Р Е Ш Е Н И Е
№ 23.12.2020год. гр.Балчик
В ИМЕТО НА
НАРОДА
БАЛЧИШКИЯТ
РАЙОНЕН СЪД, НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ
На двадесет и шести
ноември, две хиляди и двадесета година
В публично
заседание , в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ИГНАТОВА
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.
Секретар: СНЕЖАНКА
ДЖАМБАЗОВА
Прокурор: БЕЗ ПРЕДСТАВИТЕЛ В С.З.
като разгледа,
докладвано от районен съдия Даниела Игнатова
АНХ дело
№ 129 по описа за 2020 год. и за да се произнесе, съдът взе предвид
следното:
Производството е образувано по Жалба на Н.Д.А. с ЕГН**********
***,***, срещу Наказателно Постановление №ЗОП-НП-2/30.07.2019г. на Председателя
на Сметната Палата на Република България, с което на осн.чл.255,ал.3,във вр.с чл.260 ,ал.2 от
ЗОП е наложено административно наказание ”Глоба”в размер на 7643,40/седем
хиляди шестстотин четиридесет и три лева и четиридесет стотинки/,за
административно нарушение по чл.116,ал.1 от ЗОП във вр.§23 от ПЗР на ЗОП/ДВ
,бр.13/2016г./.
Жалбоподателя редовно призован, в с.з не се явява, не се представлява.
В жалбата се навеждат доводи за отмяна на НП като неправилно и
незаконосъобразно,постановено при съществени нарушения при съставяне на АУАН и
издаване на НП.
Въззиваемата страна- се представлява от юр.к.Б.,който по същество изразява
становище ,че АУАН и НП са правилни и законосъобразно издадени при спазване
разпоредбите на ЗАНН и като такива пледира за потвърждаването им. В подкрепа на
твърденията си представя писмени бележки,приложени към делото.
По делото е призован и разпитан актосъставителя Н.Х.-главен одитор в одитна
дирекция I „Одите за съответствие при финансовото управление“ на Сметната Палата на
Република България ,чийто показания съдът кредитира като обективни и
кореспондиращи с възприетата фактическа обстановка .
Съдът, като разгледа жалбата,изложените в нея доводи и като се запозна с материалите по делото,намира за установено
от фактическа и правна страна следното:
Със Заповед №ОД-02-03-014/20.06.2018г. на Зам.Председателя на СП на одитен
екип с гл.одитор Н.Х. е възложено да
извърши одит на Община-Балчик за съответствието при управлението на публичните
средства и общинските дейности за периода от 01.01.2016г. до
31.12.2017г.Посочено е че одитът следва да се извърши в Община-Балчик.В
последствие със две последващи Заповеди срока за представяне на доклада е
удължен до 28.02.2019г.
Възложителят-Община Балчик,представлявана от ***Н.А. е открил процедура за възлагане на обществена поръчка по смисъла на
чл.3,ал.1,т.3 от ЗОП.Предмет на откритата процедура е избор на изпълнител за изпълнение на обект “Корекция
на речното корито на р.Краневска,вкл. прилежаща структура-мостови съоръжения и
пасарелки“.Предвидено е срока на
изпълнение да не бъде по-дълъг от шестдесет календарни дни ,считано от датата
на подписване на договора.
Стойността на обществената поръчка
не следвало да надвишава сумата от 637 000лева без ДДС.
Било предвидено оценяването и класирането на офертите да се извършва по
критерий “Икономически най-изгодна оферта“.
Обявата
за възлагане на поръчката с предмет “Корекция на
речното корито на р.Краневска,вкл. прилежаща структура-мостови съоръжения и
пасарелки“е
публикувана на профила на АОП на 28.09.2015
година.
Към обявата са приложени изискуемите се документи .
При
възлагането са подадени оферти от петима участника
„Пътстрой-Варна“ ЕООД, ДЗЗД„Уан къмпани 3“,ДЗЗД“Краневска 2015“,“Експрес
Гаранцион“ООД
и „Екострой“АД.
Видно
от Протокол от дейността на комисията,за
получаване, разглеждане, оценка на постъпилите
оферти и класиране на участниците, назначена със
заповед № 1836/10.11.2015
г. на ***на Община Балчик на 10.11.2015г. е разгледала постъпилите оферти.
Комисията
е класирала офертите на участниците по
критерия за възлагане „Икономически най- изгодната оферта“ и е предложила на
възложителя на осн.чл.72,ал.1,т.5 от ЗОП класиране на първо място участника
Обединение ДЗЗД“Уан Къмпани 3“.
Протоколът е предоставен на
възложителя с вх.№01-УТ-47#12./23.12.2015г.
С Решение №63/23.12.2015г. възложителя ,в лицето на ***на Община-Балчик е
обявил класирането на участниците в процедурата ,предвид заложения критерий за
оценка “Икономически най-изгодна оферта“ класираният на първо място участник ДЗЗД“Уан Къмпани 3“.
Участника класиран на първо място е
определен за изпълнител на ОП.
Договора
под № 142/05.02.2016
г. е сключен между Н.А., *** и публичен възложител по чл.5, ал.2, т.9 от ЗОП, и ДЗЗД “Уан Къмпани
3“,
с предмет “Корекция на речното корито на р.Краневска,вкл. прилежаща
структура-мостови съоръжения и пасарелки“.
Общата
цена за изпълнение на договора е на стойност 636950,11 лв.
без ДДС (764340,13 лв. с ДДС).
Съгласно
Част
II-ра „Срокове за извършване на СМР”, т.
2.1. от договора, изпълнителят следва да завърши и предаде обекта в срок за
изпълнение до 43 работни дни, считано от датата на откриване на строителната площадка.
Със Заповед №225/14.03.2016г. ***на Община Балчик е възложил на
ст.специалист ИДК при Община Балчик инвеститорски контрол на обект “Корекция на
речното корито на р.Краневска,вкл. прилежаща структура-мостови съоръжения и
пасарелки“.
На 23.03.2016г. от Община-Балчик,до управителя на ВиК-Добрич е изпратено
писмо с изх.№53-05-14 ,в което се посочва,че е необходимо да бъде извършен
оглед на водопровода и реализирани действия по възстановяването му в проектния
вид,т.к.в изпълнение на проекта,предмет на възложената ОП е било констатирано,че водопровода е аварийно
отремонтиран с ПЕ тръба,на без да е било спазено предишното му местоположение и
нужният диаметър.
С протокол от 11.04.2016г. е отрита строителна площадка.
На 01.06.2016г.строителството на обекта била спряно,съгл.Протокол ,в който
е посочено,че съгл.част II,ЧЛ.2.2 от Договор №145/05.02.2016г. страните ще преразгледат сроковете за
изпълнение,а именно последните ще бъдат удължени с технологично време за
подмяна на амортизираната тръба.
Видно от протокол за приемане на извършени СМР от 06.06.2016г.
представители на възложителя и изпълнителя,извършили проверка на място
посочили,че към 06.06.2016г. са извършени
СМР и подлежат на заплащане ,подробно посочени в протокола за сумата от 58086,00лв. За
целта са издадени фактури №…05/09.06.2016г.,на стойност 58086,00лева.
Видно от протокол за приемане на извършени СМР от 16.06.2016г.
представители на възложителя и изпълнителя,извършили проверка на място
посочили,че към 16.06.2016г. са извършени
СМР и подлежат на заплащане ,подробно посочени в протокола за сумата от 67088,64лв. За
целта са издадени фактури №...06/16.06.2016г.,на стойност 67088,64лева.
Видно от протокол за приемане на извършени СМР от 01.07.2016г.
представители на възложителя и изпълнителя,извършили проверка на място
посочили,че към 01.07.2016г. са извършени
СМР и подлежат на заплащане ,подробно посочени в протокола за сумата от 133668,27лв. За
целта са издадени фактури №…07/01.07.2016г.,на стойност 133668,28лева.
Следва да бъде посочено,че в посочените по-горе протоколи е видно,че се
касае за СМР извършени за месеците –м.май и м.юни 2016г.
С протокол от 21.07.2016г. строителството на обекта е продължило,т.к.ВиК проводите били
възстановени и функционирали коректно.
С Анекс №1/21.07.2016,към договор №142/05.02.2016г. страните са уговорили
изменение в последния в част II, чл.2.2.Срокове за изпълнение на СМР,съгласно който срокът за изпълнение е
удължен с още 36 работни дни.
С протокол от 03.08.2016г. обекта бил предаден,като изпълнен в срок ,без
констатирани отклонения или недостатъци при технологичното изпълнение на
процесите.
Възложеният на Н.Х. одит приключил с КП за документиране на установени
факти и обстоятелства при одит за
съответствие при управлението на публичните средства и общинските дейности на
Община-Балчик за периода от 01.01.2016г.
до 31.12.2017г. относно ДОП №142/05.02.2016г. с предмет „Корекция на речното
корито на р.Краневска,вкл. прилежащата инфраструктура –мостови съоръжения и
пасарелки“.
КП е подписан от представителите на Сметната Палата и от ***на
Община-Балчик .
По протокола не са направени възражения,последният не е и обжалван.
Въз основа на констатациите от извършения одит,св.Х. съставила АУАН на ***А.
в който посочила нарушение на чл.116,ал.1 от ЗОП.
АУАН е надлежно връчен ,без възражения,като такива не са направени и в
срока по чл.44,ал.1 от ЗАНН.
Въз основа на АУАН е било издадено процесното НП.
НП е издадено от компетентен орган,по смисъла на чл.260,ал.2 от ЗОП.
НП е връчено на 29.04.2020г. лично на ***А..
В този смисъл съдът следва да посочи,че при съставяне и връчване на АУАН и
издаване на НП от формална страна не са
допуснати нарушения на процесуалните правила,регламентирани в ЗАНН,които да са
от категорията на съществените и да са основание за отмяната му .Както в АУАН
,така и в НП подробно е описано констатираното нарушение,индивидуализиран е
субекта му ,посочени са нарушените правни норми,както и неговият издател,дадена
е възможност на субекта да направи възражения,каквито не са били направени.
В този смисъл съдът приема,че не е нарушено правото на защита на А..
Жалбата срещу НП е депозирана пред наказващият орган и е заведена с
вх.№94-00-119/08.05.2020г.,видно от п.клеймо на п.плик жалбата е изпратена до Сметната
Палата на 05.05.2020г.,с оглед на което съдът приема,че е депозирана в срок.С
оглед на това е процесуално допустима,разгледана по същество се явява и
основателна.
Гореописаната
фактическа обстановка се установява от
събраните по делото доказателства по административно-наказателната
преписка,които като последователни,безпротиворечиви и взаимно обвързани съдът
кредитира изцяло.
От
показанията на св.Х. се установява ,че нарушението е
констатирано при извършване на проверка на документацията на Общината,както и
че А.
като е сключил Анекс към ДОП №142/05.02.2016г. е изменил
срока на изпълнение на договора.
По
административно наказателната преписка са приложени писмени доказателства ,въз основа на които
е било издадено НП,които
кореспондират с показанията на св.Х..
При
така установената по делото фактическа обстановка и въз основа на императивно
вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото НП относно
законосъобразността му,неговата обоснованост,справедливостта на наложеното
наказание ,съдът прави следните правни изводи:
За да издаде процесното НП,наказващият орган е приел,че Обстоятелството,
посочено в анекса като причина за удължаване на договорения срок, протокол за спиране на строителството от 01.06.2016г.с още 36 работни дни
,надвишава максималния срок за изпълнение,определен от възложителя в
обявлението за обществена поръчка и в документацията за участие-60календарни
дни ,считано от датата на подписване на договора. Отделно от това противно на
обявеното в ОП договора е сключен ,считано
от датата на откриване на строителната площадка в срок от 43 работни дни. В случай,че
участникът бе предложил при провеждане
на процедурата срок от 79 работни дни –общото от 43 сключени по договор и 36 с
анекс за удължаване/,считано от датата на откриване на строителната
площадка същият е трябвало да се
отстрани от участие,т.к.е нямало да отговаря на условията поставени от
възложителя в документацията за участие.
Прието е от наказващият орган ,че поставянето на по-дълъг
срок за изпълнение на СМР би могъл до доведе до разширяване на кръга от
потенциални участници .Прието,че е това изменение в договора ,чрез анекс ,в
частта за срока,без да са били налице основанията за изменение ,съставляваща
нарушение по чл.116,ал.1 от ЗОП.
В
документацията за обществената поръчка и в договора не са били предвидени
други възможности за неговото изменение.
Видно
от документацията за участие в обществената поръчка е, че срокът за изпълнение на
СМР представлява показател за оценка на офертите, като изпълнителят следвало да извърши СМР и предаде обекта в срок от 60
календарни дни,считано от датата на подписване на ДОП.
В НП още е посочено,че при издаването му не са били налице основания за
прилагане на чл.28 от ЗАНН,т.к.нарушението засяга важни обществени
отношения,свързани с разходването на публични средства.Срокът на изпълнение е съществен елемент от договора за
обществена поръчка и не може да бъде прието за малозначително.
Съдът не споделя доводите на наказващият орган за извършено нарушение на
чл.116,ал.1 от ЗОП във вр.§23 с ПЗР на ЗОП.
Тези изводи ,на наказващият орган,според разбиранията на настоящият състав
на съда са несъстоятелни и неправилни.
Жалбоподателя А. ***.
В този смисъл жалбоподателя попада в обхвата на чл.5,ал.2,т.9 от ЗОП,т.е.
има функциите на възложител на ОП.
Видно от Протокола по чл.72,ал.1 от ЗОП на комисията назначена със Заповед
№1836/10.11.2015г. на ***А.,е класиран участник ,при заложен критерий не срок
на изпълнение ,а критерия за оценка “Икономически най-изгодна цена“.
Видно също така от Решение №63/23.12.2015г. на ***на Общината е обявено класирането на участниците в
продецурата по възлагане на обществената поръчка ,предвид заложения критерий “Икономически
най-изгодна оферта“ и на първо място е обявено ДЗДД“Уан къмпани 3 “.
Според съда от това следва извод,че водещото при възлагането на конкретния
участник на обществената поръчка не е било по критерия за срок на изпълнение ,а
за икономически най-изгодната оферта,с оглед на което неправилно наказващият орган е приел,че
жалбоподателя е извършил виновно вмененото му нарушение.
На следващо място според съда не може да се приеме и
доводът ,че при несъответствие с разпоредбите на ЗОП и предмета на поръчката ,жалбоподателя е
изменил договора ,подписвайки анекс към него,което е довело до промяна в
поръчката ,т.к.до изменението в срока на договора се е стигнало поради
необходимост от отремонтирване на стоманен водопровод,който е аварийно
отремонтиран с ПЕ тръба,но без да е било спазено предишното му местоположение и
нужният диаметър ,за което ВИК Добрич е било уведомено ,но към 01.06.2016г. последното
дружество не е предприело действия по възстановяване на водопровода.
Това от своя страна е довело до спиране на
строителството,явяващо се както пречка за извършване и приключване на СМР в
срок ,така и изобщо за извършването на СМР.
Отделно от това според съда с подписване на анекс към
договора не може да бъде прието,че се изменят съществени клаузи от него,такива
които да са довели до промяна в поръчката,защото поръчката е била възложена за
обект „Корекция на речното корито на р.Краневска вкл.прилежащата структура-мостови
съоръжения и пасарелки“,каквито и СМР са били извършвани.
С подписването
на Анекса към договор №142/05.02.2016г.не се засяга нито предмета,нито обема на
договора,нито води до ползи за изпълнителя ,които не са били известни на
останалите участници в процедурата,дори напротив,според съда с удължаване срока
на СМР при запазване на договорената цена,биха могли да настъпят само вреди за
изпълнителя по повод заплащане на допълнителни средства за работна ръка,техника
,оборудване и др.поради което съдът приема,че
с изготвеното на Анекс №1/21.07.2016г. относно промяна на срока на ОП от
36 работни дни към Договор №142/05.02.2016г.не е нарушение на разпоредбите на
чл.116,ал.1 от ЗОП. Още повече,че в т.2.2 от Договора е предвидено че страните могат да преразгледат
сроковете,при наличие на определени обстоятелства.
Да, безспорно изпълнителят се е запознал с обекта,като е извършил оглед и посещение,но в
конкретната ситуация се касае за аварийно отремонтирване на водопровода ,което
не е в компетентността нито на възложителя нито на изпълнителя ,нито е могло да
бъде предвидено от тяхна страна както при възлагане на ОП така и при изпълнението и,респ.при сключване на
договора.Отделно от това следва да бъде посочено,че ОП е за корекция на речното
корито ,вкл.и прилежаща инфраструктура-мостови съоръжения и пасарелки ,а
не отремонтирване на водопроводната
мрежа на селото.
В Декларацията за извършен оглед на строителната
площадка е посочено,че управителя на дружеството изпълнител е бил запознат с всички условия и особености
на строителната площадка,но никъде не е посочено и декларирано,че той е
извършил оглед и на съществуващата водопроводна мрежа.
За да се носи определена отговорност и още повече
административно-наказателна ,този факт е следвало първо да бъде ясен за всички
участници в ОП и на следващо място
изрично да е било поставено като условия в нея.Ако в ОП бе посочено,че освен
извършването на СМР извън описаното в ОП е предвидено и отремонтирване на
водопровода ,тогава , нарушението би било безспорно и доказано,но както
съдът посочи по-горе ,това не е било
така.
Всичко това е следвало да бъде анализирано от
наказващият орган, а не да бъдат интерпретирани фактите в обратната насока,още
повече ,че по аналогични казуси има множество актове на съдилищата в Република
България,вкл. и на ВАС,с които
наказващият орган е следвало да бъде запознат,преди да издаде НП
Отделно от това според съда ,наказващият орган е допуснал съществено
процесуално нарушение при издаване на НП,като в неговата обстоятелствена и
диспозитивна част е посочил само че е допуснато нарушение по чл.116,ал.1 от ЗОП.
На първо място, според съда така предявеното му нарушение по чл.116,ал.1 от ЗОП,във вр. §23,ПЗР на ЗОП е непълно и неясно и нарушава правото на защита на А., защото от прочита на разпоредбата на чл.116,ал.1 от ЗОП ,действаща към датата на сключване на анекса и договора за обществена поръчка е видно,че се предвижда Изменение на договор за обществена поръчка и рамково споразумение могат да бъдат изменяни само когато:
1. промените са предвидени в документацията за обществената поръчка и в
договора чрез ясни, точни и недвусмислени клаузи, включително клаузи за
изменение на цената или опции; обхватът и естеството на възможните изменения
или опции, както и условията, при които те могат да се използват, не трябва да
води до промяна в предмета на поръчката или на рамковото споразумение;
2. поради непредвидени обстоятелства е възникнала необходимост от извършване
на допълнителни доставки, услуги или строителство, които не са включени в
първоначалната обществена поръчка, ако смяната на изпълнителя:
а) е невъзможна поради икономически или технически причини, включително
изисквания за взаимозаменяемост или оперативна съвместимост със съществуващо
оборудване, услуги или съоръжения, възложени с първоначалната поръчка, и
б) би предизвикала значителни затруднения, свързани с поддръжката,
експлоатацията и обслужването или дублиране на разходи на възложителя;
3. поради обстоятелства, които при полагане на дължимата грижа възложителят не
е могъл да предвиди, е възникнала необходимост от изменение, което не води до
промяна на предмета на договора или рамковото споразумение;
4. се налага замяна на изпълнителя с нов изпълнител при някое от следните
условия:
а) първоначалният изпълнител не е в състояние да продължи изпълнението на
договора или рамковото споразумение и възможността за замяна е предвидена в
документацията за обществената поръчка и в договора чрез ясни, точни и
недвусмислени клаузи, касаещи възникването на конкретни условия;
б) налице е универсално или частично правоприемство в резултат от
преобразуване на първоначалния изпълнител, чрез вливане, сливане, разделяне
или отделяне, или чрез промяна на правната му форма, включително в случаите,
когато той е в ликвидация или в открито производство по несъстоятелност и са
изпълнени едновременно следните условия:
аа) за новия изпълнител не са налице основанията за отстраняване от
процедурата и той отговаря на първоначално установените критерии за подбор;
бб) промяната на изпълнителя не води до други съществени изменения на договора
за обществена поръчка или рамковото споразумение и не цели заобикаляне на
закона;
5. се налагат изменения, които не са съществени;
6. изменението се налага поради непредвидени обстоятелства и не променя
цялостния характер на поръчката или рамковото споразумение и са изпълнени
едновременно следните условия:
а) стойността на изменението е до 10 на сто от стойността на първоначалния
договор за услуги и доставки и до 15 на сто от стойността на първоначалния
договор за строителство;
б) стойността на изменението независимо от условията по буква "а" не надхвърля съответната прагова стойност по чл. 20, ал. 1.”
Т.е. от посоченото по-горе се установява,че нормата на чл.116,ал.1 от ЗОП, в себе съдържа 6 точки, букви и под букви към всяка едно от тях /при действието до 2019г./ са предвидени различни хипотези за изменението на договора ,в случая за съда остава неясно в коя именно от посочените по -горе хипотези на чл.116,ал.1 от ЗОП попада нарушението вменено на А. ,очевидно такава неяснота има и у А..
Съдът счита,че с така посоченото административно нарушение се нарушава правото му на защита,т.к.същият не знае в коя именно от посочените в чл.116,ал.1 от ЗОП хипотези е ангажирана административната му отговорност ,за да може въз основа на това да изгради правото си на защита.
В хода на административно-наказателната преписка от страна на наказващият орган не е била направена преценка дали извършената промяна в договора посредством анекса и в частност дали спирането и от там и удължаването срока на извършване на СМР е било наложително,дължало се е на непредвидени обстоятелства или други,както и дали това е било предвидено или предвидимо изобщо при възлагането на ОП и определяне срока на извършване на СМР,по арг.на чл.194,ал.3 от ЗОП,във вр.с чл.116 от ЗОП .
Предвид
изхода на делото ,съдът,счита,за неуместно да коментира размера на наложеното
наказание и неговия вид,което при развил се в друга насока процес би следвало
да се обсъжда ,като правилно определен,съгл.чл.255,ал.3 от ЗОП.
Поради изложеното по-горе,съдът ще отмени издаденото
НП като неправилно и незаконосъобразно .
С оглед изхода на делото и предвид това,че разноски се
претендират единствено и само от въззиваемата страна,съдът следва да ги остави
без уважение.
Мотивиран от
гореизложеното и на основание
чл.63 от ЗАНН,СЪДЪТ,
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно Постановление №ЗОП-НП-2/30.07.2019г. на Председателя на
Сметната Палата на Република България, с което
на Н.Д.А. с ЕГН********** ***,***, на
осн.чл.255,ал.3,във вр.с чл.260 ,ал.2 от ЗОП е наложено административно
наказание ”Глоба”,в размер на 7643,40/седем хиляди шестстотин четиридесет и три
лева и четиридесет стотинки/,за административно нарушение по чл.116,ал.1 от ЗОП
във вр.§23 от ПЗР на ЗОП/ДВ ,бр.13/2016г./като неправилно и незаконосъобразно!
Решението
подлежи на касационно обжалване или протестиране пред Административен Съд
гр.Добрич в 14-дневен срок от получаването му от страните .
РАЙОНЕН СЪДИЯ: