Решение по дело №219/2021 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 октомври 2021 г. (в сила от 16 март 2022 г.)
Съдия: Красимира Тодорова Тодорова
Дело: 20217250700219
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 август 2021 г.

Съдържание на акта

 Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 114                                         14.10.2021 година                               град Търговище

 

В   И М Е Т О  НА   Н А Р О Д А

Административен  съд                                                                            първи състав

На      четиринадесети септември                                                          2021 година

В публично заседание в следния състав:   

                                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ:  КРАСИМИРА ТОДОРОВА

                                                                               

Секретар:  ГЕРГАНА БАЧЕВА

Прокурор:  

Като разгледа докладваното от  ПРЕДСЕДАТЕЛЯ

АД № 219  по описа за 2021 година,    за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на Глава Х от АПК.  

Делото е образувано по жалбата на "МРР16" ООД, ЕИК *********, представлявано от М. Х. Е.,  чрез а.. Т. против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019 Изх. № 02-250-2600/7024 от 05.08.2021 г., на зам. изпълнителния директор на ДФ”Земеделие” Петя Славчева в частта, с която е намалено искано финансово подпомагане за кампания 2019 г. с 1619,12 лв.  

Жалбоподателката    счита издаденото УП за незаконосъобразно, поради неспазване на установената форма, противоречие с материално-правни разпоредби, при допуснати съществени нарушения на адм. производствените правила и при наличието на несъответствие с целта на закона. Излага доводи за нищожност в допълнителен петитум.

В съдебно заседание по делото, жалбоподателката редовно призована не се явява, и не се представлява. От процесуалния   представител а.. Т. са получени писмени бележки за даване ход на делото в нейно отсъствие и изразено становище за отмяна на процесното УП. Направено е искане за присъждането на разноски по делото.

Ответникът по жалбата – зам.- изпълнителният директор на ДФ”Земеделие”, редовно призован се представлява от гл.юрк. Т.С., редовно упълномощена и приета от съда, която изразява  становище за неоснователност на жалбата и пледира за присъждането на разноски в минимален размер за юрк. възнаграждение.

Съдът като прецени допустимостта на жалбата, приема за установено следното:

Жалбата е подадена в срок, от надлежна страна – адресат на акта, налице е правен интерес от оспорването, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество съобразно разпоредбата на чл. 168, ал.1 от АПК, последната е основателна при следните  съображения:

Жалбоподателката е подала заявление за подпомагане с УИН: 25/150519/11227. Същата е  заявител за кампания 2019 за финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ.

Видно от Заповед № 395335/08.10.2019г., за извършване на проверка на място /л.4-9 от преписката/.

Приета като доказателство е и Заповед №376662/26.07.2019г., за извършване на проверка на място /л.10-13 от преписката/.

Видно от  с заповед № 03-РД/2891 от 23.07.2019 г. изп. директор е делегирал на зам. изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“ - г-жа П. Д. Сл. изрично посочените в нея правомощия.

С процесното   Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019 Изх. № 02-250-2600/7024 от 05.08.2021 г., на зам. изпълнителния директор на ДФ”Земеделие” Петя Славчева   е намалено искано финансово подпомагане за кампания 2019 г. с 1619,12 лв. 

Съгласно чл. 20а, ал.3 от ЗПЗП, изпълнителният директор може да делегира със заповед част от предоставените му от управителния съвет правомощия за вземане на решения и/или сключване на договори за финансово подпомагане на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. Съгласно чл. 20а, ал.4 от същия, изпълнителният директор може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления и/или сключване на договори за финансово подпомагане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда съобразно териториалната им компетентност.

Със заповед № 03-РД/2891 от 23.07.2019 г. изп. директор е делегирал на зам. изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“ - г-жа П. Д. Сл. изрично посочените в нея правомощия. Сред тях са издаване и подписване на всички УП  по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане, адресирани до кандидатите за финансово подпомагане. С оглед на така изложеното съдът намира, че процесният адм. акт е издаден от компетентен административен орган в кръга на неговите правомощия.

Обжалваният адм. акт е издаден в предвидената от закона писмена форма. Не са допуснати съществени нарушени.  

Съдът приема, че процесното УП е постановено при правилно приложение на материалния закон поради следното:

Разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК предвижда, че административният акт следва да съдържа фактическите и правни основания за издаването му. Мотивите на административния акт представляват единство от фактическите и правни основания за издаването му и тяхното наличие позволява да са разбере волята на административния орган. Мотивите имат съществено значение и за съдебната преценка при осъществявания контрол за законосъобразност и липсата им възпрепятства този контрол и представлява самостоятелно основание за отмяна на издадения административен акт. С оглед трайната съдебна практика, мотивите могат да се съдържат, както в самия акт, така и в друг документ, към който актът препраща и който се намира в административната преписка. В разглеждания случай административният орган   е посочил фактически и правни основания за издаването на акта. Посочването на фактическите обстоятелства, обуславящи издаването на административния акт, е абсолютно условие за законосъобразност на същия.  

При изложеното подадената жалба е неоснователна.

