,
защото няма сезиране за действие, което след неизвършването му в 14-дневен срок,
да подлежи на обжалване.
След сезиране с искане от страна на Д.А. ***, съответно след
извършване/неизвършване на фактическото действие по това искане, ще е налице предмет
на оспорване. В тази насока е и практиката на ВАС /Определение №
2650/21.02.2019 г., постановено по адм. дело № 1630/2019 г. по описа на ВАС –
Осмо отделение/.
Водим от гореизложеното съдът намира, че жалбата, с която
е сезиран, е процесуално недопустима с оглед липса на предмет на оспорване по чл.
256 от АПК. Жалбата следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по
делото да се прекрати.
На основание чл. 159, т. 1 от АПК съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Д.Г.А. с ЕГН **********,*** против действия
и бездействия на техническото лице при Затвора гр. Пазарджик, което е отказало да
приеме донесения за жалбоподателя от Ф. М. К. музикален плеър.
ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 1292/2019 г. по описа
на Административен съд – Пазарджик.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО
подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в
7-дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ:
/п/