Решение по дело №363/2021 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 94
Дата: 3 септември 2021 г. (в сила от 30 март 2022 г.)
Съдия: Веселин Иванов Николов
Дело: 20213230200363
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 март 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 94
гр. Добрич , 03.09.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДОБРИЧ, XVIII СЪСТАВ в публично заседание на
единадесети август, през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Веселин Ив. Николов
при участието на секретаря Диана Й. Димитрова
като разгледа докладваното от Веселин Ив. Николов Административно
наказателно дело № 20213230200363 по описа за 2021 година

Производството е образувано по жалба на „***“ АД с ЕИК ***
представлявано от ТР. ЦВ. Х. срещу наказателно постановление № РСХ-
20/22.02.2021 год. на Главен Директор на Главна дирекция на пазара при
ДАМТН .
С атакуваното наказателно постановление на жалбоподателя за нарушение
на чл. 4б т.3 и 4 от ЗТИП е наложено административно наказание
имуществена санкция в размер общ на 1000 / хиляда/лева .
По същество жалбоподателят оспорва НП като незаконосъобразно и
необосновано , алтернативно моли за намаляване размера на наложената
санкция за извършеното административно нарушение.Редовно уведомен не
се явява в съдебно заседание ,представлява са от адвокат Р.К. от АК София.
Въззиваемата страна не се представлява , депозират становище от ст.
юрист към ДАМТН , оспорват жалбата и молят за потвърждение на
атакуваното наказателно постановление.
Независимо от основанията, посочени от въззивника, съдът подложи на
цялостна преценка атакуваното наказателно постановление, при което
констатира следното:
1
На 08.10.2020 г. при извършена кампанийна проверка по утвърден
годишен план на ГДНП на защитно облекло с висока видимост -
светлоотразителни жилетки в търговски обект: *** - Добрич, гр. Добрич, ул.
„Добротица“ № 56, стопанисван от жалбоподателя-„***“ АД, ЕИК ***, гр.
София, р-н „Младост“, п.код 1784, бул. „Цариградско шосе“ № 115, в
присъствието на М. Б., главен специалист в РОНП СИБ и Б. Б. - ръководител
търговски екип, актосъставителят е установил, че се предлага за продажба
следният продукт:Светлоотразителна жилетка SHERON HYS001-
Светлоотразителна жилетка, оранжев цвят с две хоризонтални ленти -
светлоотражателни. Марка: SHERON, модел: HYS001-O, партиден номер
7889093/2818, баркод: 8594007998634, произведена в Китай. Данни нанесени
върху продукта: на етикет Model: HYS001-O, Size: XL, Claas: 2, Material: 100
% polyester, Wash cycle - max 25, СЕ маркировка, Notified body: 0197, TUV
Rheinland LG A, EN ISO 20471:2013+A 1:2016, Directive 2016/425/EU.
Жилетката е опакована в прозрачна торбичка, върху която е залепен стикер
със следните данни: производител ДФ Партнерс - Чехия, 76315 гр. Neubuz,
вносител П енд П Груп ЕООД, 1421 София, ул. „Бисер“ 2, ******@********.**,
тел. 0359 28689183. Цена 4,99 лв./бр., количество в търговския обект - 4
бр.Проверяваният и описан продукт е проектиран и произведен за носене или
използване от едно лице за защита срещу един или повече рискове за
здравето и безопасността на това лице, поради което попада в обхвата на
Регламент (ЕС) 2016/425 на Европейския парламент и на Съвета от 9 март
2016 г. относно личните предпазни средства (ДПС) и за отмяна на Директива
89/686/ЕИО на Съвета и за него са приложими изискванията на Наредба за
съществените изисквания и оценяване съответствието на личните предпазни
средства (НСИОСЛПС Обн. ДВ. бр.6/16.01.2018 г., в сила от 21.04.2018 г.),
приета на основание чл. 7, ал. 1 от ЗТИП и осигуряваща прилагането на
Регламент (ЕС) 2016/425 и приложимия хармонизиран стандарт: БДС EN ISO
20471:2013 „Защитно облекло с висока видимост. Методи за изпитване и
изисквания“. Този международен стандарт определя изискванията за защитни
облекла, предназначени да сигнализират визуално за присъствието на техния
потребител с цел да осигурят видимост на потребителя в опасни ситуации
при всякакви условия на осветеност през деня и при осветление от фаровете
на превозни средства през нощта. Съгласно, чл. 4 от НСИОСЛПС, във връзка
с Приложение I на Регламент (ЕС) 2016/425, тези ЛПС са от Категория II.
2
По време на проверката било установено, че описаният продукт се
предлагал:
- без Декларация за съответствие, в нарушение на чл.4б, т. 3 от ЗТИП,
във връзка с чл. 7, ал. 1 и ал. 2, и чл. 12, ал. 2 от НСИОСЛПС, във връзка с чл.
11, параграф 2 от Регламент (ЕС) 2016/425 съгласно изискванията на чл. 15 от
Регламент (ЕС) 2016/425;
- без инструкция и/или указание за употреба на български език, в
нарушение на чл. 46, т. 4 от ЗТИП, във връзка с чл. 9, ал. 3 и чл. 12, ал. 2 от
НИСОСЛПС във връзка с чл. 11, параграф 2 от Регламент (ЕС) 2016/425,
съгласно изискванията, посочени в т. 1.4 от приложение II на същия
регламент;
На 08.10.2020 г. в търговски обект стопанисван от жалбоподателя,
актосъставителят е констатирал, че „***“ АД, ЕИК ***, в качеството си на
търговец по смисъла на § 1, ал. 1, т. 10 от Допълнителните разпоредби на
ЗТИП, като предлага проверения и описан по-горе продукт:
I. без Декларация за съответствие, е извършило нарушение на чл. 46, т.
3 от ЗТИП,
във връзка с чл. 7, ал. 1 и ал. 2, и чл. 12, ал. 2 от НСИОСЛПС, във връзка с
чл. 11, параграф 2 от Регламент (ЕС) 2016/425 съгласно изискванията на чл.
15 от Регламент (ЕС) 2016/425;
II. без инструкция и/или указание за употреба на български език, е
извършило нарушение на чл. 46, т. 4 от ЗТИП, във връзка с чл. 9, ал. 3 и чл.
12, ал. 2 от НИСОСЛПС във връзка с чл. 11, параграф 2 от Регламент (ЕС)
2016/425, съгласно изискванията, посочени в т. 1.4 от приложение II на същия
регламент.На база така описаната фактическа обстановка бил съставен
АУАН № РСХ-20 от 18.12.2020 год.. и в последствие било издадено НП №
РСХ-20 от 22.02.2021 год. на Главен Директор на Главна дирекция на пазара
при ДАМТН.
Описаната фактическа обстановка се установява от показанията на
актосъставителя- Р. С. ХР. и свидетелите М. Т. Б. и И.Г. Г. , както и от
приобщените по делото писмени доказателства.
Наведените в жалбата основания за отмяна на атакуваното НП не
кореспондират с установената в настоящото производство фактическа
обстановка както следва:
3
АУАН отговаря на изискванията на чл.42 от ЗАНН, налице е описание на
нарушението откъм основните му съставомерни белези: дата, място, начин на
осъществяване, лицето, което го съставя, лицето, на което е съставено и т.н.
АУАН № PCX - 20/18.12.2020 г. отговаря на изискванията на чл. 42 от ЗАНН,
налице е описание на нарушението откъм основните му съставомерни белези :
дата, място, начин на осъществяване, лицето, което го съставя, лицето, на
което е съставено и т.н.
На основание АУАН № PCX - 20/18.12.2020 г. е издадено атакуваното
наказателно постановление. НП е правилно и законосъобразно, тъй като е
съобразено с изискванията на ЗАНН, съставено е в писмена форма, издадено е
от компетентен орган, съдържа всички необходими и задължителни
реквизити по чл. 57 и чл. 58, ал.1 от ЗАНН, описани са нарушенията,
посочени са нарушените разпоредби и правилно извършеното деяние е
подведено под хипотезите на съответните наказващи правни норми. Не са
допуснати процесуални нарушения, които да налагат отмяната му.
Както в АУАН, така и в НП се установява, че всички съществени
елементи от състава на нормата, наличието на които сочи за съставомерност
на деянието, са описани подробно и изчерпателно. С тези си действия и при
пълно спазване на законовите изисквания АНО е доказал, че е налице
извършено административно нарушение от страна на наказаното лице и че е
осъществен процесният състав. В тази връзка е посочена датата на
извършване на нарушението, а именно - 08.10.2020 г., която правилно е
приета за дата на извършване, тъй като нарушителя предлага описаните по
горе продукти на пазара, както следва :
I. без Декларация за съответствие, е извършило нарушение на чл. 46, т.
3 от ЗТИП, във връзка с чл. 7, ал. 1 и ал. 2, и чл. 12, ал. 2 от НСИОСЛПС, във
връзка с чл. 11, параграф 2 от Регламент (ЕС) 2016/425 съгласно изискванията
на чл. 15 от Регламент (ЕС) 2016/425;
II. без инструкция и/или указание за употреба на български език, е
извършило нарушение на чл. 46, т. 4 от ЗТИП, във връзка с чл. 9, ал. 3 и чл.
12, ал. 2 от НИСОСЛПС във връзка с чл. 11, параграф 2 от Регламент (ЕС)
2016/425, съгласно изискванията, посочени в т. 1.4 от приложение II на същия
регламент;
Тези з изисквания трябва да придружават продуктите в търговския обект,
4
след пускането им на пазара и да са на разположение във всеки момент.
Нарушенията са категорично установени на 08.10.2020 г. и са описани в
съставеният по време на проверката документ - формуляр “ Данни за
проверен продукт “ № 010594, които са неразделна част от констативен
протокол за извършена проверка № 005913 от 08.10.2020 г. и същите са
връчени на присъстващия на проверката Б. Б. - ръководител търговски екип.
Нарушителя е подведен под административнонаказателна отговорност в
качеството му на търговец по смисъла на § 1, ал. 1, т. 10 от Допълнителните
разпоредби на ЗТИП и той е длъжен да предлага за разпространение
продукти, съгласно разпоредбите на ЗТИП. Тук следва да бъде съобразено,
че нарушенията са резултат от противоправното бездействие на
жалбоподателя, който не предприема указаното му от закона активно
поведение за предлагане и продажба на продукти съгласно разпоредбите на
Закона за техническите изисквания към продуктите (ЗТИП).
Не се констатира и наличие на предпоставки за приложението на чл. 28 от
ЗАНН предвид обстоятелството ,че извършеното нарушения се явява такова
с висока опасност описана в атакуваното НП, че недопустимо да не се
наложи наказание и единствено да се предупреди жалбоподателя.
Жалбоподателя моли алтернативно намаляване размера на наложеното
административно наказание – имуществена санкция в общ размер от 1000/
хиляда/ лева.
Настоящият състав счита , че административно наказващият орган
неправилно е наложил санкция към средния размер без да са на лице
конкретни основания за този размер.Наложеното административно наказание
„ имуществена санкция” в общ размер на 1000/хиляда/ лева/ съдът приема за
некоректно, котето трябва да бъде изменено предвид ,че се касае за първо
нарушение с не особено голяма опасност. Настоящият състав счита ,че
административно наказание „имуществена санкция ” в общ размер от
500/петстотин/ лева , което е към минималния размер би реализирало целите
на административното наказване предвидени в разпоредбата на чл. 12 от
ЗАНН.
Предвид горното , обжалваното наказателно постановление следва да бъде
изменено .
Воден от изложените фактически констатации и правни изводи, на
5
основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ НП № РСХ-20 от 22.02.2021 год. на Главен Директор на
Главна дирекция на пазара при ДАМТН, с което на „***“ АД с ЕИК ***
представлявано от ТР. ЦВ. Х. за нарушение на чл. 4б т.3 и 4 от ЗТИП е
наложено административно наказание имуществена санкция в размер общ
на 1000 / хиляда/лева .
НАМАЛЯВАМ наложената имуществена санкция в общ размер от 1000/
хиляди/ лева на 500/петстотин/лева за двете извършени административни
нарушения по чл. 4б т.3 и т.4 от ЗТИП.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд гр.
Добрич в 14 дневен срок от уведомяване на страните по реда на АПК.
Съдия при Районен съд – Добрич: _______________________
6