Установено е, че ДФЗ - РА, e отказала финансово подпомагане   тъй като кандидатът е заявил площи, за които са подадени две или повече заявления и застъпването не е отстранено.

Видно от данните по делото недопустимите за подпомагане площи по заявлението на жалбоподателя са били установени чрез извършването на административни проверки   проверки на място. Установено е застъпване с ЕТ „В.-2004-Д. И.“.

ДФ “Земеделие“ е издало уведомителното писмо с изх. № 02-250-2600/7024 от 05.08.2021 г.   Съгласно разпоредбите на чл.28 и чл.29 от Регламент (ЕО) № 809/2014 на Комисията от 17 юли 2014 година, чл.74 от Регламент (ЕО) № 1306 на Комисията от 17 декември 2013, както и чл.37, ал. 2 от ЗИЗП за декларираните данни в заявлението на кандидата са извършени административни проверки, резултатите от които са представени в  УП. В резултат на извършените административни проверки са установени площи, заявени от повече от един земеделски стопанин за кампания 2019 по заявление с УИН 25/150519/11227. За установените застъпени площи са приложени изискванията на чл. 17 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г.   Разплащателната агенция използва данните, предоставени от МЗХГ по реда на чл. 41, ал. 5 от ЗИЗП, при изясняване на правото на ползване на площите, заявени от повече от един земеделски стопанин. Когато за една и съща площ, за която е установено застъпване, са предоставени данни за регистрирани правни основания за ползване на земеделски земи, доказващи правото на ползване от двама или повече от кандидатите, или когато за никой от кандидатите не са налични такива данни, Разплащателната агенция им налага санкции съгласно чл. 19, чл.19а и чл. 28 от Делегиран регламент (ЕС) 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 г. за допълнение на Регламент (ЕС) 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол и условията за отказ или оттегляне на плащанията и административните санкции, приложими към директните плащания, подпомагането на развитието на селските райони и кръстосаното съответствие. Когато само за един от кандидатите са налични регистрирани данни по чл. 41, ал. 5 от ЗПЗП, доказващи правното основание за ползване на застъпените площи, Разплащателната агенция одобрява изплащането на финансовото подпомагане на него за площите, за които е доказал правно основание за ползване. За останалите застъпени площи Разплащателната агенция отказва изплащане на финансово подпомагане на всички кандидати и им налага санкции съгласно чл. 19, 19а и 28 от Делегиран регламент (ЕС) 640/2014. В конкретния случай, след преминаване на процедурата за разрешаване на двойно-заявените площи по заявление с УИН 25/150519/11227, площта в размер на 1.12 ха е отпаднала от допустимите за подпомагане земи на кандидата, поради липса на еднозначно доказано право на ползване за тях.

            По СЕПП са декларирани площи в размер -19.55 ха:

            Общо установените площи са 18.43 ха в резултат на извършените административните проверки за кампания 2019;  

Недопустимата/наддекларирана площ (представлява разликата между декларираната и установената площ) е в размер на 1.12 ха;

 Определения процент на наддеклариране е 6.08 % (представлява процентното съотношение на наддекларираната площ към установената площ, съгласно чл. 19 и чл.19а от Делегиран Регламент (ЕС) №  640/2014 на Комисията):

 Санкционирана площ   е размер на 0.84 ха; 

 Когато процентът на наддеклариране е над 3% и до 10% включително и когато не е получавано намаление на административната санкция с 50 % (т.е. не е получавал „жълт картон" (ЖК)  по СЕПП до момента или наддекларирането по СЕПП от кампания 2016 до сега не е надвишавало 10%, получава ЖК за текущата кампания - преференция за жълт картон.

В конкретния случай такова намаление на административната санкция  с 50 % - „Преференция за жълт картон ", кандидатът получава по СЕПП и СПП.

Площа за оторизация е 17.59 ха;

Искана сума е - 3804.04 лв;

Сумата на санкциите е - 381.38 лв;

Процента на корекция за финансова дисциплина (ФД) – 1.432635 %.   

Намалението след наложена ставка на корекция („финансова дисциплина") е определено съгласно чл. 26 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 и член 8, пар. 1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013. За кампания 2019 е наложена ставка на корекция в размер на 1.432635 %, съгласно Регламент за Изпълнение (ЕС) № 2019/1928 на Комисията.

Сума на корекция за финансова дисциплина е - 0.79 лв;

 Крайна сума за оторизация е - 3421.87 лв.

 По отношение на заявената Схема за преразпределително плащане (СПП) и декларираните в заявлението за подпомагане за кампания 2019 площи по СЕПП, съгласно чл. 13, чл. 16, чл. 19а и дял IV от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията, както и разпоредбите на чл. 43б, ал. 1 от ЗПЗП,за първите до 30 хектара, за които земеделският стопанин има право на подпомагане по СЕПП:

 Общо установените площи са 18.43 ха в резултат на извършените административните проверки за кампания 2019;

Недопустимата/надцекларирана площ (представлява разликата между декларираната и установената площ) е в размер на 1.12 ха;

 Определения процент на наддеклариране 6.08 % (представлява процентното съотношение на надцекларираната площ към установената площ, съгласно чл. 19 и чл. 19а от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията);

 Санкционирана площ (определя се, съгласно чл. 19а от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията) е в размер на 0.84 ха. Кандидатът ползва“, Преференция за жълт картон " по схемата: .

Площа за оторизация е 17.59 ха;

 Исканата сума е - 2682.65 лв;

 Сумата на санкциите е - 268.95 лв;

 Процента на корекция за финансова дисциплина (ФД) е - 1.432635 % Корекция за ФД ".

Сумата на корекция   за финансова дисциплина е - 26.79 лв;

Крайната сума за оторизация е - 2386.91 лв.

За „Схема за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда" (СДП), съгласно декларираните от кандидата данни, установените по СЕШТ площи и след извършване на проверка за спазване на изискванията по Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда - зелени директни плащания (ЗДП), съгласно чл. 2 от Наредба 3 от 17.02.2015 г. не е наложени допълнително намаление:

Общо установените площи по СЕПП/ЗДП са 18.43 ха;

 Исканата сума е - 2398.2 лв;

 Сумата на санкция за наддеклариране (декларана установена СЕП) е - 137.39 лв;

 Площа за оторизация е- 18.43 ха;

Корекция за ФД"- Сума на корекция за финансова дисциплина- 32.39 лв.;

Крайна сума за оторизация е - 2228.42 лв.

По схема за обвързано подпомагане за протеинови култури (СПК) е декларирала площи в размер - 19.55 ха:

Общо установените площи са 18.43 ха в резултат на извършените административните проверки за кампания 2019;

Недопустимата/наддекларирана площ (представлява разликата между декларираната и установената площ) е в размер на 1.12 ха;

Определения процент на наддеклариране с 6.08 % (представлява процентното съотношение на наддекларираната площ към установената площ, съгласно чл. 19 от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията); .

Санкционирана площ (определя се, съгласно чл. 19 от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията) е в размер на 2.24 ха;

 По СПК, когато процентът на наддеклариране е над 3% и до 20% (включително), административно санкционираната площ е равна на удвоения размер на наддекларираната площ, съгласно чл. 19 от Делегиран Регламент (ЕС) №640/2014 на Комисията.

Площа за оторизация е 16.19 ха; .

Исканата сума е - 4198.75 лв;

Сумата на санкциите е - 721.62 лв;

Процента на корекция за финансова дисциплина (ФД) - 1.432635 % - Корекция за ФД

            Сума на корекция за финансова дисциплина е - 49.81 лв;

Крайна сума за оторизация  е - 3427.32 лв.

За всички недопустими площи са наложени предвидените в чл. 19 и 19а на Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 санкции. 

 Всички условия за допустимост за подпомагане на земеделските площи са подробно разписани в Наредба № 2 от 17.02.2015 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.  Обжалваният административен акт е уведомление до кандидата за извършената оторизация и изплатени суми, в съответствие с разпоредбите на чл. 10 б от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания. 

 В атакувания акт в табличен вид (Таблица 1) са структурирани детайлно по схеми и мерки както исканата сума, наложените намаления, редукции, така и оторизираната сума. Под таблицата са описани правните основания за наложените намаления, съответните ставки, а така също и начина на получаване на оторизираната сума, в съответствие с приложимите методики. Видно от УП (Таблица 2) по заявените от кандидата схеми и мерки детайлно са посочени датите на оторизация, оторизираните суми и изплатените суми. Под таблицата по колони отново следват обяснения на отделните понятия и начина на формиране на отделните суми, ведно с основанията за наложените санкции и удръжки.  

Доказателствата по делото сочат за наличие на спор за ползване на определени имоти, възникнал между частноправни субекти, който нито административния орган, нито съдът в административния процес са компетентни да разрешат. При наличие на представени документи по чл.2а, ал.2 за правото на ползване от двама или повече земеделски стопани, административният орган и съдът няма задължението да установява на място владението или държането на застъпените площи - материалноправният спор между земеделските стопани може и следва да бъде разрешен по общия исков ред.

Въз основа на изложеното жалбата е неоснователна и като такава следва да се отхвърли.

 С оглед изхода на делото, следва да бъде уважено искането за присъждане на съдебни разноски,   като доказано по основание и своевременно заявено  в минимален размер от 100 лева, представляващо  ю.к. възнаграждение.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 143, ал. 1 от АПК, съдът

 

РЕШИ:

 

      ОТХВЪРЛЯ жалбата на  "МРР16" ООД, ЕИК *********, представлявано от М. Х. Е.,  чрез а.. Т. против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019 Изх. № 02-250-2600/7024 от 05.08.2021 г., на зам. изпълнителния директор на ДФ”Земеделие” Петя Славчева в частта, с която е намалено искано финансово подпомагане за кампания 2019 г. с 1619,12 лв.  , като неоснователна.

ОСЪЖДА"МРР16" ООД, ЕИК *********, представлявано от М. Х. Е. да заплати на ДФ“Земеделие“  направените по делото разноски в размер на 100 лв., съставляващи ю.к. възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС на Р.България в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните, че е изготвено.

Препис от решението да се изпрати на страните.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: