Решение по дело №80/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 290
Дата: 8 април 2021 г. (в сила от 18 ноември 2021 г.)
Съдия: Николинка Николова Попова
Дело: 20217150700080
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 януари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е №290/8.4.2021г.

гр. Пазарджик, 08.04.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА 

Административен съд – Пазарджик, девети състав, в открито заседание проведено на двадесет и трети  март , през две хиляди  двадесет и първа   година в състав: 

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ:  НИКОЛИНА ПОПОВА                                                         

при секретаря Антоанета Метанова , като разгледа докладваното от съдия Попова административно дело № 80 по описа на съда за 2021 г.,  за да се произнесе, взе предвид следното :     

             Производството е по чл.145 - 178 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл.76, ал.5 от Закона за здравното осигуряване /ЗЗО/.

Жалбоподателят „Многопрофилна болница за активно лечение Бургасмед“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в гр.П.., ул.Н. Ч.“ № . , представлявано от доктор С. Г. А.  е оспорил Заповед за налагане на санкции № РД-25-7/05.01.2021 г. на директора на Регионалната здравноосигурителна каса /РЗОК/ Бургас , с която на жалбоподателя, на основание  чл. 55 ал.2 т.5 ЗЗО  и за нарушение на чл.380 и чл. 385 ал.1 и ал.4 т.2  от НРД за медицинските дейности за 2020-2022 година, са  наложени санкции – финансова неустойка в размер на по 200,00 лева. за всяко едно от констатираните шест нарушения – т.1.1, т.1.2, т.1.3, т.4.1,  т.4 .2, и т.4.3 от заповедта.

Жалбоподателят счита, че заповедта е незаконосъобразна,неправилна и необоснована, тъй като е постановена при нарушение на материалния закон и на съдопроизводствените правила. Излагат се  доводи в тази насока. Сочи  се допуснато  нарушение при точното приложение на материалния закон , тъй като  административният орган неправилно е приел, че са допуснати нарушения при попълване на медицинската документация свързани с непопълване на номера на пациента от плановата листа. Излагат се доводи, че този номер  действително не е попълнен , тъй като тези пациенти ,  са приети при условията на т.н. „незабавен прием“ и не е следвало да бъдат включени в листата за планов прием.  Иска обжалваният административен акт да бъде отменен. Претендира присъждане на разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят  представя писмена молба , в която се поддържа жалбата. Иска  се отмяна на заповедта, претендират се  разноски.

Ответникът, чрез представител по пълномощие – юрисконсулт Н.А. депозира писмени бележки, в които се  оспорва жалбата. Представя освен административната преписка и допълнителни писмени доказателства. Иска жалбата да бъде отхвърлена като неоснователна. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Съдът след анализ на събраните по делото доказателства , от фактическа страна приема за установено следното :

Между НЗОК и „Многопрофилна болница за активно лечение Бургасмед“ ЕООД е сключен договор № 021372/ 20.02.2020 г. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки  и извършване на амбулаторни  и клинични процедури.

 Със заповед № РД-25-1029/15.09.2020 г. на Директора на РЗОК Бургас / л.41/ на основание чл. 20 ал.1, т.2 и чл.72, ал.2 от ЗЗО и глава 20 и 21 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022 г.,  е разпоредено  извършване на проверка на „Многопрофилна болница за активно лечение Бургасмед“ ЕООД, със срок на проверката до  30.10.2020 г., вид и обхват на проверката – тематична, със следните задачи: контрол относно спазване изискванията на НРД за медицински дейности за  2020 г. за м. юли и м. август 2020 г., включително относно вложените медицински изделия, заплащани от НЗОК извън КП, контрол по писма на управителя на лечебното заведение  и контрол по справки от РЗОК – Бургас. Заповедта е допълнена със Заповед № 1075/28.09.2020 г. /л.42/

В изпълнение на заповедите определените контрольори са извършили проверката, резултатите от която са описали в протокол № 991/14.10.2020 г./ л.48/  Според този протокол, както и според данни в изготвената докладна записка  № 02/РД-2510254/17.12.2020 г. / л.58/ във връзка с постъпило възражение от управителя на лечебното заведение -  проверяващите при извършената проверка на документацията на шестима пациенти, хоспитализирани  в лечебно заведение „Многопрофилна болница за активно лечение Бургасмед“ ЕООД са констатирали следните едни и същи нарушения, изразяващи се в нарушение при работата с първичен медицински документ „Направление за хоспитализация „/бл.МЗ-НЗОК № 7 / в част ІІ „Блок приемащо лечебно заведение „ липсва попълнен задължителен реквизит № от листа за планов  прием  съгласно изискванията на Указания за попълване на направления за хоспитализация“- Приложение № 2 , към НРД за медицински дейности за 2020-2022 г.

В докладната записка  до директора на РОЗК – Бургас, изготвена от контрольорите в  отдел „Договаряне, контрол и информационно обслужване на дейността“ при РОЗК – Бургас установените  нарушения са  квалифицирани по чл.55, ал.2, т.5 от ЗЗО и чл.380 и чл.385, ал.1  и ал.4 т.2 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022 г. Посочено е, че всяко едно от тези нарушения е  за първи път и изпълнителят подлежи на санкция съгласно чл.416, ал.3 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022 г. в размер от 200,00 до 500,00 лева.

Въз основа на тези констатации на основание чл. 76 ал.4 ЗЗО е издадена оспорената заповед /л.63-64/, с която   дружеството е санкционирано  с финансова неустойка в размер на по 200,00 лева – за установени шест  нарушения на чл.55, ал.2, т.5 от ЗЗО и чл.380 и чл.385, ал.1  и ал.4 т.2 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022 г. Заповедта е съобщена на 07.01.2021 г. /л.65/. Жалбата сезирала съда е подадена чрез административния орган на 14.01.2021 г. Жалбата е подадена срещу заповед, за която е предвидена възможност за съдебен контрол и от лице, чиито права и законни интереси са засегнати неблагоприятно от издаването й. Тя е подадена в законоустановения срок, поради което е допустима за разглеждане.

Обжалваният административен акт е издаден от компетентен орган в кръга на неговите правомощия, въз основа на нормативно установени, предшестващи издаването му действия и в предвидената от закона форма. Проверката е инициирана по заповед на директора на РЗОК – Бургас, възложена е на конкретни длъжностни лица, притежаващи изискуемите по закон компетентност и правомощия /контрольори в отдел ДКИОД/ и е приключила по установения в чл.74, ал.3 от ЗЗО ред - със съставяне на протокол № 991/14.10.2020 г., съдържащ резултатите от фактическа страна. В 7-дневен срок от връчването на протокола по ал. 3 на чл.74 ЗЗО жалбоподателят  е подал писмено възражение пред директора на РЗОК Бургас, по направените констатации. В случая арбитражна комисия не е сформирана при условията на чл. 75 ал.5 ЗЗО , а съгласно чл. 75 ал.6 ЗЗО , тя не  е задължителна част от административната процедура. Затова правилно административният орган е издал обжалваната заповед по реда на чл.76, ал.4 от ЗЗО.

Съдът намира , че при издаване на оспорената в настоящото производство заповед, административният орган е приложил точно материалния закон.

            Обжалваната заповед за налагане на санкции № РД-25-7/05.01.2021 г.,  съдържа конкретни, ясно и точно формулирани  мотиви относно приетите за установени факти и тяхната правна квалификация. С административния акт  са  наложени санкции в размер на по 200,00 лева за допуснати нарушения от "Многопрофилна болница за активно лечение Бургасмед" ЕООД , изразяващи се в непопълване на направлението за хоспитализация (НХ) бл.МЗ НЗОК №7 съгласно изискванията на Приложение №2а към НРД за медицински дейности за 2020-2022 г. Според мотивите на обжалваната заповед в част ІІ „Блок приемащо лечебно заведение “ към НХ бл.МЗ НЗОК №7 не е попълнен задължителен реквизит – номер от листата за планов прием при шест пациентки приети по клинична пътека  № 5 Раждане.  Всяко едно от шестте нарушения  е квалифицирано от органа като такова по чл.55, ал.2, т.5 от ЗЗО, чл.380 и чл. 385 ал.1 и ал. 4 , т.2  от НРД за МД 2020-2022 г.

Според чл.55, ал.2, т.5 от ЗЗО националните рамкови договори съдържат документацията и документооборота. В чл. 380 от НРД  е регламентирано , че документацията, която е длъжен да води и съхранява всеки изпълнител на БМП, включва документите по чл. 294, първични медицински документи по приложение № 2 и финансово-отчетни документи по Закона за счетоводството. Съгласно чл.  385 ал.1 , направлението за хоспитализация/лечение по амбулаторни процедури“ (бл. МЗ-НЗОК № 7) е задължителна част от първичната медицинска документация  и същото следва да е изготвено  съгласно изискванията и реквизитите, посочени в приложение № 2, а според  чл. 385 ал. 4, т.2  документите се попълват в съответния брой екземпляри, както регистрационните и медицинските данни в документа относно приемането за хоспитализация и болничното лечение на ЗОЛ се попълват от лечебното заведение.    

Относима към случая е и нормата на чл. 290 ал.1 от  НРД,  според която при планов прием приемащото лечебно заведение вписва ЗОЛ и издаденото му „Направление за хоспитализация/лечение по амбулаторни процедури“ (бл. МЗ-НЗОК № 7) в амбулаторния журнал в ДКБ на болницата, както нормата на чл. 290 ал.2 от НРД която насочва , че при наличието на индикации за хоспитализация, регламентирани в КП, приемащият лекар в ДКБ на болницата осъществява или планува приема на ЗОЛ.

         Според посочените  нормативни изискания регистрационните и медицинските данни в документа „направление за хоспитализация относно приемането за хоспитализация и болнично лечение  , а именно в  ІІ  „ Блок приемащо лечебно заведение“  - се попълват от лекар в лечебното заведение.

         Страните не спорят по фактите, а именно , че в проверените първични медицински документи „ направления за хоспитализации“ на шест пациентки настанени по клинична пътека  в лечебното заведение,  не е бил вписан № от листата за планов прием , съгласно „Указанията за попълване на направление за хоспитализация“ – Приложение № 2 към НТР за медицинските дейности  за 2020-2022 г.  Спорът е за това дали такъв номер изобщо е следвало да бъде вписван, като жалбоподателят обосновава   доводи , че тези пациентки не  са имали вписан номер от листата за планов прием, тъй като са подлежали на незабавен прием и изобщо не са включени в тази листа.

         Съдът намира тези доводи  и възражения за неоснователни. Вярно е , че съгласно чл.  289 ал.1 от НРД за 2020-2022 г. в случаите, когато диагностичната и/или лечебната дейност не може да бъде постигната в условията на извънболничната помощ, ЗОЛ може да бъде насочено съгласно Наредбата за осъществяване на правото на достъп до медицинска помощ с „Направление за хоспитализация/лечение по амбулаторни процедури“ /бл. МЗ-НЗОК № 7/ за хоспитализация в лечебно заведение – изпълнител на БМП, а съгласно ал.5 на същия законов текст – за  организиране на плановия прием в лечебните заведения – изпълнители на БМП, се поддържа листа на планов прием. В  същият текст на нормата е посочено , че в листата за планов прием се включват всички подлежащи на хоспитализация лица, с изключение на тези, които се нуждаят от незабавен прием в лечебното заведение.

                В настоящото производство е безспорно установено, че в представените медицински направления за хоспитализация , в частта , която се попълва от лечебното заведение е  посочено, че диагнозата на всяка една от пациентките  е „Състояние присъщо за бременността“   и е отразен „планов“  прием, като е посочена и датата на този прием, но липсва посочване на номера  от листата за планов прием. Същата диагноза е отразена и в издадените медицински епикризи на пациентките.  Тези данни  не обосновава извод, че се касае за „спешен случай“ , изискващ незабавен прием.

           Като писмени доказателства са  представени  и копия от : справка от ПИС ,относно подадени данни от приемащото лечебно заведение в електронната система за хоспитализация и дехоспитализация по клинични пътеки , видно от които проведените лечения са отчетени като „планови“. Според представените пред РЗОК ежемесечни електронни отчети  , шестте пациентки / с идентификация по ЕГН / също са отчетени от лечебното заведение като „планов „ прием.

            Неоснователни са  доводите на защитата на жалбоподателя, че тези пациентки не е следвало да бъдат включени в листата за планов прием, тъй като са постъпили с разкритие при започнала родова дейност или при необходимост от „цезарово „сечение. Съгласно  параграф 1 т.5 от Наредбата за осъществяване на правото на достъп до медицинска помощ, „планова хоспитализация“  е предварително предвидена хоспитализация. Безспорно пациентките  по КП № 5 , са такива с предварително предвидена хоспитализация  и самото издаване на направлението за хоспитализация / дни и дори месец преди приема в лечебното заведение /  е свързано с предварителното планиране на раждането и с необходимата при него хоспитализация. Това планиране се извършва съобразно медицинските критерии за продължителност на бременността. Поради това пациентките  е следвало да бъдат включени в листата за планов прием, тъй като се касае за предварително предвидена хоспитализация по смисъла на параграф 1 т.5 от Наредбата за осъществяване на правото на достъп до медицинска помощ и съответно в техните направления за хоспитализации е следвало да се впише № в листата на пациентите за планов прием.

               Поради изложеното съдът намира, че в конкретния случай дружеството - жалбоподател  е извършило нарушенията, визирани в  оспорената заповед и  наложените  санкции са законосъобразни. Съгласно чл. 416 ал.3 от НРД за 2020-2022 г. ,  когато изпълнител на болнична медицинска помощ наруши установените изисквания за работа с медицинска или финансова документация, с изключение на случаите на явна фактическа грешка, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, налага санкция „финансова неустойка“ в размер от 200,00 до 500,00 лв.   В случая административният орган е наложил  минималният размер на предвидената в договора санкция. Този размер е обоснован и справедлив и съответно не е налице маловажен случай, доколкото се касае до регулиране на отношения с висока степен на обществена значимост.

            Жалбата подадена против оспорената заповед на Директора на РЗОК – Бургас се явява неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

         При този изход  на  административния спор, в полза на ответника следва да бъдат присъдени разноски за възнаграждение на юрисконсулт на основание чл. 144 АПК във връзка с чл. 78 ал.8 ГПК , определено по реда на чл. 37 ЗПП. С оглед фактическата и правна сложност на делото и на основание чл. 24 от Наредбата за заплащането на правна помощ , съдът определя това възнаграждение в размер на 100,00 лв.

            Водим от изложеното , ПАЗАРДЖИШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД :

Р Е Ш И : 

     ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на  „Многопрофилна болница за активно лечение Бургасмед“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. П., ул. „Н. Ч.“ №., представлявана от управителя д-р С. Г. А. срещу Заповед за налагане на санкции № РД-25-7/05.01.2021 г. на Директора на РЗОК-Бургас, с която на дружеството за нарушения по чл. 55, ал.2, т.5 и чл. 380 и чл. 385, ал. 1 и ал. 4, т. 2 от НРД за МД за 2020-2022 г.  са  наложени санкции – финансова неустойка в размер на по 200,00 лева. за всяко едно от констатираните шест нарушения – т.1.1, т.1.2, т.1.3, т.4.1,  т.4 .2, и т.4.3 от заповедта.

     ОСЪЖДА   „Многопрофилна болница за активно лечение Бургасмед“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. П., ул. „Н. Ч.“ №., представлявана от управителя д-р С. Г. А.  да заплати на НЗОК разноски по делото в размер на 100,00 лв. /сто лева/, представляващи юрисконсултско възнаграждение.

              Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в четиринадесет дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

СЪДИЯ:/П/

 

Решение от 18.11.2021г. по Административно дело 6646/2021 Върховен административен съд
РЕШЕНИЕ № 11805 ОТ 18.11.2021 Г. НА ВАС СОФИЯ, ШЕСТО ОТД. ПО АД № 6646/2021 Г. - ОСТАВЯ В СИЛА решение № № 290 от 08.04.2021 г. по адм. дело № 80/2021 г. на Административен съд – Пазарджик.
ОСЪЖДА "Многопрофилна болница за активно лечение Бургасмед“ ЕООД, гр. П… да заплати на Районна здравноосигурителна каса – гр. Б… съдебни разноски в общ размер на 100 /сто/ лева.
Решението е окончателно.