Решение по дело №464/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 42
Дата: 18 февруари 2022 г.
Съдия: Галина Колева Динкова
Дело: 20217240700464
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

 

42                                              18.02.2022 г.                              гр. Стара Загора

 

     В   И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

            Старозагорският административен съд, в публично съдебно заседание на двадесети януари през две хиляди и двадесет и втора година, в състав:

                                                       

                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ГАЛИНА ДИНКОВА

                                                                                                                                                                              ЧЛЕНОВЕ:  ДАРИНА ДРАГНЕВА

                                                                                                МИХАИЛ РУСЕВ

при секретар  Пенка Маринова                                                                         

и с участието на прокурор Нейка Тенева

като разгледа докладваното от  съдия ГАЛИНА ДИНКОВА КАН дело № 464 по описа за 2021година, за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.  

 

Образувано е по касационна жалба от ЕТ „Т.Т. – 15“, ЕИК ****, със седалище и адрес на управление ****, против Решение № 56/ 06.10.2021 г., поправено с Решение № 58 от 07.10.2021г. за поправка на очевидна фактическа грешка, постановено по АНД № 188/ 2021г. по описа на Районен съд Чирпан, с което е потвърдено Наказателно постановление /НП/ № ГБО-0012/ 205.2021г., издадено от Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор /ДАМТН/. В жалбата се съдържат оплаквания за незаконосъобразност на решението като постановено в нарушение на материалния закон и на процесуалните правила – касационни основания по чл. 348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК във вр. с чл.63в от ЗАНН. Касаторът счита, че при издаване на процесното наказателно постановление са били допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, които не са констатирани от въззивния съд, тъй като не е разгледал и обсъдил наведените от жалбоподателя оплаквания. Оспорва извършването на вмененото му нарушение като твърди, че на посочената в наказателното постановление дата – 11.11.2020г., не е извършвал разпространение на твърдо гориво. Сочи, че по време на извършената на тази дата проверка търговецът е издал касова бележка за предоставените на проверяващите 2 кг брикети от въглища, без обаче реално да е бил извършена продажба, тъй като липсвало плащане. В АУАН, както и в издаденото въз основа на него НП липсвала конкретизация, къде, кога и на кого санкционираното лице е извършило разпространение на твърди горива. На следващо място са наведени оплаквания за неправилна правна квалификация на деянието, с доводи, че сочената за нарушена норма на чл.8а, ал.3 от ЗЧАВ не е материалноправната разпоредба, с която законът свързва налагането на санкция. Въз основа на изложени подробни съображения в подкрепа на наведените касационни основания е направено  искане за отмяна на решението и постановяване на друго, с което процесното  НП да бъде потвърдено. Претендира разноски пред двете съдебни инстанции.

 

Ответникът по касационната жалба - Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, редовно призован, не изпраща представител и не изразява становище.  

 

Представителят на Окръжна прокуратура – Стара Загора дава заключение за основателност на жалбата и предлага съдебното решение да бъде отменено.

 

Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведеното от жалбоподателя касационно основание, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

         

           Касационната жалба е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна, за която съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима.

          

           Разгледана по същество, се явява основателна.

 

Предмет на съдебен контрол пред Районен съд Чирпан е НП № ГБО-0012/ 21.05.2021г.,  издадено от Председателя на ДАМТН въз основа на АУАН №ЮЦБ-002/ 25.11.2020г., с което на ЕТ “Т.Т. – 15“, на основание чл.34, ал.5 от ЗЧАВ е наложена имуществена санкция в размер на 10 000лв. за нарушение на чл.8а, ал.3 от ЗЧАВ. Като административно нарушение са преценени следните обстоятелства: при извършена проверка на 11.11.2020г., документирана с Протокол за проверка и вземане на проби от горивата за битово отопление № ЮЦБ-П-021/ 11.11.2020г., в обект – слад за твърди горива в гр.Чирпан, Индустриална зона Рогошев, стопанисван от ЕТ „Т.Т. – 15“, е взета проба от разпространяваното твърдо гориво – брикети от въглища с касов бон за продажба № 0000501/ 11.11.2020г. При проверката е установено, че посоченото твърдо гориво в количество 26,080 тона е доставено с фактура № **********/ 18.08.2020г. и Декларация за съответствие № 5/ 21.08.2020г., издадена от „Брикел“ЕАД, на основание Протокл от изпитване № 319/ 21.08.2020г., издаден от Изпитвателна лаборатория за твърди горива към „Брикел“ЕАД. След изпитване на контролна проба от Дирекция изпитвателна лаборатория при „Евротест-Контрол“ЕАД със сертификат за акредитация от ИА БСА № 9 ЛИ/ 26.08.2020г., валиден до 29.05.2024г., е издаден Протокол от изпитване на твърдото гориво № 2457/ 17.11.2020г., въз основа на който е извършена експертиза и е изготвен Констативен протокол № КП-0010/ 18.11.2020г. за установяване съответствието на твърдите горива с изискванията за качество, съгласно който: твърдото гориво за битово отопление – брикети от въглища по изпитаните показатели и получените резултати, не съответства на изискванията за качество, както следва: „съдържание на пепел“ – получен резултат от изпитването – 27,32% при норма от 15,0%, отклонение с 12,32% над максимално допустимата стойност. Прието е, че на 11.11.2020г. ЕТ „Т.Т. – 15“ е разпространявал твърди горива за битово отопление – брикети от въглища, чрез продажба, за които е установено несъответствие с изискванията за качество съгласно Приложение № 4 от НИКТГИБОУРНТК, с което търговецът, в качеството му на разпространител на твърди горива по см. на §1, т.45 от ДР на ЗЧАВ, е извършил нарушение на чл.8а, ал.3 от ЗЧАВ във вр. с чл.7, т.2 от Приложение № 4 от НИКТГИБОУРНТК.

 

За да потвърди обжалваното НП, районният съд приема, че административното обвинение се установява по категоричен начин  от събраните по делото доказателства.  Обосновава този извод с мотива, че санкционираният едноличен търговец е адресат на  абсолютната забрана по чл.8а, ал.3 от ЗЧАВ, тъй като има качеството „разпространител на твърдо гориво“ по смисъла на § 1, т.44 от ДР на ЗЧАВ, поради което е и  годен субект на административнонаказателна отговорност. Според съда намиращото се в склада на санкционираното лице твърдо гориво е било продавано и разпространявано срещу насрещна престация /пари/ на трети лица /клиенти/, с които действия същото е било разпространявано по смисъла на закона. Тъй като разпространяваното твърдо гориво не е отговаряло на изискванията на чл.7, т.2, приложение № 4 от НИКТГИБОУРНТК, установено след надлежно извършено изпитване, законосъобразно е била ангажирана административнонаказателната отговорност на ЕТ „Т.Т.-15“ на основание чл.34, а.5 от ЗЧАВ, като наложената имуществена санкция е в минималния установен от закона размер и няма основание за нейното намаляване.

 

Решението на  Чирпанския районен съд е постановено при неправилно приложение на закона. 

 

Административнонаказателната отговорност на ЕТ „Т.Т.-15“ е ангажирана на основание чл. 34, ал.5 от ЗЧАВ, според която разпоредба лице, което предоставя на пазара и/или разпространява твърди горива за битово отопление, които не съответстват на някое от изискванията за качество, определени с наредбата по чл. 8а, ал. 1, ако деянието не съставлява престъпление, независимо от наличието или липсата на декларация за съответствие, се наказва с глоба от 1000 до 10 000 лв., съответно с имуществена санкция в размер от 10 000 до 50 000 лв. От правна страна наказанието е обосновано с нарушение на чл. 8а, ал.3, въвеждащ забрана за предоставянето и/или разпространението на твърди горива, които не отговарят на изискванията за качество, опаковане и етикетиране, определени в наредбата по ал. 1. 

При така посочената нормативна уредба настоящият касационен състав не споделя направения от въззивния съд краен извод за фактическа и доказателствена обоснованост на административнонаказателното обвинение.

           

           Неправилни са изводите на районния съд, че по делото са доказани всички релевантни факти и обстоятелства за наличието на вмененото на санкционираното лице административно нарушение.

Отправеното фактическо обвинение, че на посочената дата – 11.11.2020г., ЕТ „Т.Т.-15“ е извършил разпространение на твърдо гориво – брикети от въглища, чрез продажба, не е доказано по изискуемият от закона несъмнен и категоричен начин. В случая от страна на проверяващите не е била извършвана контролна покупка, а посоченият в НП касов бон с №0000501/ 11.11.2020г. е бил издаден без да е заплатена цената на иззетото количество брикети от въглища /2 торби по 25кг, както е посочено в Протокола за проверка и вземане на проби от горивата за битово отопление/, което се потвърждава от показанията на свидетелите на обвинението. От съдържащите се в административнонаказателната преписка документи не се установява по време на проверката в обекта на търговеца да са извършвани продажби на клиенти от въпросното твърдо гориво, нито са приобщени счетоводни документи, в т.ч. счетоводна справка и отчети за дневни продажби, установяващи твърдяното разпространение на брикети от въглища. Фактът, че в склада на проверяваното лице е имало твърди горива, които не съответстват на изискванията за качество, по никакъв начин не е равнозначен на това, че търговецът е извършвал разпространение на некачественото гориво. В тежест на наказващия орган е да установи и докаже при условията на пълно главно доказване наличието на всички релевантни за съставомерността и индивидуализацията на деянието факти и обстоятелства, които обуславят административнонаказателната отговорност. В случая санкциониращият орган не е установил и доказал по несъмнен и безспорен начин обективните признаци на административнонаказателния състав по чл. 34, ал.5 от ЗЧАВ.

           По тези съображения обжалванoто решение следва да бъде отменено и вместо него да се постанови отмяна на незаконосъобразно издаденото НП.

При този изход на спора и предвид своевременно направеното искане от страна на касатора пред районния и пред административния съд за присъждане на разноски на основание чл.63д от ЗАНН ответникът следва да бъде осъден да му заплати сумата 1400лв, представляваща договорено и заплатено адвокатско възнаграждение за осъществено процесуално представителство в двете съдебни инстанции.

 

Водим от горното и на основание чл. 221, ал.2, предл. второ във връзка с чл.222, ал.1 от АПК Старозагорският административен съд

 

 

Р     Е     Ш     И     :

 

 

 ОТМЕНЯ  Решение № 56/ 06.10.2021 г., поправено с Решение за поправка на очевидна фактическа грешка № 58 от 07.10.2021г., постановено по АНД № 188/ 2021г. по описа на Районен съд Чирпан, вместо което постановява:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № ГБО-0012/ 205.2021г., издадено от Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с което на ЕТ „Т.Т. – 15“, ЕИК ****, със седалище и адрес на управление гр.Чирпан, ул.“Искра“ № 6,  на основание чл.34, ал.5 от ЗЧАВ е наложена имуществена санкция в размер на 10 000лв. за нарушение на чл.8а, ал.3 от ЗЧАВ.

 

ОСЪЖДА Държавна агенция за метрологичен и технически надзор гр.София, бул.“Г.М.Димитров“ № 52А ДА ЗАПЛАТИ  на ЕТ „Т.Т. – 15“, ЕИК ****, със седалище и адрес на управление гр.Чирпан, ул.“Искра“ № 6, сумата 1400 /хиляда и четиристотин/лв, представляваща направени разноски за две съдебни инстанции.

 

 

        Решението не подлежи на обжалване и протестиране.

 

            

 

                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                                

                                                                                   ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                                                                       2.