Решение по дело №2241/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1600
Дата: 2 декември 2021 г. (в сила от 2 декември 2021 г.)
Съдия: Валентин Тодоров Пушевски
Дело: 20217050702241
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

      Р Е Ш Е Н И Е

 

      ……………………/ 02.12.2021 г., гр. Варна

 

          В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ВАРНА, XIV състав, в открито съдебно заседание на седемнадесети ноември две хиляди двадесет и първа година в състав:             

 

                                                 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ВАЛЕНТИН ПУШЕВСКИ                                 

   с участието на секретаря Наталия Зирковска, след като разгледа докладваното от съдията адм. дело 2241 по описа за 2021 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 13, ал. 6 от Закона за социално подпомагане (ЗСП).

            Образувано е жалба на Д.Г.Д., с ЕГН: **********, с адрес: *** срещу Заповед № ЗСП/ Д-В/7439 от 15.09.2021 г. на Директора на дирекция „Социално подпомагане“ гр. Варна за отказ на целева помощ за отопление, потвърдена с Решение № 03 – РД06 – 0164 от 07.10.2021 г. на  Директора на Регионалната дирекция за социално подпомагане – гр. Варна към Агенцията за социално подпомагане.

            Жалбоподателката Д.Г.Д. намира оспорената заповед за незаконосъобразна и неправилна, като представя подробни аргументи в защита на своята позиция. Навежда твърдения, че получава месечна пенсия в размер на 300 лева, като също така разполага с доход от 100 лева на година от рента, но за календарната 2021 г. тази сума така и не й е била изплатена. Подробно обяснява в жалбата си за процедурата по пар. 4 на Преходните и заключителни разпоредби на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, касаеща недвижимите имоти, нейна собственост на територията на обл. Варна. Моли за отмяна на оспорения индивидуален административен акт.

Ответната страна – Директорът на Дирекция „Социално подпомагане“ гр. Варна не изразява становище по жалбата.

В проведеното на 17.11.2021 г. открито съдебно заседание по адм. дело № 2241 по описа за 2021 г. на Административен съд Варна, жалбоподателката Д.Г.Д. се явява лично, като поддържа жалбата на посочените в нея основания и моли за отмяна на оспорения индивидуален административен акт.

В проведеното на 17.11.2021 г. открито съдебно заседание по адм. дело № 2241 по описа за 2021 г. на Административен съд Варна, ответната страна Директорът на дирекция „Социално подпомагане“ гр. Варна не се явява, не изпраща и процесуален представител, който да изрази становището му в дадения ход на делото по същество, като в депозирани на 15.11.2021 г. писмени бележки, изготвени от ответника се застъпва становище за неоснователност на жалбата и се моли за отхвърляне на оспорването срещу процесната Заповед № ЗСП/ Д – В/7439 от 15.09.2021 г.

 

            Съдът намира за установено от фактическа страна следното:

            На 30.08.2021 г. жалбоподателката Д.Г.Д. подала заявление – декларация по образец до Директора на дирекция „Социално подпомагане“ гр. Варна за отпускане на целева помощ за отопление с електроенергия.

            След извършена социална анкета и извършени служебни проверки на декларираните обстоятелства, На 15.09.2021 г. бил изготвен социален доклад с констатации относно здравословното състояние, доходите и имущественото състояние на жалбоподателката Д.. В т. 6 от доклада било посочено, че жалбоподателката Д. получава доход от пенсия и е получила през месец март 2021 г. рента. Освен това през месец юни 2021 г. е извършила продажба на наследствен поземлен имот, в който е била съсобственик, като полагащата й се част от продажбата е на стойност 1 229,45 лева През месец юни 2021 г. също така е извършила дарение на три на брой поземлени имота, на които е била съсобственик, като материалният интерес съответстващ на нейния дял възлиза на 5 911,35 лева.

 Въз основа на събраната информация било направено предложение за отказ  за отпускане на целевата помощ с мотиви, че средномесечният доход на жалбоподателката Д. през предходните шест месеца, формиран от изплатени пенсии, получена рента и извършена продажба на собственост възлиза в общ размер на 454,10 лева, която сума надвишава диференцирания доход за отопление в размер на 262,50 лева. Бил посочен допълнителен аргумент, а именно, че извършените дарения на стойност 5 911,35 лева надвишават 60 – кратния размер на гарантирания минимален доход от 4 500 лева.

