Решение по дело №742/2019 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 януари 2020 г.
Съдия: Лора Рангелова Стефанова
Дело: 20197160700742
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

566

гр. Перник, 07.01.2020 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЕРНИК, в публично съдебно заседание на осемнадесети декември две хиляди и деветнадесета година, в състав:                                                 

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАЙЛО ИВАНОВ

                                                          ЧЛЕНОВЕ: СЛАВА ГЕОРГИЕВА

                                                                              ЛОРА СТЕФАНОВА

         

          С участието на секретаря АННА МАНЧЕВА и прокурора Н. ЦВЕТКОВ, като разгледа, докладваното от съдия Стефанова КАНД № 742/2019 г. по описа на Административен съд – Перник, за да се произнесе взе предвид следното:

          Производството е по реда на чл. 208 - 228 от АПК, във вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН.

          Образувано е по касационна жалба, подадена от Министерство на земеделието, храните и горите против Решение № 600/03.10.2019 г., постановено по АНД № 1060/2019 г. по описа на Районен съд – Перник, с което е отменено наказателно постановление № НП – 251/04.06.2019 г., издадено от Министъра на земеделието, храните и горите, с което на основание чл. 41, ал. 3, във вр. с ал. 1, т. 2 от Закона за опазване на земеделските земи /ЗОЗЗ/ на „****“ ЕООД, ЕИК **** е наложена имуществена санкция в размер на 1800 лв.

          Наведени са оплаквания за незаконосъобразност на обжалваното решение, поради неправилно приложение на материалния закон – касационно основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК, във вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН. Касаторът счита, че районният съд неправилно е приел, че административното-наказателното производство е образувано при съществено нарушение на императивни процесуални правила, което е довело до засягане правото на защита на санкционираното юридическо лице. Сочи, че не са нарушени нормите на чл. 40, ал. 1 и ал. 2 от ЗАНН и чл. 42, т. 3 и т. 4 от ЗАНН, тъй като управителят на търговското дружество е бил надлежно поканен за връчване на АУАН, а в АУАН и НП като дата на нарушението е посочен денят, в който то е установено.  Искането към съда е да отмени обжалваното решение и да постанови друго, с което да потвърди наказателното постановление.

          В срока по чл. 213а, ал. 1 от АПК ответникът по касационната жалба – „****“ ЕООД е оспорил жалбата. Изложил е съображения за законосъобразност на обжалваното съдебно решение. Искането към касационният състав е да го остави в сила.

          В съдебно заседание касаторът, редовно призован не е изпратил представител.

          В съдебно заседание ответникът по касационната жалба, редовно призован, не е представляван.

          В съдебно заседание, Окръжна прокуратура – Перник, представлявана от прокурор Николай Цветков е дал заключение за неоснователност на жалбата и е предложил обжалваното съдебно решение да бъде оставено в сила.

          Административен съд – Перник, в настоящия състав, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните, обсъди събраните по делото доказателства и при съобразяване обхвата на съдебен контрол съгласно чл. 218 от АПК и чл. 220 от АПК, намери следното:

          Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от лице по чл. 210, ал. 1 от АПК, за което решението е неблагоприятно и срещу подлежащ на касационно обжалване съдебен акт, поради което е процесуално допустима.

          Разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

          За да постанови обжалваното решение, Районен съд – Перник е приел, че във връзка с подадени сигнали от кметовете на с. Д. и на с. Л., община Перник, свидетелите Ц.В.– началник на ****- Перник и М.А.– главен експерт в **** при Областна дирекция „Земеделие“ – Перник, на 08.04.2019 г. извършили проверка за спазване на изискванията за опазване на земеделските земи, находящи се в землищата на двете села. С GPS устройство заснели площите, засегнати от изкопни дейности. При съвместяването им с графичните данни от КККР установили, че изкопните работи са засегнали земеделски земи, сред които и имот с идентификатор ****по КККР на с. Д.. Констатациите си отразили в протокол № 2/08.04.2019 г.

          На 09.04.2019 г. свидетелката В., в качеството си на началник на ОС „Земеделие“ – Перник, в отсъствието на представител на „****“ ЕООД съставила АУАН № 61/09.04.2019 г. за нарушение по чл. 3, ал. 2 от ППЗОЗЗ и чл. 41, ал. 1, т. 1, т. 2 и т. 4, във вр. с ал. 3 от ЗОЗЗ, в който отразила, че посоченото дружество използва земеделска земя - имот с идентификатор ****по КККР на с. Д., с начин на трайно ползване пасище, ІХ категория, с площ от 25.877 дка, собственост на държавен поземлен фон, за неземеделски нужди без разрешение за промяна на предназначението и, като извършва изкопни дейности за добив на полезни изкопаеми – въглища. С нотариална покана, адресирана до управителя на „****“ ЕООД, връчена на 07.05.2019 г. било указано, че в 7-дневен срок следва да се яви в ОС „Земеделие“ – Перник за получаване на съставения срещу юридическото лице акт за установяване на административно нарушение. Така даденото указание не било изпълнено.

          Въз основа на съставения АУАН, Министърът на земеделието, храните и горите издал обжалваното наказателно постановление № НП – 251/04.06.2019 г., с което на основание чл. 41, ал. 3, във вр. с ал. 1, т. 2 от Закона за опазване на земеделските земи /ЗОЗЗ/ наложил на „****“ ЕООД, ЕИК **** имуществена санкция в размер на 1800 лв.

          Въз основа на установената фактическа обстановка, районният съд е направил извод, че при образуване на административно-наказателното производство е нарушена императивната норма на чл. 40, ал. 1 от ЗАНН. Приел е, че АУАН е съставен при условията на чл. 40, ал. 2 от ЗАНН – в отсъствие на нарушителя, без да са налице предпоставките за това. Изложил е аргументи и за неизпълнение на задълженията на актосъставителя за предявяване и връчване на съставения АУАН на нарушителя, регламентирани в чл. 43, ал. 3 и ал. 4 от ЗАНН, респективно за неспазване на задължението на административно – наказващия орган, посочено в чл. 52, ал. 2 от ЗАНН - да върне АУАН. Счел е, че допуснатите нарушения на процесуалните правила са съществени и са довели до ограничаване процесуалното право на защита на санкционираното юридическо лице, което е основание за отмяна на издаденото наказателно постановление. В допълнение е посочил, че АУАН не съдържа задължителните реквизити съгласно чл. 47, т. 3 и т. 4 от ЗАНН, тъй като не е отразена датата/периодът на извършване на нарушението и не са конкретизирани фактите, даващи основание деянието да се квалифицира като нарушение по чл. 41, ал. 1, т. 1, т. 2 и т. 4, във вр. с ал. 3 от ЗОЗЗ.

          Настоящият касационен състав на Административен съд – Перник намира, че обжалваното решение е постановено от компетентен съд, в рамките на правомощията му, след сезиране с допустима жалба, поради което е валидно и допустимо. Същото е и правилно, по следните съображения:

          Решаващият съд е събрал гласни и писмени доказателства, относими към всички факти, предмет на доказване по делото. Изводите са формирани при спазване принципите на чл. 13 и чл. 14 от НПК, във вр. с чл. 84 от ЗАНН, след обективно, всестранно и пълно обсъждане на приобщения доказателствен материал в неговата съвкупност. При разглеждането на делото не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и законът е приложен правилно.

          Съответстващ на установената фактическа обстановка и обоснован е изводът на Районен съд – Перник за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила в хода на административно-наказателното производство. От материалите по делото е видно, че не е спазена императивната норма на чл. 40, ал. 1 от ЗАНН за съставяне на АУАН в присъствието на нарушителя. Не е била налице и някоя от предпоставките, предвидени в чл. 40, ал. 2 от ЗАНН за образуване на административно-наказателно производство в негово отсъствие. Алтернативите, при които законът допуска това, са: нарушителят да е известен, но да не може да бъде намерен или след покана да не се е явил за съставяне на акта. В конкретния случай нито едно от визираните условия не е изпълнено. Нарушителят не е търсен, за да бъде поканен да присъства при съставянето на АУАН. Независимо от това, в нарушение на императивите на чл. 40, ал. 1 и ал. 2 от ЗАНН административно-наказателното производство е образувано в негово отсъствие. В последствие не са изпълнени и изискванията на чл. 43, ал. 4 и ал. 5 от ЗАНН за предявяване и връчване на препис от АУАН на лицето, срещу което е съставен. Изпратената до него нотариална покана с вх. № 1132/15.04.2019 г., връчена на управителя на „****“ ЕООД на 07.05.2019 г. удостоверява, че последният е бил поканен от началника на ОС „Земеделие“ – Перник за получаване на общо 24 броя актове за установяване на административно нарушение, сред които и такъв, с № 61/09.04.2019 г. Не са представени доказателства, а и не е спорно между страните, че АУАН не е предявяван и връчван на юридическото лице. При това положение административно-наказващият орган е бил длъжен на основание чл. 52, ал. 2 от ЗАНН да върне преписката на актосъставителя за предявяване и връчване на АУАН. Вместо това, той е издал наказателното постановление, предмет на съдебен контрол.

          Нарушените норми на чл. 40, ал. 1 и ал. 2 от ЗАНН, чл. 43, ал. 4 и ал. 5 от ЗАНН и чл. 52, ал. 2 от ЗАНН са императивни и са предвидени, за да гарантират правото на защита на привлеченото към административно-наказателна отговорност лице. Неизпълнението им представлява съществено нарушение на процесуалните правила, тъй като води до невъзможност на нарушителя да разбере, че срещу него е образувано административно наказателно производство и да упражни процесуалното си право на защита. До същият извод е достигнал Районен съд – Перник. Затова постановеното от него решение е законосъобразно и не страда от изложените от касатора касационни основания за отмяната му. На основание чл. 221, ал. 2 от АПК същото следва да бъде оставено в сила.

          Мотивиран от горното, Административен съд - Перник

 

Р  Е  Ш  И

 

          ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 600/03.10.2019 г., постановено по АНД № 1060/2019 г. по описа на Районен съд – Перник.

          РЕШЕНИЕТО е окончателно.

         

                                               

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/

 

                                                          ЧЛЕНОВЕ: 1./п/

 

                                                                             2./п/