Решение по дело №399/2019 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 96
Дата: 26 юни 2020 г. (в сила от 18 февруари 2021 г.)
Съдия: Вълко Драганов Драганов
Дело: 20197280700399
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

                                              Р Е Ш Е Н И Е

 

         № 96/26.6.2020 г.                                                             гр. Ямбол                                                                                  

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

Ямболският АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД   трети административен     състав

На  седемнадесети юни                                                                 2020 година

В открито съдебно заседание в следния състав:

 

                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЪЛКО ДРАГАНОВ

                                              

Секретар  В.  М.а

Прокурор

като разгледа докладваното от съдия В.Драганов

Административно дело № 399 по описа на 2019 година.

               За да се произнесе, взе предвид следното:        

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от АПК.

Образувано е по жалба на „ДОСИ 2015“ ЕООД, ЕИК **, със седалище и адрес на управление: *, *, област Ямбол, представлявано от управителя Б.Б., със съдебен адрес:***, депозирана чрез адвокат Т. Т. и адвокат В.В. от * против Заповед № 03-РД/3902 от 19.09.2019 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с която е отказано финансирането на подаденото от жалбоподателя Заявление за подпомагане ИД № 28/04/2/0/00085 по подмярка 4.2„Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“  от  мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г. Твърди се незаконосъобразност на административния акт поради съществено нарушение на относимите към спора материалноправни разпоредби и административнопроизводствените правила, както и поради нарушение на основни принципи на Европейското право.

В съдебно заседание оспорващият, чрез процесуалните си представители  поддържа жалбата на изложените в нея основания. В представени по делото писмени бележки се излагат подробни съображения досежно незаконосъобразността на оспорения акт. Иска се отмяната на процесната заповед с присъждане на разноските по делото в полза на жалбоподателя съобразно представен списък.

Ответникът по делото - Изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, гр. София, своевременно и редовно призован, не изпраща процесуален представител. От редовно упълномощения по делото такъв - главен юрисконсулт М.Д., е постъпила Молба вх. № 1051 от 12.06.2020 г., с изложено в нея становище по хода на делото, с поставени допълнителни въпроси към вещите лица, както и с искане за отхвърляне на жалбата като неоснователна и недоказана, респективно – за потвърждаване на оспорения акт, и за присъждане на разноските по делото с направено възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, заплатено от оспорващия.

По делото са събрани писмени доказателства, приобщена е административната преписка по издаване на процесния акт. По искане на страните е допуснато изготвянето на комплексна съдебна експертиза  от две вещи лица, (едното - специалист по програмите на Европейските фондове, а другото - специалист в сферата на произхода на хранителни продукти, суровини и фуражи), с която е даден отговор на формулирани от страните въпроси, относими към повдигнатия пред съда правен спор. Писменото заключение на вещите лица, заедно с дадените в проведеното на 17.06.2020 г. открито съдебно заседание отговори на допълнителните въпроси на процесуалния представител на ответника, съдържащи се в Молба вх. № 1051 от 12.06.2020 г., са приети като част от доказателствения материал по делото.

След като извърши цялостна преценка на всички събрани по делото доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

Със Заповед № РД 09-781/06.11.2015 г. на Министъра на земеделието и храните (л. 42 от делото) са определени: периодът на прием на заявления за подпомагане по подмярка 4.2 „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“, с начална дата 30.11.2015 г. и крайна дата 18.12.2015 г. (т. 1 и т. 2); бюджет на подмярката в размер на левовата равностойност на 100 000 000 евро (195 583 000 лева), който може да бъде променян при наличие на условията по чл. 40, ал. 3 от Наредба № 20/27.10.2015 г. (т. 3 и т. 4).

„ДОСИ 2015“ ЕООД е кандидатствало за подпомагане, като на 14.12.2015 г. от управителя Б.Б. е подадено Заявление за подпомагане по подмярка 4.2 „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“ с ИД № 28/042/000085, придружено с необходимите документи за приемането му (л. 326-329), поради което е и прието, видно от приложената на л. 330 квитанция за прием. Със заявлението е поискано финансиране на проектно предложение „Строителство и закупуване на оборудване за предприятие за производство на фуражи“ с обща стойност на инвестицията в размер на 4 731 752,96 лева и посочен общ размер на исканата финансова помощ от 2 456 236 лева, (съставляващ 50 % от допустимите за подпомагане разходи по проекта); заявени са инвестиционни намерения за създаване на две модерни технологични линии за производство на фуражи от сладка царевица, от листа на сладка царевица, комбинирани суровини; предвижда се сладката царевица и в частност нейните листа да бъдат фуражи и фуражи от сено, чрез закупуване и въвеждане в експлоатация на специализирани машини. Заявлението за подпомагане е придружено и с обосновка на заявения брой точки - 55 т. (Раздел VI „Критерии за подбор“, л. 98) по приоритети съобразно критериите за подбор по Приложение № 7 към чл. 28, ал. 8 от Наредба № 20 от 2015 г. (в относимата редакция), както следва: по критерий 1.1 „Проекти с инвестиции и дейности, насочени в чувствителни сектори“ са заявени 30 точки, които са обосновани така: 77 процента от обема на преработваните суровини са от сладка царевица съгласно част „Технологична“ на проекта за изграждане на предприятието; по критерий 2.1 „Инвестициите по проекта водят до повишаване на енергийната ефективност с минимум 10 % за предприятието“ са заявени 5 точки, като при обосновката е направена препратка към приложено резюме за енергийна ефективност на промишлена система; по критерий 6.1 „Проекти, които се изпълняват на територията на селските райони в страната“ са заявени 8 точки с обосновка, че проектът е в *, община „Тунджа“ и попада в Приложение № 3 от Наредба № 20/2015 г.; по критерий 6.2 „Проекти от кандидати, които до момента на кандидатстване не са извършвали дейност“ са заявени 12 точки, като е посочено, че се кандидатства за над 10 работни места, а при обосновката е направена препратка към изискванията за персонал в част „Технологична“ на проекта и справка за персонала по образец.

В определения със Заповед № РД 09-781/06.11.2015 г. на Министъра на земеделието и храните период на прием на заявления за подпомагане по подмярка 4.2 с начална дата 30.11.2015 г. и крайна дата 18.12.2015 г. са подадени 597 заявления с общ размер на заявените разходи 848 672 524 евро (или 1 659 859 182,61 лева) и общ заявен размер на финансовата помощ от 420 829 213.00 евро (823 070 399,66 лева). Предвид обстоятелството, че общата сума на заявената финансова помощ по подадените заявления надхвърля разполагаемия бюджет по подмярка 4.2 в размер левовата равностойност на 100 000 000 евро (195 583 000 лева, определен с цитираната заповед), е пристъпено към обработване на заявленията за подпомагане при условията на чл. 36, ал. 1, т. 1 от Наредба № 20/2015 г. чрез извършване на предварителна оценка на критериите за подбор - т. нар. процедура на ограничен бюджет, при която класирането на заявленията/проектите се извършва в низходящ ред до размера на разполагаемия бюджет, съобразно критериите по Приложение № 7 към чл. 28, ал. 8 от Наредба № 20 от 27 октомври 2015 г. В резултат на извършената предварителна оценка съгласно критериите за подбор по подмярка 4.2 става ясно, че разполагаемият бюджет, определен със Заповед № РД 09-781 от 06.11.2015 г., е достатъчен да се финансират заявления за подпомагане, получили най-малко 57 точки, като за заявленията, оценени с най-малко 55 точки е наличен частичен разполагаем бюджет по смисъла на чл. 40, ал. 3 от Наредбата, предвиждащ възможност тези заявления да бъдат одобрени след изменение на бюджета, определен в заповедта на Министъра на земеделието и храните по чл. 34, ал. 1 за съответния период на прием. В тази връзка е отправено запитване до Ръководителя на Управляващия орган на ПРСР 2014-2020 г. дали се предвижда увеличение на бюджета за финансиране на заявленията за подпомагане, получили еднакъв брой точки и за които е налице частичен разполагаем бюджет. Със Заповед № РД 09-689 от 17.09.2016 г. на Министъра на земеделието и храните (л. 493), на основание чл. 40, ал. 3 от Наредба № 20 от 27 октомври 2015 г., вр. т. 4 от Заповед № РД 09-781/06.11.2015 г. и Доклад 93-8965 от 17.09.2016 г. на Заместник министъра на земеделието и храните, е увеличена финансовата помощ по т. 3 от Заповед № РД 09-781/06.11.2015 г. за приетите заявления за подпомагане в периода на прием по т. 2 от заповедта с левовата равностойност до 80 794 849 евро, (или 158 020 989,52 лева), като е разпоредено изрично (т. 2 от последващата заповед) увеличеният размер на финансовата помощ да се използва само за заявления за подпомагане, получили не по-малко от 55 т. при извършването на окончателна проверка за съответствие с критериите за подбор по Приложение № 7 към чл. 28, ал. 8 от Наредба № 20/2015 г. В последствие със Заповед № РД 09-6/05.01.2018 г. допълнително е увеличен определеният със Заповед № РД 09-781/06.11.2015 г. размер на финансовата помощ на левовата равностойност на 230 294 849 евро (или 450 417 574,52 лева), в т.ч. 49 500 000 евро (или 96 813 585 лева) при условията на договаряне над наличния бюджет; увеличението от 49 500 000 евро е предвидено за финансиране на заявления, получили под 55 точки, до изчерпване на сумата, като финансовата помощ по тези заявления следва да се изплаща от осигурени средства след одобрение от ЕК на четвъртото изменение на Програмата за развитие на селските райони 2014-2020, изпратено чрез SFC2014 на 19 септември 2017 г., (което е сторено с Решение за изпълнение С (2018) 3192 от 18.05.2018 г. на Европейската комисия); разпоредено е заявленията, получили под 55 точки, да се одобряват в низходящ ред според точките по критериите за подбор съгласно Приложение № 7 от Наредба № 20/2015 г. към датата на подаване на заявлението за подпомагане, а когато бюджетът не покрива пълния размер на одобрената финансова помощ по заявления за подпомагане с еднакъв брой точки, същите да не се одобряват; определен е също така и максималният размер на общите допустими разходи за проекти на един кандидат, а именно – 2 000 000 евро съгласно одобрената ПРСР 2014-2020.

Видно от Докладна записка (ДЗ) вх. № 03-0416/1155 от 10.09.2019 г. (л. 495), относно окончателно класиране по критериите за подбор на заявления за подпомагане по подмярка 4.2, приети в обявения период на прием със Заповед № РД 09-781 от 06.11.2015 г., които се обработват при условия на ограничен бюджет, след извършен анализ на обработените по същество заявления, като са взети предвид отказаните за финансиране и оттеглени заявления, както и тези с прекратен/анулиран или неподписан от кандидата договор, е установено наличието на бюджет за договориране на проектите, получили 46 и повече точки по критериите за подбор по Приложение № 7 от Наредба № 20/2015 г. и в тази връзка са предприети действия по приключване с обработката на 273 бр. заявления за подпомагане, получили 46 и повече точки при оценка на критериите за подбор. Ангажираният бюджет за посочените 273 бр. заявления се равнява на левовата равностойност на 182 955 779,48 евро (Таблица 1 от ДЗ). Според отразеното в докладната записка, след допълнително извършен анализ е установено, че след приспадане от наличния бюджет от 230 294 849 евро на договорената вече финансова помощ, както и ангажираният бюджет за заявления за подпомагане със спряна обработка и тези в текуща обработка с над 46 точки включително, е наличен остатъчен бюджет в размер на левовата равностойност на 47 339 069,52 евро – този остатък е достатъчен за финансирането на заявления за подпомагане, получили от 45 до 31 точки включително, с обща стойност на заявената финансова помощ в размер на левовата равностойност на 45 941 706,97 евро (Таблица 2 от ДЗ). Общата стойност на заявената финансова помощ на заявленията, получили 30 точки по критериите за подбор е в  размер на 14 841 364,55 лева, поради което за финансирането им не е наличен достатъчен бюджет, т.е. налице са заявления за подпомагане с еднакъв брой точки, за които не е наличен частичен разполагаем бюджет.

При окончателната оценка проекта на „ДОСИ 2015“ ЕООД е получило 25 точки, за което кандидатът е уведомен с Писмо изх. № 01-2600/5429 от 09.09.2016 г., връчено лично на Управителя на дружеството (л. 401-402). С Писмо вх. № 01-2600/5429 от 26.10.2016 г. от кандидата „ДОСИ 2015“ ЕООД е направено предложение за препроектиране на първоначално представения проект така, че изходният продукт от едната производствена линия да бъде брашна и пелети за мелници за производство на храна за хора; в писмото е изрично посочено, че предложението е направено предвид дадени от Министъра на земеделието и храните разяснения, съгласно които точки по критерий „Проекти с инвестиции и дейности, насочени в чувствителен сектор“ не се присъждат, ако инвестицията е насочена към производство на фуражи - изразено е становище, че съдържащата се в дадените разяснения информация не е разписана императивно в Наредба № 20 от 27.10.2015 г., поради което е налице последващо ограничително условие към бенефициентите; същото становище е застъпено и в подадените от кандидата впоследствие възражения досежно присъдените по заявлението на „ДОСИ 2015“  ЕООД точки по предварителен ранкинг, по които има произнасяне от страна на компетентните органи, с обективирано в тях мнение, че ДФЗ-РА е предприел съответните действия съгласно разпоредбите и условията на Наредба № 20/2015 г. и не е налице основание за преразглеждане и коригиране на извършената предварителна оценка на критериите за подбор на заявление за подпомагане с ИД № 28/04/2/0/00085 от 14.12.2015 г., както и че съответните проекти, оценени с по-малко точки по чл. 28 от Наредбата, ще бъдат отказани за „недостатъчен бюджет“ с индивидуални административни актове – заповеди за отказ на ИД на ДФЗ.

В изпълнение на т. 2 от Заповед № РД 09-6 от 05.01.2018 г. на Министъра  на земеделието, храните и горите, предвиждаща когато бюджетът не покрива пълния размер на одобрената финансова помощ по заявления за подпомагане, получили еднакъв брой точки, същите да не се одобряват, на основание чл. 38, ал. 1, т. 5 от Наредба № 20/2015 г., са издадени административни актове за отказ поради недостатъчен бюджет за заявленията, получили 30 и по-малко точки по критериите за подбор. В тази категория попада и заявлението на „ДОСИ 2015“ ЕООД, получило окончателна оценка от 25 точки, като със Заповед № 03-РД/3902 от 19.09.2019 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ е отказано финансирането на подаденото от кандидата Заявление за подпомагане ИД № 28/042/000085 по подмярка 4.2 „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“. Актът е надлежно връчен, а чрез административния орган против заповедта е подадена Жалба вх. № 01-2600/5472 от 22.10.2019 г. по описа на ДФЗ, въз основа на която е образувано и настоящото съдебно производство.

При тази фактическа установеност и с оглед на това, че жалбата е подадена в 14-дневния срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, пред местно компетентния съд, от надлежна страна, неблагоприятно засегната от издадената заповед, съдът я намира за процесуално допустима, а по разгледана по същество за основателна, по следните съображения:

Предмет на съдебен контрол е заповед, издадена от Изпълнителния директор на ДФ “Земеделие“, като краен административен акт на реализирана процедура по преценка за наличие на основание за подпомагане на земеделски производител по подмярка 4.2 „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“ от Мярка 4 “Инвестиции в материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 година.

Съгласно чл. 41, ал. 1 от Наредба № 20 от 27.10.2015 г. в относимата за казуса редакция, Изпълнителният директор на Разплащателната агенция се произнася със заповед за пълно или частично одобрение или отказ за финансиране на заявлението за подпомагане, като според чл. 20а, ал. 1 и ал. 2, т. 2 от ЗПЗП, Изпълнителният директор на ДФЗ е Изпълнителен директор на Разплащателната агенция, който представлява същата. В случая административният акт е издаден от В.Г. в качеството му на Изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, с оглед на което се налага извод, че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия.

Съдът не констатира оспорената заповед да е издадена при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Заповедта е изготвена в законоустановената писмена форма, съобразно изискването на чл. 59, ал. 1 от АПК, с излагане на фактически и правни основания и с посочване на мотиви за отказ. Съгласно Тълкувателно решение № 16 от 31.03.1975 г., ОСГК на ВС, мотивите към административния акт или към резолюцията за отказ могат да бъдат изложени и отделно от самия акт, в препроводителното писмо или в друг документ към изпратената преписка, като не е необходимо да съвпадат по време с издаването на административния акт или отказа и излагането на съображенията, по които административният орган е стигнал до едното или другото разрешение. В случая данни за класирането се съдържат в Приложение № 8 „Списък на заявления за подпомагане, получили от 30 до 7 точки включително по критериите за подбор“ към ДЗ вх. № 03-0416/1155 от 10.09.2019 г. (л. 495-522), в което под № 21 фигурира проектът на „ДОСИ 2015“ ЕООД с посочване на заявените от кандидата 55 точки и с отразяване на крайния резултат от оценката на подаденото заявление - 25 точки (л. 520). В самата заповед се съдържа и подробна обосновка на присъдените точки по заявените от кандидата критерии - окончателната оценка е 25 точки, който краен резултат е формиран от сбора на присъдените точки за установено съответствие на проекта с критериите за подбор, както следва: по критерий 2.1 (5 точки), по критерий 6.1 (8 точки) и по критерий 6.2 (12 точки); не са признати точки единствено по критерий 1.1 „Проекти с инвестиции и дейности, насочени в чувствителни сектори“, (за който е заявен максимума от 30 точки), поради неизпълнение на заложеното по критерия минимално изискване над 75 % от обема на преработваните суровини да са от растителен или животински произход, попадащи в обхвата на чувствителните сектори; обсъдено и съответно отхвърлено с подробна аргументация и депозираното от кандидата възражение по поставената оценка от 25 точки, като са изложени и съображения досежно направеното в подаденото възражение предложение за препроектиране на първоначално представения проект. С оглед така определената крайна оценка в процесния акт е изведен извод, че съответният брой точки (25) е недостатъчен, за да получи Заявление за подпомагане ИД № 28/04/2/000085 от 14.12.2015 г. на кандидата „ДОСИ 2015“ ЕООД финансиране по подмярка 4.2, поради което и на основание чл. 20а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 38, ал. 1, т. 5, вр. чл. 40, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 20 от 27.10.2015 г. е постановен пълен отказ за финансиране на подаденото заявление. Изложеното до тук сочи на извод за липса на допуснати в хода на административното производство съществени процесуални нарушения, предпоставящи отмяната на акта на това основание.

По отношение на съответствието на оспорения административен акт с материалния закон съдът съобрази следното:

Условията и редът за прилагане на подмярка 4.2 „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“ от мярка 4. „Инвестиции в материални активи“ от ПРСР 2014–2020 г., съфинансирана от ЕЗФРСР, са регламентирани в Наредба № 20 от 27.10.2015 г. Съобразно разписаното в подзаконовия нормативен акт в относимата редакция, по процесната подмярка се подпомагат проекти, които водят до подобряване на цялостната дейност на предприятието; финансова помощ се предоставя на посочените в чл. 7, ал. 1 субекти, в т.ч. и на земеделските стопани, за извършване на инвестиции за лимитативно изброените в чл. 5 дейности. Кандидатстването по подмярката се извършва чрез подаване на заявление за подпомагане до ДФЗ, към което се прилагат нормативно предвидени документи, като административната процедура по набиране на заявленията обхваща два етапа: първият е проверката на документите по заявлението за наличие на нередовност и/или непълнота и наличието на условията за допустимост на кандидатите, а вторият е свързан с реда за одобряване на заявленията и включва: извършване на предварителна оценка съгласно чл. 36, ал. 1, т. 1 от Наредбата (процедура при частично разполагаем бюджет) и извършване на окончателна проверка за съответствие с критериите за подбор по Приложение № 7 към чл. 28, ал. 8 от Наредба № 20/27.10.2015 г. Съответствието с критериите за оценка се преценява към датата на подаване на заявлението за подпомагане съобразно приложените към заявлението за подпомагане документи, като заявленията за подпомагане се класират според получените при оценката точки и се одобряват в низходящ ред до размера на определения за съответния прием бюджет. Класираните заявления за подпомагане с еднакъв брой точки, за които е наличен частичен разполагаем бюджет при класирането, се одобряват след изменение на бюджета, определен в заповедта на министъра на земеделието и храните по чл. 34, ал. 1 за съответния период на прием. Изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“ – РА, се произнася със заповед за пълно или частично одобрение или за отказ за финансиране на заявлението за подпомагане, които подлежат на обжалване по реда на АПК, като основанията за отказ са изчерпателно изброени в чл. 38, ал. 1 от Наредба № 20/2015 г.

В конкретния случай заявлението за подпомагане на „ДОСИ 2015“ ЕООД е получило пълен отказ да бъде финансирано на втория етап - при оценяването на проектното предложение, по съображения, че полученият брой точки – 25, е недостатъчен за финансиране на заявлението за подпомагане по подмярката в периода на прием от 30.11.2015 г. до 18.12.2015 г. Като правно основание за отказа в акта се сочи нормата на чл. 38, ал. 1, т. 5 от Наредбата, визиращ хипотезата на отказ при недостатъчен бюджет за финансиране на подаденото заявление за подпомагане, определен в заповедта за откриване на съответния прием. При така формулирано основание следва да се извърши преценка както относно правилното определяне на крайната оценка на представеното от кандидата проектно предложение от страна на административния орган, така и досежно наличието на недостатъчен бюджет по смисъла на цитираната норма.

За да се приеме, че е недостатъчен бюджетът за финансиране на конкретно заявление за подпомагане, е необходимо преди постановяване на отказа да е завършил процесът на действително договаряне по подмярката, което означава наличните средства да са изчерпани поради уважени заявления за финансиране по същата мярка и да са сключени договори. Само когато е завършило сключването на договори за размера на целия бюджет по подмярката, би могло да се приеме, че е налице недостатъчен бюджет за финансиране на следващите класирани заявления. В случая, с допълнителното увеличение на бюджета съгласно Заповед № РД 09-689 от 17.09.2016 г. и Заповед № РД 09-6 от 05.01.2018 г. разполагаемият бюджет за периода на прием от 30.11.2015 г. до 18.12.2015 г. по подмярка 4.2 е в размер левовата равностойност на 230 294 849 евро, или 450 417 574,52 лева. Съгласно представена с Писмо изх. № 02-2600/1163 от 23.04.2020 г. на Изпълнителния директор на ДФЗ за целите на изготвената по делото експертиза информация, одобрените суми за изплащане по сключени договори за безвъзмездна финансова помощ по подмярка 4.2 по години,  са както следва: с кандидатите, чиито заявления при окончателната оценка са получили от 100 до 55 точки, през 2016 г. са сключени 141 договора с общ размер на одобрената субсидия 186 239 610,14 лева; през 2017 г. са сключени 29 договора с общ размер на одобрената субсидия 53 420 014,17 лева; през 2018 г. са сключени 2 договора с общ размер на одобрената субсидия 4 634 983,63 лева; а през 2019 г. са сключени 7 договора с общ размер на одобрената субсидия 16 939 151,20 лева; с кандидатите, чиито заявления при окончателната оценка са получили от 54 до 46 точки, през 2018 г. са сключени 73 договора с общ размерна одобрената субсидия 62 467 624,06 лева, а през 2019 г. е сключен 1 договор с размер на одобрената субсидия 1 908 847,55 лева. Общият брой на сключените договори за периода 2016-2019 г. е 253 с общ размер на одобрената по тях субсидия от 325 610 230,75 лева. Към 31.12.2019 г. заявления за подпомагане по подмярка 4.2 – сесия от 30.11.2015 г. до 18.12.2015 г., получили от 45 до 31 точки (91 бр.) и от 30 до 7 точки (77 бр.) не са финансирани по договор с ДФ „Земеделие”. Доказателствата по делото недвусмислено сочат, че са сключени договори за финансово подпомагане за част от подадените заявления, което не обхваща целия финансов ресурс. Следователно, не би могло да се приеме, че е завършено реалното договаряне и че е изчерпан останалият ресурс по подмярката и в тази връзка – че е налице недостатъчен бюджет по смисъла на чл. 38, ал. 1, т. 5 от Наредбата.

Съдът счита също, че в случая органът не е приложил реално нормативно установените критерии за оценяване на проектното предложение, като намира крайната оценка от 25 точки за неправилно определена по следните съображения:

Видно от изложената в заповедта подробна обосновка, при извършената предварителна оценка по чл. 36, ал. 1, т. 1 от Наредбата съобразно критериите за подбор по чл. 28, ал. 8, проектът на кандидата „ДОСИ 2015“ ЕООД е оценен общо с 55 точки, (колкото са и заявените). Полученият брой точки първоначално е бил достатъчен, за да позволи на заявлението за подпомагане да попадне сред проектите, чийто общ брой на заявените за финансиране разходи възлиза до 130 % от осигурения бюджет за финансиране на заявления за подпомагане, подадени в същия прием, поради което и същото е разгледано по същество и са извършени административните проверки по чл. 36, ал. 1, т. 2 и т. 3 от Наредбата. След приключването на проверките проектът на кандидата „ДОСИ 2015“ ЕООД отново е оценен съобразно критериите по Приложение № 7 към чл. 28, ал. 8 от Наредба № 20/2015 г., в резултат на което е определена окончателна оценка от 25 точки; този краен резултат е формиран от  сбора на присъдените по проекта точки, за които ДФЗ е счел, че е налице съответствие с критериите за подбор (2.1, 6.1 и 6.2), като не са признати точки единствено по критерий 1.1 „Проекти с инвестиции и дейности, насочени в чувствителни сектори“, (за който е заявен максимума от 30 точки), поради неизпълнение на заложеното по критерия минимално изискване над 75 % от обема на преработваните суровини да са от растителен или животински произход, попадащи в обхвата на чувствителните сектори. Този извод е обоснован от административния орган, като е прието, че дейността по проектното предложение е насочена единствено за производство на фуражи от различни суровини, които недвусмислено попадат извън културите от чувствителните за подпомагане сектори, указани в Приложение № 5 към чл. 28, ал. 1, т. 1 от Наредба № 20/2015 г.; посочено е, че листата от сладка царевица некоректно са отнесени при извършената предварителна оценка към културите от чувствителните за подпомагане сектори, въпреки че захарната царевица фигурира в Приложение № 5, тъй като в приложението не е уточнено, че листната маса попада в чувствителен сектор; изложени са съображения, че самият законодател изрично е посочил видовете култури в Приложение № 5 към чл. 28, ал. 1, т. 1 от Наредбата, които попадат в чувствителен сектор, като е диференцирал случаите, при които освен основният продукт от съответната култура, могат да бъдат признати и вторични продукти от тази култура и тъй като за културата „сладка царевица“ няма пояснение, че в обхвата й могат да бъдат признати и продуктите от тази култура като листа, кочани, стъбла и т.н., е изведен извод, че листата от сладка царевица за производство на пелети и фураж не попадат в чувствителен сектор. Отделно от това е направено позоваване на Писмо изх. № 13-2411 от 22.06.2016 г., в което Управляващият орган на ПРСР 2014-2020 изрично сочи, че селскостопански култури, използвани за производство на фураж, се отнасят към сектор „фуражни култури“ и проекти с инвестиции, насочени към производство на готови храни за селскостопански животни (фуражи), не следва да получават точки по критерий 1.1 „Проекти с инвестиции и дейност, насочени в чувствителни сектори“ от Приложение № 7 към чл. 28, ал. 8 от Наредба № 20/2015 г. По тези съображения административният орган е приел, че листата от сладка царевица за производство на фураж следва да бъдат изключени от попадащите в чувствителен сектор култури, в резултат на което е изведен изводът за несъответствие на проектното предложение на „ДОСИ 2015“ ЕООД с минималното изискване по критерий 1.1 от Приложение № 7 от Наредбата над 75 % от обема на преработваните суровини да са от растителен или животински произход, попадащи в обхвата на чувствителните сектори, тъй като обемът на преработваните от кандидата суровини, попадащи в чувствителни сектори (само сладка царевица), е 39 процента.

Според писменото заключение по назначената комплексна съдебна експертиза, (което съдът кредитира изцяло като обективно, всестранно и пълно, отговарящо на всички формулирани от процесуалните представители на страните въпроси), инвестиционните намерения на ДОСИ 2015ЕООД, описани в подаденото от дружеството заявление за подпомагане по подмярка 4.2, предвиждат създаване на две модерни технологични линии за производство на фуражи от сладка царевица, от листа на сладка царевица, комбинирани фуражи и фуражи от сено, чрез закупуване и въвеждане в експлоатация на специализирани машини; предвидено е листата от сладка царевица да бъдат използвани за производство на фуражи, в т.ч. гранулирани фуражи, (наричани още пелети) за изхранване на зайци, при което е изчислено, че сладката царевица представлява 78,16 % от обема на предвидените със заявлението за подпомагане по подмярка 4.2 за преработване растителни суровини. Според заключението на вещите лица, при оценяване на подадените заявления по подмярка 4.2, съгласно чл. 28, ал. 1, т. 1 от Наредбата приоритет се дава на използването като суровини на култури/животни и техни продукти, които са включени в обхвата на определените с наредбата чувствителни сектори, независимо от това каква част от растението/животното ще се използва и какво ще бъде приложението на крайния продукт. В този смисъл неправилно административният орган е приел, че листата от сладка царевица за производство на фураж следва да бъдат изключени от попадащите в чувствителен сектор култури. С Приложение № 5 към чл. 28, ал. 1, т. 1 от Наредба № 20/27.10.2015 г., както е посочено в експертизата, се определят земеделски растителни култури, селскостопански животински видове и техни продукти, които влизат в обхвата на чувствителните за подпомагане сектори и по смисъла на Приложението характеристиката на една растителна култура като попадаща или непопадаща в обхвата на чувствителни за подпомагане сектори, не зависи и не се променя от целта, за която ще се използва тя - ако една култура е включена в обхвата на чувствителен за подпомагане сектор, както е в настоящия случай (видно от Приложение № 5 към чл. 28, ал. 1, т. 1 от Наредба № 20/27.10.2015 г. в относимата редакция), видът на производството, за което ще се използва тази култура (храна за хора, за животни или друго) не променя принадлежността на културата към този сектор. При това положение, след като към 18.12.2015 г. културата сладка царевица, включително нейните листа като неразделна морфологична част на растителния организъм, (за което са изложени подробни аргументи в експертизата), е включена в обхвата на чувствителните за подпомагане сектори по подмярка 4.2 и същата представлява 78,16 % от обема на преработваните от кандидата суровини, попадащи в чувствителни сектори, то следва да се приеме, че предвиденото с проекта на ДОСИ 2015 ЕООД количество растителни суровини от чувствителен сектор надвишава заложения в критерий 1.1 минимум от 75 % от общия обем планирани за преработка суровини. Очевидно, не е налице твърдяното в заповедта несъответствие по критерий 1.1 и необосновано са отнети точки по него. Извършеното от административния орган тълкуване на минималното изискване за изпълнението на критерий 1.1 е некоректно и незаконосъобразно, тъй като се дължи на превратно прилагане на подзаконовите нормативни правила. Неприсъждането на точки по критерия е в противоречие с целта на мярката. В резултат от това нарушение, проектното предложение на жалбоподателя е било оценено с 25 точки, вместо полагащите му се 55 броя точки. Неправилното оценяване на проектното предложение по критериите за подбор представлява нарушение на материалния закон, което е довело до материална незаконосъобразност на оспорената заповед.

По изложените до тук съображения съдът намира, че в случая не е осъществена хипотезата на чл. 38, ал. 1, т. 5 от Наредбата, на която норма се е позовал административният орган при издаването на процесната заповед - обстоятелство, обуславящо материалната незаконосъобразност на оспорения акт и предпоставящо отмяната му на това основание.

Тъй като оценката и класирането, издаването на заповед за пълно (частично) финансиране или отказ е изцяло в компетентността на административния орган, на когото с нормативен акт е предоставено правомощие да определи лицата, на които следва да се отпусне помощ, съответно и размера на предоставената помощ, преписката следва да бъде изпратена на органа за ново произнасяне за оценяване на проекта по критериите, разписани в Приложение № 7 към чл. 28, ал. 8 от Наредба № 20 от 27.10.2015 г., като при новото разглеждане органът следва да се съобрази с изложените в решението мотиви по отношение на критерий 1.1 „Проекти с инвестиции и дейности, насочени в чувствителни сектори“, по който проектът не е получил точки, а преценката за бюджет за финансиране на заявлението следва да бъде извършена въз основа на сключените вече договори за подпомагане по същата мярка в рамките на обявения прием.

 

При този изход на спора основателно е и заявеното от страна на жалбоподателя искане за присъждане на разноски. На основание чл. 143, ал. 1 от АПК, вр. § 2а от ДР на Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, в тежест на ответника по жалбата следва да се възложат направените по делото разноски за заплатена държавна такса в размер на 50 лева, внесен депозит за вещо лице в размер на 400 лева и адвокатски хонорар в размер на 8 040 лева с ДДС. Възражението на насрещната страна за прекомерност на заплатения от жалбоподателя адвокатски хонорар съдът счита за неоснователно. В случая е налице оценяем интерес - стойността на проекта е 4 731 752,96 лева, от която 50 % е допустим разход за финансиране със средства на фонда, т.е. оценяемият интерес възлиза на стойност 2 456 236 лева. Според този материален интерес заплатеният в случая адвокатски хонорар е в пъти по-нисък от определения с Наредбата минимален размер, поради което не е прекомерен.

 

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал. 2 от АПК, ЯАС, трети административен състав

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Заповед № 03-РД/3902 от 19.09.2019 г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“.

 

ВРЪЩА на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, гр. София преписката по Заявление за подпомагане ИД № 28/04/2/0/00085 по подмярка 4.2 „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г., подадено от „ДОСИ 2015“ ЕООД, ЕИК **, със седалище и адрес на управление: *, *, област Ямбол, представлявано от управителя Б.Б., за ново разглеждане и произнасяне при спазване на указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени с мотивите на настоящото решение.

 

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“, гр. София, да заплати на „ДОСИ 2015“ ЕООД, ЕИК **, със седалище и адрес на управление: *, *, област Ямбол, представлявано от Управителя Б.Б., със съдебен адрес:***, адвокат Т. Т. и адвокат В.В., направените по делото разноски, възлизащи на обща сума от 8 490 (осем хиляди четиристотин и деветдесет) лева и включващи заплатена държавна такса в размер на 50 (петдесет) лева, внесен депозит за вещо лице в размер на 400 (четиристотин) лева и адвокатски хонорар в размер на 8 040 (осем хиляди и четиридесет) лева с ДДС.

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд, с касационна жалба в 14- дневен срок от съобщението до страните.

 

 

                              

 

 

СЪДИЯ: /п/ не се чете