Р
Е Ш Е Н И Е
№ 2019
год., гр.Велинград
В ИМЕТО
НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД ВЕЛИНГРАД, на десети юни, две
хиляди и деветнадесета година, в публично заседание , в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ИВАНКА ПЕНЧЕВА
Секретар:
ВИОЛЕТА ШАРКОВА
като разгледа, докладвано от районен съдия Иванка
Пенчева а.н.д. дело № 141
по описа за 2019 г. и за да се произнесе, съдът взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН
Образувано е по жалба на Х.И.Б. срещу
Наказателно Постановление №18-0367-000397/13.04.2018 г. на Началник РУП към
ОДМВР Пазарджик, РУ Велинград, съгл. Заповед 8121з-952/20.07.2017 г. на Министъра
на вътрешните работи, с което му е наложено административно наказание глоба в
размер на 300,00 лв. /триста лв./,на основание
чл. 177, ал.1, т. 4 от КЗ, за
нарушение на чл. 5, ал. 3, т. 2 от ЗДвП.
Жалбоподателят релевира доводи за
незаконосъобразност на наказателното
постановление, поради несъответствие на отразеното в него нарушение и
действителното правно положение и иска
неговата отмяна. В открито съдебно заседание поддържа жалбата. Твърди, че нарушението е несъставомерно.
Административнонаказващият орган в
писмено становище оспорва жалбата и моли да се потвърди
наказателното постановление – жалбоподателят е извършил адм. нарушение по
смисъла на чл. 5, ал.3, т. 2 ЗДвП; акта му е надлежно връчен и е подписан от
него без възражение; акта е съставен от компетентно длъжностно лице и съдържа
реквизитите на чл. 42 от ЗАНН и при издаване на наказателното
постановление наказващият орган е изпълнил задълженията си по чл. 52,ал.4 и чл.
53,ал.1 от ЗАНН.
Жалбата е подадена в
законоустановения срок по чл. 59, ал. 2 ЗАНН /обжалваното наказателно
постановление е връчено на жалбоподателя на 20.12.2018 г., а жалбата е подадена
на 21.12.2018 г./, от легитимирана страна и срещу подлежащ на обжалване акт,
поради което е процесуално допустима.
По основателността на жалбата съдът намира следното:
От събраните по делото доказателства съдът приема за установена следната
фактическа обстановка:
При контрол за спазване на правилата
за движение, на 22.02.2018 г., около 4, 00 часа сутринта, на ул. „Малчика“, мл.
автоконтрольор Т.М., съвместно с А.Л., спрели за проверка автомобил АУДИ А4 с
рег. № РА5248ВР, управляван от жалбоподателя.
При извършена справка в „АИС на КАТ-регистрация“ при ОДМВР Пазарджик за
автомобила, с мобилно устройство /таблет/, установили, че същият е с прекратена
регистрация и спрян от движение поради липса на задължителна застраховка
„Гражданска отговорност на автомобилистите“. На водача бил съставен АУАН №
471008 за това, че управлява МПС, спрян от движение, който е с прекратена
служебно регистрация от Гаранционния фонд на 29.11.2017 г., поради липса на
задължителна застраховка „Гражданска отговорност“.Автомобилът имал поставени табели с регистрационен
номер, водачът притежавал свидетелство за регистрация и върху автомобила нямало
поставен знак "Спрян от движение“.
По делото са представени:
застрахователна полица № BG/22/11000601260
от 19.02.2018 г. за сключена от
жалбоподателя застраховка „Гражданска отговорност на автомобилистите“ за
управляваното моторно превозно средство със ЗК „Лев инс“ АД с дата на покритие
от 19.02.2018 г., 14,26 ч., до 19.02.2019 г., 23,59 ч.;2./разписка за заплатена
първа вноска; 3./справка за нарушител/водач за лицето Х.И.Б.; 4./ЗПАМ №
18-0367-000050 от 20.02.2018 г.; 5./ЗПАМ № 18-0367-000049 от 20.02.2018 г.; 6./
справка за собственост на автомобил; 7./ писмо изх. № 2649 от 30.05.2019 г.на
ОДМВР сектор „Пътна полиция“ за пракратена регистрация на автомобил.
Съобразно
установеното от фактическа страна, съдът счита от правна страна следното:
Актът за установяване на
административното нарушение и обжалваното наказателно постановление са
съставени от компетентни органи, в предвидените в чл. 34, ал. 1 и ал. 3 ЗАНН
срокове.
По същество на спора, подадената жалба за основателна.
В производството по делото се
опровергаха констатациите на административнонаказващия орган, с които е приел,
че е извършено нарушението, за което жалбоподателят е санкциониран.
Кодексът на застраховането, в чл.
574, ал. 11 КЗ, регламентира правомощия
за органите, осъществяващи контрол по Закона за движение по пътищата да предприемат мерки за спиране от движение на
моторните превозни средства, когато не е била сключена задължителна застраховка
„Гражданска отговорност на автомобилистите“. Временното спиране от движение на
моторно превозно средство, като принудителна административна мярка по чл. 171, т.
2, б. „в“ ЗДвП, се прилага от контролните органи по този закон с цел преустановяване на
административно нарушение от водач, който управлява моторно превозно средство,
без да е сключил задължителната застраховка гражданска отговорност или извън
срока на покритие на сключената такава. Прилагането й се извършва при спазване
на предвидената в ЗДвП чл. 172 ЗДВП и чл. 40 Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за
регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно
отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни
средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за
регистрираните пътни превозни средства (Загл. изм. и доп. - ДВ, бр. 105 от 2002
г., изм., бр. 67 от 2012 г., бр. 20 от 2018 г.), което е гаранция за
законосъобразност на наложената принудителна мярка. Извършва се с мотивирана писмена заповед, екземпляр от която се изпраща в първия работен ден след издаването й на сектор
"Пътна полиция" при ОДМВР по регистрация на превозното средство.
Спирането от движение се извършва за срока, посочен в ЗППАМ, чрез отбелязване в
автоматизираната информационна система (АИС – КАТ) в Сектор "Пътна
полиция" при /ОДМВР по регистрация
на превозното средство. В случаите при които ЗППАМ не е връчена на собственика на
ПС, сектор "Пътна полиция" при
/ОДМВР по регистрация на ПС предприема
действия за връчване на заповедта.
Видно от представените по делото
доказателства не се установи заповед по чл. 171, т. 2 б. “в“ ЗДвП за прилагане
на принудителната административна мярка
спиране от движение на управляваният от Х.И.Б. да е издавана, нито да му
е връчвана и той да е узнал, че управляваният от него автомобил е спрян от движение.
Такива данни не се съдържат и в предоставената от ОДМВР Пазарджик, сектор
„Пътна полиция“ справка от АИС КАТ. От справката е видно, че регистрацията на лекият автомобил е била
прекратена служебно на 29.11.2017 г., след
получено уведомление от Гаранционния фонд по чл. 574, ал. 11 от Кодекса
за застраховането, но не и че моторното превозно средство е временно спряно от
движение по реда на ЗДвП. Поради което на водачът не може да бъде вменено
посоченото в наказателното постановление нарушение.
В допълнение, от
представената по делото полица за сключена застраховка „Гражданска отговорност
на автомобилистите“ с начална дата на покритие от 19.02.2018 г., е видно, че
към дата на извършване на нарушението жалбоподателят е имал валидно сключена застраховка,
поради което следва да се счита, че регистрацията на автомобила е служебно
възстановена след предоставяне от страна на
Информационният център на гаранционния фонд на Министерството на вътрешните работи на данни
за сключения застрахователен договор от Б..
Съгласно чл.574, ал. 8 КЗ обменът на
данните за сключените задължителни застраховки се извършва по електронен път, в реално време,
чрез автоматизирани интерфейси между информационните системи на органите по
регистрация и контролните органи . За изпълнение на
задълженията по чл. 574, ал. 6 КЗ във връзка с чл. 143, ал. 10, изречение второ
от ЗДвП Гаранционният фонд изготвя автоматизирано уведомление до органа по
регистрация на превозни средства в МВР за служебно възстановяване на
регистрацията на превозни средства към момента на започване на покритието по
застрахователния договор. Гаранционният фонд подава данните
за моторни превозни средства чрез автоматизирана електронна услуга в реално
време. От представената справка от ОДМВР гр.
Пазарджик се установи, че регистрацията на автомобила е възстановена на
27.02.2018 г. Обстоятелството, че в АИС
КАТ данните за валидно сключена застраховка „Гражданска отговорност на
автомобилистите“ не са въведени или са въведени по-късно, както и причините за
това, не следва да обосновава наличието
на предпоставки за реализиране на административнонаказателна отговорност на жалбоподателя.
Поради гоеризложеното, съдът счита,
че Х.И.Б. не е извършил от обективна и субективна страна нарушение на правилата
за движение при управление на МПС спряно от движение, поради което
наказателното постановление следва да бъде отменено.
По изложените съображения, настоящият
състав на Районен съд Велинград
Р
Е Ш И
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 18-0367-000397 на
№18-0367-000397/13.04.2018 г. на Началник РУП към ОДМВР Пазарджик, РУ Велинград, с което на Х.И.Б., ЕГН: ********** е наложено
административно наказание глоба в размер на 300,00/триста лв./, на
основание чл. 177, ал.1, т. 4 , пр. 1
ЗДВП ,за административно нарушение по чл.5, ал.3,т. 2 ЗДВП, като
незаконосъобразно.
Решението подлежи на
касационно обжалване пред Административен Съд гр.Пазарджик в 14-дневен срок от получаването му от
страните,на основанията ,предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс и по реда
на глава дванадесета от Административно -процесуалния кодекс.
РАЙОНЕН СЪДИЯ
Иванка Пенчева