Решение по дело №94/2020 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 111
Дата: 4 август 2020 г. (в сила от 4 август 2020 г.)
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20207280700094
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 юли 2020 г.

Съдържание на акта

          Р Е Ш Е Н И Е  №111/4.8.2020 г. 

гр. Ямбол

              

В    ИМЕТО    НА   НАРОДА

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, втори касационен състав, в публично заседание на двадесет и трити юли две хиляди и двадесета година в състав:

                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАНЯ СТОЯНОВА

                                 ЧЛЕНОВЕ:1.ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА

                                     2.СТОЯН ВЪЛЧЕВ

при секретаря Добрина Димитрова и с участието на прокурора Димитринка Георгиева, разгледа докладваното от съдия Вълчев  КАНД № 94 по описа за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Касационното производство пред Административен съд -Ямбол е по реда на чл. 63, ал. 1, изр. посл. от ЗАНН и във връзка с чл. 208 - 228 от АПК.

Образувано е по касационна жалба на ОД на МВР-Ямбол за проверка на Решение №52/15.04.2020 г. постановено по анд № 513 по описа на Районен съд-Елхово за 2019 г., с което е отменен Електронен фиш серия К 2915775, издаден от ОД на МВР-Ямбол, с който на Д.И.М. в качеството му на собственик на МПС  *** с регистрационен номер ***, е наложено административно наказание глоба в размер от 100 лева на основание чл.189, ал.4 във връзка с чл.182, ал.2, т.3 от ЗДвП за нарушение по чл.21, ал.2  във връзка с ал.1 ЗДвП.

В жалбата се твърди, че решението е неправилно и необосновано, поради прилагането на неотносими правни норми. Претендира се за отмяна на решението и потвърждаване на електронния фиш.

В съдебно заседание за касатора не се явява процесуален представител.

Ответникът по касация не изпраща представител и не взема становище по жалбата.

Според участващият в процеса прокурор касационната жалба е основателна и следва да бъде уважена.

Настоящият съдебен състав, след проверка на оспорения съдебен акт за наличието на наведените в жалбата отменителни основания и относно валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон, приема за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в 14-дневния срок по чл.211, ал.1 от АПК, от надлежно легитимирана страна, при наличието на правен интерес от обжалване.

Разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

С Решение №52/15.04.2020 г. по анд № 513/2019 г. Районен съд-Елхово е отменил Електронен фиш серия К 2915775, издаден от ОД на МВР-Ямбол, с който на Д.И.М. в качеството му на собственик на МПС  *** с регистрационен номер ***, е наложено административно наказание глоба в размер от 100 лева на основание чл.189, ал.4 във връзка с чл.182, ал.2, т.3 от ЗДвП за нарушение по чл.21, ал.2  във връзка с ал.1 ЗДвП.

За да постанови решението си районния съд посочва, че не са представени доказателства удостоверяващи, че процесното АТСС, с което е измерена скоростта е преминало първоначална, респ. последваща проверка, независимо, че съдът е изискал такива от органа използвал техническото средство, с което е констатирано нарушението. Поради това съдът е приел, че към датата на констатиране на нарушението–28.07.2019 г., техническото средство, с което е заснето нарушението, не е било технически годно. На тази база съдът е счел, че доколкото по делото не е установено, че скоростта на МПС, управлявано от жалбоподателя е измерена с  техническо изправно АТСС, не би могло да се направи безспорен извод, че отразената при работата на  АТСС  скорост на движение на МПС е вярна и че жалбоподателят е управлявал МПС със скорост 72 км/ч. (след  приспадане на установеният толеранс от +/- 3 kм/ч.),  и е превишил допустимата скорост с 22 км/ч.

Приетата от районния съд фактическа обстановка е изцяло съобразена с установените по делото факти и обстоятелства, събрани в съответствие с разпоредбите на НПК, като настоящата инстанция споделя напълно направените въз основа на нея правни изводи, а постановеното решение не страда от визираните в жалбата пороци, поради което не са налице касационни основания за отменянето му.

Съгласно чл.32, ал.1 и ал.2 ЗИ Председателят на Българския институт по метрология одобрява типа на средствата за измерване и издава удостоверение от одобрен тип, когато след изпитване и оценяване на типа е установено съответствие на типа на средствата за измерване с изискванията към тях или признава одобряването на типа на средствата за измерване и издава удостоверение за признаване на одобрения тип: 1.когато е представен сертификат за одобрен тип на средство за измерване, издаден от компетентен орган на държава - членка на Европейския съюз, удостоверяващ съответствието на типа с изискванията на директива на Европейския съюз за тези средства за измерване и 2.когато има подписано споразумение с друга държава за взаимно признаване на одобряването на типа.

Нормата на чл32, ал.3 ЗИ дава възможност на Председателят на Българския институт по метрология да одобри типа на средството за измерване и да издаде удостоверение за признаване на одобрения тип при представяне на сертификат за съответствие по сертификационната система на Международната организация по законова метрология (OIML), ако характеристиките в сертификата отговарят на изискванията към средството за измерване.

По силата на чл.32, ал.4 ЗИ Удостоверението за признаване на одобрения тип по ал.2 и ал.3 е със срок на валидност до изтичане на валидността на представения сертификат, но не по-дълъг от десет години.

От своя страна в Раздел III „Първоначална и последваща проверка на средства за измерване“ от ЗИ е регламентирано, че първоначалните и последващите проверки на средства за измерване се извършват от Българския институт по метрология или от лица, оправомощени от председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор и се удостоверява със знаци за първоначална проверка, като последваща проверка се извършва на средствата за измерване в употреба периодично или след ремонт на средствата за измерване. и се удостоверява със знаци за последваща проверка.

От цитираната правна уредба се установява, че одобряване на типа на средствата за измерване и издаване на удостоверение от одобрен тип от една страна, а от друга страна първоначалните, респ. последващите проверки на средства за измерване за различни и независими едно от друго изисквания, които следва да бъдат налице, за да се приеме, че са осъществени изискванията на чл.4 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, за да може с въпросното АТСС да се осъществява контрол на участниците в движението по пътищата.

В съответствие с това и представените по делото доказателства правилно и обосновано въззивната инстанция е приела, че процесното средство за измерване не отговаря на всички посочени законови изисквания, т.к. липсват доказателства за извършена първоначална или последваща проверка, поради което на база показанията му не може да се приеме, че е извършено нарушение и съответно да се наложи наказание.

Ето защо доводите в касационната жалба са неоснователни и решението на районния съд следва да бъде оставено в сила като допустимо, валидно и правилно.

Водим от горното и на основание чл.221, ал.2 АПК,  съдът

Р      Е      Ш      И      :

 

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №52/15.04.2020 г. постановено по анд №513/2019 г. по описа на Районен съд-Елхово.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протестиране.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/ не се чете

 

 

                                     ЧЛЕНОВЕ:1.  /п/ не се чете            

 

 

                                           

 

 

                       2. /п/ не се чете