Определение по дело №56/2021 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 64
Дата: 2 март 2021 г. (в сила от 4 юни 2021 г.)
Съдия: Силвия Минкова Сандева-Иванова
Дело: 20217100700056
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

                               О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 

№……………………/02.03.2021 г., гр.Добрич

 

                                                                                                         

          ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в закрито съдебно заседание на втори март през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

             ПРЕДСЕДАТЕЛ: СИЛВИЯ САНДЕВА

                                                                                                                              

          като разгледа докладваното от председателя адм. дело № 56 по описа на Административен съд – Добрич за 2021 г. намира следното :

 

          Производството по делото е по реда на чл.215 и сл. от ЗУТ и е образувано по жалба на О.Г.З., ЕГН **********, и С.П.К. – З., ЕГН **********,***, срещу решение № 11-20 по протокол № 11/28.07.2020 г. на Общински съвет – Добрич, с което на основание чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА и чл.127, ал.6 от ЗУТ, във вр. чл.134, ал.1, т.1 от ЗУТ, е одобрен проект за частично изменение на общ устройствен план (ОУП) на община Добрич за УПИ ІІ-257 и УПИ ІІІ-260 в кв. 24 на ЦГЧ на град Добрич за промяна от „Централна устройствена зона 2 – Ц2“ в „Централна устройствена зона 1 – Ц1“ с устройствени показатели : плътност на застрояване от 40 на 70 %, Кинт до 2,3 и плътност на озеленяване от 30 на 50 %. В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на оспореното решение поради допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, противоречие с материалноправните разпоредби и несъответствие с целта на закона. Иска се съдът да обяви нищожността на обжалвания административен акт, а в условията на алтернативност да го отмени.                       

          Съдът, като разгледа материалите по делото, в т.ч. и представената от ответника административна преписка, намира жалбата за недопустима по следните съображения :  

Предмет на обжалване в настоящото производство е частично изменение на общия устройствен план на гр.Добрич по отношение на два урегулирани поземлени имота (УПИ) в кв.24 на ЦГЧ на град Добрич. 
          С решение № 14 от 15.10.2020 г. на Конституционния съд по конституционно дело № 2/ 2020 г. е обявена противоконституционността на чл.215, ал.6 от ЗУТ, с която е предвидена необжалваемост на общите устройствени планове и техните изменения.

В хода на съдебното производство е приет Закон за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията (обн., ДВ, бр.16/23.02.2021 г., в сила от 27.02.2021 г.). С него са създадени две нови алинеи в чл.127 от ЗУТ (ал.12 и ал.13), с които е въведена възможността за съдебно обжалване на общите устройствени планове (а по аргумент от чл.136, ал.1 от ЗУТ и техните изменения) и е определен кръгът на оправомощените да ги обжалват субекти. Съгласно първата новоприета разпоредба общият устройствен план може да се обжалва по реда на чл.215, ал.1 в 14-дневен срок от обнародването в „Държавен вестник“ на акта за одобряването или приемането му от собствениците на недвижими имоти, непосредствено засегнати от неговите предвиждания. Кои имоти са непосредствено засегнати от предвижданията на общия устройствен план е регламентирано в следващата новосъздадена ал.13 и това са имотите, за които е предвидено изграждане на обекти – публична собственост на държавата или общината, или за които се установяват ограничения на собствеността с цел защита на обществени интереси – опазване на околната среда и на човешкото здраве, опазване на земеделски, горски и защитени територии и защитени зони. От анализа на тези разпоредби следва изводът, че заинтересовани лица, процесуално легитимирани да обжалват общия устройствен план и неговите изменения, са само собствениците на недвижими имоти, описани в чл.127, ал.13, във вр. ал.12 от ЗУТ. В случая от доказателствата по делото е видно, че О. и С. Задгорски притежават УПИ ІV-261 в кв.24 по плана на ЦГЧ на град Добрич, който е съседен на двата УПИ, предмет на частичното изменение на ОУП и по – конкретно на УПИ ІІІ-260. Следователно О. и С. Задгорски не са собственици на недвижим имот, който е непосредствено засегнат от изменението на общия устройствен план по смисъла на чл.127, ал.12, във вр. ал.13 от ЗУТ, поради което не попадат в категорията лица с право на обжалване и нямат правен интерес да оспорват процесното решение на ОбС – Добрич без оглед на вида на претендираната с жалбата незаконосъобразност на акта. Действително разпоредбите на чл.127, ал.12 и ал.13 от ЗУТ са обнародвани в ДВ и са влезли в сила след датата на образуване на настоящото дело, но те имат процесуален характер, поради което са приложими и за заварените производства по чл.215, ал.1 от ЗУТ.                    

Наличието на правен интерес от оспорването е абсолютна процесуална предпоставка за допустимост на жалбата, за която съдът следи служебно. Липсата на тази предпоставка води до недопустимост на оспорването, поради което и на основание чл.159, т.4 от АПК подадената жалба следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по нея – прекратено.                                        

          Така мотивиран, Добричкият административен съд

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

          ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на О.Г.З., ЕГН **********, и С.П.К. – З., ЕГН **********,***, срещу решение № 11-20 по протокол № 11/28.07.2020 г. на Общински съвет – Добрич.                                                                                   

          ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 56/2021 г. по описа на Административен съд - Добрич.           

          ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                     Административен съдия :