Р
Е Ш Е
Н И Е
№ 202, 29.11.2019 г., гр.
Белоградчик
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
БЕЛОГРАДЧИШКИ РАЙОНЕН СЪД, 3-ти състав,
на двадесет и шести ноември две хиляди и деветнадесета година, в публично заседание
в следния състав:
Районен съдия: БОЖИДАРКА ЙОСИФОВА
Секретар МАРГАРИТА НИКОЛОВА,
като разгледа докладваното от съдия Йосифова АН дело № 276 по описа за 2019 година.
Производството
е по
реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано
е по Жалба на арх. В.И.М. ***, против Наказателно постановление № ВД – 5/
14.10.2019 г. на Началника на РДНСК Видин, с което
на осн. чл. 233 от ЗУТ, на жалбоподателя му е наложена „Глоба” в размер на 200
лв. за нарушение на чл. 221, ал. 4 ЗУТ.
В
жалбата се моли, Наказателното постановление да бъде отменено като неправилно и
незаконосъобразно, поради това, че в хода на производството са допуснати
съществени процесуални нарушения, както и предвид подробно изложените в жалбата
съображения – че жалбоподателя не е субект на административното нарушение, че
не е бил уведомен за издадените нареждания на Директора на РДНСК – Видин, че в
АУАН и в наказателното постановление не са конкретизирани нарушението,
обстоятелствата, поради което и не съдържат задължителните реквизити по
чл. 42, ал.1, т. 4 и по чл. 57, ал.1, т.
5 ЗАНН. Твърди се, че е допуснато и съществено процесуално нарушение на чл. 40 ЗАНН, като АУАН е съставен в присъствието само на един свидетел.
В същия
смисъл е и пледоарията на пълномощника на жалбоподателя в хода по същество на
делото.
Въззиваемата страна, чрез процесуалния си представител – юрисконсулт
Г. оспорва жалбата и моли съда да потвърди Наказателното постановление. В хода на
съдебните прения пледира, че е налице доказано административно нарушение по ЗУТ,
извършено от страна на жалбоподателя, че в хода на производството не са до
допуснати съществени процесуални нарушения, че АУАН и Наказателното
постановление съдържат всички изискуеми реквизити, не е налице нарушение и на
чл. 40, ал. 3 от ЗАНН.
По делото са допуснати и разпитани свидетелите на
въззиваемата страна – Ж.П.С. – актосъставител и К.К.Г. – свидетел при
установяване на нарушението и при съставяне на АУАН.
Съдът, след като обсъди доводите на страните и прецени
събраните по делото писмени и гласни доказателства, намира, че подадената жалба
е процесуално
допустима.
Жалбата е подадена от легитимирано лице, имащо право на
жалба – наказаното физическо лице, в законния срок и до компетентния съд.
Разгледана по същество жалбата е и основателна, макар и на различно
основание от изложеното в жалбата.
Съображенията на съда са
следните :
С показанията си, свидетелите на въззиваемата
страна Ж.П.С. – „Главен инспектор” в РДНСК Видин и К.К.Г.
– „старши инспектор” в РДНСК Видин, установиха следната фактическа обстановка: При извършена
проверка, било установено, че арх. В.М., в качеството си на главен архитект на
Община – Ружинци, не е изпълнил нареждания, дадени от В.И.Д. Началник РДНСК
Видин, а именно – да извърши проверка и
в 10 дневен срок, да уведоми РДНСК Видин и ДНСК София за констатациите от
извършването й. И двамата свидетели на въззиваемата страна заявиха, че въпреки
дадените нареждания от Зам. Началника на РДНСК – Видин, в ДНСК и в РДНСК Видин,
не са постъпили данни за извършена проверка от арх. М.. С Писмо на Заместник Началник
на ДНСК са изискани данни от Кмета на Община – Ружинци за виновните длъжностни
лица, които не са изпълнили това нареждане. В писмо от Кмета на Община –
Ружинци до РДНСК – Видин, са посочени лицата, които е следвало да извършат тази
проверка, като едно от тези лица е арх. В.М..
Поради това, за нарушение на чл.
221, ал. 4 ЗУТ, на жалбоподателя
арх. М., бил
съставен АУАН № Вд – 4/ 25.09.2019 г.
Въз основа на съставеният АУАН, е
издадено Наказателно постановление № Вд – 5/ 14.10.2019 г. на
Началника на РДНСК Видин, с което на
осн. чл. 233 от ЗУТ, на жалб. В.М., е наложена „Глоба” в размер на 200 лв.
Предвид
събраните по делото писмени и гласни доказателства, съдът намира следното от
фактическа страна :
С Постановление
от 19.04.2019 г. на Прокурор от Специализирана Прокуратура – София, е указано
на Началника на ДНСК, да изиска необходимата информация от Община – Ружинци за
проверка на реализирано строителство на посочените в горецитираното
постановление недвижими имоти, във връзка с провежданото разследване по ДП №
52/ 2019 г. описа на СО – СП и пр. пр. № 415/ 2019 г. на Специализираната
Прокуратура.
Във
връзка с горното е била извършена проверка и са издадени Констативни актове: №
11/ 12.08.2019 г., № 12/ 26.08.2019 г., № 13/ 26.08.2019 г., № 14/ 26.08.2019
г., № 15/ 26.08.2019 г., съставени от Комисия, сформирана в Община – Ружинци
във връзка с проверката, чиито председател е жалбоподателя арх. В.М.. В така
съставените Констативни актове е изразено становище за законността на изградени
недвижими имоти в с. Дреновец, общ. Ружинци, обл. Видин. Към констативните
актове са приложени и скици.
С Писмо
на Началника на РДНСК, изпратено до Кмета на Община – Ружинци, с изх. № ДК – 20
– ВД – 6 – 00 – 113 от 22.07.2019 г., е възложено незабавно да бъде извършена и
допълнителна проверка на място и по документи на реализираното строителство и
неговото ползване на посочените в Постановление от 19.04.2019 г. на
Специализирана Прокуратура – София по пр. пр. № 415/ 2019 г. недвижими имоти /т.
1 от писмото/, и е указано, че нарежданията следва да бъдат извършени в 10
дневен срок от получаване на писмото /т. 7 от писмото/, като за предприетите
действия следва да бъдат уведомени всички заинтересовани страни, РДНСК – Видин,
ДНСК и Специализираната Прокуратура.
След
получаване на писмото в Община – Ружинци, върху същото е поставена резолюция от
24.07.2019 г. „на арх. М. , инж. Б. и Ст. С. за изпълнение”.
С Писмо
изх. № 3142/ 09.08.2019 г. на Кмета на Община – Ружинци са изпратени
изготвените Констативни актове и е поискано допълнителен срок за пълното
извършване на проверката, тъй като собствениците на имотите не са оказали
нужното съдействие на проверяващите и са възникнали затруднения при извършване
на проверката.
Последвало
е Писмо изх. № 12 – 289 от 15.08.2019 г. на Зам. Началник на РДНСК – София до
Община – Ружинци, с което отново е разпоредено да се предприемат спешни
действия по изпълнение на дадените с Писмо изх. № ДК – 20 – ВД – 6 – 00 – 113
от 22.07.2019 г. нареждания на Зам. Началник на РДНСК – Видин.
И тъй
като нарежданията в тази връзка не са били изпълнени, е изискано от Кмета на
Община – Ружинци да посочи лицата, които са отговорни за неизпълнение на
дадените нареждания. С Писмо изх. № И – 3211 от 05.09.2019 г., Кмета на Община
– Ружинци, е посочил имената на отговорните длъжностни лица, като едно от
лицата е жалбоподателя – арх. В.М..
За
неизпълнение на задължителни нареждания на Зам. Началник на РДНСК – Видин,
дадени с Писмо изх. № ДК – 20 – ВД – 6 – 00 – 113 от 22.07.2019 г., на
жалбоподателя е съставен АУАН № 4/
25.09.2019 г.
Предвид
установеното от фактическа страна, от правна страна съдът намира следното:
Не се
спори по делото, че жалбоподателят В.М. е заемал длъжността „главен архитект” в Община –
Ружинци, към процесния момент, поради което съдът приема това обстоятелство за
доказано, макар и в тази връзка да не са представени писмени доказателства по
делото.
Съгласно
разпоредбата на чл. 221, ал. 4 ЗУТ, заповедите, предписанията и нарежданията на органите на Дирекцията за
национален строителен контрол, издадени в рамките на тяхната компетентност, са
задължителни за лицата, за които се отнасят. Безспорно е, че дадените с Писмо изх. №
ДК – 20 – ВД – 6 – 00 – 113 от 22.07.2019 г., нареждания на Зам. Началник на
РДНСК – Видин, са задължителни, тъй като са издадени в рамките на неговата
компетентност и във връзка с Постановление от 19.04.2019 г. на Прокурор в
Специализирана Прокуратура – София.
Съдът
не се солидаризира с твърденията на процесуалния представител на жалбоподателя
– че тези нареждания не са се отнасяли до жалбоподателя и не са сведени до
знанието му. Налице са доказателства, че върху писмата се съдържа резолюция, по
смисъла на която тези нареждания следва да бъдат изпълнени от посочените лица,
едно от които и жалбоподателя, в качеството му на главен архитект в Община –
Ружинци. В потвърждение на този извод е и факта, че жалбоподателя е извършвал
първоначалните проверки във връзка с възложените му задачи, участвал е в
Комисиите, изготвили констативните актове, на които комисии дори е и
председател, от което става ясно, че възложените му задължения във връзка с
нарежданията на РДНСК – Видин, са били доведени до знанието му и той е работил
по изпълнението им.
В този
смисъл съдът възприема довода на проц. представител на въззиваемата страна, че
в депозираното против АУАН № 4/ 25.09.2019 г., възражение /л. 74 от делото/,
жалб. М. не отрича да е извършил нарушението, а твърди, че поради факта, че
работи на половин работен ден – 4 часа, поради отдалечеността на работното му
място от мястото където живее – 50 – 60 км., краткия срок, който им е определен
за изпълнение на нарежданията, не е успял да ги изпълни. По този начин,
жалбоподателя потвърждава, че е узнал за дадените нареждания, но твърди, че не
ги е изпълнил поради посочените от него причини.
Несъстоятелен
е довода на процесуалния представител на жалбоподателя, че е допуснато
съществено процесуално нарушение на чл. 40, ал. 3 ЗАНН, тъй като АУАН е
съставен в присъствието само на един свидетел. Съдът приема, че в случая правилно
АУАН е съставен в присъствието на един свидетел, тъй като се установи, че този
свидетел е присъствал и при установяване на нарушението. Законовото изискване
за съставяне на АУАН в присъствието на двама свидетели се отнася за случаите
когато липсват на свидетели присъствали при извършване или установяване на
нарушението, какъвто не е настоящия случай.
Въпреки
това, и въпреки, че са налице данни за осъществен състав на административно
нарушение, съдът намира, че в хода на проведеното административнонаказателно
производство, е допуснато процесуално нарушение, различно от инвокираните в
жалбата, което е от ранга на съществените и с допускането му е опорочено цялото
административнонаказателно производство.
В този
вид производства, съдът е длъжен да извърши цялостен служебен контрол за
законосъобразност на проведеното производство и е длъжен да отмени
наказателното производство, в случай, че констатира такъв пропуск, макар и
същия да не е изтъкнат в жалбата.
Именно
в хода на този контрол, съдът констатира, че от страна на наказващия орган неправилно
е определена административнонаказателната разпоредба, по силата на която от
жалбоподателя е ангажирана отговорност. С
така издаденото наказателно постановление, жалбоподателя е наказан на осн. чл.
233 ЗУТ и му е наложена Глоба в размер на 200 лв. Чл. 233 ЗУТ, предвижда
наказание за други нарушения на този закон, приетите
от Министерския съвет, съответно издадените от министрите актове по неговото
прилагане и другите правила и нормативи по проектирането и строителството,
както и на решенията и предписанията, основани на тях, наказанието е глоба от
100 до 500 лв., ако по друг закон не е предвидено по –тежко наказание.
Съдът обаче намира, че
разпоредбата на чл. 233 ЗУТ е обща такава, предвиждаща наказание за всички
случаи, които не са уредени със специалните административнонаказателни
разпоредби на ЗУТ.
В случая, съдът намира, че правилната
санкционна норма, на основание на която от жалбоподателя е следвало да бъде
ангажирана отговорност, е тази на чл. 232, ал. 1, т. 1, предл. 3 – то ЗУТ,
съгласно която наказва се с глоба от 1000
до 5 000 лв., ако по друг закон не е предвидено
по-тежко наказание, длъжностно лице, което: не изпълни или изпълни лошо
или несвоевременно задължения, възложени му по този закон, актовете по неговото
прилагане и другите правила и нормативи по проектирането и строителството,
както и решения и предписания, основани на тях.
Именно тази разпоредба предвижда
наказание за виновните длъжностни лица, каквото е и жалбоподателя, в случай на
неизпълнение на дадени предписания.
И въпреки,
че разпоредбата на чл. 233 ЗУТ е по – благоприятна за жалбоподателя, тъй като
предвижда сравнително по – нисък размер на наказанието глоба, то тя не
съответства на нарушението и на субекта на нарушението. Недвусмислена е волята
на законодателя, че длъжностни лица, нарушили разпоредбите на ЗУТ, подлежат на
наказване по силата на законовия текст на чл. 232 ЗУТ. Недопустимо е след като
за реализираното от жалбоподателя нарушение се предвижда конкретно наказание,
чрез специална административнонаказателна разпоредба, да се ангажира
отговорност на основание обща такава.
Т.е., неправилно
наказващия орган е наложил на нарушителя наказание по чл. 233 ЗУТ, вместо на
основание специалната разпоредба на чл. 232, ал. 1, т. 1 ЗУТ, изцяло относима
към конкретния случай. Налице е несъответствие и неправилно определяне на
административнонаказателната разпоредба, като Наказателното постановление не се
субсумира в състава на тази разпоредба, което води до неговата
незаконосъобразност.
Така
описаният процесуален пропуск е съществен по своя характер и е основание за
отмяна на Наказателното постановление. Той не може да бъде саниран по никакъв
начин, допуснат е в крайния акт – Наказателното постановление и по този начин е
опорочено цялото административнонаказателно производство. Поради това и крайния
изход, е отмяна на Наказателното постановление.
Водим от горното, съдът
Р Е Ш И
:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № Вд – 5/ 14.10.2019 г. на Началника на РДНСК – Видин, с което на В.И.М. ***, с ЕГН **********, на осн. чл. 233 от ЗУТ, му е
наложена „Глоба” в размер на 200 лв. – за
нарушение на чл. 221, ал. 4 ЗУТ.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Административен Съд – Видин, в 14-дневен
срок от съобщението, че е обявено на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ :