Решение по дело №209/2023 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 юли 2023 г.
Съдия: Мария Николаевна Ницова
Дело: 20237140700209
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

479/18.07.2023 г., гр. Монтана

В  името на народа

            Административен съд - Монтана, ІV-ти състав, в открито  заседание на дванадесети юли две хиляди  двадесет и трета  година, в състав:  

 

                                                                Административен съдия: Мария Ницова

при секретаря Лазарова

като разгледа докладваното  от  съдия Ницова адм. дело № 209  по описа за 2023 г.  и   за да  се  произнесе, взе предвид следното:

 

             Производството е по реда на чл.33а, ал.6 от Закон за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ във вр. с чл.145 и сл. от Административно процесуален кодекс /АПК/.

            Образувано е по жалба от Т.Д.Л. ***-ти септември № 18, чрез пълномощника адв. Т.Т.,***, „ срещу заповед № РД 09-94/31.01.2023 г. на министъра на земеделието, с която на основание чл.25, ал.4 от Закона за администрацията/ЗА/, чл.33а, ал.2 от ЗПЗП и чл.16 г, ал.4 от Наредба № 105/22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол /Наредба № 105/2006 г./ са одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ /ПДП/ за кампания 2022 г., в ЧАСТТА относно поземлени имоти с посочени номера, неправилно посочено, всъщност касае парцели с идентификатори:1. № 07510.1088.1.2 с площ от 5.98 хектара ; 2. № 07510.1089.1.1 с площ от 0.45 хектара; 3. № 07510.1089.2.1 с площ от 0.71 хектара; 4. № 07510.138.3.1 с площ от 1.47 хектара; 5.№ 07510.138.4.1 с площ от 0.87 хектара; 6. № 07510,142.1.1 с площ от 2.64 хектара; 7. № 07510.142.2.1 с площ от 3.79 хектара; 8. № 07510.149.1.2 с площ от 1.08 хектара; 9. № 07510.291.2.1 с площ от 0.62 хектара; 10. № 07510.291.3.2 с площ от 0.10 хектара; 11. № 07510.291.4.1 с площ от 0.13 хектара; 12. № 07510.848.11.3 с площ от 3.71 хектара; 13. № 07510. 848.12.1 с площ от 1.32 хектара; 14. №07510. 848.13.1 с площ от 0.99 хектара; 15. № 07510. 848.14.1 с площ от 0,71 хектара и 16. № 07510. 848.15.1 с площ от 0.62 хектара. Като  оспорващата страна чрез пълномощника адв.Т. в с.з. на 14.06.2023 г. уточни надлежно предмета на спора, предвид неясно заявената претенция в жалбата. Поддържа  се, че оспореният административен акт е немотивиран, неправилен и незаконосъобразен, излагат се доводи за нарушение на административнопроизводствените правила. В допълнителна молба от 29.03.2023 г. прави искане за назначаване на агротехническа експертиза, с поставени въпроси към вещото лице. В съдебно заседание, пълномощникът адв.Т. поддържа жалбата  и моли да бъде уважена, като развива доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт и претендира присъждане на разноски по делото.

            Ответникът, чрез пълномощника юрк. Г., оспорва жалбата и моли да бъде отхвърлена, като развива доводи, че оспореният административен акт е законосъобразен и следва да бъде потвърден, като подробни доводи излага в писмено становище и моли за присъждане на разноски по делото.

            Настоящият съдебен състав, като взе в предвид изложеното  в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168, ал.1 от АПК намира за установено следното:

            Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Оспореният административен акт е публикуван в ДВ, брой 15/14.02.2023 г., тоест жалбата с вх.№ 1318/28.02.2023 г.,  е подадена в срока по чл.36а, ал.6 от ЗПЗП. Разгледана по същество е неоснователна.

            Предмет на спора е заповед № РД-09-94/31.01.2023 г. на министъра на земеделието, с която на основание чл.25, ал.4 от ЗА, чл.33а, ал.2 от ЗПЗП и чл.16г, ал.4 от Наредба № 105/22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол /Наредба № 105/2006 г./,  са одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ /ПДП/ за кампания 2022 г. ,  в ЧАСТТА относно парцели, така както са посочени в жалбата 16 броя с посочени идентификатори. В мотивите на оспорения административен акт е посочено, че одобряването на окончателните специализирани слоеве „Физически блокове“и „Площи, допустими за подпомагане“ /ПДП/ за кампания 2022 г.,  като част от Система за идентификация на земеделски парцели, актуализирани за 2022 г., е извършено чрез дешифрация на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2022 г., отразяване на резултатите от теренни проверки от областните и общинските структури на Министерство на земеделието, както и чрез проверка на получени възражения срещу обхвата на проектните слоеве, одобрени със заповед № РД-09-1319/02.12.2022 г. на министъра на земеделието.

            Настоящата съдебна инстанция въз основа на събраните доказателства, приетата съдебно-агротехническа експертиза и допълнителна такава, която не се оспорва от страните по делото, като взе предвид становищата на страните, формира следните правни изводи по същество на спора:

            Административният акт е издаден от компетентен орган. Това е така, тъй като съгласно разпоредбата на чл.33а, ал.2 от ЗПЗП/ред. ДВ бр.103/2020 г./, данните в Системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до физическите блокове и обхвата на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, се одобряват със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл.30, ал.6 от ЗПЗП. Същите правомощия на министъра на земеделието се следват и от разпоредбата на чл.16г, ал.4 от Наредба № 105/22.08.2006 г., съгласно която министърът на земеделието, храните и горите одобрява или изменя със заповед окончателните специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“.

            При издаване на оспорения административен акт е спазена предвидената форма. Това е така, тъй като в него ясно, точно и изчерпателно са изложени конкретни мотиви, които са дали основание на издателя на административния акт да упражни правомощията си по чл.33а, ал.2 от ЗПЗП и чл.16г, ал.4 от Наредба № 105/22.08.2006 г.. При наличието на надлежни фактически и правни основания, които са посочени в административния акт не са налице основания да се приеме, че има порок във формата.

            Не се установява при издаване на административният акт да е допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Оспорващият е имал възможност да защити правата си в хода на воденото административно производство по издаване на оспорената заповед. Неоснователно, оспорващият поддържа, че поради липса на извършени теренни проверки след подаденото от него възражение е налице съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Съгласно чл.16г, .1 от Наредба № 105/2006 г., Министерството на земеделието, храните и горите изготвя окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“. В чл.16г, ал.2 от Наредба № 105/2006 г., изрично е посочено, че „проверката по ал. 1 се извършва чрез преглед на коректността на: 1. извършената дешифрация, когато съответните площи попадат под актуално за годината заснемане; 2. извършената теренна проверка и нанасянето на констатациите от нея в базата данни на СИЗП, когато съответните физически блокове са определени за теренна проверка. Когато за парцелите е извършело самолетно или сателитно заснемане и е извършена дешифрация на релевантна за кампанията ЦОФК, теренни проверки не се извършват, тъй като в чл.16г, ал.2 от Наредба № 105/2006 г. е посочено, че проверката след подадени възражения против обхвата на проекто слой ПДП, се извършва чрез преглед на коректността на извършената дешифрация, когато площите попадат под актуално заснемане, или коректността на извършените теренни проверки, когато площите са определени за тренни проверки, тоест когато е избран за конкретен парцел един от трите алтернативни метода за проверка, не е необходимо след подаване па възражение, да се извършва проверка посредством друг метод, респективно теренна проверка не е необходима и не е задължителна според приложимия материален закон.

            За кампания 2022 г., със заповед № РД- 09-1319 от 02.12.2022 г. на министъра на земеделието, е одобрен проект на специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“ /ПДП/, който е актуализиран чрез дешифрация /разчитане/ на нова цифрова ортофото карта /ЦОФК/ на страната по самолетно/сателитно заснемане през 2022 г. и чрез отразяване на резултатите от теренни проверки през годината. Съгласно чл. 16г, ал. 3 от Наредба № 105/2006 г. резултатите от извършените проверки на възраженията се публикуват чрез системата по чл.1, ал.1, т.6, тоест в Системата за електронни услуги (СЕУ). Основната цел на заповедта за одобряване на проект на слоя е да информира заинтересованите лица за изготвяне на специализирания слой, да им укаже възможностите за запознаване с него и за подаване на възражения срещу обхвата му, както и най-вече да одобри процедурата и правилата за разглеждане на такива възражения. Заповедта е публикувана на интернет страницата на министерството, в раздел VIII от заповед № РД- 09-1319/02.12.2022 г. на министъра на земеделието, за одобряване на проект на специализирания слой ПДП е посочено, че в случаите на установени некоректни граници и/или начин на трайно ползване на специализираните слоеве „ФБ“ и „ПДП“, поради административна грешка или пропуск, да се коригират съответните данни. Възражението, което е подала оспорващата страна е основание за допълнителна проверка с цел констатиране на пропуски и грешки и коректно определяне на обхвата на слоя. Оспорващата страна  се е възползвала от предоставената и възможност и е подала възражение срещу обновения проекто слой, приложено но делото, като въз основа на подадените в срок възражения са извършени необходимите проверки и специализираният слой ПДП е бил актуализиран, респективно правото му на защита не е нарушено в хода на воденото административно производство.

            Неоснователно в жалбата се поддържа, че оспореният административен акт е незаконосъобразен. Видно от приетата по делото съдебно-агротехническа експертиза и допълнителна такава, изготвена от вещото лице инж.Г., която всъщност не се оспорва от страните по делото и се кредитира от настоящият съдебен състав, като обективна и безпристрастна, се установява, че по отношение на посочените в жалбата 16 парцела с идентификатори, изрично посочени и  в допълнителното заключение на вещото лице, са налице надлежно установени и актуализирани данните СИЗП, като допустимите и недопустимите площи са надлежно отразени. В о.с.з. на 12.07.2023г., вещото лице детайлно разяснява, защо по отношение на посочените парцели  има надлежно установени данни  при идентификация на допустимите и недопустими за подпомагане площи, като уточнява, че няма никакви допълнителни и неизяснени данни, които  да оказват влияние на извода за допустимост или недопустимост  при определяне на допустимите площи заявени от оспорващата страна. Вещото лице изцяло потвърждава данните в Системата за идентификация на земеделските парцели и коректното определяне чрез дешифрация на ЦОФК по самолетно заснемане, на обхвата на окончателния слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2022 г. по отношение на процесиите парцели, заявени за подпомагане от оспорващата страна. Настоящият съдебен състав изцяло кредитира детайлно заключение  и допълнително такава на вещото лице, в което е описан начина за актуализиране на данните в СИЗГ в конкретния случай, и установява от доказателствата по делото наличието на причините за наличието на недопустими за подпомагане площи в процесиите площи и техния характер/вид, както и нормативните основания за определянето им като такива. В тази връзка следва да се посочи, че земеделските земи, заявени за подпомагане трябва да се поддържат в състояние, отговарящо на условията за допустимост през цялата календарна година, тъй като оспорващата страна е поела целогодишен ангажимент, който следва да се изпълнява във всеки един момент, а неизпълнението му представлява самостоятелно основание за недопустимост на подпомагането. Релевантно за делото, това се установява и от заключението на вещото лице, е обстоятелството, че към момента на извършване на самолетното заснемане, има парцели или части от парцели, които не са отговаряли на критериите за допустимост.

            За прецизност следва да се посочи, че следва да бъде споделено изложеното в писменото становище на пълномощника на ответника, че предвид спецификата на административния акт - одобряване на окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за територията на цялата страна за съответната кампания, е обективно невъзможно излагането на мотиви за невключването в специализирания слой на заявени за подпомагане площи по отношение на всеки един парцел, останал извън обхвата на одобрения специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“, като е достатъчно да се съдържат данни за начина, по който е определен специализираният слой „Площи, допустими за подпомагане“, константна е  съдебната практика, че съображенията за изключване на парцели или части от парцели, от одобрения специализиран слой се съдържат в дешифрираните цифрови ортофото карти /изображения от самолетно/сателитно заснемане/, като именно данните от последните позволяват на съда с помощта на специалисти да извърши проверка за материалната законосъобразност на акта. В случая, парцелите, които са предмет на подаденото от оспорващата страна възражение, са под самолетно заснемане от 29.06.2022 г., тоест за тези територии е извършена дешифрация на актуална, релевантна за кампанията Цифрова ортофото карта (ЦОФК), в резултат на което, част от площите попадат извън специализирания слой ПДП, тъй като са оценени като „площи, масово заети от нежелателна растителност, попадащи в неземеделски физически блок с начин на трайно предназначение  горски територии или  неподдържани“ и следователно негодни за подпомагаме съгласно Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. По делото е представено писмо изх.№ 11-63/20.03.2023 г. от директора на дирекция „Идентификация на земеделските парцели“ при МЗХ, с което е предоставена таблица с подробни данни за заявените кандидата парцели за кампания 2022. В таблица съдържа има подробно описание на причините за изключване на площи слоя ПДП, като подробно са описани разпоредбите от Наредба № 2 от 26.03.2018 г., за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ, на основание на които части от процесиите парцели, предмет на възражение вх. № АР-7216/09.12.2022 г., са изключени от окончателния слой „Площи допустими за подпомагане“. В него се съдържа информация и относно начина на извършване на проверката, а именно чрез дешифрация на актуална /релевантна за кампанията/ цифрова ортофото карта, датата на които са направени самолетните снимки, както и площите от парцелите, които са заявени и тези, които са останали извън двата слоя -ФБ и ПДП. В писмото е посочено, че за кампания 2022 г.  бенефициерът е заявил за подпомагане 25 парцела, като обект на възражението са 16 парцела. Съгласно цитираните разпоредби като основание за изключване на площи от слоя, части от процесиите парцели, съгласно ЦОФК/дешифрация са, че целият парцел или части от парцела  са извън обхвата на слой ПДП на  основание чл. 3, ал. 1, т. 1 и чл. 10, ал. 1, т. 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г., като „ площи, масово заети от нежелана растителност (орлова папрат); неподдържана площ, без следи от земеделска дейност (паша или коситба); през парцела преминава и полски път; части гора.;  Части от парцела попадат в неземеделски физически блок с начин на трайно ползване Горски територии (ГТ), поради което тези площи са недопустими за подпомагане по мярка Натура 2000, тъй като не са постоянно затревени площи….“ За всеки отделен парцел са посочени конкретните факти, които съвпадат  и с данните за посочените  парцели или части от парцели и от заключението на вещото лице.

            Противно на твърденията изложени от ответната страна, че не са налице конкретни данни в административната преписка, към административната преписка СА предоставени цифрови данни. Цифровите данни, предоставени на CD не съществуват на хартия, а същите са ръчно създадени файлове с цел улесняване на съда и на вещото лице. Съответно се предоставят като извадки от ЦОФК, изготвени по самолетно заснемане от 29.06.2022 г. е нанесени контури на физически блокове от Системата за идентификация на земеделските парцели. Координатите на парцелите са записани в четирите ъгъла на всяка от предоставените на съда цветни снимки, представляващи извадки от ЦОФК, като на същите е посочена координатната система и  мащаба. Вещото лице дава своето заключение именно въз основа на проверка на тези снимки, извадки от ЦОФК, като както в становището си в ОСЗ изрично изяснява, че данните от ЦОФК за спорните парцели са коректно разчетени, като за отчитане на отразените намаления на парцелите е използвано разчитане/дешифриране на ЦОФК и са използвани самолети снимки. В връзка следва да се посочи, че законосъобразно парцели или части парцели – 16 броя, които са били обект на възражението на оспорващия не са включени в одобрения специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2022.

            На последно място следва да се посочи, че административният акт е издаден в съответствие с целта на закона, която се постига с издаването му, а именно да се извърши ежегодното обновяване на данните в системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до физическите блокове и специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, което се извършва чрез дешифриране /компютърно разчитане на актуална цифрова ортофото карта на страната по самолетно и сателитно заснемане, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл.37 от ЗПЗП с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите, доколкото са свързани с преценката за допустимостта на заявените за подпомагане площи при произнасянето на ДФЗ - РА по подадените заявления за подпомагане, тоест за оторизация на плащанията по схеми и мерки за директни плащания, респ. за отказ на заявеното подпомагане.

            При проверка законосъобразността на оспорения административен акт на основанията по чл. 146 от АПК, съдът констатира, че е издаден от компетентен орган, в законоустановената форма, при спазване на административнопроизводствените правила, съгласно материалноправните разпоредби и в съответствие с целта на закона.

            При този изход на спора, предвид своевременно заявеното  искане от пълномощника на ответника по жалбата, за присъждане разноски по водене на съдебното производство, и съгласно разпоредбата на чл.24 от Наредбата за правната помощ във вр. с чл.37, ал.1 от Закон за правната помощ във вр с чл.78, ал.8 от ГПК във вр. с 143, ал.4 от АПК, оспорващият следва да бъде осъден да заплати в полза на Министерство на земеделието, разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение, който предвид характера на спора следва да бъдат определени в размер на 100  лева.

Съобразно гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че оспорената заповед № РД- 09-94/31.01.2023 г. на министъра на земеделието, с която на основание чл.25, ал.4 от Закона за администрацията, чл.33а, ал.2 от ЗПЗП и чл.16г, ал.4 от Наредба № 105/22.08.2006 г. са одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ /ПДП/ за кампания 2022 г. , в ЧАСТТА относно парцели с идентификатори: 1. № 07510.1088.1.2; 2. № 07510.1089.1.1; 3. № 07510.1089.2.1; 4. № 07510.138.3.1; 5.№ 07510.138.4.1; 6. № 07510,142.1.1; 7. № 07510.142.2.1; 8. № 07510.149.1.2; 9. № 07510.291.2.1; 10. № 07510.291.3.2; 11. № 07510.291.4.1; 12. № 07510.848.11.3; 13. № 07510. 848.12.1; 14. № 07510. 848.13.1; 15. № 07510. 848.14.1  и 16. № 07510.848.15.1, е законосъобразна и следва да бъде потвърдена, а жалбата да се отхвърли като неоснователна.

            Предвид изложеното и на основание чл.172, ал.2 от АПК и чл.143, ал.4 от АПК, съдът

 

                                                         Р Е Ш И:

 

            ОТХВЪРЛЯ жалбата от Т.Д.Л. ***-ти септември № 18, чрез пълномощника адв. Т.Т.,***, „срещу заповед № РД 09-94/31.01.2023 г. на министъра на земеделието, с която на основание чл.25, ал.4 от Закона за администрацията/ЗА/, чл.33а, ал.2 от ЗПЗП и чл.16 г, ал.4 от Наредба № 105/22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол /Наредба № 105/2006 г./ са одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ /ПДП/ за кампания 2022 г., в ЧАСТТА относно парцели с идентификатори: 1.№ 07510.1088.1.2 ; 2 .№ 07510.1089.1.1; 3. № 07510.1089.2.1; 4. № 07510.138.3.1; 5.№ 07510.138.4.1; 6. № 07510,142.1.1; 7. № 07510.142.2.1; 8. № 07510.149.1.2; 9. № 07510.291.2.1; 10. № 07510.291.3.2; 11. № 07510.291.4.1; 12. № 07510.848.11.3; 13. № 07510. 848.12.1; 14. № 07510. 848.13.1; 15. № 07510. 848.14.1  и 16. № 07510.848.15.1.

            ОСЪЖДА Т.Д.Л. ***-ти септември № 18, да заплати на Министерство на земеделието,  разноски по воденото съдебно производство в размер на 100 /сто/ лева.

            Решението подлежи на обжалване с касационна жалба чрез Административен съд - Монтана пред Върховен административен съд в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

            На основание чл.138, ал.3 от АПК препис от решението да се изпрати на страните по реда на чл.137 от АПК.

 

                                     Административен съдия: