Решение по дело №1280/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1130
Дата: 20 юли 2021 г.
Съдия: Чавдар Димитров Димитров
Дело: 20217040701280
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 юни 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

Номер 1130          20.07.2021 Година         Град Бургас

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - БУРГАС, III състав, на тридесети юни две хиляди  двадесет и първа година, в публично заседание, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Чавдар Димитров

Секретаря И.Л.

Прокурор

Като разгледа докладваното от съдия Димитров административно дело номер 1280 по описа за 2021 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във връзка с чл. 74, ал. 5, вр. чл.76, ал.5 от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО).

Образувано е по жалба на УМБАЛ "Бургас" АД, ЕИК ********, със седалище и адрес на управление гр.Бургас, бул.Стефан Стамболов №73, представлявано от изпълнителния директор д-р Б. Миразчийски против Заповед за налагане на санкции № РД-25-687/17.05.2021г. на Директора на РЗОК Бургас, с която на дружеството жалбоподател на основание чл.74, ал.5 от ЗЗО и чл.422, ал.1 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022г. са наложени 32 санкции „финансова неустойка“ в размер на по 200,00 лева всяко, за нарушение на разпоредбата на чл.55, ал.2, т.2, т.3 от ЗЗО и чл.292, т.6, т.7 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022г. и една санкция „финансова неустойка“ в размер на 200,00 лева за едно нарушение на разпоредбата на чл.55, ал.2, т.2 и т.3 от ЗЗО и чл.292, т.7 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022г. Заявено е, че оспорената заповед е незаконосъобразна, издадена при съществени нарушения на административно производствените правила, и в противоречие с материалния закон. Иска се отмяна на Заповедта за налагане на санкция.

В съдебно заседание, жалбоподателят, чрез процесуалния си представител – главен юрисконсулт П., поддържа жалбата по заявените в нея твърдения, ангажира доказателства, и претендира присъждане на разноски, включително юрисконсултско възнаграждение. Представя писмена защита.

Ответната страна – Директора на РЗОК гр. Бургас, се представлява от процесуален представител – главен юрисконсулт Д., която оспорва жалбата. Ангажира доказателства. Представя писмени бележки, в които подробно излага доводи за отхвърляне на жалбата.

След като прецени твърденията на страните, събрания по делото доказателствен материал и съобрази закона, Бургаският административен съд намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е подадена чрез административния орган в преклузивния 14-дневен срок по чл. 149, ал. 1 от АПК от надлежна страна и в съответствие с изискванията по чл. 150, ал. 1 от АПК за форма и съдържание, поради което сe явява процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата се явява основателна по следните съображения:

Не се спори, че между НЗОК, представлявана от Директора на РЗОК Бургас, като възложител и „Университетска многопрофилна болница за активно лечение (УМБАЛ) –Бургас“ АД, представлявана от д-р Б. Миразчийски, като изпълнител е сключен Договор № 020607/18.02.2020г. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки, извършване на амбулаторни процедури и извършване на клинични процедури с НЗОК.

Със Заповед № РД-25-236/11.02.2021г., (л.64), на основание чл. 20, ал. 1, т. 2 и чл. 72, ал.2 от ЗЗО, глава 20 и 21 от НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2020-2022г., Директорът на РЗОК Бургас е разпоредил извършване на тематична проверка на „УМБАЛ – Бургас“ АД, със срок на проверката до 26.03.2021г., вид и обхват на проверката – тематична, със следните задачи:

1.Контрол относно спазване на изискванията на НРД за медицинските дейности за 2020-2022г. и 330 по отношение на дейност м. януари 2021г. по КП №104.

2.Контрол относно спазване изискванията на НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022г. и 330 по отношение на дейности месец октомври 2020г. с вложени медицински изделия, заплащани от НЗОК извън цената на КП.

3.Контрол относно спазване изискванията на НРД за медицинските дейности за 2020-2021г. и 330 по отношение на дейности месец октомври 2020г. по Приложение № 1 от Правила за условията и реда за прилагане на чл. 4, ал. 1, ал. 2 и ал. 3 от Закона за бюджета на НЗОК за 2020-2022г.

4.Контрол относно спазване на изискванията на НРД за медицинските дейности за 2018г. по отношение на дейности месец ноември и месец декември 2020г. по КП № 17.1, 17.2,18.1, 18.2, 20.1, 24, 123, 124, 126, 127, 128, 129.

5. Контрол на обстоятелствата в писма на управителя на лечебното заведение, постъпили в РЗОК - Бургас.

6. Контрол относно спазване на изискванията на НРД за медицинските дейности за 2020-2022г. и 330 по справки и доклади от РЗОК - Бургас.

Във връзка с така постановената заповед, от 12.02.2021год. определените финансови инспектори са извършили указаната тематична проверка, като резултатите от същата са обективирани в Протокол № 235/26.03.2021г. (по чл. 74, ал. 3 от ЗЗО) (л.31 от делото) и Протокол № 237/08.03.2021г. за неоснователно получени суми. Видно от цитирания констативен протокол, при извършения финансов контрол на документацията на пациентите по време на хоспитализация е констатирано следното по отношение на оспорената заповед:

1. Съгласно т.7 от Протокол № 235/26.03.2021г. - ЗОЛ с ЕГН ********** е хоспитализирано в „УМБАЛ Бургас“ АД по КП № 104 „Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания - остро протичащи, с усложнения“, от 12-19.01.2021г. с ИЗ № 675, с окончателна диагноза: COV1D - 19, идентифициран вирус, код U 07.1.

Констатирано е нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ - незавършена клинична пътека поради неизпълнена основна диагностична процедура. Видно от направлението за хоспитализация към ИЗ № 675, като основна диагностична процедура е кодирано изследването с код 91.92 /други лабораторни изследвания/ - изследване за различни инфекциозни причинители.

Съгласно изискванията на алгоритъма на КП №104, изпълнителят задължително отчита тази процедура независимо в кое лечебно заведение, определено със заповед на министъра на здравеопазването и имащо сключен договор с НЗОК за ВСМДИ „Полимеразна верижна реакция за доказване на COVID-19”, е извършено това изследване.

Установено е, че към проверената медицинска документация не е приложен положителен резултат от проведен PCR тест. Проверката в „Национална информационна система за борба с COVID - 19“ показа, че на тази пациентка не е извършен PCR тест за доказване на COV1D - 19 инфекция.

2. Съгласно констатациите, описани от т.8 до т.39 от Протокол № 235/26.03.2021г., лицата са хоспитализирани в „УМБАЛ Бургас“ АД по КП № 104 „Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания - остро протичащи, с усложнения“, с окончателна диагноза: COVID – 19, идентифициран вирус, код U 07.1., както следва:

т.8 ЗОЛ с ЕГН ********** е хоспитализирано в „УМБАЛ Бургас“ АД по КП № 104 от 04-12.01.2021г. с ИЗ № 118. с окончателна диагноза: COVID - 19. идентифициран вирус, код U 07.1.

т.9 ЗОЛ с ЕГН ********** е хоспитализирано в „УМБАЛ Бургас“ АД по КП № 104 „Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания - остро протичащи, с усложнения“, от 05-12.01.2021г. с ИЗ №204, с окончателна диагноза: COV1D - 19, идентифициран вирус, код U 07.1.

т.10 ЗОЛ с ЕГН ********** е хоспитализирано в „УМБАЛ Бургас“ АД по КП № 104 „Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания - остро протичащи, с усложнения“, от 05-08.01.2021г. с ИЗ №237, с окончателна диагноза: COVID - 19, идентифициран вирус, код U 07.1.

т.11 ЗОЛ с ЕГН ********** е хоспитализирано в „УМБАЛ Бургас“ АД по КП №104 „Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания - остро протичащи, с усложнения“, от 13.12.2020-04.01.2021г. с ИЗ №24943, с окончателна диагноза: COV1D - 19, идентифициран вирус, код U 07. 1

т.12 ЗОЛ с ЕГН ********** е хоспитализирано в „УМБАЛ Бургас“ АД по КП 104 „Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания - остро протичащи, с усложнения“, от 20.12.2020 - 11.01.2021 г. с ИЗ 25336, с окончателна диагноза: COVID - 19, идентифициран вирус, код U 07.1.

т.13. ЗОЛ с ЕГН ********** е хоспитализирано в „УМБАЛ Бургас“ АД по КП  №104 „Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания - остро протичащи, с усложнения“, от 21.12.2020 - 03.01.2021 г с ИЗ №25413, с окончателна диагноза: COVID - 19, идентифициран вирус, код U 07.1.

т.14 ЗОЛ с ЕГН ********** е хоспитализирано в „УМБАЛ Бургас“ АД по КП №104 „Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания - остро протичащи, с усложнения“, от 25.12.2020 - 04.01.2021 г. с ИЗ №25570, с окончателна диагноза: COV1D - 19, идентифициран вирус, код U 07.1.

т.15 ЗОЛ с ЕГН ********** е хоспитализирано в „УМБАЛ Бургас“ АД по КП №104 „Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания - остро протичащи, с усложнения“, от 25.12.2020 - 04.01.2021г. с ИЗ №25572, с окончателна диагноза: COVID - 19, идентифициран вирус, код U 07.1.

т.16 ЗОЛ с ЕГН ********** е хоспитализирано в „УМБАЛ Бургас“ АД по КП №104. Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания - остро протичащи, с усложнения", от 25.12.2020 - 05.01.2021 г. с ИЗ №25582, с окончателна диагноза: COVID - 19. идентифициран вирус, код Е 07.1.

т.17 ЗОЛ с ЕГН ********** е хоспитализирано в „УМБАЛ Бургас“ АД по КП №104 ,Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания - остро протичащи, с усложнения“, от 25.12.2020 - 05.01.2021 г. с ИЗ №25583, с окончателна диагноза: COV1D - 19, идентифициран вирус, код U 07.1.

т.18 ЗОЛ с ЕГН ********** е хоспитализирано в „УМБАЛ Бургас“ АД по КП №104 „Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания - остро протичащи, с усложнения“, от 26.12.2020 - 04.01.2021 г. с ИЗ №25593, с окончателна диагноза: COV1D - 19, идентифициран вирус, код U 07.1.

т.19 ЗОЛ с ЕГН ********** е хоспитализирано в „УМБАЛ Бургас“ АД по КП №104 „Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания - остро протичащи, с усложнения“, от 26.12.2020 - 04.01.2021г. с ИЗ №25617, с окончателна диагноза: COV1D - 19, идентифициран вирус, код U 07.1.

т.20 ЗОЛ с ЕГН ********** е хоспитализирано в „УМБАЛ Бургас“ АД по КП № 104 „Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания - остро протичащи, с усложнения“, от 27.12.2020 - 11.01.2021 г. с ИЗ №25650, с окончателна диагноза: COV1D - 19, идентифициран вирус, код U 07.1.

т.21 ЗОЛ с ЕГН ********** е хоспитализирано в „УМБАЛ Бургас“ АД по КП №104 „Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания - остро протичащи, с усложнения“, от 28.12.2020 - 18.01.2021 г. с ИЗ №25673, с окончателна диагноза: COV1D - 19, идентифициран вирус, код U 07.1.

т.22 ЗОЛ с ЕГН ********** е хоспитализирано в „УМБАЛ Бургас“ АД по КП  №104 „Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания - остро протичащи, с усложнения“, от 29.12.2020 - 07.01.2021 г. с ИЗ № 25754, с окончателна диагноза: COV1D - 19, идентифициран вирус, код U 07.1.

т.23 ЗОЛ с ЕГН ********** хоспитализирано в „УМБАЛ Бургас“ АД по КП №104 „Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания - остро протичащи, с усложнения, от 30.12.2020 - 29.01.2021г. с ИЗ №25806, с окончателна диагноза: COV1D - 19. идентифициран вирус, код U 07.1.

т.24 ЗОЛ с ЕГН ********** е хоспитализирано в „УМБАЛ Бургас“ АД по КП №104 ,Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания - остро протичащи, с усложнения“, от 31.12.2020-08.01.2021г., с ИЗ № 25835, , с окончателна диагноза: COV1D - 19, идентифициран вирус, код U 07.1.

т.25 ЗОЛ с ЕГН ********** е хоспитализирано в „УМБАЛ Бургас“ АД по КП №104 ,Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания - остро протичащи, с усложнения“, от 31.12.2020 – 19.01.2021г. с ИЗ №25850, с окончателна диагноза: COV1D - 19, идентифициран вирус, код U 07.1.

т.26 ЗОЛ с ЕГН ********** е хоспитализирано в „УМБАЛ Бургас“ АД по КП  №104 ,Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания - остро протичащи, с усложнения“, от 31.12.2020 - 12.01.2021 г. с ИЗ № 25859, с окончателна диагноза: COVID - 19, идентифициран вирус, код U 07.1.

т.27 ЗОЛ с ЕГН ********** е хоспитализирано в „УМБАЛ Бургас“ АД по КП №104 ,Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания - остро протичащи, с усложнения“, от 06-11.01.2021г. с ИЗ №275. с окончателна диагноза: COVID - 19, идентифициран вирус, код U 07.1.

т.28 ЗОЛ с ЕГН ********** е хоспитализирано в „УМБАЛ Бургас“ АД по КП №104 „Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания - остро протичащи, с усложнения“, от 01-12.01.2021 г. с ИЗ №29, с окончателна диагноза: COVID - 19, идентифициран вирус, код U 07.1.

т.29 ЗОЛ с ЕГН ********** е хоспитализирано в „УМБАЛ Бургас“ АД по КП №104 „Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания - остро протичащи, с усложнения“, от 08-13.01.2021г. с ИЗ №424, с окончателна диагноза: COVID - 19, идентифициран вирус, код U 07.1.

т.30 ЗОЛ с ЕГН ********** е хоспитализирано в „УМБАЛ Бургас“ АД по КП №104 „Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания - остро протичащи, с усложнения“, от 10-21.01.2021г. с ИЗ №514, с окончателна диагноза: COVID - 19, идентифициран вирус, код U 07.1.

т.31 ЗОЛ с ЕГН ********** е хоспитализирано в „УМБАЛ Бургас“ АД по КП №104 „Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания - остро протичащи, с усложнения“, от 11-20.01.2021г. с ИЗ № 587, с окончателна диагноза: COVID - 19, идентифициран вирус, код U 07. 1.

т.32 ЗОЛ с ЕГН ********** е хоспитализирано в „УМБАЛ Бургас“ АД по КП №104 „Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания - остро протичащи, с усложнения", от 03-11.01.2021 г. с ИЗ № 68, с окончателна диагноза: COV1D – 19, идентифициран вирус, код U 07.1.

т.33 ЗОЛ с ЕГН ********** е хоспитализирано в „УМБАЛ Бургас“ АД по КП №104 „Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания - остро протичащи, с усложнения", от 03-12.01.2021 г. с ИЗ № 77, с окончателна диагноза: COV1D – 19, идентифициран вирус, код U 07.1.

т.34 ЗОЛ с ЕГН ********** е хоспитализирано в „УМБАЛ Бургас“ АД по КП №104 „Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания - остро протичащи, с усложнения", от 03-13.01.2021 г. с ИЗ № 78, с окончателна диагноза: COV1D – 19, идентифициран вирус, код U 07.1.

т.35 ЗОЛ с ЕГН ********** е хоспитализирано в „УМБАЛ Бургас“ АД по КП №104 „Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания - остро протичащи, с усложнения", от 15-22.01.2021 г. с ИЗ № 827, с окончателна диагноза: COV1D – 19, идентифициран вирус, код U 07.1.

т.36 ЗОЛ с ЕГН ********** е хоспитализирано в „УМБАЛ Бургас“ АД по КП №104 „Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания - остро протичащи, с усложнения", от 16-28.01.2021г. с ИЗ № 887, с окончателна диагноза: COV1D – 19, идентифициран вирус, код U 07.1.

т.37 ЗОЛ с ЕГН ********** е хоспитализирано в „УМБАЛ Бургас“ АД по КП №104 „Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания - остро протичащи, с усложнения", от 08-19.01.2021 г. с ИЗ № 460, с окончателна диагноза: COV1D – 19, идентифициран вирус, код U 07.1.

т.38 ЗОЛ с ЕГН ********** е хоспитализирано в „УМБАЛ Бургас“ АД по КП №104 „Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания - остро протичащи, с усложнения", от 17-22.01.2021 г. с ИЗ № 904, с окончателна диагноза: COV1D – 19, идентифициран вирус, код U 07.1.

т.39 ЗОЛ с ЕГН ********** е хоспитализирано в „УМБАЛ Бургас“ АД по КП №104 „Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания - остро протичащи, с усложнения", от 17-22.01.2021 г. с ИЗ № 914, с окончателна диагноза: COV1D – 19, идентифициран вирус, код U 07.1.

По отношение на гореизброените ИЗ са констатирани нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ - недоказана окончателна диагноза. Видно от направленията за хоспитализация към посочените ИЗ, като основна диагностична процедура е кодирано изследването с код 91.92 /други лабораторни изследвания/ - изследване за различни инфекциозни причинители. Съгласно изискванията на алгоритъма на КП №104, изпълнителят задължително отчита тази процедура независимо в кое лечебно заведение, определено със заповед на министъра на здравеопазването и имащо сключен договор с НЗОК за ВСМДИ “Полимеразна верижна реакция за доказване на COV1D- 19”, е извършено това изследване.

Към проверената медицинска документация на посочените ИЗ са приложени резултати от проведени PCR тестове, които са отрицателни. Резултатите от теста не потвърждават диагнозата COVID - 19, идентифициран вирус, код U 07.1, поради което тази диагноза не е доказана.

Във връзка с така установеното, проверяващите контрольори са приели, че описаните констатации съставляват нарушения по договора и ЗЗО и по-конкретно като нарушен е бил посочен чл.55, ал.2, т.3 от ЗЗО и чл.292, т.7 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022г.

Предвид така формирания извод, проверяващите са вписали в констативния протокол препоръки за подобряване дейността на ИМП, а именно да се спазват изискванията на ЗЗО и НРД.

С протокол за неоснователно получени суми № 237/08.03.2021г. (л.17), за тридесет и три от нарушенията, описани в протокол № 235/26.03.2021г., е констатирано неоснователно платени суми общо в размер на 39 600 лв.. Последният е бил връчен на заместник-директора на дружеството на 29.03.2021г.

В същият изрично е упомената възможността да бъде представено писмено становище по направените с протокола констатации в 7-дневен срок от връчването му. В така посоченият срок, жалбоподателят е депозирал възражение с вх. № 29-02-495/02.04.2021г. (л.50 от делото).

Оспорената заповед е издадена на 17.05.2021г., като в същата са възприети данните от протокола за извършена проверка и са наложени санкции за нарушенията, обективирани в Протокол № 235/26.03.2021г.. Същата е връчена на 19.05.2021г., видно от представеното по делото известие за доставяне (л.236 от делото).

Недоволен от така постановения административен акт, представляващият „УМБАЛ – Бургас“ АД е оспорил Заповед за налагане на санкции № № РД-25-687/17.05.2021г. (л.8 от делото), по което оспорване е образувано и настоящото производство. В сезиращата съда жалба е заявено, че оспорената заповед е незаконосъобразна, като в подкрепа на това твърдение са развити подробни доводи, за допуснати процесуални нарушения.

Оспореният административен акт е издаден от компетентен административен орган в кръга на неговите правомощия, в съответната писмена форма и съдържа необходимите реквизити, което го прави валиден. Обжалваната заповед е издадена от Директора на РЗОК Бургас, действащ при спазване на териториалните предели на правомощията си и в рамките на предоставената му от закона материална компетентност по чл.76, ал.2 от ЗЗО. Макар и валидна, настоящата съдебна инстанция намира, че процесната заповед е постановена при допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила, при следните съображения:

Административната процедура по извършване на проверки и налагане на санкции от органите на здравната каса е регламентирана в нормите на Раздел Х "Контрол, експертиза и спорове" в Закона за здравното осигуряване. Съгласно чл.74, ал. 4 от ЗЗО, лицето – обект на проверката, има право да даде писмено становище пред управителя на НЗОК, съответно пред директора на РЗОК, с когото е сключило договор по направените от длъжностното лице по ал.3 констатации в 7-дневен срок от връчването на протокола по ал.3. В настоящия случай от доказателствата по делото безспорно се установява, че такова становище (Възражение вх. № 29-02-495/02.04.2021г.) е депозирано пред административния орган в указания срок. Следващата разпоредба – на чл. 74, ал. 5 от ЗЗО сочи, че ако не е подадено становище, или ако подаденото такова не съдържа възражения по направената констатация, директорът на РЗОК издава заповед за прилагане на санкция. Видно е от посоченото становище, че същото не само е наименувано "Възражение", но и съдържанието му категорично сочи на изявление с такъв характер. В същото, представляващият лечебното заведение е оспорил констатациите на проверяващия екип, като е възразил, че пациентите и процесните ИЗ са диагностицирани с бърз антегенен тест,  който съгласно Заповед № РД-01-724/22.12.2020г., издадена от министъра на здравеопазването е въведен като лабораторен критерий в дефиницията за случай на COVID-19, с оглед на което, считано от 23.12.2020г., лицата с положителен антигенен тест биват отчитани като потвърдени случаи на COVTD-19 в Единния информационен портал при ред, прилаган и при случаите, потвърдени с PCR тестове.

Съгласно чл.75, ал.1 от ЗЗО, в случаите, когато лицето оспори констатациите на съответното длъжностно лице по чл.72, ал.2, директорът на РЗОК в 7-дневен срок от получаване на писменото становище по чл.74, ал.4 изпраща спора за решаване от арбитражна комисия, като последната (съобразно ал.7) се произнася с решение в двуседмичен срок от получаване на преписката. Съгласно разпоредбата на чл.75, ал.6 от ЗЗО, арбитражът по ал.1 – 4 не е задължителен, освен ако арбитражната комисия не се е сформирала при условията на ал. 5 в двуседмичен срок от писмената покана на директора на съответната РЗОК до съответните лица и организации. В разглеждания случай е установено по безспорен начин, че постъпилото от санкционираното лечебно заведение възражение не е било изпращано на арбитражна комисия, въз основа на чието решение директорът на РЗОК Бургас да съобрази последващите си процесуални действия. Вместо това, административният орган, в нарушение на цитираната разпоредба на чл.75 от ЗЗО, е постановил своя санкционен акт, чиято законосъобразност е предмет на оспорване в настоящото съдебно производство. Настоящият съдебен състав приема, че това процесуално нарушение е от категорията на съществените, доколкото от една страна е нарушено правото на защита на лечебното заведение и от друга – органът не е съобразил, че законодателят императивно е обвързал поведението на конкретния орган (в случая - директор на РЗОК) с резултатите от арбитражното разглеждане на спора. Същите, с оглед чл.75, ал.7 и чл. 76, ал.1 от ЗЗО следва да се обективират в нарочен акт (решение) и в случай, че потвърдят констатациите на длъжностното лице, стават основание за прилагане на следващата се по закон санкция. Налице е и възможност за отхвърляне на извода, че констатациите представляват нарушение на НРД или ЗЗО.От анализа на чл.76, ал.1 от ЗЗО следва, че прилагането на санкция по този ред е обусловено пряко от решение на арбитражната комисия с потвърдителен по отношение на констативния протокол диспозитив. Видно е от преписката, че директорът на РЗОК Бургас напълно е игнорирал разпоредбата на чл.75, ал.1 от ЗЗО, с което не само е нарушил законоустановената процедура, но и е лишил санкционирания изпълнител на болнична медицинска помощ от предоставената му възможност за защита на нарушени права (в този смисъл е Решение № 12159/13.11.2008 г. на ВАС по адм. д. № 5364/2008г.). Съгласно трайно установената съдебна практика на Върховния административен съд на РБългария, съществено нарушение на административнопроизводствените правила е това нарушение, в резултат на което адресатът на акта е бил лишен от възможността реално да упражни правото си на защита, както и когато съществува основателно предположение, че ако нарушението не бе допуснато, органът би издал акт с друго съдържание. Както вече бе отбелязано, в процесния случай от една страна административният орган не е изпълнил свое процесуално задължение, с което е лишил оспорващото лечебно заведение от правото му на защита. От друга страна, законодателят еднозначно е предоставил решаване на спора (при постъпили възражения) в компетентността на арбитражна комисия, от чийто акт е поставено в зависимост налагането на санкция или не. Ето защо съдът намира, че административният орган е допуснал нарушение на административнопроизводствените правила, което е от категорията на съществените и оспореният в настоящото съдебно производство акт като процесуално незаконосъобразен следва да бъде отменен, без да бъде разглеждана по същество неговото съответствие с материалния закон. С оглед изложеното, необосновано и несъответно на действителното фактическо положение се явява и вписаното в атакуваната заповед правно основание за нейното издаване – чл. 74, ал. 5 от ЗЗО.

За пълнота на изложението следва да бъде посочено, че настоящият състав намира за неоснователни възраженията на жалбоподателя във връзка със Заповед № РД-01-724/22.12.2020г., издадена от министъра на здравеопазването, а именно, че същата въвежда бързия антегенен тест като лабораторен критерий в дефиницията за случай на COVID-19, респ. този вид тестване следва да се приема като диагностичен метод за доказана инфекция.

Законът за здравното осигуряване не съдържа конкретни правила за поведение относно видовете медицински дейности и реда за извършването им, а същите са разписани подробно в Националния рамков договор. Ето защо НРД представлява подзаконов нормативен акт по приложението на ЗЗО, приет на основание чл.53, ал.1 ЗЗО, който се приема ежегодно и има за предмет правата и задълженията по оказването на медицинска помощ в рамките на чл.55 ЗЗО, като редът за приемането му и съдържанието му са императивно разписани в ЗЗО.

Съгласно чл.338в, ал.23 от Договор № РД-НС-01-4-7 от 30.12.2020г. за изменение и допълнение на Националния рамков договор за медицинските дейности между Националната здравноосигурителна каса и Българския лекарски съюз за 2020-2022г. „По време на въведените  с акт на министъра на здравеопазването противоепидемични мерки на територията на цялата страна НЗОК заплаща за КП №39 и КП № 48 цена 1200 лв. в случаите на положителен резултат при приемане за хоспитализация или от проведено по време на хоспитализацията ВСМДИ  "Полимеразна верижна реакция за доказване на  COVI D-19", съответно поставена диагноза с код U07.1 COVID-19“.

От своя страна Заповед № РД-01-724/22.12.2020г., издадена от министъра на здравеопазването е общ административен акт, по смисъла на чл.65 от АПК. Общите административни актове са свързани с конкретизацията на хипотезата в приложимата правна норма и с осъществяване на предвиденото в нейната диспозиция правило. Еднократно правно действие и неопределен брой лица, към които е насочен актът са специфичните правни белези, които го отграничават от другите видове административни актове. Това еднократно действие е свързано с конкретната фактическа обстановка в обективната действителност, спрямо която е насочено властническото въздействие на компетентния орган. В този смисъл, няма как посочената от жалбоподателя заповед да бъде противопоставена на правилата за поведение, визирани в Националния рамков договор. От друга страна, следва да се има предвид и че Заповед № РД-01-724/22.12.2020г. има за предмет регулиране на реда и начина за регистрация на лица, установени с COVID-19 инфекция във връзка с поставяне на същите под карантина, както и контрола по спазване на мерките по отношение на тези лица. В този смисъл, същата не съдържа критерии за хоспитализация, не предвижда реда за оказване на болнична помощ на лица с установена COVID-19 инфекция, нито реда за диагностициране на лица със съмнения за такава, в частност – потвърждаване на окончателна диагноза.

Неоснователни са и изложените доводи за допуснати съществени процесуални нарушения, свързани с датирането на протокол № 237. Действително като дата на издаване на същия е посочено 08.03.2021г., но доколкото оспорената в настоящото производство заповед за налагане на санкции съдържа подробни фактически основания за издаване, които изцяло съответстват на констатациите описани в протокол № 237 (който безспорно е връчен на жалбоподателя), настоящият състав счита, че не е нарушено правото на защита на страната, което е упражнено в пълен обем с подаване на жалба срещу процесния акт.

Неоснователни са и изложените в съдебно заседание доводи за приложимостта на ЗАНН, доколкото чл.108 от ЗЗО регламентира съставянето на актове, издаването, обжалването и изпълнението на наказателни постановления, какъвто не е настоящия случай.

Въпреки всичко изложено, като взе предвид допуснатото съществено процесуално нарушение опорочило реда за провеждане на производството, както и провеждането му по недопустим за релевантните фактическите обстоятелства ред, визиран в разпоредбата на чл.74, ал.5 АПК, съдът намира че то се явява основание за отмяна на оспорената заповед. При провеждането на производството пред арбитражна комисия санкционирането на нарушителя не зависи еднолично от волята на ответния орган, като са предвидени и хипотези в които той може да действа извън хипотезата на обвързана компетентност. Като е иззел правомощията на други органио и е провел противоправно еднолично производство в хипотезата на чл.74, ал.5 ЗЗО, органът с поведението си сам е дал основание за отмяна на крайния административен акт.

При този изход на спора и предвид направеното искане в полза на УМБАЛ "Бургас" АД следва да се присъдят направените по делото разноски, които са общо в размер на 150.00/триста и петдесет/ лева, представляващи 50. 00/петдесет/ лева дължима и заплатена за производството държавна такса; 100. 00/сто/ лева юрисконсултско възнаграждение.

Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд Бургас, трети състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Заповед за налагане на санкции № РД-25-687/17.05.2021г. на Директора на РЗОК Бургас.

ОСЪЖДА РЗОК-Бургас да заплати на УМБАЛ "Бургас" АД, ЕИК ********, със седалище и адрес на управление гр.Бургас, бул.Стефан Стамболов №73, представлявано от изпълнителния директор д-р Б. Миразчийски, направените по делото разноски в размер на 150,00 (сто и петдесет) лева.

 

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.  

 

 

                                                                                СЪДИЯ: