О П
Р Е Д Е Л Е Н И Е
№……………………/02.03.2021 г.,
гр.Добрич
ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД в закрито съдебно заседание на втори март през две хиляди двадесет и първа година
в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СИЛВИЯ САНДЕВА
като разгледа
докладваното от председателя адм. дело № 56 по описа на Административен съд –
Добрич за 2021 г. намира следното :
Производството по делото е по реда на чл.215 и сл. от ЗУТ и е образувано по
жалба на О.Г.З., ЕГН **********, и С.П.К. – З., ЕГН **********,***, срещу
решение № 11-20 по протокол № 11/28.07.2020 г. на Общински съвет – Добрич, с
което на основание чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА и чл.127, ал.6 от ЗУТ, във вр.
чл.134, ал.1, т.1 от ЗУТ, е одобрен проект за частично изменение на общ
устройствен план (ОУП) на община Добрич за УПИ ІІ-257 и УПИ ІІІ-260 в кв. 24 на
ЦГЧ на град Добрич за промяна от „Централна устройствена зона 2 – Ц2“ в
„Централна устройствена зона 1 – Ц1“ с устройствени показатели : плътност на
застрояване от 40 на 70 %, Кинт до 2,3 и плътност на озеленяване от 30 на 50 %.
В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на оспореното решение поради
допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила,
противоречие с материалноправните разпоредби и несъответствие с целта на
закона. Иска се съдът да обяви нищожността на обжалвания административен акт, а
в условията на алтернативност да го отмени.
Съдът,
като разгледа материалите по делото, в т.ч. и представената от ответника
административна преписка, намира жалбата за недопустима по следните съображения
:
Предмет на обжалване в настоящото
производство е частично изменение на общия устройствен план на гр.Добрич по
отношение на два урегулирани поземлени имота (УПИ) в кв.24 на ЦГЧ на град
Добрич.
С решение № 14 от 15.10.2020 г.
на Конституционния съд по конституционно дело № 2/ 2020 г. е обявена
противоконституционността на чл.215, ал.6 от ЗУТ, с която е предвидена
необжалваемост на общите устройствени планове и техните изменения.
В хода на съдебното производство
е приет Закон за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията (обн., ДВ, бр.16/23.02.2021 г., в сила от 27.02.2021 г.).
С него са създадени две нови алинеи в чл.127 от ЗУТ (ал.12 и ал.13), с които е
въведена възможността за съдебно обжалване на общите устройствени планове (а по
аргумент от чл.136, ал.1 от ЗУТ и техните изменения) и е определен кръгът на оправомощените
да ги обжалват субекти. Съгласно първата новоприета разпоредба общият
устройствен план може да се обжалва по реда на чл.215, ал.1 в 14-дневен срок от
обнародването в „Държавен вестник“ на акта за одобряването или приемането му от
собствениците на недвижими имоти, непосредствено засегнати от неговите
предвиждания. Кои имоти са непосредствено засегнати от предвижданията на общия
устройствен план е регламентирано в следващата новосъздадена ал.13 и това са
имотите, за които е предвидено изграждане на обекти – публична собственост на
държавата или общината, или за които се установяват ограничения на
собствеността с цел защита на обществени интереси – опазване на околната среда
и на човешкото здраве, опазване на земеделски, горски и защитени територии и
защитени зони. От анализа на тези разпоредби следва изводът, че заинтересовани
лица, процесуално легитимирани да обжалват общия устройствен план и неговите
изменения, са само собствениците на недвижими имоти, описани в чл.127, ал.13,
във вр. ал.12 от ЗУТ. В случая от доказателствата по делото е видно, че О. и С.
Задгорски притежават УПИ ІV-261 в кв.24 по плана на ЦГЧ на град Добрич, който е
съседен на двата УПИ, предмет на частичното изменение на ОУП и по – конкретно
на УПИ ІІІ-260. Следователно О. и С. Задгорски не са собственици на недвижим
имот, който е непосредствено засегнат от изменението на общия устройствен план
по смисъла на чл.127, ал.12, във вр. ал.13 от ЗУТ, поради което не попадат в
категорията лица с право на обжалване и нямат правен интерес да оспорват процесното
решение на ОбС – Добрич без оглед на вида на претендираната с жалбата
незаконосъобразност на акта. Действително разпоредбите на чл.127, ал.12 и ал.13
от ЗУТ са обнародвани в ДВ и са влезли в сила след датата на образуване на
настоящото дело, но те имат процесуален характер, поради което са приложими и
за заварените производства по чл.215, ал.1 от ЗУТ.
Наличието на правен
интерес от оспорването е абсолютна процесуална предпоставка за
допустимост на жалбата, за която съдът следи служебно. Липсата на тази предпоставка води до
недопустимост на оспорването, поради което и на основание чл.159, т.4 от АПК подадената жалба следва да бъде
оставена без разглеждане, а производството по нея – прекратено.
Така мотивиран, Добричкият административен съд
О П Р Е Д Е Л И
:
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на О.Г.З., ЕГН **********, и С.П.К. – З., ЕГН **********,***,
срещу решение № 11-20 по протокол № 11/28.07.2020 г. на Общински съвет – Добрич.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 56/2021
г. по описа на Административен съд - Добрич.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО
може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд на Република
България в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.
Административен съдия :