Решение по дело №103/2019 на Районен съд - Елин Пелин

Номер на акта: 90
Дата: 12 юли 2019 г. (в сила от 10 август 2019 г.)
Съдия: Борислав Любомиров Чернев
Дело: 20191820200103
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 април 2019 г.

Съдържание на акта

         Р Е Ш Е Н И Е

      Гр.Елин Пелин, 12.07.2019 г.

 В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

ЕЛИНПЕЛИНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, 1-ви състав в публичното си заседание на  тринадесети юни през две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                                                             РАЙОНЕН СЪДИЯ:БОРИСЛАВ ЧЕРНЕВ

               при секретаря Любка Костова, като разгледа докладваното от съдията а.н.д. № 103 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

            А.Р.А., с ЕГН **********, в качеството на управител на ф-ма ЕТ„С..-А.Р."*** с Булстат ……., е обжалвал Наказателно постановление № 2/25.03.2019г. на началник на РСПБЗН-Елин Пелин, с което  му е наложено административно наказание “глоба” в размер на 200.00лв. на основание чл.265, ал.1 от ЗМВР за нарушение на чл.5,т.1, във вр. с чл.34, ал.1,т.4 от  Наредба №8121з-647 от 01.10.2014 г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите.

 

 Изложени са с жалбата до съда оплаквания за необоснованост и незаконосъобразност на  издаденото НП. Твърди се , че при проверката са направени неверни констатации, тъй като „ не са поставени горивни материали“. Вратата на единия от евакуационните изходи е била с повредена панта , поради което е била вързана  с гума през дръжката  само за да не се отваря. Врата не била затрупана с материали  и пътя до нея бил абсолютно достъпен. До вратата имало подпряна само малка алуминиева рекламна табела, която с тегло около  два килограма. Жалбоподателят прави възражение и за прекомерност на наложеното му наказание. Моли и за евентуална преценка на случая като маловажен, при което наложената му глоба да бъде  редуцирана в границите от 50.00 до 100.00 лева.

 

Производството е по чл. 59 и сл. ЗАНН.

Наказващият орган оспорва жалбата и е  на становище ,че  същата следва да се остави без уважение.

 От показанията на св. С. е видно,  че  според утвърден график е извършила проверка в процесния обект  в с. П., община Е. П.. Обектът представлявал цех  за стъклопакети , който с площ от около 2000 кв.м., на един етаж и с няколко евакуационни изхода. При проверката констатирали 4 нарушения. При една от вратите на обекта установила невъзможност  за евакуация, тъй като вратата била залостена, имало  предмети-плоскости пред вратата, а тя самата била завързана. Над вратата имало евакуационно тяло..Констатациите били отразени в съставения АУАН. Управителят не присъствал при проверката , но им съдействал негов служител. При последвалата среща с управителя, последният обяснил, че констатираните нарушения са отстранени в обекта му. Свидетелката твърди, че през вратата могло да се  премине, ако се  отместят складираните там плоскости и с нож се среже ластика, с който била завързана вратата. Твърд още, че процесния евакуационен изход  се е намирал  в североизточната част на обекта съгласно представената по делото схема за евакуация.

В показанията си св. Ц. сочи, че е бил свидетел по съставянето на АУАН,  на което съставяне  присъствал  жалбоподателя. Няма спомен дали последния е давал някакви обяснения във връзка с констатациите залегнали в  съставения АУАН.

 След като обсъди събраните по делото доказателства, съдът намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Установено е, че на  14.02.2019г. от служители на  РСПБЗН- Елин Пелин е извършена проверка в цех за стъклопакети на фирма ЕТ„С.-А.Р."*** с Булстат …….., находящ се в с. П. , община Е. П. , обл. С..

 При проверката е констатирано, че един от евакуационните изходи  е затрупан с материали- плоскости, както и  вратата към него завързана с ластик поради  развалена панта на вратата. За направената констатация е съставен АУАН на името на управителя на фирмата.В съставения АУАН е отразено , че „не е осигурил безпрепятствена евакуация от обекта поради наличието на материали пред един от евакуационните изходи на обекта“. Като нарушена материалноправна административна норма  е посочено чл.34, ал.1,т.3 от Наредба №8121з-647 от 01.10.2014 г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите. В срока по чл.44, ал.1 ЗАНН управителят е депозирал възражение против съставения АУАН , като  в същото е изложил съображения , че са взети спешно необходимите мерки  за отстраняване на нередностите, които са били констатирани при проверката на 14.02.2019 година /л.12 от  делото/.

Въз основа на съставения АУАН е издадено обжалваното НК. Обстоятелствата, при които е извършено нарушението  са отразени в НП, както следва: На 14.02.2019 г. в с. П., в Цех за стъклопакети на ф-ма ЕТ„С.-А.Р.", са поставени горими материали по пътя за евакуация. Собственикът на обекта не е създал необходимата организация за осигуряване на ПБ в ръководения от него обект, за да бъдат спазени изискванията на Наредба № 8121з-647/2014 г. за ПНПБЕО по отношение забраната за поставяне на горими материали по пътя за евакуация, за което носи отговорност, с което виновно е нарушил чл. 5, т. 1, във връзка с чл. 34, ал. 1, т. 4 от Наредба № 81213-647/2014 г. за ПНПБЕО.

Безспорно се установява в процеса, че на единия от евакуационните изходи е имало препятствия,  с което се нарушава неговата функционалност. Но обстоятелствата отразени в АУАН съгласно чл.42,т.4 ЗАНН и тези  посочени в обжалваното НП  съгласно чл.57, ал.1,т.5 ЗАНН дават основание за подвеждане на конкретните факти  под различни материалноправни норми, съответно обосноваващи  две отделни нарушения - по чл.34, ал.1, т.3  от Наредбата / съгласно  съставения АУАН/ и такова по чл.5,т.1, във вр. с чл.34, ал.1,т.4  от Наредбата / отразено в обжалваното НП/. Нормата  на чл.34, ал.1, т.3  от Наредбата гласи, че По време на експлоатация не се разрешава поставяне на материали и оборудване, както и изграждане на други препятствия в коридорите, пожарозащитните преддверия, стълбищата, рампите и по другите пътища за евакуация в обектите, с които се намалява широчината на евакуационните пътища под нормативно изискващата се или се създават предпоставки за затрудняване на безопасната евакуация;, а разпоредбата на чл.34, ал.1,т.4 от  Наредбата – „По време на експлоатация не се разрешава поставяне на горими материали по пътищата за евакуация“ .Следователно визират се две отделни нарушения, но е  наложено едно наказание. Следователно за посочения в АУАН и НП  нарушител  не е възможно да установи недвусмислено,  за кое от нарушенията му се налага визираната в НП  „ глоба“ , за да организира защитата си адекватно на конкретното нарушението, което му се вменява с административнонаказателната преписка.

Допуснатото нарушение  е от категорията на съществените, поради което  настоящият състав намира, че незаконосъобразно е ангажирана  административнонаказателна отговорност на жалбоподателя, поради което  Наказателно постановление № 2/25.03.2019г. на началник на РСПБЗН-Елин Пелин следва да се отмени.

По изложените съображения и на основание чл. 63, ал. 1, изр. 1 от ЗАНН, съдът

Р   Е   Ш   И :

          ОТМЕНЯВА Наказателно постановление № 2/25.03.2019г. на началник на РСПБЗН-Елин Пелин, с което на А.Р.А., с ЕГН **********, в качеството на управител на ф-ма ЕТ„С.-А.Р."*** с Булстат ….., е наложено административно наказание “глоба” в размер на 200.00 лв. на основание чл.265, ал.1 от ЗМВР за нарушение на чл.5,т.1, във вр. с чл.34, ал.1,т.4 от  Наредба №8121з-647 от 01.10.2014 г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Софийски окръжен съд в 14 - дневен срок от съобщението.

                                                                                

РАЙОНЕН  СЪДИЯ: