Решение по дело №376/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 935
Дата: 22 май 2023 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20237180700376
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  Пловдив

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№935/22.5.2023г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Пловдив, XXIV състав, в открито заседание на двадесет и пети април две хиляди двадесет и трета година, в състав :

 

                                                                               Председател : Здравка Диева             

                                                                                       Членове: Величка Георгиева

Светлана Методиева                               

                                                                      

          при секретаря Н.Петкова и с участието на прокурор М.Пелтеков, като разгледа докладваното от съдия Диева касационно административно дело № 376/2023г., взе предвид следното:

          Производство по реда на чл.306 ал.6 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

          Началник на група „Административнонаказателна дейност, информационно -аналитична дейност и отчет на пътнотранспортните произшествия и водачите им“ в сектор „Пътна полиция“ при ОД МВР – Пловдив, ст.инспектор Р.П. с пълномощник гл.юрисконсулт И.П. обжалва Разпореждане № 6 от 03.01.2023г., постановено по ЧАД № 2996 по описа за 2022г. на Административен съд – Пловдив, с което Председателят на АС – Пловдив е наложил на Началник група към ОД МВР – Пловдив, сектор „Пътна полиция“, глоба в размер на 200лв. за неизпълнение на Решение № 1790 от 18.10.2022г., постановено по адм.д.№ 2241/2022г. по описа на АС-Пловдив /необжалваемо/.

          Разпореждането е оспорено като неправилно с твърдение, че неизпълнение не е налице, тъй като служителите на сектор Пътна полиция са направили всичко необходимо за издаване на ново СУМПС. След подаване на заявление от м.10.2022г. за изпълнение на съдебното решение и връщане на отнетото СУМПС е изготвена докладна записка № 1030р-2268/08.11.2022г., от която е видно, че иззетото СУМПС е унищожено, поради което не може да бъде върнато на лицето и единствената възможност е подаване на заявление за издаване на ново СУМПС за категориите, за които лицето е физически годно, съгласно общото заключение на Транспортна областна лекарска експертна комисия /ТОЛЕК/. Заявено е, че до адв.К.Р. е изпратено писмо № 103000-22007/08.11.2022г. с разяснение за издаване на ново СУМПС посредством подаване на документи за издаване на СУМПС от г-н Р.Д. с представяне на издадената му карта от ТОЛЕК за физическа годност № 1716/20.05.2021г. Поискана е отмяна на разпореждането.

          В съдебно заседание жалбоподателят поддържа, че е новоназначен началник група в сектор Пътна полиция от м.10.2022г. и след като се е запознал с информацията по случая, установил, че въз основа на решението на ТОЛЕК е издадена заповед за изземване на СУМПС, която е изпратена в РУ - Асеновград за връчване /Р.Д. е с постоянен адрес в гр.Асеновград/. Заповедта не е връчена повече от 10-12 месеца, а при връчването й е иззето СУМПС, издадено от Асеновград – ново, с категория „С“, а не СУМПС, разпоредено за отнемане с издадената заповед. В случая ТОЛЕК изисква отнемане на СУМПС за категория „С“, а същевременно от Асеновград е издадено СУМПС за същата категория. Посочено е, че когато иззетата книжка идва в полицията от Асеновград, тя е унищожена във вр. с решението на ТОЛЕК. Жалбоподателят заяви, че въпреки изложените данни, е издадена книжка на лицето за категория „С“ и решението е изпълнено. В тази вр. е представена и приета Справка за нарушител/водач на Р.Д., според която на 09.03.2023г. е издадено СУМПС № *** за категории АМ, В1, В, С1, С, ВЕ, С1Е, СЕ, Ткт.

Ответникът Председател на АС - Пловдив не е изразил становище по касационната жалба и не се представлява в съдебно заседание.

          Окръжна прокуратура – Пловдив, представлявана от Прокурор Пелтеков счита жалбата за основателна с оглед приетото в касационното производство доказателство.

          Касационната жалба е подадена в срока по чл. 306 ал. 5 АПК, от страна с интерес да обжалва неблагоприятен съдебен акт и е процесуално допустима.

1. Според фактическата установеност, въз основа на която е издадено оспореното разпореждане : Р.Б. Д., гр.Асеновград с пълномощник адв.К.Р. е подал молба за налагане на глоба на административния орган за неизпълнение на Решение № 1790/18.10.2022г., постановено по адм.д.№ 2241/2022г., АС – Пловдив. В същата е посочено, че със заявление от 25.10.2022г. е направено искане за връщане на отнетото СУМПС № ***/17.03.2022г. с отменената Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-1030-002273. Според адв.Р. в отговора по заявлението е направено неправилно тълкуване на закона в противоречие с мотивите на съдебното решение, като по този начин е отказано изпълнение на решението.

По предоставена възможност на М.М., на длъжност Началник група към ОД МВР – Пловдив /орган-издател на отменената заповед № 21-1030-002273 от 18.11.2021г./ да даде писмени обяснения и представи доказателства в 14-дневен срок за изпълнение на съдебното решение /чл.306 ал.3 АПК/ е постъпило становище. В същото /л.18/ е посочено, че Заповед № 21-1030-002273 от 18.11.2021г. е издадена за временно отнемане на СУМПС, валидно за категории АМ, В1, В, С1, С, ВЕ, С1Е, СЕ и Ткт, до отпадане на основанието за това, поради получена в сектор Пътна полиция при ОД МВР – Пловдив – Карта за оценка на физическата годност на водач/кандидат за придобиване на свидетелство/правоспособност за управление на МПС - № 1716/20.05.2021г., издадена от ТОЛЕК при МТП-Пловдив, видно от която комисията е преценила, че поради медицински причини лицето Р.Д. отговаря на изискванията за физическа годност към водачите на МПС от категория АМ, В1, В, ВЕ, Ткт и подлежи на нов преглед след 5 години, като не отговаря на изискванията за всички останали категории, вкл. С1, С, С1Е, СЕ, за които лицето е имало издадено СУМПС /наличие на заболяване по т.1 от Приложение №1 към Наредба № 3 от 11 май 2011г./. Не е имало данни издадената от ТОЛЕК Карта за оценка на физическата годност да е била обжалвана и отменена, при което е прието, че медицинското заключение е влязло в сила. Независимо от описаната информация, известна на лицето, Р.Д. е подал заявление за подновяване на СУМПС в РУ - Асеновград, като е представил Удостоверение за здравословно състояние, издадено от МЦ Света Елисавета – Раковски ЕООД, а не издадената му карта от ТОЛЕК. Неясно е как са приети документите в РУ – Асеновград при издадена заповед за изземване на СУМПС по здравословни причини и според становището – умишлените действия на лицето са довели до издаване на ново СУМПС за категории АМ, В1, В, С1, С, ВЕ, С1Е, СЕ и Ткт, а не само за разрешените от ТОЛЕК. Новото СУМПС е в противоречие с медицинското заключение на ТОЛЕК, което е разяснено на Д. и същият предал доброволно новото СУМПС. Впоследствие СУМПС е било унищожено по причина “отнемане на категория“ и на водача е указано, че може да подаде заявление за издаване на СУМПС, валидно за посочените от ТОЛЕК категории в издадената му Карта № 1716/20.05.2021г. Във вр. с наличието на противоречие между двете заключения за здравословното състояние на водача /карта за оценка на физическата годност № 1716/20.05.2021г. от ТОЛЕК и Удостоверение за здравословното състояние изх.№ 376 от МЦ Света Елисавета – Раковски ЕООД/ е изискано становище от председателя на ТОЛЕК при МТБ-Пловдив – д-р М.М.. В отговор на Председателя на ТОЛЕК МТБ-Пловдив е посочено, че г-н Р.Д. не отговаря на изискванията за водач МПС категории С1, С1 С1Е, СЕ поради заболяване на очите, свързано с нарушение на зрителната острота. Съгласно чл.10 ал.2 от Наредба № 3/2011г. меродавен документ за г-н Д. е решението на ТОЛЕК – Карта № 1716/20.05.2021г. за оценка на физическата му годност за придобиване на СУМПС и в този случай медицински удостоверения за СУМПС, издадени от други лекари са нелигитимни. Към момента на отговора /09.12.2022г./ е посочено, че на г-н Д. са отнети категориите С1, С1 С1, Е, СЕ поради медицински причини – очен проблем.

За произнасяне по молбата на Р.Д. е изискано служебно от Председателя на АС-Пловдив и приложено адм. дело № 2996/2022г. по описа на АС - Пловдив.

2. Констатирано е, че с Решение № 1790/18.10.2022г. по адм.д.№ 2241/2022г., АС – Пловдив е отменена Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-1030-002273/18.11.2021г.  по чл.171 т.1 б.А ЗДв.П, издадена от М.М. на длъжност Началник група към ОД МВР-Пловдив, сектор Пътна полиция, за временно отнемане на свидетелството за управление на МПС на водач /Р.Д./ до отпадане на основанието за това. В съответствие с чл.172 ал.5 Здв.П е посочено, че решението не подлежи на обжалване. В съдебния акт не е посочен срок за изпълнение. Съобщение за постановеното решение е получено от началник група сектор Пътна полиция, ОД МВР-Пловдив на 27.10.2022г.

Председателят на АС – Пловдив е съобразил, че за прилагане нормата на чл.304 ал.1 АПК следва да е налице задължение за административен орган, произтичащо от влязъл в сила съдебен акт, което да не е изпълнено. Прието е, че неподлежащото на обжалване Решение № 1790/18.10.2022г. по адм.д.№ 2241/2022г., АС – Пловдив не е изпълнено към момента на произнасяне по молбата и не са представени доказателства, опровергаващи твърдението на молителя.

Верен е извода за това, че въвеждане в АИС „АНД“ на информация, че ЗППАМ към момента “отменена на първа съдебна инстанция“ не е равнозначно на изпълнение на съдебно решение. Посочено е, че в необжалваемото решение изрично е отразено, че незаконосъобразно е издадена заповедта, с която е отнето процесното СУМПС, като следва да има изричен акт, с който да се откаже издаване на СУМПС за съответната категория, който акт да подлежи на обжалване на самостоятелно основание. В конкретният случай отмяната на Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-1030-0022 73 по чл. 171, т. 1, б. А от ЗДвП от 18.11.2021, издаден от М.М., на длъжност началник група към ОДМВР Пловдив, сектор „Пътна полиция“ е с последица - конкретни задължения за ответника, които според приетите по делото писмени доказателства не са изпълнени. Правилно в обжалваното разпореждане е вписано, че административният орган се идентифицира с длъжността, а не с личността /лицето, която я изпълнява/, за целите на чл.304 АПК „Наказание за неизпълнение на актове на съда“, съгласно ал.1 от която норма – „Длъжностно лице, което не изпълни задължение, произтичащо от влязъл в сила съдебен акт, извън случаите по дял пети, се наказва с глоба от 200 до 2000 лв.“.

3. В необжалваемото съдебно решение, за неизпълнение на което е наложена глоба е посочено, че според обстоятелствената част на отменената заповед - „В сектор "Пътна полиция" при ОДМВР - Пловдив е получена и заведена с УРИ №103000-14105/26.05.21г. Карта за оценка на физическата годност на водач/кандидат за придобиване на свидетелство /правоспособност за управление на МПС № 1716/20.05.21 г., издадена от Транспортна областна лекарска експертна комисия при Многопрофилна транспортна болница гр. Пловдив, в която е посочено, че лицето Р.Б.Д. отговаря на изискванията за физическа годност към водачите на МПС от категория "АМ","В1","В","ВЕ","Ткт" и подлежи на нов преглед след 5 /пет/ години. Картата е подписана от членовете на комисията и от председателя на ТОЛЕК и подпечатана с печат на МТБ - Пловдив. Лицето Р.Б.Д. притежава СУМПС N9283225123, издадено на 15.03.2017г. от ОДМВР-Пловдив за категории "АМ","В1',"В","С1","С","ВЕ"."С1Е","СЕ","Ткт", валидно до 15.03.2022 г.". На 22.08.2022 г. на Д. е връчена отменената заповед, която касае временно отнемане на СУМПС № **********, но в разписката за получаването й е вписано, че Р.Д. е предал лично СУМПС № ***.

Във вр. с твърденията в касационната жалба и представените с нея становище изх.№ 05.01.2023г. /съдържащо информация по случая/ и докладна записка от 08.11.2022г., следва да бъде отбелязано, че се поддържа да няма данни Картата за оценка на физическата годност, издадена от ТОЛЕК да е била обжалвана, вкл. че СУМПС № *** е унищожено поради отнемане на категория. В тази вр. се съобрази, че в преписката за издаване на отменената заповед отсъства информация за дата на връчване на картата за оценка и в заповедта не е вписано, че картата не е обжалвана във вр. с чл.11 ал.1 от Наредба № 3 от 11.05.2011г. за изискванията за физическа годност към водачите на моторни превозни средства и условията и реда за извършване на медицинските прегледи за установяване на физическата годност за водачите от различните категории. Независимо от пропуска, не е твърдяно от страна на Р.Д. да е обжалвал картата за оценка, поради което същата е доказателство за обстоятелствата по чл.5 и чл.4 ал.2 от цитираната наредба /Заболяванията и състоянията, при наличието на които свидетелство за управление на МПС се издава само след освидетелстване от транспортните областни лекарски експертни комисии (ТОЛЕК), са посочени в приложение № 2.; Изискванията за физическа годност към водачите на МПС и кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на МПС от група 1 и група 2 са определени в приложение № 1 чрез посочване на заболяванията и състоянията, при наличието на които се налагат ограничения за получаването на свидетелство за управление на МПС в зависимост от категорията на МПС./. Ведно с това, в случая се твърди да е отнета категория, поради което е унищожено СУМПС № ***, без да е представен съответен акт за отнемане на категория, влязъл в сила. Независимо от информация за лице от обхвата на чл.5 вр. с чл.4 ал.2 от Наредба № 3 от 11.05.2011г. /адресата на отменената заповед/, административният орган е следвало да съобрази резултата от съдебното оспорване на заповедта преди да предприема действия спрямо новоиздаденото СУМПС *** за категории, по отношение на които ТОЛЕК е удостоверила неблагоприятни факти за г-н Д..

Отговорността за неизпълнение на съдебно решение /необжалваемо/ е на длъжностното лице – издател на отменения административен акт, като последицата е връщане на иззетото СУМПС, а в конкретиката на фактите – връщане на иззетото друго /ново/ СУМПС, различно от това, разпоредено за отнемане с отменената заповед.

Оспореното разпореждане е постановено от компетентен орган, провел регламентираното производство без ограничаване правата на страните. Съобразно нормата на чл.306 ал.2 АПК, Председателят на Административен съд Пловдив е изпълнил процедурата, предвидена в чл.306 ал.3 от АПК и след преценка на събраните доказателства правилно е приел наличие на извършено административно нарушение, изразяващо се в неизпълнение от страна на Началник Група сектор Пътна полиция при ОД МВР – Пловдив на задължението му, произтичащо от Решение № 1790/18.10.2022г. по адм.д.№ 2241/2022г., АС – Пловдив. Съгласно чл.177 ал.1 АПК, влезлите в сила съдебни решения са задължителни за страните, а в случай на отмяна на административен акт имат действие по отношение на всички. Административният орган е длъжен да изпълни влязло в сила съдебно решение. Разпоредбата на чл.304 ал.1 от АПК предвижда административно - наказателна отговорност за длъжностно лице, което не е изпълнило свое задължение произтичащо от влязъл в сила съдебен акт. В разглеждания случай са били налице трите кумулативни предпоставки на чл.304 ал.1 АПК : 1. влязъл в сила съдебен акт, който предписва определено поведение за административния орган; 2. изпращане на препис от влезлия в сила съдебен акт и/или преписка на задължения административен орган, с оглед узнаване на задължението, което следва да изпълни; 3. неизпълнение на този съдебен акт от страна на административния орган – адресат на дължимото поведение. Същите пряко са обвързани с длъжностното лице Началник Група сектор Пътна полиция при ОД МВР – Пловдив при съобразяване правомощията на този орган, произтичащи от ЗДв.П, вкл. оправомощаването на основание чл.171 ал.1 ЗДв.П.

          В случая съдебното решение не съдържа указание за изпълнение в определен срок, каквато е например хипотезата на чл.174 пр.1-во АПК /“Когато задължи органа да издаде административен акт или документ, съдът определя и срок за това.“/ - като изпълнението се изразява във връщане на отнетото СУМПС. Отсъствието на определен срок за изпълнение не означава, че административният орган не е обвързан въобще със срок за изпълнение, като в тази хипотеза следва да се съобразяват нормите за сроковете, установени в АПК - спазването на сроковете е в пряка връзка с изпълняване от административния орган на принципите в Кодекса – чл.6, чл.11, чл.13. Тоест, и при изпълнение на съдебно решение, изразяващо се във връщане на отнет документ, административният орган е необходимо да действа по разумен начин, добросъвестно и справедливо.

          Според представената и приета по делото справка за нарушител/водач и писмено уведомление от Началник сектор Пътна полиция при ОД МВР – Пловдив за издадено СУМПС на 09.03.2023г. за категории АМ, В1, В, С1, С, ВЕ, С1е, СЕ, Ткт - на практика е възстановено положението преди отнемане на СУМПС с отменената заповед, тъй като неправомерно унищоженото СУМПС фактически не е възможно да бъде върнато. Следователно, може да бъде прието, че с възстановяване на положението преди отнемане на СУМПС, на дата 09.03.2023г. – преди насроченото първо съдебно заседание по делото, решението е изпълнено, макар със закъснение.

Нормите на чл.304 и чл.306 АПК се намират в Дял шести Административнонаказателни разпоредби, поради което следва да бъде съобразени целите на наказанието, посочени в чл.12 ЗАНН – „Административните наказания се налагат с цел да се предупреди и превъзпита нарушителят към спазване на установения правен ред и се въздействува възпитателно и предупредително върху останалите граждани.”. В случая преди издаване на обжалваното разпореждане административният орган е осъществил дължимо действие – разяснил е на лицето възможността за издаване на СУМПС, редът за което е последица от снабдяване на Р.Д. със СУМПС, независимо от Картата за оценка на физическата годност, издадена от ТОЛЕК и унищожаването на това СУМПС от страна на администрацията при описаните по-горе обстоятелства. Ведно с това, следва да бъде отчетено, че изпълнението на съдебното решение е осъществено преди първото съдебно заседание по делото и с оглед спецификата на фактите, закъснението не може да бъде възприето като прекомерно, като от значение е, че целите на наказанието са постигнати. Разпореждането е постигнало дисциплиниращо въздействие и превъзпитателен ефект върху нарушителя, предвид отстраняване на нарушението с изпълнение на съдебното решение в хода на настоящото съдебно производство.

Мотивиран с изложеното и на основание чл.306 ал.6 АПК, Административен съд-Пловдив, XXIV състав

 

 

Р Е Ш И :

 

Отменя Разпореждане № 6 от 03.01.2023г., постановено по ЧАД № 2996 по описа за 2022г. на Административен съд – Пловдив.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

 

Председател :

 

 

 

                                                                                               Членове :