Целевата помощ била отказана на основание разпоредбата на чл. 12, ал. 2, т. 1 от Закона за социално подпомагане и чл. 2, ал. 1 от Наредбата във връзка с чл. 10, ал. 1, т. б „а“ и чл. 10, ал. 12, т. 2 от Правилника за прилагане на Закона за социалното подпомагане.

Заповедта била оспорена по административен ред пред Директора на Регионалната дирекция за социално подпомагане – Варна, който с Решение № 03 – РД06 – 0164 от 07.10.2021 г. е потвърдил същата, излагайки мотиви, че дохода на жалбоподателката Д. надвишава диференцирания доход за отопление, както и, че извършените дарения от страна на жалбоподателката Д. на стойност 5 911,35 лева надвишават 60 – кратния размер на гарантирания минимален доход от 4 500 лева.

Решение № 03 – РД06 – 0164 от 07.10.2021 г. било съобщено на Д.Г.Д. на 08.10.2021 г., като на 12.10.2021 г. била подадена жалба до Административен съд – Варна срещу потвърдената с него заповед, по повод на която е образувано настоящото съдебно производство.

 

При така установеното от фактическа страна, съдът достигна до следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, във връзка с чл. 13, ал. 6 от ЗСП, от страна, притежаваща активна процесуална легитимация – адресат на издадения индивидуален административен акт, и пред надлежния да я разгледа съдебен орган, поради което е процесуално допустима за разглеждане.

Обжалваната заповед е издадена от компетентен орган – Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Варна, при упражняване на законово регламентираните му правомощия по чл. 13, ал. 2 от ЗСП и чл. 28, ал. 1 от ППЗСП.

Не се установяват съществени процесуални нарушения в хода на административното производство, което е започнало във връзка с подадено заявление – декларация по образец, съгласно изискването на чл. 26, ал. 1 от ППЗСП. В срока по чл. 27, ал. 1 от ППЗСП социален работник е изготвил социален доклад, в който, съобразно правомощията си по чл. 27, ал. 9 от ППЗСП, е направил предложение за отказ на помощта. Въз основа на констатациите в социалния доклад Директорът на дирекция „Социално подпомагане“ – Варна е издал процесната заповед в срока по чл. 28, ал. 1 от ППЗСП.

По отношение на съответствието на акта с материалноправните разпоредби съдът съобрази следното:

            Разпоредбата на чл. 2, ал. 1 от Наредба № РД – 07 – 5 от 16.05.2008 г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление предвижда, че право на целева помощ за отопление имат лицата и семействата, чийто средномесечен доход за предходните 6 месеца преди месеца на подаване на заявлението -декларация е по – нисък или равен от диференцирания доход за отопление и отговарят на условията по чл. 10 и 11 от ППЗСП.

            Съгласно § 1, ал. 1, т. 9 от Допълнителните разпоредби на ППЗСП „Доходи“ за отпускане на социални помощи са всички брутни приходи, произхождащи от: а) трудова дейност; б) дейности в областта на селското, горското и водното стопанство; в) продажба и/или замяна на движимо или недвижимо имущество; г) продажба на акции, дялове и други участия в търговски дружества и други форми на съвместна дейност; д) наем, рента и аренда; е) авторски и лицензионни възнаграждения; ж) дивиденти и доходи от дялово участие; з) премии и награди от спортни състезания; и) обезщетения и помощи; к) пенсии; л) стипендии; м) еднократни и месечни помощи, средства и добавки за деца; н) присъдени издръжки; о) други.

            Разпоредбата на чл. 2, ал. 2 и ал. 3 от Наредбата допълва, че при определяне правото на целеви помощи за отопление размерът на пенсиите, определени след 01.07.2008 г., се намалява с коефициент, като за всеки нов отоплителен сезон със заповед на Министъра на труда и социалната политика коефициентът се актуализира на верижна основа с процент, равен или по – голям от процента, определен по правилото на чл. 100, ал. 1 от Кодекса за социално осигуряване. За отоплителен сезон 2021/2022 съгласно Заповед № РД – 01 – 191 от 08.07.21 г. на Министъра на труда и социалната политика корекционният коефициент е 1,639.

            Съгласно § 3 от Допълнителните разпоредби на Наредбата „Диференциран доход за отопление“ е индивидуална граница за достъп до целева помощ за отопление за всяко лице, който се определя по реда на чл. 2, ал. 5 от Наредбата, в зависимост от възрастта на лицето, здравословното му състояние, семейното положение и др., като при наличие на повече от едно основание за определяне на коефициент съгласно чл. 2, ал. 6, се прилага коефициентът с по – висок размер.

            Основа за определяне на диференцирания доход за отопление съгласно чл. 2, ал. 4 от Наредбата е базовият доход за отопление (БДО). Съгласно § 6 от Наредбата „Базов доход за отопление“ е разчетен показател, който служи за определяне на диференцирания доход за отопление и е равен на двойния размер на определения месечен гарантиран минимален доход. Гарантираният минимален доход е в размер на 75 лв. и се определя с постановление на Министерски съвет.

            В случая, диференцираният доход за отопление на жалбоподателката Д. е определен по реда на чл. 2, ал. 5, т. 16 от Наредбата – за лице над 65 г., живеещо само – коефициент 1,75 от 150 лв. (БДО) или пресметнат диференцираният доход за отопление възлиза на 262,50 лева.

            В конкретния случай за да възникне правото на жалбоподателката да получи целева помощ за отопление следва средномесечният й доход за предходните 6 месеца преди месеца на подаване на заявление – декларацията – от м. февруари 2021 г. до м. юли 2021 г. включително, да не надвишава диференцирания доход за отопление от 262,50 лв. В посочения период е установено, че жалбоподателката Д. е получила доход от пенсии в общ размер от 2 277 лв., който намален с коефициент от 1,639 прави 1 389,26 лв., получила е доход от рента в размер на 105,92 лв. и доход от извършена продажба на недвижим имот в размер на 1 229,45 лв. или общо за шестмесечния период доходът й възлиза на 2 724,63 лева, а средномесечният й доход е 454,10 лева и надвишава диференцирания доход за отопление от 262,50 лева.

            При тези установени обстоятелства, се извежда извод, че очевидно не е изпълнено условието на чл. 2, ал. 1 от Наредбата, а именно средномесечният доход на лицето за предходните 6 месеца преди месеца на подаване на заявление -декларация да е по – нисък или равен на диференцирания доход за отопление, което се явява пречка на жалбоподателката Д. да бъде отпусната целева помощ за отопление.

            Съдът напълно се солидаризира с извода на административния орган, че освен на това условие, жалбоподателката Д. не отговоря и на едно от допълнителните условия за отпускане на целевата помощ по чл. 10, ал. 1, т. 6а от ППЗСП, а именно да не е прехвърляла чрез договор за дарение собствеността върху жилищен, вилен, селскостопански или горски имот и/или идеални части от тях през последните 5 години, като общата стойност на сделките не трябва да надвишава 60 -кратния размер на гарантирания минимален доход за съответния период съгласно чл. 10, ал. 12, т. 2 от ППЗСП , възлизащ в размер на 4 500 лв.

            От извършената от дирекция „Социално подпомагане“ гр. Варна служебна проверка в Служба по вписванията – гр. Варна се установява, че през м. юни 2021 г. Д.Г.Д. е извършила три на брой дарения на ид. ч. от поземлени имоти, като материалният интерес съответстващ на нейния дял е в общ размер от 5 911,35 лв. Тази стойност, както бе посочено, надхвърля допустимата граница от 4 500 лв. и също се явява пречка за подпомагане с целева помощ за отопление.

            Предвид гореизложените мотиви съдът приема, че при постановяване на оспорения отказ за отпускане на целева помощ за отопление, административният орган е приложил правилно материалния закон.

            В обобщение съдът намира, че оспорената заповед не страда от пороци, водещи до нейната нищожност или унищожаемост, същата представлява валиден и законосъобразен индивидуален административен акт, поради което жалбата срещу нея следва да се отхвърли като неоснователна.

            Мотивиран от гореизложеното, съдът

           

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на Д.Г.Д., с ЕГН: **********, с адрес: *** срещу Заповед № ЗСП/ Д-В/7439 от 15.09.2021 г. на Директора на дирекция „Социално подпомагане“ гр. Варна за отказ на целева помощ за отопление, потвърдена с Решение № 03 – РД06 – 0164 от 07.10.2021 г. на  Директора на Регионалната дирекция за социално подпомагане – гр. Варна към Агенцията за социално подпомагане.

Решението е окончателно.

 

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: