Решение по дело №86/2021 на Районен съд - Козлодуй

Номер на акта: 260032
Дата: 17 май 2021 г. (в сила от 7 февруари 2022 г.)
Съдия: Адриана Георгиева Добрева
Дело: 20211440200086
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е 

гр.Козлодуй, 17.05.2021 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Козлодуйският Районен съд, Втори състав в публично заседание на 12.04.2021г. /Дванадесети април две хиляди двадесет и първа година /, в състав:

Районен съдия: Адриана Добрева

 

при секретаря Стела Бочева

като разгледа докладваното от съдията Добрева АНД № 86 по описа за 2021 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59, ал.1 от Закон за административните нарушения и наказания /ЗАНН/. Образувано е по жалба на ЕТ "С.В.", ЕИК ********* със седалище ***, представляван от С.И.В., ЕГН ********** против Наказателно постановление № 551208-F577024/14.12.2020г. издадено от Началник на отдел „Оперативни дейности” Велико Търново в ЦУ на НАП София, с което на основание чл.53 от ЗАНН, вр.чл.185, ал.2 от ЗДДС, за нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. на Министерство на финансите на жалбоподателя, е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 500 лева.  Жалбоподателя твърди в жалбата си, че обжалваното НП е незаконосъобразно, тъй като са допуснати съществени процесуални нарушения при издаването му и при неправилна преценката за маловажен случай по чл.28 от ЗАНН. Иска обжалваното НП да бъде отменено.

В съдебно заседание за жалбоподателят ЕТ се явява собственика С.И.В. лично и поддържа жалбата.

Ответникът - ЦУ на НАП, чрез процесуален представител юрисконсулт Виктор Антов оспорва жалбата. Претендира присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение.

 Оспорването е допустимо, тъй като е предявено от страна с право на жалба /арг. чл.59, ал.1 от ЗАНН, в предвидения от закона 7-дневен преклузивен срок/ срещу подлежащ на оспорване акт – НП и пред местно компетентния съд.

От фактическа страна съда установи следното:

На 22.10.2020г., в 16.45 часа, била извършена проверка от органите на ТД на НАП в търговски обект, представляващ смесен магазин стопанисван и експлоатиран от едноличния търговец „С.В.”***. В хода на проверката органите на НАП установили, че на територията на магазина има монтирано едно фискално устройства (касов апарат) модел "Dateks DP-150", регистрирано в НАП с N4389398/25.01.2020г. с идентификационен номер на ФУ DT832799 и фискална памет № 02832799. При проверката установили, че не се отразява във фискалното устройство всяка промяна на касовата наличност - начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата. В конкретния случай органите на НАП установили при засичане на касовата наличност, че фактическа касова наличност, преброена по банкноти и монети, вписана в описа на паричните средства от лицето присъствало при проверката собственика С.И.В. - управител е в размер на 118.50 лева, а наличността за деня до момента на проверката в брой по изваденият дневен отчет от фискалното устройство №0009593/22.10. 2020г. е в размер на 218.88 лева, т.е. установена е била отрицателна разлика в размер на минус 100.38 лева. Според проверяващите ЕТ "С.В.", не е изпълнила задължението си извън случаите на продажби да отбелязва всяка промяна на касовата наличност във ФУ чрез операцията „служебно изведени" суми.

За проверката на място е съставен протокол с № 0005584/22.10.2020г., в който са отразени обстоятелствата от проверката. На 30.10.2020г. е съставен АУАН за констатираното нарушение с № F577024 и въз основа на него е издадено и обжалваното НП, с което на основание чл. 53 от ЗАНН, вр. чл. 185, ал. 2 от ЗДДС, за нарушение на чл. 33, ал. 1 от Наредба № H-18/13.12.2006 г. на Министерство на финансите, на ЕТ „С.В.”, е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 500 лева.

АУАН е съставен от свидетеля Т.П. на длъжност Инспектор по приходите в НАП в присъствието на един свидетел А.Н. и в присъствието на собственика на едноличния търговец С.В.. Предявен е на лицето и в него тя саморъчно е записала възражения. Впоследствие е подала и писмени такива – жалба на л.12 в делото и писмени доказателства към нея – фактура.

Пред съда показания е дала свидетеля Т.П., служител на НАП извършила проверката и съставила АУАН. От показанията й се установява начина на извършване на проверката, установените констатации описани в АУАН и обстоятелствата по съставяне на АУАН. Съдът изцяло кредитира показанията на свидетеля, тъй като те напълно се подкрепят от писмените доказателства по делото.

Съдът приема от правна страна следното:

По делото е безспорно и страните не спорят, че по време на извършената проверка в търговския обект представляващ смесен магазин стопанисван и експлоатиран от едноличния търговец „С.В.”***, на 22.10.2020г., в 16.45 часа е установено, че търговеца не отразява във фискалното устройство всяка промяна на касовата наличност - начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата, като фактическа касова наличност, преброена по банкноти и монети, вписана в описа на паричните средства от лицето присъствало при проверката собственика С.И.В. - управител е в размер на 118.50 лева, а наличността за деня до момента на проверката в брой по изваденият дневен отчет от фискалното устройство №0009593/22.10.2020г. е в размер на 218.88 лева, т.е. установена е била отрицателна разлика в размер на минус 100.38 лева, с което търговеца не е изпълнила задължението си извън случаите на продажби да отбелязва всяка промяна на касовата наличност във фискалното устройство чрез операцията „служебно изведени" суми. Това се потвърждава и от представената от жалбоподателя към възражението фактура.

Изложеното обосновава извод за извършено нарушение по чл.33, ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на Министерството на финансите за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин /Наредбата/, според която разпоредба извън случаите на продажби всяка промяна на касовата наличност (начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) на ФУ се регистрира във ФУ чрез операциите "служебно въведени" или "служебно изведени" суми. Неотразяването на всяка промяна в касовата наличност представлява нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18/2006 г.  Нарушението е безспорно установено. Анализът на разпоредбите на чл.185, ал.1 от ЗДДС и чл.185, ал.2 от ЗДДС налага извод, че за да се наложи на юридическо лице имуществена санкция в размерите по чл.185, ал.2, изр.1 от ЗДДС, следва нарушението да е довело до неотразяване на приходи - факт, който е елемент от фактическия състав на нарушението и който подлежи на посочване в АУАН и в НП и на установяване и доказване от наказващия орган. Наличието на неотразени приходи не може да се предполага, а трябва да бъде посочено и доказано по безспорен начин. В настоящия случай в АУАН не се твърди и не се сочи, а в наказателното постановление декларативно е заявено, че нарушението води до неотразяване на приходи, без да са изложени фактически обстоятелства въз основа, на които е направен този извод. В преписката и в рамките на съдебното производство не са представени никакви доказателства във връзка с твърдението за неотразени приходи. Установената от органа разлика не е свързана с продажби, от което може да се направи единствено верен извод, че неизпълнението на задължението по чл.33, ал.1 от Наредбата не е довело до неотразяване на приходи. Поради това и наложеното наказание следва да е в предвидения в ал.1 на чл.185 от ЗДДС размер. Съгласно второто изречение на чл.185, ал.2 от ЗДДС, когато нарушението не води до неотразяване на приходи, се налагат санкциите по ал.1, а именно: за юридическите лица и едноличните търговци - имуществена санкция в размер от 500 до 2000 лева. В случая размера на санкцията е определен законосъобразно, като материалния закон е приложен правилно при избора на надлежната санкционна разпоредба. В НП е посочено, че нарушението е извършено за първи път. Доказателства за отегчаващи вината обстоятелства не са представени. При превес на смекчаващите такива с размер на имуществената санкция – 500 лв. ще се постигнат целите на наказанието, определени в чл. 12 от ЗАНН.

Съдът намира, че в случая не е налице маловажност по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Не е налице по - ниска степен на обществена опасност в сравнение с обичайните случаи на административни нарушения от този вид. Това, че нарушението е извършено за първи път не води автоматично до извода за неговата маловажност. Неоспореният факт, че нарушителят не е наказван за други подобни нарушения е индиция за неговата добросъвестност и е от значение за определяне размера на наказанието, но не и за преценка за маловажност на деянието. Деянието неминуемо рефлектира върху сигурността на документооборота и отчетността на дейността на търговеца и обществената му опасност не е явно незначителна.

 По изложените причини оспореното НП следва да се потвърди.

Така мотивиран и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, СЪДЪТ

 

 

 

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 551208-F577024/14.12.2020г. издадено от Началник на отдел „Оперативни дейности” Велико Търново в ЦУ на НАП София, с което на ЕТ "С.В.", ЕИК ********* със седалище ***, представляван от С.И.В., ЕГН ********** на основание чл.53 от ЗАНН, вр.чл.185, ал.2 от ЗДДС, за нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. на Министерство на финансите, е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 500 лева, като правилно и законосъобразно.

 

Решението подлежи на обжалване от страните пред Административен съд- Враца в 14-дневен срок от връчване на съобщенията.

 

 

                                      Районен съдия: