Р Е Ш Е Н И
Е
№ 83
гр. Разград, 09.06.2021
г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в открито съдебно
заседание на двадесет и шести май две хиляди двадесет и първа година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА РОБЕВА
с участието на секретаря Пламена
Михайлова, като разгледа докладваното от съдия Робева адм. дело № 242 по описа
за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 156 и
сл. ДОПК.
Постъпила е жалба от „Еуро & Конт“
ЕООД – гр. Разград, ЕИК *********, против
Ревизионен акт № Р-03000319007544-091-001 от 26.05.2020 г., издаден от органи
по приходите в ТД на НАП – Варна, потвърден с Решение № 180 от 02.11.2020 г. на
Директора на Дирекция „ОДОП“ – Варна при ЦУ на НАП, с който на жалбоподателя не
е признато право на данъчен кредит в размер на 40 391 лв. за данъчен
период м. февруари 2019 г. В жалбата се твърди, че ревизионният акт е
незаконосъобразен, като издаден при съществени нарушения на процесуалните
правила и в нарушение на материалния закон, за което се излагат подробни
съображения. Иска се ревизионният акт да бъде отменен с присъждане на
разноските по делото.
Ответникът оспорва жалбата като
неоснователна и моли за отхвърлянето й. Претендира юрисконсултско възнаграждение.
Разградският административен съд, като
прецени събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа
страна следното:
Ревизионното производство е образувано
със Заповед за възлагане на ревизия № Р-03000319007544-020-001 от 26.11.2019
г., с която е разпоредено извършването на ревизия на „Еуро & Конт“ ЕООД –
Разград с обхват задължения за ДДС за данъчен период 01.02.2019 г. – 28.02.2019
г. Със Заповед за изменение на заповедта за възлагане на ревизия №
Р-03000319007544-020-002 от 03.02.2020 г. срокът за извършване на ревизията е
бил продължен до 09.04.2020 г.
В хода на ревизията е установено, че „Еуро
& Конт“ ЕООД извършва специализирана
търговия на едро с други хранителни стоки с код по КИД 2008:4638, като изкупува
трюфели и ги реализира, осъществявайки вътреобщностни доставки.
За ревизираният период „Еуро
& Конт“ ЕООД е включило в дневника за покупки по ЗДДС за м. февруари 2019
г. 3 фактури за доставка на трюфели от регистрирано по ЗДДС лице – „Биотренд
Експорт“ ЕООД и е упражнило право на данъчен кредит по тях, както следва:
Фактура № 181/16.11.2018 г. за покупка
на трюфели с данъчна основа 39 260 лв. и ДДС 7 852 лв.;
Фактура № 190/07.01.2019 г. за покупка
на трюфели с данъчна основа 94 800 лв. и ДДС 18 960 лв.; и
Фактура № **********/02.02.2019 г. за покупка на
трюфели с данъчна основа 67 895 лв. и ДДС 13 579 лв.
Или общо: данъчна основа 201 955
лв. и ДДС 40 391 лв.
По фактура № 181/16.11.2018 г. предмет
на доставката е прясна гъба трюфел черен, количество 302 кг, с ед. цена 130 лв.,
данъчна основа 39 260 лв. и ДДС 7 852
лв. Фактурата е осчетоводена по Д-т сметка 303/1;453 и К-т сметка 400/1.
Плащането е извършено по банков път на 07.12.2018 г. Съставена е и следната
счетоводна статия: Д-т сметка 400/1 и К-т сметка 502/1. Към фактурата е
представена Товарителница сер.V-3 № 014959/16.11.2018
г., в която е вписано, че товарът е пресни гъби – трюфел черен, опаковка
чували, 302 кг, 13 броя, натоварени в с. Братаница, обл. Пазарджик, Стоп. двор,
в автомобил Пежо Боксер с рег. № ********. Приложен е и
приемо-предавателен протокол от 16.11.2018 г., подписан и подпечатан от двете
страни, съгласно който стоката е предадена на „Еуро & Конт“ ЕООД на 16.11.2018 г. в гр.
Разград.
По фактура № 190/07.01.2019 г. предмет
на доставката е: трюфел-черен 260 кг с ед. цена 185 лв.- сума 48 100 лв.; трюфел-черен
200 кг с ед. цена 165 лв. - сума 33 000 лв. и трюфел-черен 100 кг с
ед.цена 137 лв. - сума 13 700 лв., обща данъчна основа 94 800 лв. и
ДДС 18 960 лв. Фактурата е осчетоводена по Д-т сметка 303/1; 453 и К-т
сметка 401/1. Плащането е извършено по банков път на 25.02.2019 г. Съставена е
и следната счетоводна статия: Д-т сметка 400/1 и К-т сметка 502/1. Към
фактурата е представена Товарителница сер.V-3
№ 014962/07.01.2019 г., в която е вписано, че товарът е трюфел черен, опаковка
чували, тегло 560 кг, 38 броя, натоварени в с. Братаница, обл. Пазарджик, Стоп.
двор, в автомобил Пежо Боксер с рег. № ********.
Приложен е и приемо-предавателен протокол от 07.01.2019 г., подписан и
подпечатан от двете страни, съгласно който стоката е предадена на „Еуро & Конт“ ЕООД на 07.01.2019 г. в гр.
Разград.
По фактура № **********/02.02.2019 г.
предмет на доставката е трюфел-черен /брумале/ - 367 кг с ед. цена 185 лв.,
данъчна основа 67 895 лв. и ДДС 13 579 лв. Фактурата е осчетоводена
по Д-т сметка 303/1; 453 и К-т сметка 401/1. Плащането е извършено по банков
път на 29.03.2019 г. Съставена е и следната счетоводна статия: Д-т сметка 401/1
и К-т сметка 502/1. Към фактурата е представена Товарителница сер. Б11 № 003105/02.02.2019
г., в която е вписано, че товарът е трюфел-черен /брумале/, опаковка касети,
тегло 367 кг, натоварени в с. Братаница, обл. Пазарджик, Стоп. двор, в
автомобил Пежо Боксер с рег. № ********. Приложен е и
приемо-предавателен протокол от 02.02.2019 г., подписан и подпечатан от двете
страни, съгласно който стоката е предадена на „Еуро & Конт“ ЕООД на 02.02.2019 г. в гр.
Разград.
При извършената насрещна проверка е
установено, че предходният доставчик „Деза Лукс“ ЕООД по фактури
е предоставил само 355 кг черен трюфел. На „Деза Лукс“ ЕООД
е извършена ревизия по ЗДДС, приключила с Ревизионен акт № Р-16001318006290-091-002/21.10.2019
г., в който е прието, че дружеството не е разполагало с материална и кадрова
обезпеченост за извършване на документираните доставки, включително към „Биотренд
Ескпорт“ ЕООД. При ревизията не са представени документи относно
произхода на останалото количество от 507 кг черен трюфел и 367 кг трюфел черен
/Брумале/. Доставчикът „Биотренд Ескпорт“ ЕООД не е регистрирал
в ОДБХ – Пазарджик обект/пункт за изкупуване на диворастящи гъби и/или горски
плодове. Към издадените от него фактури не са представени пътни листи и кантарни
бележки. Видно от писмо изх. №
126600-18447/10.12.2019 г. от ГД „БОП“, на датите 16.11.2018 г., 07.01.2019 г.
и 02.02.2019 г. не е отчетено движение по републиканската пътна мрежа на МПС с
рег.№ ********.
С оглед на горното ревизиращите органи
са приели, че липсва получена стока от доставчика „Биотренд Ескпорт“ ЕООД,
липсва и доставка по смисъла на чл. 6 ЗДДС, при което издадените от доставчика
фактури не документират настъпила стопанска операция и ДДС по тях се явява
неправомерно начислен по смисъла на чл. 70, ал. 5 ЗДДС.
Горните фактически и правни изводи са
отразени в Ревизионен доклад № Р-03000319007544-092-001 от 16.04.2020 г., с
който се отказва правото на данъчен кредит в размер на 40 391 лв. на
основание чл. 68, ал. 1, т. 1 във вр. с чл. 6 и чл. 70, ал. 5 ЗДДС.
Установените факти и заключения са били
възприети от органите по приходите, които с оспорения Ревизионен акт №
Р-03000319007544-091-001 от 26.05.2020 г. са потвърдили непризнатото право на
данъчен кредит на ревизираното лице. Ревизионният акт е бил предмет на
административен контрол и е бил потвърден с Решение № 180 от 02.11.2020 г. на
директора на Дирекция „ОДОП“ – Варна при ЦУ на НАП.
Жалбоподателят е оспорил истинността на
писмо изх. №
126600-18447/10.12.2019 г. от ГД „БОП“, удостоверяващо липсата на движение на на
МПС с рег.№ РА 2767 ВТ на датите на доставките 16.11.2018 г., 07.01.2019 г. и
02.02.2019 г. С писмо изх. № 11-00-171
от 11.02.2021 г. от Агенция „Пътна инфраструктура“ е потвърдено, че за тези
дати в Автоматичните устройства за запис на пътния трафик (АУЗПТ) не са
регистрирани движения на МПС с рег. № РА 2767 ВТ. В допълнение, с писмо изх. №
11-00-1 от 04.03.2021 г. на АПИ е уточнено, че Агенцията разполага с 321 броя
автоматични АУЗПТ, които имат техническа възможност да регистрират МПС през
тъмната част от денонощието, както и техните регистрационни номера. При
невъзможност да се разпознае целият регистрационен номер се записва само част
от него, ако са зацапани част от буквите и/или цифрите, което може да настъпи
при силен дъжд, гъста мъгла, замърсен номер (кал,
сняг), непосредствено движение зад друго МПС или
непосредствено движение на няколко МПС едно зад друго с много висока скорост.
За дата 16.11.2018 г. са регистрирани 2 366 099 бр. МПС, за дата 07.01.2019 г. – 1 580 773
бр. и за дата 02.02.2019 г. – 1 713 676 бр. При този обем част от МПС
са без регистрирани номера.
С оглед на горното жалбоподателят е
ангажирал гласни доказателства за наличието на причини, поради които АУЗПТ на
АПИ не са регистрирали движението на МПС с рег.№ ********
на датите, посочени в товарителниците и приемо-предавателните протоколи. По
делото е дал показания свидетеля Т. Х. – едноличен собственик на капитала и управител на „Биотренд
експорт“ ЕООД, който твърди, че лично е превозил трюфелите, придружаван от свидетеля
И. Л. Според свидетелите Х.
и Л., на 16.11.2018 г. превозвали пресен трюфел, а на
07.01.2019 г. и на 02.02.2019 г. – замразен. Стоката била в хладилни стиропорни
кутии, по около 10 кг. Била натоварена в микробус „Пежо Боксер“ с рег. № ********. Тръгвали
от с. Братаница, където била складовата база, и се движели по автомагистрала
Тракия, през Петолъчката, гр. Котел, гр. Омуртаг, гр. Търговище и до гр.
Разград, където я предавали на собственика на „Еуро & Конт“ ЕООД Т. А. или на нейния съпруг П. И при трите
курса времето било лошо, валял сняг, имало кал и киша.
Св. Х. сочи, че сам е писал фактурите, товарителниците
и приемо-предавателните протоколи. Микробусът бил предоставен под наем от
„Тренд 62“ ЕООД, чийто
предходен собственик бил също св. Х. Не съставял пътни листи, защото не било
нужно да се отчита на себе си. Не се издавали кантарни бележки, тъй като знаел
какво товари, а при разтоварването стоката се претегляла в присъствието на двете
страни и общото измерено количество се записвало в приемо-предавателния
протокол. Цената се определяла според качеството, а при различно качество се
осреднявала. Микробусът не го миели отвън през цялата зима, не почиствали и
регистрационните табели.
Съдът констатира, че между показанията на свидетелите
и писмените доказателства са налице съществени противоречия. Свидетелите
твърдят, че са превозвали трюфели в стиропорни кутии, а в товарителниците са
вписани опаковки чували или касети. Неправдоподобно е обяснението на св. Х., че е
допуснал техническа грешка като е написал „чували“, а „касетки“ написал по
навик, защото му карали трюфелите в касетки. Неприемливо е и оправданието му за
липсата на пътни листи и кантарни бележки. Относно атмосферните условия на датите на
доставките показанията на свидетелите се опровергават от писмо изх. №
ОД-03-397-1 от 20.05.2021 г. от Националния институт по метеорология и
хидрология. Писмото съдържа информация за метеорологичната обстановка по пътя
от с. Братаница, обл. Пазарджик, по Автомагистрала „Тракия“, през пътен възел
„Петолъчката“, гр. Котел, гр. Омуртаг и гр. Търговище до гр. Разград за времето
между 14 и 24 часа, а именно: на 16.11.2018 г. и на 07.01.2019 г. е валял слаб
сняг, а на 02.02.2019 г. няма регистриран валеж.
Следва да се отбележи, че по същото време св. И. Л. е работил
като търговски представител на „Деза Лукс“ ЕООД и е
съставял документи относно доставки, чиято реалност е отречена с влязъл в сила
ревизионен акт.
Предвид горното съдът не кредитира показанията на
свидетелите Х. и Л., а
оспорването на истинността на писмо изх. № 126600-18447/10.12.2019 г. от ГД „БОП“ счита за недоказано.
По делото е назначена съдебно-счетоводна
експертиза, която е установила, че през периода м. ноември 2018 г. – м.
февруари 2019 г. „Биотренд
експорт“ ЕООД е реализирало доставки на трюфел единствено за „Еуро & Конт“
ЕООД . По счетоводни данни „Биотренд експорт“ ЕООД е разполагало с необходимите количества за
реализиране на доставките. Получените количества пресен трюфел преди извършване
на доставката по фактура
№ 181/16.11.2018 г. са от „Деза – Лукс“
ЕООД. До извършване на доставките по фактура № 190/07.01.2019 г. и фактура
№ **********/02.02.2019 г. дружеството е разполагало със замразен
трюфел, доставен от „Деза – Лукс“ ЕООД и от „Родопи фунги комерс“ ЕООД през
предходни периоди. Доставените количества трюфели по трите процесни фактури са
осчетоводени в счетоводството на жалбоподателя по стойност. Като за „вид“ са
заведени в обща партида „Трюфел“. Допълнително се водят подробни счетоводни
книги за движението на получените и разходвани стокови запаси по количества и
стойност в обща партида „Трюфел“, което не позволява да се направи детайлен
анализ за движението на стоковия запас от трюфели според неговото състояние - пресен
или замразен, както и вида/сорта на самия трюфел. Разплащанията и по трите
фактури са отразени в счетоводните регистри на „Еуро & Конт“ ЕООД. Организацията
на счетоводното отчитане на дружеството се извършва по способа на двустранното
счетоводно записване в съответствие с Закона за счетоводство и на базата на
Националните счетоводни стандарти. Доставката по фактура №
**********/16.11.2018 г. е отчетена в нарушение на принципа на хронологичното
счетоводно отчитане съгласно изискванията на чл. 16, ал. 1, т. 3 от ЗСч. Според
приложените документи трюфелите са получени в склада на жалбоподателя на дата
16.11.2018 г., но са осчетоводени в регистрите му към дата 01.01.2019 г. Относно
последващата реализация на доставените стоки вещото лице сочи, че предоставената
счетоводна информация не позволява изготвянето на детайлен анализ поради
липсата на отчитане дали получените/реализираните количества са в замразено или
прясно състояние, както и на самия вид/сорт трюфел. Съобразно представените от
„Еуро & Конт“ ЕООД счетоводни справки експертизата е проследила движението
на стоково-материалните запаси за артикул „трюфел“, при което е установила, че
през периода м. наември 2018 г. – м. февруари 2019 г. е извършена последваща
реализация на 2443,494 кг при доставени 1229 кг от „Биотренд експорт“ЕООД и още
1335,859 кг от физически лица.
Въз основа на изложеното от фактическа
страна, от правна страна Разградският административен съд намира следното:
Жалбата е допустима. Подадена е от
надлежна страна, в срока по чл. 156, ал. 1, пр. 1 ДОПК и след задължителното
оспорване на ревизионния акт по административен ред.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.
При преценката, дължима по чл. 160, ал.
2 ДОПК, съдът констатира, че ревизионният акт е издаден от компетентни органи,
в необходимата писмена форма и има реквизитите по чл. 120 ДОПК.
Видно от съдържанието на приложения по
делото оптичен носител, заповедта за възлагане на ревизия, заповедта за
изменение на заповедта за възлагане на ревизията, ревизионният доклад и
ревизионният акт са подписани от посочените в тях издатели с квалифициран електронен
подпис по чл. 13, ал. 3 от Закона за електронния документ и електронните
удостоверителни услуги, приравнен на саморъчен - чл. 13, ал. 4 ЗЕДЕУУ, в срока
на валидност на КУКЕП по чл. 25 ЗЕДЕУУ.
При извършване на ревизията и при
издаване на ревизионния акт не са допуснати процесуални нарушения.
Ревизионният акт е издаден при правилно
приложение на материалноправните разпоредби на ЗДДС. Съгласно чл. 68, ал. 2 ЗДДС правото на приспадане на данъчен кредит възниква, когато подлежащият на
приспадане данък стане изискуем. В чл. 25, ал. 6, т. 1 ЗДДС е посочено, че
данъкът става изискуем на датата на възникване на данъчното събитие, а по
силата на чл. 25, ал. 2 ЗДДС (в относимата редакция - ДВ, бр. 97 от 2017 г., в
сила от 1.01.2018 г.) данъчното събитие възниква на датата, на която
собствеността върху стоката е прехвърлена. Жалбоподателят като лице, което
претендира приспадане на ДДС, носи доказателствената тежест да установи факта
на настъпване на данъчно събитие по трите фактури, в това число, че стоката е
била транспортирана и фактически получена от него. Тези обстоятелства по делото
не са доказани. Представени са товарителници и приемо-предавателни протоколи,
които са частни диспозитивни документи и нямат достоверни дати. Не е достоверно
и съдържанието им предвид това, че на датите на доставките не е регистрирано
движение по републиканската пътна мрежа на посоченото в тях МПС. След като не е
доказано превозването и предаването на стоката по процесните фактури, отказът
на правото на данъчен кредит за м. февруари 2019 г. е законосъобразен.
Съдът не приема аргументите на
жалбоподателя за действително получаване на трюфелите с оглед последващата им
реализация чрез вътреобщностни доставки. Осъществени са ВОД на стоки от същия
вид, но не е доказано, че предходният им доставчик е „Биотренд експорт“ ЕООД, за да може именно по издадените от него фактури да се
приспадне данъчен кредит. Наличието на фактури, счетоводното им отразяване и
плащането по тях не е достатъчно да обоснове реалност доставките. Събраните доказателства,
преценени в съвкупност, не налагат категоричен извод, че собствеността върху
фактурираните стоки е била прехвърлена на жалбоподателя.
Позоваването на Решение № 5133 от 22.04.2021 г. на ВАС
по адм. д. № 1062/2021 г., I о. е неотносимо, тъй като по това производство е
изследвана реалността на доставките на трюфели от „Деза Лукс“ ЕООД и „Родопи
фунги комерс“ ЕООД за друг получател – „Берг Комерс“ ЕООД. Следва да се
отбележи, че липсата на материална
и кадрова обезпеченост на „Деза Лукс“ ЕООД за
извършване на процесните доставки не е единственото основание на приходните
органи за отказа на данъчен кредит. Правото на приспадане е отказано и поради недоказване на транспортирането на
стоката по твърдяния от жалбоподателя начин. В тази посока са Решение № 441 от
14.01.2021 г. на ВАС по адм. д. № 10346/2020 г., I о. и Решение № 6555 от 01.06.2021
г. на ВАС по адм. д. № 12149/2020 г., VIII о.
Оспорването на ревизионния акт следва да бъде
отхвърлено, като на основание чл. 161, ал. 1 ДОПК във вр. с чл. 8, ал. 1, т. 4 от Наредба № 1 от
9.07.2004 г. ответникът има право на юрисконсултското възнаграждение в размер
на 1741,73 лв.
По изложените съображения и на основание чл. 160, ал.
1 ДОПК Разградският административен съд
Р Е Ш
И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Еуро & Конт“
ЕООД – гр. Разград против Ревизионен акт № Р-03000319007544-091-001 от
26.05.2020 г., издаден от органи по приходите в ТД на НАП – Варна, потвърден с
Решение № 180 от 02.11.2020 г. на Директора на Дирекция „ОДОП“ – Варна при ЦУ
на НАП, с който не е признато право на данъчен кредит в размер на 40 391
лв. за данъчен период м. февруари 2019 г.
ОСЪЖДА „Еуро & Конт“ ЕООД – гр.
Разград да заплати на Националната агенция за приходите юрисконсултско
възнаграждение в размер на 1741,73 лв.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването
му на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/